| کد مطلب: ۱۱۳۴۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا را بررسی می‌کند؛

رد اتهام سایبری بزرگ

آرمان ملی- احسان اسقایی: با پیشی گرفتن استفاده از ابزارهای الکترونیک در نظام‌های حکمرانی کشورهای دارای جایگاه رفیع در این عرصه به منظور ایجاد شفافیت در روند تصمیم‌گیری‌های کلان از ابزارهای الکترونیک در تعیین سرنوشت خود و در انتخابات بهره می‌برند.

 رد اتهام سایبری بزرگ

برگزاری انتخابات الکترونیک چند سالی است که در نظام انتخاباتی جمهوری و پارلمانی در دستور کار گرفته است اما به موازات رشد استفاده از فرایند اخذ آرا به صورت الکترونیک شاهد پدیده‌هایی همچون تلاش برای بر هم زدن روندها در این زمینه با ابزارهای سایبری هستیم. ستادهای انتخاباتی رقیب، دشمنان نظام‌های انتخاباتی پارلمانی و حتی دشمنان سیاسی کشورها می‌کوشند به این عرصه ورود کرده تا قدرت خود  را از منظور سایبری و سیاست گذاری‌های کلان کشورها به نمایش بگذارند.

*آمریکا و ادعای حملات سایبری در انتخابات

در گذشته و در ایالات متحده آمریکا در زمانی که ترامپ و خانم کلینتون در حال رقابت‌های انتخاباتی بودند. اخبار جسته گریخته‌ای از حملات سایبری روسیه به ضرر خانم کلینتون و به نفع ترامپ شنیده شد. موردی که بعدها به پرونده‌ای سیاسی برای ترامپ هم تبدیل شد و اتهاماتی در این زمینه متوجه او شد. چرا که ترامپ نیز به رغم اینکه آمریکا و روسیه با هم اختلافاتی داشتند در دوران ریاست جمهوری خود با پوتین دیدار داشت. در هر صورت پرونده این ادعا در لابه لای پرونده‌های دیگر ترامپ هنوز هم وجود دارد اما در هر صورت اینکه روسیه بخواهد بر روندهای تصمیم‌گیری در انتخابات آمریکا از منظر سایبری اثر بگذارد؛ دور از ذهن نیست چرا که تمایل روس‌ها برای نمایش قدرت  در برابر آمریکا خصوصا قدرت سایبری‌اش یک  امر عادی در زمین بازی سیاست‌ورزی در عرصه بین‌المللی است. موارد دیگری هم در چنین ادعاهای وجود دارد از جمله ادعایی که در مقطع کوتاهی در مورد توان سایبری چین برای دخالت در انتخابات آمریکا در رسانه‌ها مطرح شده است.

*ایران در میدان سایبری

 از سوی دیگر در عرصه سایبری دیگر تنها  آمریکا، چین، انگلستان و چند کشور دیگر نیستند که ادعاهایی در این زمینه دارند. بارها اتفاق افتاده است که رسانه‌های مختلف از قدرت سایبری ایران در برابر قدرت سایبری کشورهای مطرح جهان خبرهایی را منتشر کردند. البته ناگفته نماند که ایران نیز خود در معرض حملات سایبری قرار گرفته است.در مقطعی سامانه سوخت رسانی مورد حمله سایبری قرار گرفت که ظرف مدت چند ساعت ارتش سایبری ایران با آن مقابله کرد. با این این وجود هر از گاهی اخبار مختلفی از دفع حملات سایبری بیگانگان توسط ارتش سایبری ایران منتشر شده است که خود بیان کننده آن است که دیوار آتش ارتش سایبری ایران از توان ویژه‌ای برخودار است یک بار هم زمانی که ایران به عین‌الاسد حمله کرد برخی مقامات نظامی ایران از هک سامانه‌های موشکی و پهپادهای آمریکایی که در حال پرواز  روی عین الاسد بودند خبر داد که خود بیان کننده قدرت سایبری تراز اول ایران است . در زمان حمله ایران به اسرائیل در عملیات وعده صادق نیز خبرهایی از هک سامانه‌های دفاعی از حمله سامانه فلاخند داوود و گنبد آهنین منتشر شد. از سوی دیگر بعضا خبرهایی هم از هک این سامانه‌ها توسط حزب‌ا... شنیده می شود که خود به نوعی نشان دهنده توان سایبری ایران است.

*دخالت سایبری ایران در انتخابات آمریکا!

چند باری در طول سال گذشته رسانه‌های آمریکا از احتمال حمله سایبری ایران بر کمپین‌های انتخاباتی در آمریکا خبرهایی را منتشر کرده‌اندکه عموما بر اساس  صحبت‌هایی بود که ترامپ در این زمینه گفته بود. اخیرا نیز یک خبر رسمی در این زمینه منتشر شده در این خبر آمده است: سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده در بیانیه‌ای و بدون ارائه شواهد مدعی شدند اطمینان دارند ایران مسئول هک ستاد انتخاباتی «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه و رئیس‌جمهور پیشین آمریکاست و گفتند این نفوذ سایبری را بخشی از تلاش گسترده‌تر تهران برای مداخله در سیاست آمریکا و به‌طور بالقوه شکل دادن به نتیجه انتخابات می‌دانند. این، برای اولین باری است که دولت ایالات متحده با ارزیابی اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی، هک‌هایی را که خطر دخالت خارجی در انتخابات را دوباره افزایش داده است، مقصر می‌داند و ادعا می‌کند که چگونه ایران، علاوه بر دشمنان پیچیده‌تری مانند روسیه و چین، همچنان نگرانی اصلی باقی مانده است.این مقامات علاوه بر حمله به کارزار ترامپ ادعا می‌کنند که ایران تلاش کرده است تا ستاد انتخاباتی کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات در انتخابات نوامبر آمریکا را نیز  هک کند. در این بیانیه ادعا شده است که جامعه اطلاعاتی ایالات متحده اطمینان دارد ایرانی‌ها از طریق مهندسی اجتماعی و تلاش‌های دیگر به دنبال دست یافتن به افرادی بوده‌اند که به ستادهای انتخاباتی هر ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه دسترسی مستقیم دارند. نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در پاسخ به رسانه‌های آمریکایی درباره بیانیه مشترک نهادهای اطلاعاتی و سایبری درباره دخالت ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با تاکید بر اینکه «چنین ادعاهایی بی‌اساس و فاقد هرگونه وجاهت است» اعلام کرد: همان‌طور که قبلا هم اعلام کرده‌ایم ایران هیچ هدف و انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات آمریکا ندارد. اگر دولت آمریکا در این ادعا صادق باشد، اسناد خود را در اختیار ما قرار دهد تا پاسخ ما را دریافت کنند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار