| کد مطلب: ۱۱۳۴۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» مواجهه دلواپسان مجلس با وزرای پیشنهادی را بررسی می‌کند:

ایستادگی قالیباف مقابل تندورها

آرمان ملی- حمید شجاعی: کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان در مجلس در حال بحث و بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزراست و نمایندگان از شنبه به‌صورت دو شیفت به بررسی کابینه پرداخته‌اند و آن‌طور که قالیباف رئیس مجلس گفته بررسی 19 وزیر معرفی شده کابینه تا چهارشنبه هفته جاری به پایان خواهد رسید و به احتمال فراوان بعد از ظهر چهارشنبه جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی برگزار خواهد شد.

ایستادگی قالیباف مقابل تندورها

 در چنین شرایطی مجلس در مواجهه با کابینه پیشنهادی به 3 دسته تقسیم شده است. دسته اول طیف قالیباف و همراهانش هستند که در تعامل کامل و حمایت مستقیم از دولت هستند و شرایط را به نحوی مدیریت می‌کنند که مساله همکاری دولت با مجلس با خدشه‌ای مواجه نشود. دسته دیگر اعتدالیون، مستقلین و اصلاح‌طلبان مجلس هستند که گرچه بعضا به کلیات کابینه یا برخی وزرای پیشنهادی انتقاداتی دارند، اما در کل با رویکرد حمایتی با کابینه پزشکیان برخورد می‌کنند. اما گروه سوم تندرو‌ها و دلواپسان مجلس دوازدهم هستند که اساسا نه در راستای همراهی و همکاری که درصدد زمینگیرکردن دولت پزشکیان هستند و در این راه از هیچ کاری هم مضایقه نمی‌کنند. کافی است به نوع برخورد آنها از زمان معرفی کابینه و تاکنون نگاهی بیندازیم تا دریابیم اینها اساسا بنای سازگاری با دولت را ندارند. جماعتی که تمام هم و غم خود را گذاشته بودند تا به هر نحو ممکن که شده سعید جلیلی را به ریاست جمهوری برسانند، امروز سرخورده از نه  مردم به تندروی به‌دنبال احیای خود با تخریب و کارشکنی در مسیر کابینه چهاردهم هستند. چنانکه از زمان اعلام کابینه عزم خود را برای عدم رای‌آوری چند وزیر کابینه پزشکیان از جمله: عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، سیدعباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی؛ وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احمد میدری؛ وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی جزم کردند و طی روزهای گذشته نیز در مقام مخالفت با وزرای پیشنهادی موضع‌گیری‌های تند و تیزی داشته‌اند. چنانکه در جریان بررسی صلاحیت همتی؛ صمصامی نماینده مخالفی گفت: «آزموده را آزمودن خطاست. ناکارآمدی همتی باعث بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است.» این مخالفت‌های جهت‌دار و هدفمند که گویا بین دلواپسان مجلس تقسیم شده بود در جریان بررسی برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی ادامه یافت جایی‌که مالک شریعتی نماینده تندرو تهران بدون صحبت در دستور و مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اظهار کرد: «آقای ظفرقندی سابقه تند سیاسی دارد که مطالبش در فضای مجازی موجود است ایشان در ماجرای اغتشاشات توییتی منتشر کرد که آمبولانس‌ها تحت اختیار نیروهای انتظامی و نظامی است و بعد از آن چندین آمبولانس آتش‌زده و خسارات وارد شد و همه هم به‌خاطر این صحبت بود؛ آقای ظفرقندی شما رئیس بیمارستان خوبی هستید اما وزیر بهداشت خوبی نیستید.» در ادامه نیز نوبت به نماینده تندرو دیگر تهران یعنی قاسم روانبخش رسید و وی در جریان بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی کار باز هم بدون بحث کارشناسی با سیاسی کاری اظهارکرد: «میدری از اصلاح‌طلبان تندرو است که مبنای فکری آنها، اومانیسم، لیبرالیسم و سکولاریسم است.» جالب اینکه در بسیاری از مخالفت‌ها نگاه کارشناسی دیده نشد و فقط سیاسی کاری و نگاه جناحی به وزرای پیشنهادی مطرح بود.

* از مخالفت با عراقچی تا حمله به ظریف و برجام

مخالفت‌ها با برخی وزرای پیشنهادی جایی شدت گرفت که امیرحسین ثابتی، نماینده تندرو متمایل به جبهه پایداری در مخالفت پشت تریبون قرار گرفت و بیان داشت: «هر کدام از نمایندگان مجلس که یکبار وقت گذاشته باشند و متن توافق پر ضرر برجام را خوانده باشند، امکان ندارد که با عراقچی موافقت کنند و امکان ندارد که نسبت به عوامل آن رای اعتماد دوباره بدهند. ما معتقدیم آقای عراقچی دیپلمات واقع‌بینی نیست. دیپلمات حرفه‌ای و ورزیده بودن به پرتاب کردن خودکار نیست بلکه به دیدن واقعیات است. ما در برجام برای سال‌ها ضرر کردیم و دیدیم که چه بلایی بر سر رآکتور اراک و سال‌ها تلاش دانشمندان آمد؛ حال عوامل آن دوباره بیایند وزیر شوند؟ اشکال ندارد، مجلس اختیار دارد اما فراموش نکنید بعد از آن باید در روی مردم نیز نگاه کنید. آقایان عراقچی، ظریف، صالحی و بعیدی‌نژاد و کسانی‌که در آنجا رفتند توافق کردند و سکه گرفتند، امروز می‌گویند که ما نبودیم. پس چه کسی بود؟» یا احمدی دیگر نماینده مجلس که در مخالفت گفت: «ما به چه جرأتی به آقای عراقچی رای دهیم که همان سیاست لبخند را ادامه ندهد؛ عراقچی کارنامه مثبتی در زمان مذاکره ندارد و بسیاری از مشکلات داخل کشور به خارج گره زده نشود.» یا صباغیان نماینده مهریز که خطاب به عراقچی عنوان کرد: «چطور شما به‌عنوان فردی کارکشته و صاحب تجربه در کنار آقای ظریف با همین ویژگی‌ها قرارداد برجام را امضا کردید که نتیجه‌اش به اینجا کشیده شده است.» گویی اینکه بسیاری به‌جای بررسی برنامه‌ها به‌دنبال محاکمه ظریف و عراقچی بودند تا به نوعی عقده‌گشایی کنند. هر چند که موافقانی مثل منوچهر متکی و...  آزادی‌خواه و در ادامه خود عراقچی در مقام پاسخ برآمدند و شرایط تغییر کرد.

مقاومت قالیباف در قبال تندروها

طی روزهای گذشته تندروها بسیار درصدد به چالش کشیدن مجلس و تخریب وزرای پیشنهادی بودند که رئیس مجلس در مقابل آنها ایستاد. چنانکه پس از صحبت‌های عراقچی برخی نمایندگان از جمله ثابتی دنبال پاسخگویی بودند که رئیس مجلس اجازه نداد. این مساله روزگذشته نیز ادامه پیدا کرد. جایی‌که حمید رسایی، نماینده تهران، با اشاره به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه طی روز یکشنبه و پاسخ او به امیرحسین ثابتی، اظهارکرد: «روز گذشته عراقچی در صحبت‌های خود با خطاب قراردادن آقای ثابتی طوری صحبت کرد که انگار نقض برنامه و کارنامه ایشان به معنای زیرسوال بردن ولایت‌پذیری مجلس است.» محمدباقر قالیباف با قطع صحبت‌های رسایی از او درخواست کرد که در دستور مجلس تذکر دهد و حمید رسایی هم گفت که تذکرش در دستور است اما رئیس مجلس آن را نپذیرفت. در همین راستا، این نماینده مجلس خطاب به قالیباف بیان داشت: «شما دیروز اجازه صحبت را ندادید.» قالیباف هم گفت: «نمی‌توان تذکری درباره دستور دیروز داد وگرنه خانم سارا فلاحی و آقای ثابتی با استناد به ماده ۷۵ قصد بیان تذکر داشتند که هیچ‌کدام از این تذکرها وارد نبود.» رسایی نیز در واکنش به قالیباف اظهارکرد: «حالا که اجازه طرح این تذکر را نمی‌دهید، چیز دیگری می‌گویم که ببینم شما برای آن جواب دارید یا خیر.» وی با استناد به ماده ۲۰۴ آیین‌نامه گفت: «طبق آیین‌نامه باید قبل از تشکیل جلسه موافقان و مخالفان وزرا برای طرح اظهارات خود ثبت‌نام کنند تا قرعه‌کشی صورت گیرد منتها هیات رئیسه به آن عمل نکرده و نیم ساعت مانده به شروع بررسی صلاحیت هر وزیر، اعلام ثبت‌نام می‌کند و قرعه‌کشی صورت می‌گیرد. در این باره چه پاسخ دارید؟ توجیه نکنید و یک کلمه جواب دهید.» قالیباف در پاسخ به این تذکر رسایی افزود: «تذکر شما بازهم در دستور نبود چون اکنون از بررسی کلیات برنامه عبور کرده‌ایم منتها شما که از پیشکسوتان مجلس هستید می‌دانید که پیش از این در دوره‌های قبلی برای صحبت نمایندگان موافق و مخالف همه وزرا، ثبت‌نام انجام می‌شد و معلوم بود چه کسانی مخالف هستند. در نتیجه همه افرادی که لابی می‌کردند روی سر مخالفان می‌ریختند که چرا مخالف هستید اکنون کار درست و منظمی صورت گرفته و چند ساعت قبل از آغاز صلاحیت هر وزیر قرعه‌کشی می‌شود.» به نظر می‌رسد که تندروها گرچه صدای بلندی دارند، اما قدرت لازم را در مجلس برای پیشبرد اهداف و منویات خود ندارند. همان‌طور که در ریاست جمهوری، هیأت‌رئیسه و کمیسیون فرهنگی نیز شکست‌های تلخی خوردند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار