| کد مطلب: ۱۱۳۴۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» مواجهه رئیس مجلس با تندروها و دولت چهاردهم را بررسی می‌کند

قالیباف جاده وفاق را دو طرفه کرد

آرمان ملی- سهیل ثابت: انتخابات ریاست جمهوری اخیر درس‌های بسیاری داشت که از آن جمله می‌توان به این مساله اشاره کرد که همچنان میزان رای ملت است و اگر مردم بخواهند در انتخاباتی نقش و تاثیر خود را نشان دهند هیچ جریان یا قدرتی نمی‌تواند در مقابل مردم ایستادگی کند.

 قالیباف جاده وفاق را دو طرفه کرد

چنانکه شاهد مثال این موضوع را می‌توان در انتخابات‌های گذشته با حضور حداکثری مردم دید. انتخاباتی مثل 2خرداد 76 بهمن 78، 18 خرداد 80، 24 خرداد 92، 7اسفند 94 و 29 اردیبهشت 96 و در نهایت 15 تیر 1403 که طی آنها مردم نشان دادند هر زمان بخواهند و اراده کنند می‌تواند با حضور قدرتمند و باشکوه خود انتخابات را معنادار کنند و منتخب ملت را به نهادهای انتخابی بفرستند. درس دیگر این انتخاب شاید این بود که جریان همیشه مدعی و تندرو فهمید هیچ وقت و در هیچ انتخاباتی از قبل برنده نیست مگر اینکه شرایط به نحوی پیش برود که مردم مشارکت نکنند یا جریان مقابل حذف شود و در زمینی بدون رقیب بازی کرده و خود به خود پیروز شوند. لذا در انتخابات 1403 شرایط به نحوی رقم خورد که تمام محاسبات دلواپسان به هم خورد. پس از ماجرای انتخابات زودهنگام اصولگرایان و به خصوص تندروها بر این باور بودند که رویه سال 1400 تکرار می‌شود و آنها بدون دردسر می‌توانند باز هم پیروز انتخابات باشند. لذا با چند کاندیدا وارد میدان شدند و از جلیلی و زاکانی گرفته تا قالیباف و قاضی‌زاده هاشمی عزم خود را برای رسیدن به پاستور جزم کردند. حتی در این میان ضمن حملات و تخریب‌هایی که به انحای مختلف علیه تک کاندیدای اصلاح‌طلبان داشتند و هزینه‌های بسیاری که کردند، اما در نهایت نتوانستند در مقابل مردم بایستند و پس از انصراف زاکانی و قاضی‌زاده در دور اول انتخابات قالیباف و پور‌محمدی کنار رفتند و در دور دوم نیز باز هم با حضور مردم سعید جلیلی با همه حامیانش صحنه را به رقیب اصلاح‌طلب خود واگذار کرد تا پزشکیان به پاستور برسد و اصولگرایان در حداقلی‌ترین شرایط هم نتوانند موفق شوند.

* از رقابت تا همراهی

در میان کاندیداهای اصولگرایان برای ریاست جمهوری محمد باقر قالیباف با سایرین تفاوت آشکاری داشت و آن اینکه قالیباف مثل سایر نامزدهای اصولگرا برای جنگ و تخریب و حمله به رقیب نیامده بود. لذا از همان مناظره اول تا مناظره آخر هیچ گاه وارد جدال با کسی نشد و صرفا در مقام یک کاندیدا به بیان برنامه‌های خود پرداخت، نظراتش را در مورد مسائل مختلف بیان کرد و در مقاطعی هم با برخی کاندیداها همراهی می‌کرد. اما پس از انتخابات در دور اول بر خلاف برخی نامزدهای هم جریانی که لب به تخریب و تخطئه گشودند کنار رفت و به جایگاه سابق خود یعنی ریاست مجلس برگشت تا ادامه انتخابات را رصد کند. هر چند که در دور دوم تلویحا از جلیلی حمایت کرد، اما بخش اعظمی از نیروهای وی به حمایت از پزشکیان پرداختند و پس از پیروزی پزشکیان نیز قالیباف جزو نخستین کسانی بود که به رئیس‌جمهور تبریک گفت و مهم‌تر از آن در مقام رئیس قوه مقننه به همکاری با دولت منتخب ملت پرداخت. در موعد معرفی کابینه نیز مطابق سخن رهبری که همکاری با دولت را خواسته بود در جلسات بررسی صلاحیت‌ها نهایت تلاش خود را برای برگزاری هر چه بهتر این فرایند انجام داد تا در نهایت پس از رای آوری همه کابینه وفاق ملی را تکمیل کند و با دست یاری دادن به دولت در راستای پیشبرد امور و حل مشکلات کشور قدم بردارد. از این رو است که می‌توان قالیباف را رقیب محترم دیروز و رفیق همراه امروز قلمداد کرد.

*مقابله با تندروها؛ بازسازی یک چهره

بسیاری معتقدند که انتخابات 1403 فقط برای مسعود پزشکیان خوش یمن بود و او را به ظفر رساند. اما جدای از او باید اذعان داشت که این انتخابات موجبات بازسازی یک چهره را نیز فراهم کرد. چه اینکه تا پیش از این محمد باقر قالیباف در نزد برخی چهره‌های فرصت طلب در اذهان بود، اما نوع مواجهه او با دولت و کابینه چهاردهم تا حد زیادی این برداشت را پاک کرد. جایی که آقای رئیس با ایستادگی در مقابل دلواپسان و تندروهای مجلس اجازه نداد آنها فضای پارلمان را تند و متشنج کنند و تاثیرگذار ظاهر شوند. خاصه در مقاطعی که برخی تندروهای مجلس به دنبال بهانه تراشی در جریان بررسی صلاحیت‌ها بودند قالیباف با عبارت «لطفا در دستور صحبت کنید» ابتکار عمل را از تندروها می‌گرفت. از طرف دیگر تندروها در نظر داشتند به هر نحو ممکن که شده حداقل 4 وزیر پزشکیان را بیندازند تا دولت به صورت تکمیل کار خود را آغاز نکند به همین خاطر نیز بسیار اصرار داشتند که رای‌گیری برای هر وزیر پیشنهادی به صورت جداگانه انجام شود؛ اما ایستادگی قالیباف بر رای‌گیری یکجای همه وزرای پیشنهادی و خنثی کردن نقشه تندروها باعث شد تا تیر آنها به سنگ بخورد و با مدیریت درست و دقیق قالیباف همه وزرای پیشنهادی رای بیاورند تا همکاری و همیاری مجلس با دولت به همت قالیباف و نمایندگان محقق شود. این رویه باعث بازسازی چهره قالیباف در جامعه به عنوان یک چهره سیاسی همراه نیز گردید. چنانکه محمد علی ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درواکنش به این اقدام در توئیتی نوشت: ‌«رای دادن این مجلس به همه کابینه آقای پزشکیان نشانه خوبی برای آینده امیدوار کننده کشور است. فصل جدید را فصل همکاری و همدلی و وفاق باید نامید. دولت به جای دفع موانع خودی‌ها می‌تواند به حل مشکلات بپردازد. دولت و مجلس باید از این فضای همدلی پاسداری کنند و تندروها را در حاشیه نگه دارند. از مدیریت فاخر و قوی آقای قالیباف هم‌باید تقدیر کرد.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : سهیل ثابت

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار