| کد مطلب: ۱۱۳۴۳۹۲
لینک کوتاه کپی شد

پرونده‌ای برای دومین زن وزیر بعد از انقلاب

راه طولانی برای رسیدن به وزارت

آرمان ملی- احسان انصاری: کابینه پزشکیان اگر چه با انتقادهایی همراه بود اما یک نقطه قوت جدی داشت؛معرفی یک زن به عنوان وزیر راه وشهرسازی. این دومین بار است که یک رئیس جمهور وزیر زن معرفی می کند.

راه طولانی برای رسیدن به وزارت

 بار اول محمود احمدی نژاد بود که مرضیه وحید دستجردی را به عنوان وزیر بهداشت معرفی کرد و وی در دولت دهم بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۱ مدیریت این وزارتخانه را برعهده داشت.این بار اما مسعود پزشکیان که در طول دوران رقابت های انتخاباتی وعده استفاده از زنان را در کابینه داده بود فرزانه صادق را به عنوان وزیر راه و شهرسازی معرفی کرده است.

منتقدان منصف معتقدند پزشکیان اگر می خواست وزیر زن معرفی کند بهتر بود در وزارتخانه هایی مانند آموزش و پرورش و علوم معرفی می کرد که نیاز به کار عملیاتی زیادی ندارد.این در حالی است که اگر خانم صادق در چنین وزارتخانه ای عملکرد موفقی داشته باشد می تواند به یک الگو برای دیگر زنان جامعه در راستای باور به توانایی های خود تبدیل شود. اما منتقدان و مخالفان دولت پزشکیان به خصوص جبهه پایداری از اساس با حضور یک زن در کسوت وزارت مخالفت می کنند. با این وجود تجربه نشان داده که زنان در هر سمتی که حضور داشته اند عملکرد قابل قبول و موفقی از خود به جا گذاشته اند.

وحید دستجردی یکی از همین زنان بود که در مقام وزارت از مواضع اصولی خود در مقابل احمدی نژاد کوتاه نیامد و در مقابل بی قانونی ایستاد و در نهایت نیز توسط احمدی نژاد برکنار شد. به هرحال دیروز با پایان رای اعتماد  خانم فرزانه صادق مالواجرد با ۲۳۱ رای موافق به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی از مجلس رای اعتماد گرفت.

وزیر زن کابینه پزشکیان کیست؟

فرزانه صادق به دلیل اینکه زیاد در رسانه ها مطرح نبوده تا حدودی چهره ناشناخته برای عموم است اما در زمینه تخصصی خود فردی صاحب نام و تحصیل کرده به شمار می رود. صادق مالواجرد پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در این وزارتخانه فعالیت داشته است.وی تا پیش از معرفی به عنوان وزیر مدیرعامل سازمان اموال و املاک کوثر متعلق به بنیاد شهید بود. صادق متولد ۲۱ شهریور سال ۱۳۵۵، متأهل و دارای یک فرزند است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد پیوسته معماری از دانشگاه تهران و دکترای شهرسازی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است که دارای ۲۳ سال سابقه کار بوده و به جز مدت کوتاهی که در شهرداری تهران اشتغال به کار داشت، بخش عمده سوابق خدمتی وی در وزارت راه و شهرسازی بوده است. او در سال ۱۳۹۷ به مدت شش ماه در زمان شهرداری پیروز حناچی به سمت مدیر کل شهرسازی و طرح‌های شهری تهران منصوب گردید. در دی ماه ۱۳۹۷ توسط محمد اسلامی، وزیر وقت راه و شهرسازی به سمت معاونت شهرسازی و معماری ایران و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در وزارت راه و شهرسازی درآمد. در مرداد ۱۴۰۲ پس از حاشیه‌های به وجود آمده مبنی بر مخالفت صادق با سیاست‌های مغایر کمیسیون ماده ۵ در شورای عالی شهرسازی توسط شهردار تهران علیرضا زاکانی، وزیر راه سابق مهرداد بذرپاش، فرزانه صادق را از معاونت وزارت کنار گذاشت و به سمت مشاور خود منصوب نمود.

برکناری صادق توسط زاکانی

چند ماه قبل از برکناری وی از معاونت شهرسازی و معماری ویدیویی دربارهٔ جمعیت شهر تهران و سند آمایش سرزمین به تیتر رسانه‌ها تبدیل شده بود. علاوه بر این نامه‌هایی از صادق به رسانه‌ها درز کرد که در آنها تخلفاتی در کمیسیون ماده ۵ مطرح شده بود، موضوعی که برکناری وی را از سمت معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی درپی داشت.

فرزانه صادق ۱۵ تیرماه سال ۱۴۰۱ در نامه‌ای به شهردار تهران نوشته بود: «برابر مقررات طرح تفصیلی تهران، مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری، هرگونه پیشنهاد در مورد ضوابط خاص احداث بنا در محدوده بافت فرسوده شهر تهران پس از تصویب کمیسیون ماده ۵ باید به تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری برسد؛ لذا هرگونه اقدام اجرایی بر اساس مصوبه کمیسیون ماده ۵ تا قبل از تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری فاقد وجهه قانونی بوده و مسئولیت تبعات آن به عهده شهرداری خواهد بود.»

نامه ای که به صراحت سیاست شهرداری تهران در زمینه صدور پروانه‌های جدید را به چالش کشیده بود. اما شهردار تهران بارها از این سیاست دفاع کرده است. همچنین مالواجرد نسبت به کارشناسی اراضی مسکن مهر، انتقادی را وارد کرده است.

حمایت معماران و شهرسازان متخصص و باسابقه از فرزانه صادق

پس از معرفی صادق توسط پزشکیان جمعی از معماران و شهرسازان متخصص و با سابقه در حمایت از وی بیانیه صادر کردند.در این بیانیه آمده است:«فقدان نگاه همه جانبه عمومی در امر توسعه پایدار باعث شده تا شرایط زیستی در کشور روز به روز دشوارتر و مشکلات وسیع زیست محیطی مانند فرونشست اراضی، خالی شدن بسیاری از مناطق از سکونت، تغییر کاربری اراضی، تخریب باغ‌ها، بحران آب ، کاهش زیست پذیری شهرها و .... به معضلات مهم بدل شوند.اکنون زمان آن رسیده تا سیاستگذاران و تصمیم سازان کشور هنگام انتخاب های سرنوشت ساز به این مسئله حیاتی توجه کافی نشان داده و حساسیت های کافی را به عمل آورند. حال مجلس شورای اسلامی در معرض این آزمون مهم قرار گرفته است.

لذا ما، به عنوان جمعی از معماران و شهرسازان متخصص و باسابقه برخود لازم دانستیم تا حمایت قاطع خویش را از نامزد معرفی شده توسط رئیس جمهور محترم و منتخب مردم برای وزارت راه و شهرسازی اعلام نماییم.

ماموریت های مهم توسعه ای این وزارتخانه درتعریف و اجرای پروژه های کلان عمرانی و نیز مدیریت کلان و راهبردی شهرداری‌های کشور چنانچه با راهبردهای اساسی و بنیادی زیست محیطی ممزوج نباشد با شرایطی دشوارتر مواجه خواهیم شد.

حسن سابقه و دغدغه مندی سرکارخانم دکتر صادق مالواجرد دراین زمینه باعث شده تا تشکل ها و فعالان زیست محیطی کشور نیز دراین زمینه اتخاذ موضع صریح داشته و امیدوار باشند تا با حسن تصمیم نمایندگان محترم مجلس و انتخاب قاطع ایشان شاهد اصلاح و ارتقای کیفی زیستی درسال های آتی باشیم.

حضور درخشان در مجلس

بدون تردید یکی از وزرایی که مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته فرزانه صادق بود. به همین دلیل عملکرد وی در مجلس و در جلسه رأی اعتماد برای وی و آینده کاری اش از بسیاری جهات حائز اهمیت بود که وی در این امر موفق ظاهر شد و توانست افکار عمومی جامعه را با خود همراه کند.

صادق مالواجرد در جلسه دفاع خود در مجلس گفت: وزارت شهرسازی به عنوان متولی حمل و نقل و شهرسازی، متولی بیش از ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۲۰ درصدی از اشتغال به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی در کشور به حساب می‌آید و امروزه بیشتر صاحبنظران اقتصادی رشد کشورها را وابسته به حمل و نقل می‌دانند.رشد و توسعه همه جانبه کشور مشروط به توسعه صنعت حمل و نقل است و ضرورت راهبری و سیاست گذاری و مدیریت یکپارچه حوزه حمل و نقل ایجاد هماهنگی با دیگر دستگاه‌هاست و این تعامل بسیار اهمیت دارد.مدیریت و ساماندهی برنامه تولید و عرضه مسکن، ساماندهی بازار اجاره بها، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی بر اهمیت جایگاه وزارت راه و شهرسازی اشاره دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از مهمترین آثار سیاستگذاری، مدیریت حمل و نقل علاوه بر بهره وری حداکثری موضوع ارتقای وضعیت ترانزیت است گفت: از شاخص های اصلی توسعه اقتصادی، سیاسی، امنیتی و ارتقای دیپلماسی منطقه ای و بین المللی در جهت توسعه ترانزیت به منظور حصول آن باید توجه ویژه ای به توسعه و تکمیل زیرساخت های نرم افزای و سخت افزاری از موقعیت بی نظیر پئوپلتیک سرزمین داشت که در برنامه اینجانب ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین رانت در حوزه زمین وجود دارد. شفافیت و نوع عمل و اقدام در این وزارتخانه بسیار راهبردی و کلیدی است. من از شما نمایندگان مجلس که با گوش جان همه دغدغه های شما را شنیدم عاجزانه درخواست می کنم برای امیدواری مردمی که همیشه جلوتر از ما دولتی ها و مجلسی ها بوده اند، همیشه با نجابت پای ما ایستادند و پشتیبان این نظام بودند، قلبشان برای این نظام می تپیده هر چند رنجور بودند و هستند، کمک کنید من به جز تعامل با شما و مشارکت ذهنی، فکری و اقدامات عملیاتی که از همین مجلس است، موفق نخواهم شد.من نماینده مردمی می شوم که تک تکشان به شما رای دادند، شما اگر مخالفت یا موافقت کردید هر دو طرف دغدغه این نظام خواهیم بود و دغدغه پاسخگویی به مردم را خواهیم داشت. مخالفت مخالفین برای من درس بیشتری دارد اگر مخالفین با حرارت بالا نسبت به مخالفت بیان می کنند نشان از دغدغه آنها دارد. من این را درک می کند و خواهش می کنم به‌طور قطع باید به من کمک کنید. من جز با تعامل شما نمی توانم برای مردم قدم بردارم. یکی از نمایندگان در یکی از کمیسیون های تخصصی یک جمله ای را به من گفت و من آن را سرلوحه قرار می دهم «صادق بودم، صادق هستم و صادق خواهم ماند».

 

من از شما نمایندگان مجلس که با گوش جان همه دغدغه های شما را شنیدم عاجزانه درخواست می کنم برای امیدواری مردمی که همیشه جلوتر از ما دولتی ها و مجلسی ها بوده اند، همیشه با نجابت پای ما ایستادند و پشتیبان این نظام بودند، قلبشان برای این نظام می تپیده هر چند رنجور بودند و هستند، کمک کنید من به جز تعامل با شما و مشارکت ذهنی، فکری و اقدامات عملیاتی که از همین مجلس است، موفق نخواهم شد.من نماینده مردمی می شوم که تک تکشان به شما رای دادند، شما اگر مخالفت یا موافقت کردید هر دو طرف دغدغه این نظام خواهیم بود و دغدغه پاسخگویی به مردم را خواهیم داشت

موافقان و مخالفان درباره وزیر راه و شهرسازی چه گفتند؟

فرشاد ابراهیم پور نماینده مردم ایذه خوزستان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: امروز اینجا ایستاده ام برای حمایت نمادی از توانمندی و اراده ای که در دل این سرزمین ایستاده است به این صدا گوش بسپارید، امروز نامی در برابر شما قرار دارد که نه انتخاب، بلکه یک رسالت تاریخی است.امروز از شما می خواهم به این صدای تاریخ گوش بسپارید، صدای زنانی که در طول تاریخ با دل های مملو از ایمان و دستانی پر از تلاش در سخت ترین شرایط، سنگین ترین بارها را به دوش کشیدند.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: مدیریت امری زنانه و مردانه نیست بلکه ملاک شایسته‌سالاری است. از نظر اسلام هیچ محدودیتی برای تصدی مدیریت

زنان وجود ندارد. همچنان که حضرت خدیجه (س) در اقتصاد، حضرت فاطمه (س) در سیاست و حضرت زینب (س) به عنوان سفیر امام زمان خود بود.

فاطمه محمدبیگی بیان کرد: وزیر پیشنهادی با هشت وزیر قبلی کار کرده و با بسیاری از مجموعه‌های وزارت راه ارتباط کاری داشته است و او بر امور وزارتخانه اشراف دارد.صادق مالواجرد ثابت کرده که می‌تواند ظرفیت‌ها را با هم همسو کند. او به عنوان یک دختر شهید از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی متعهد است و با اراده فولادین و مستحکم اهل مبارزه با فساد است.

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزارت فرزانه صادق با اشاره به اینکه رییس جمهور قول داده بود که در کابینه از بانوان استفاده کند، گفت: ویژگی های خانم صادق را منکر نیستیم، وی تخصص لازم را دارد و در دوره یازدهم به مناسبت مسائلی که در شورای معماری پیش می‌آمد به خدمت وی می رسیدیم، در دانستن قوانین و همه حوزه های تخصصی کسی نمی تواند از این حیث منکر شود و شخصیت وی را زیر سوال ببرد.آنچه که دغدغه ما شده است در کمیسیون های تخصصی ارائه شده که اگر رفع نشود رای اعتماد ما محل شک و شبهه خواهد داد.خانم صادق برابر قانون جهش تولید مسکن هر دولتی که مستقر شود مکلف است سالیانه یک میلیون مسکن تولید کند، امروز حداقل نیاز به پنج میلیون مسکن داریم که در گذشته مورد غفلت واقع شده است.

نقدعلی با اشاره به بودجه ساخت مسکن گفت: چند روز قبل مجمع نمایندگان استان خدمت ریاست جمهور بودیم که وی زمانی که موضوع مسکن مطرح شد، مساله تامین بودجه آن را مطرح کرد و گفت بودجه گذاشته اید که از من مسکن می خواهید؟

حسین رئیسی نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی دیگر نماینده مخالف وی بود.وی اظهار داشت:

خانم صادق سال ها دبیر شورای عالی شهرسازی بود و در ۲ سال پیاپی که وی دبیر بود رشد قیمت مسکن در کلانشهر تهران رتبه نخست در میان ۱۵۰ پایتخت و کلانشهر جهان را حایز شده است. ربطش این است که طبق آمارهای موجود، عمده مساله مسکن ریشه در سیاست های اشتباه مدیریت زمین دارد.

یک هجمه سنگین اتفاق افتاده که چرا با وزارت بانوان مخالف هستید؟ والله ما مخالف نیستیم، ما دوست داشتیم به جای یک وزیر بانو، ۲ تا چهار وزیر معرفی شود، اما هر نکته ای جای خود را دارد. وزارت راه و شهرسازی هر قدر هم که خانم صادق متعهد باشد، خود به اندازه ۲ تا سه وزارتخانه است.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار