| کد مطلب: ۱۱۳۴۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از مشکلات بهداشت و درمان تا کارنامه وزیری پیشنهادی؛

ظفرقندی ؛ مرهمی بر مشکلات درمان

آرمان ملی: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن وزارتخانه هایی است که مسئولان تازه نشسته آن ها بر صندلی وزارت باید خود را آماده پذیرش انواع و اقسام کم و کاستی ها هم در حوزه درمان و نقایص آن از جمله تجهیزات درمانی و کمبود و نبود دارو و درمان، هم نقایص حقوق و درآمد و مزایای کادر درمان و اعتراض های پی در پی آن ها و هم گرانی درمان در ایران کنند که با توجه به خوش آمدن برنامه های وزیر پیشنهادی، محمدرضا ظفرقندی به مزاج نمایندگان مجلس و نیز کمیسیون بهداشت آن، این شخص مورد نظر خود او باید باشد؛ کسی که هم پزشک و هم سیاستمدار است و از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج همه‌گیری کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود.

ظفرقندی ؛ مرهمی بر مشکلات درمان

در این گزارش علاوه بر نگاهی برخی برنامه های وزیر جدیدی پیشنهادی، سری هم به گوشه و کنار شهرهای ایران می زنیم تا شاهد تجمع بخشی از کادر درمان باشیم؛ نظرات معاون وزارت بهداشت و درمان فعلی که چند روز بیشتر از عمرش باقی نمانده را از نظر می گذرانیم که حالا دیگر و در روزهای آخر عمر وزارتخانه های دولت سیزدهم سخنی کوتاه در خصوص چالش های حوزه درمان و بهداشت گفته برخی از چالش‌های حوزه پرستاری نیاز به مداخله سران قوا دارد.

کارنامه مورد تأیید است

وزیر پیشنهادی بهداشت دولت چهاردهم در شهر تهران متولد و بزرگ شده محله سرچشمه است. دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی به آموختن پرداخت و در سال تحصیلی ۱۳۵۴-۱۳۵۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به دبیرستان مفید رفت تا به امر معلمی بپردازد. وی همزمان با معلمی در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصیل داد. محمدرضا ظفرقندی برای کمک به مجروحان جنگ به عنوان جراح داوطلب به جبهه اعزام شد. پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۸ به درجه استادیاری نائل و سپس در سال ۱۳۷۰ دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد، رشته‌ای که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. ظفرقندی در سال ۱۳۷۴، موفق به راه‌اندازی مرکز تحقیقات تروما در بیمارستان سینا شد و در سال ۱۳۸۳ به درجه استاد تمامی دانشگاه نائل شد.

اما ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت در مجلس به توضیح برنامه های خود پرداخت و سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، گفته کارنامه و برنامه‌های ظفرقندی مورد تأیید کمیسیون بهداشت مجلس است و اینکه دغدغه دکتر ظفرقندی عدالت‌محور بر پایه توسعه بهداشت درمان در تمام کشور است.

سلمان اسحاقی در گفت‌وگویی که با ایرنا داشته درباره وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته: در جلساتی که دکتر ظفرقندی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حاضر شد، وی سوابق، برنامه‌ها و اهداف مدنظر خود را برای این وزارتخانه برشمرد و به سوالات اعضای کمیسیون بهداشت مجلس پاسخ داد. او توضیح داده که کارنامه وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کمیسیون بهداشت و کمیته‌های ۲۳ گانه با طرح مباحث تخصصی و حضور صاحب‌نظران بررسی شد. همچنین در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با برنامه هفتم توسعه، سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی مطابق است و مورد تأیید اعضای کمیسیون بهداشت مجلس قرار گرفت.

نماینده مردم قائنات در مجلس افزوده است که با توجه به ۲ دهه حضور دکتر پزشکیان در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در دوران نمایندگی و شناختی که ایشان از مسائل کلان کشور در این حوزه دارند، دغدغه های این حوزه را به خوبی می شناسند و شایستگی وزیر پیشنهادی بهداشت مورد تایید ریاست جمهور است.

سران قوا مداخله کنند

با این اوصاف به نظر ظفرقندی باید خود را آماده مواجهه با حجم انبوهی از مشکلات کند. مشکلاتی مه تنها در یک حوزه به گفته خود معاون وزارت بهداشت فعلی نیازمند ورود سران قواست.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفته: واقعیت این است که در حوزه پرستاری با چالش‌های جدی روبه رو هستیم که در مرز نقطه جوش و بحران است. اگر مجموعه دولت و سایر قوا یعنی قوه مقننه و قوه قضاییه دست به دست هم ندهند، می‌تواند یک مشکل عمومی و اجتماعی ایجاد کند. برخی از این چالش‌های این حوزه نیاز به مداخله سران قوا دارد که بتوانند تصمیم سریع و عاجل بگیرند و امیدوارم این موضوع به سرعت اتفاق بیفتد تا مردم آسیب نبینند.

او در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت مطالبات پرستاران شروع شده است، گفت: بر اساس گزارش معاونت توسعه وزارت بهداشت مقداری مبالغ به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص داده‌اند و برخی دانشگاه‌ها، شروع به پرداخت مطالبات پرستاران کرده‌اند، اما شمولیت آن همه بخش‌ها را فرا نگرفته است. امیدواریم طی روزهای آینده همه دانشگاه‌ها بر اساس منابعی که به آن‌ها تخصیص داده شده و یا تخصیص داده خواهد شد، پرداخت مطالبات پرستاران را شروع کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان این مطلب که عقب ماندگی پرداختی مزمن از گذشته داریم، افزوده که در خصوص پرداخت‌کارانه‌ها دو موضوع وجود دارد؛ نخست پرداخت به موقع‌ کارانه‌ها که در حال حاضر مسئله مهم این است و یک عقب ماندگی پرداختی مزمن از گذشته داریم. میانگین پرداخت‌کارانه‌ها مربوط به آذر ماه سال گذشته است یعنی بیش از ۸ ماه عقب ماندگی در پرداخت وجود دارد.

به گفته عبادی بخشی از تاخیر پرداخت مربوط به بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌هاست. شاید اصلی‌ترین علت تاخیر پرداختی این موضوع است. در موارد بسیار نادری نیز ممکن است علت تاخیر در پرداخت‌ها جابه جایی منابعی است که برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌دهند، هرچند با این موارد محدود برخورد صورت گرفته است.

به گفته این مقام مسئول، برای تعرفه پرستاری، ردیف بودجه مجزا در نظر گرفته شود. معاون پرستاری وزارت بهداشت یکی از پیشنهادات در نظر گرفته شده برای جلوگیری از این امر را چنین عنوان کرده که مشابه ردیفی که برای دارو تجهیزات داریم، برای تعرفه پرستاری نیز ردیف بودجه مجزا درنظر گرفته شود. این جزئی از پیشنهادهایی است که در مراجع بالاتر از همان ابتدا می‌تواند، سازمان برنامه و بودجه باشد و یا حتی سازمان‌های بیمه‌گر که وقتی می‌خواهند بدهی‌شان را به دانشگاه‌ها پرداخت کنند، همین طور که یک حساب جدا برای حوزه دارو و تجهیزات داریم، حساب تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز جدا باشد یا اصطلاحا نشان دار باشد. به طوری که دقیقا مشخص شود این پول مربوط به چه کسانی است و چگونگی توزیع آن هم در دستورالعمل‌ها آمده باشد.

او افزوده: بخش دیگر نیز مربوط به مبالغ تعرفه پرستاری است. مسئله مهم این است که چون صندوق تعرفه پرستاری کوچک است حتی اگر از مدل باز توزیع هم استفاده کنیم ممکن‌ است، میانگین پرداختی پرستاران تغییر نکند. یعنی ممکن است در یک بخش تقویت شود، اما برای تقویت یک بخش از بخش دیگری تعدیل انجام دهیم. موضوع این است که شورای عالی بیمه و سازمان‌های بیمه‌گر با افزایش ضرایب ریالی و ارزش نسبی خدمات پرستاری بر اساس پیشنهادهایی که معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری دارند، باید موافقت کنند، اما این فرآیند متاسفانه گاهی با مقاومت مواجه می‌شود و کند است.

تجمع ها ادامه دارد

در نهایت به بخشی از ادامه اعتراض پرستاران به عنوان نمونه از مشکلات کادر درمان در ایران، اشاره می کنیم و اینکه نیروهای فوریت‌ها به شرایط کار معترض شدند.

ایلنا از اعتراض پرستاران در روز (30 مرداد) در بیمارستان‌های مختلف مشهد خبر داد و نوشت که باید صدای ما شنیده شود؛ خواسته‌های ما منطبق بر قانون و حداقلی‌ست و بایستی برآورده شود.

در ادامه این خبر امده که در عین حال، از عصر دو روز گذشته تعدادی از پرستاران فوریت‌های پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به اعتراض پرستاران پیوسته‌اند؛ این نیروها در بیانیه‌ای در ارتباط با مطالبات خود به مواردی از جمله اجرای صحیح قانون تعرفه گذاری برای پرستاران پیش بیمارستانی با ثبت اقدامات به نام خودشان، افزایش پایه حقوقی به نسبت خط فقر و تورم سالیانه با افزایش ضریب فوق العاده خاص و درج دراحکام کارگزینی و ابلاغ فوری افزایش امتیاز سختی شرایط کار از ۱۵۰۰ به ۳۰۰۰ امتیاز و اجرای کامل قانون مشاغل سخت و زیان آور، اشاره کردند. گفتنی‌ است اعتراض پرستاران از دو هفته پیش آغاز شده است و در شهرهای مختلف کشور ادامه دارد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار