| کد مطلب: ۱۱۳۵۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» سفر وزیر خارجه قطر به تهران را بررسی می‌کند

بسته پیشنهادی دوحه برای تهران

آرمان ملی- احسان اسقایی: بعد از انجام عملیات اربعین توسط حزب‌ا... علیه اسرائیل و اقدام پیش دستانه‌ای که تل‌آویو کوشید با توسل به آن حجم موشکباران حزب‌ا... را کنترل کنند، رسانه‌های مختلف از تبادل پیام بین حزب‌ا... و اسرائیل در ارتباط با عدم تمایل برای افزایش تنش خبر دادند.

بسته پیشنهادی دوحه برای تهران

به نظر می‌رسد  حزب‌ا... با موفقیت در انجام این عملیات به اهدافی دست یافته است ضمن اینکه اعلام کرده این مرحله اول عملیات است و با این اعلام به نوعی استخوان لای زخم گذاشته تا به تل‌آویو اعلام کند که آماده هرگونه درگیری با ارتش اسرائیل است. اسرائیل نیز البته اعلام کرده که موشک‌های  حزب‌ا.... را منهدم کرده با این وجود اعترف به اصابت یک موشک به یک کشتی و کشته و زخمی شدن چند اسرائیلی از سوی تل‌آویو خود بیان کننده آن است که عمق موفقیت‌های حزب‌ا.... بیش از این حرف‌هاست. با این وجود بعد از تمایل طرفین برای عدم افزایش تنش کمتر خبری از عملیات نظامی از سوی دو طرف شنیده شده است.

*نگاه‌ها به دودکش قاهره

بعد از عملیات اربعین آمریکا، مصر و قطر از ادامه مذاکرات برای آتش بس در غزه خبر دادند و غربی‌ها اظهار امیدواری کردند که مذاکرات برای رسیدن به نتیجه پیش رود. با این وجود هیات‌ها بدون اینکه خبر چندانی از مذاکرات منتشر شود محل مذاکرات را ترک کرده‌اند «عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در این باره اعلام کرد: هیات حماس پس از دیدار با میانجیگران مصری و قطری و شنیدن نتایج آخرین دور مذاکرات، قاهره را ترک کرد. وی گفت: هیات حماس خواستار آن شد که رژیم اشغالگر موظف به انجام توافق دوم ژوئیه بر اساس آنچه در سخنرانی بایدن و قطعنامه شورای امنیت آمده بود، شود. وی تصریح کرد: هیأت حماس بر موضع خود مبنی بر اینکه هر توافقی باید شامل آتش‌بس پایدار، خروج کامل از نوار غزه، آزادی بازگشت آوارگان فلسطینی، امدادرسانی و بازسازی و معامله جدی برای مبادله اسرا باشد، تاکید دارد. البته تنها خبری که از محتوای مذاکرات اعلام شده به نقل از رویترز بوده آن هم با این محتوا که مذاکرات به نتیجه نرسیده است و حماس و اسرائیل با چند ماده ارائه شده از سوی میانجیگران موافقت نکرده‌اند.

*تلاش‌ها برای پیغام به ایران

با این وجود آمریکا و اسرائیل مدام در حال تلاش هستند که از محتوای بخش اصلی عملیات انتقام علیه اسرائیل توسط ایران اطلاع پیدا کنند و از طرق مختلف با وزیر امور خارجه ایران سید عباس عراقچی تماس می‌گیرند تا از محتوای اقدام ایران اطلاع پیدا کنند با این وجود عباس عراقچی در گفت‌وگو با وزرای خارجه کشورهای جهان بر حق ایران در انتقام گیری از اسرائیل تاکید داشته است. در همین راستا وزیر خارجه ایران در رایزنی با همتای ایتالیایی خود تاکید کرد که واکنش ایران به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، حتمی، دقیق و حساب‌شده خواهد بود. در این بین روز گذشته خبری در ارتباط با سفر نخست وزیر و وزیرخارجه قطر به ایران و دیدار او با عباس عراقچی منتشر شد که تحلیل‌های مختلفی در ارتباط با این سفر در رسانه‌ها مورد بازتاب قرار گرفت از جمله اینکه قطر از سوی غربی‌ها پیام‌هایی را در ارتباط با حمله انتقام جویانه ایران ارسال کرده و همچنین خواستار آن هستند که از کیفیت عملیات تهران اطلاع داشته باشند. البته این احتمال هم وجود دارد که قطر خبرهایی را از سوی آمریکایی‌ها برای کیفیت مذاکره با ایران در پرونده هسته‌ای به ایران آورده باشد. با این حساب این سفر را باید در سه محور منطقه، هسته‌ای و مساله فلسطین دانست. ریچارد گلدبرگ مشاور ارشد اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در ارتباط با این سفر می‌گوید قطر و ایران دیدگاه مشترکی در مورد حماس دارند. اگرچه جایگاه و موضع قطر نسبت به واشنگتن با ترور هنیه به میزان قابل توجهی تضعیف شده، اما این احتمال مطرح است که آل ثانی اکنون پیام‌هایی را از طرف دولت بایدن به ایران منتقل کند و در عین حال گام‌های بعدی را در قبال شریک استراتژیک خود در غزه با ایران طراحی نماید. «حمیدرضا دهقانی» سفیر سابق جمهوری

اسلامی ایران در قطر شامگاه یکشنبه و در مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت: «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، دیدار مهمی از تهران دارد.» دهقانی نوشت که «علاوه بر روابط دوجانبه، قطر در پرونده‌های غزه و هسته‌ای، نقش ایفا می‌کند.» او همچنین نوشت: «باید دید آمریکایی‌ها، چقدر حاضر هستند با مهار اسرائیل، منطقه را از پرتگاه جنگ دور کنند.»

*دیدار عراقچی- آل ثانی

نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر که در راس هیاتی دیپلماتیک به تهران سفر کرده است، با سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی در این دیدار در خصوص روند توسعه و گسترش روابط بین تهران و دوحه در عرصه‌های مختلف، همچنین موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی به خصوص تحولات فلسطین و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه با وزیر خارجه ایران تبادل نظر کرد. عراقچی هم با اشاره به امکانات و ظرفیت‌های خوب ۲ کشور در ابعاد تجاری و اقتصادی تصریح کرد: مایلیم با تلاش و هماهنگی بیشتر بین بخش‌های ذیربط ۲ کشور در قالب کمیسیون مشترک اقتصادی، شاهد جهش و تحرک جدیدی در روابط به خصوص در عرصه اقتصادی و تجاری باشیم. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین از تلاش‌ها و تحرک خوب دولت قطر در خصوص پرونده‌های مهم منطقه‌ای به ویژه توقف جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه قدردانی کرد و با اشاره به رویکرد صهیونیست‌ها برای تشدید تنش و توسعه دایره جنگ و درگیری در منطقه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های قطر در توقف فوری جنگ و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین و برقراری آتش‌بس در غزه استقبال می‌کند و از هرگونه توافقی که دوستان ما در مقاومت فلسطین و حماس بپذیرند، حمایت خواهد کرد. نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در این دیدار همچنین گزارشی از تحرک دیپلماتیک و تلاش‌های صورت گرفته از سوی این کشور در خصوص توقف جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه ارائه کرد و با یادآوری روند مشورت‌های صورت گرفته بین طرفین تاکنون، خواستار تداوم این رایزنی‌ها در راستای کمک به تامین ثبات و امنیت در منطقه و کمک به مردم فلسطین شد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار