| کد مطلب: ۱۱۳۴۳۹۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از سنگ اندازی در طرح آتش بس غزه!

نتانیاهو محور فیلادلفیا را به آزادی اسرا ترجیح داد!

آرمان ملی- احسان اسقایی: همه برای آتش بس و جلوگیری از تشدید بحران در منطقه درحال تلاش هستند. نقش ایران از همه کشورها دراینجا مهمتر است.

نتانیاهو محور فیلادلفیا را به آزادی اسرا ترجیح داد!

   تهران ظاهرا پاسخ به عملیات تروریستی اسرائیل و شهادت اسماعیل هنیه را به تاخیر انداخته است تا تکلیف آنچه مصر و قطر و آمریکا برای غزه در نظر دارند؛ معلوم شود. روندها نشان می‌دهد که نتانیاهو هنوزهم آتش بس را نمی‌خواهد چرا که اخیرا او به رسانه‌ها گفته است که به بلینلکن پیام داده که به کمتر از حذف حماس راضی نخواهد شد اما با این وجود هراس او از ضربه محکم تهران و همچنین فشارآمریکایی‌ها و فشارهای داخلی از دل اسرائیل موجب شده بالاخره او بیش از گذشته به آتش بس بیندیشد. ظاهرا هم غربی‌ها به رسانه‌ها گفته‌اند که مسیر رسیدن به آتش بس در حال پیشروی است اما نتانیاهو خواسته‌هایی دارد که عملا با آنچه حماس به دنبال آن است؛ در تضاد آشکار قرار دارد. از جمله اینکه حماس خواستار خروج کامل ارتش اسرائیل از نوار غزه است و همچنین خواهان خروج یکی از رهبران خود از زندان‌های اسرائیل است و چند خواسته دیگر که بخشی از این خواسته‌ها مورد پذیرش نتانیاهو نیست و ظاهرا پذیرش و عدم پذیرش این خواسته‌ها به داخل محافل تصمیم گیر اسرائیل هم رسیده است چرا که درخبرها آمده است که حتی نتانیاهو به مذاکره کنندگان دستور داده اگر نمی‌توانند خواسته‌های او را بر آورده کنند میز مذاکرات را ترک کرده و به تل‌آویو بازگردند. به نظر می‌رسد دو محور به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حال فشار به نتانیاهو برای امضای آتش بس هستند یکی محور ایران و مقاومت که هر لحظه احتمال دارد به اسرائیل حمله کنند و احتمالا تنها برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات در تصمیم خود تعلل می‌کنند و دیگری آمریکا که چون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، علاقه‌ای به تشدید بحران در غرب آسیا ندارد از این رو در صدد است هر طور که شده امضای نتانیاهو را پای میز مذاکرات در توافق با حماس برای آتش بس در غزه اخذ کند. *سنگ بزرگ نتانیاهو در مذاکرات

 یکی از سنگ‌هایی که نتانیاهو به هیات مذاکره کننده خود داده تا بر روی میز بگذارند، محور فیلادلفیاست. نخست وزیر اسرائیل حاضر نیست این محور را که یک محور حیاتی برای حماس است و اهالی غزه می‌توانند از این طریق به دریای سرخ و مدیترانه دسترسی پیدا کنند را تخلیه کنند و خواستار آن است که کنترل این محور در زمان آتش بس در اختیار اسرائیل باشد. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از نتانیاهو نوشتند: به‌رغم فشارهای شدید، تحت هیچ شرایطی از محورهای فیلادلفیا و نتزاریم عقب‌نشینی نخواهیم کرد. چرا که اینها دارایی‌های نظامی، استراتژیک و سیاسی هستند. وی افزوده: مطمئن نیستم که آیا توافقی حاصل خواهد شد یا خیر، اما اگر چنین شود، توافقی خواهد بود که منافع ما را حفظ می‌کند. او همچنین تاکید کرده است به بلینلکن گفتم که ما تا نابودی حماس ادامه خواهیم داد. رسانه آمریکایی گزارش داد مصر و حماس به پیشنهاد جدید آمریکا درباره محور فیلادلفیا واکنش منفی نشان داده‌اند. به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی به نقل از چند منبع مطلع در مذاکرات آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی گزارش داد که پیشنهاد جدید آمریکا باعث می‌شود که تل‌آویو بخشی از نیروهای خود را در محور فیلادلفیا در مرز غزه- مصر نگه دارد. روزنامه نیویورک‌تایمز عصر سه‌شنبه و به نقل از این منابع مطلع نوشت که احتمالاً این پیشنهاد توسط حماس رد شود چرا که این جنبش گفته است که حضور صهیونیست‌ها را در این منطقه تحمل نخواهد کرد.

*خواسته حماس، اجرای طرح رئیس‌جمهور آمریکاست

اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس در سخنانی تاکید کرد که این جنبش و گروه‌های مقاومت فلسطین خواستار اجرای پیشنهاد ارائه شده توسط رئیس‌جمهور آمریکا برای آتش‌بس در نوار غزه هستند. «اسامه حمدان» اظهار کرد: ما با پیشنهاد ارائه شده توسط بایدن موافقت کردیم و دولت آمریکا نتوانست نتانیاهو را متقاعد کند. اسرائیلی‌ها از موضوعاتی که در پیشنهاد بایدن گنجانده شده بود، عقب نشینی کردند. وی افزود: صحبت‌های نتانیاهو درباره تایید یک پیشنهاد به‌روز شده به این معناست که دولت آمریکا نتوانست او را در مورد توافق متقاعد کند. ما فقط می‌خواهیم پیشنهاد بایدن که با آن موافقت کردیم، اجرا شود. وی همچنین خاطرنشان کرد: توافق باید شامل پنج نکته خاص از جمله توقف تجاوز، خروج از نوار غزه و بازسازی باشد. ما همچنان به تعهدات خود پایبند بوده و آماده اجرای فوری آنها هستیم و کسی که مانع تلاش برای دستیابی به توافق می‌شود، نتانیاهو است. حماس افزود: «پیشنهاد جدید با شرایط نتانیاهو سازگار است و با خواسته‌های وی، به خصوص امتناع او از آتش‌بس دائم، عقب نشینی کامل از نوار غزه، اصرار او بر ادامه اشغال تقاطع نتزاریم.

*نتانیاهو در یک مورد کوتاه آمد

 آنتونی بلینلکن وزیر امور خارجه آمریکا در قطر به خبرنگاران گفت که توافق آتش بس در نوار غزه میان اسرائیل و حماس شامل بند خروج برخی از واحدهای ارتش رژیم اسرائیل از این منطقه است و تل‌آویو با این امر موافقت کرده است. به گزارش تاس وی تاکید کرد: آمریکا هیچ گونه اشغال طولانی مدت غزه توسط اسرائیل را نمی‌پذیرد. به طور مشخص، توافق در مورد برنامه و مکان‌های خروج (ارتش اسرائیل) از غزه بسیار روشن است و اسرائیل با آن موافقت کرده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده که این رژیم مسئولیت امنیت کلی غزه را برای مدت نامحدود پس از پایان جنگ بر عهده خواهد داشت.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار