| کد مطلب: ۱۱۳۴۱۱۴
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از درخواست سعید محمد از نمایندگان

سعید محمد در انتظار دعوت پزشکیان؟

آرمان ملی- مطهره شفیعی: سعید محمد کجاست؟ او دیروز با اشاره به کابینه پیشنهادی چهاردهم نوشت:«از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهم این شرایط را مغتنم شمرده و نگذارند تندروها از هر دوطرف بر این فضای مثبت خدشه وارد نمایند.»

سعید محمد در انتظار دعوت پزشکیان؟

  *سعید محمد چه کرد؟

نام سعید محمد در سال 97 مطرح شد یعنی زمانی‌که فرمانده ارشد قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا شد و دیگر سمت‌های او شامل مدیرعامل سپاسد، مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس، رئیس هیات‌مدیره انجمن مدیریت پروژه ایران بود. برخی سایت‌ها نوشتند: «سعید محمد در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا استعفا کرد و حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران پس از قبول این استعفا، او را به‌عنوان مشاور خود منصوب نمود. سعید محمد دلیل استعفای خود را در متن استعفانامه‌اش جلوگیری از ایجاد شائبه‌های سیاسی و انتخاباتی بیان کرد. اما برخی از رسانه‌های اصولگرا از برکناری او خبر دادند. حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت که کناررفتن او به‌خاطر انتخابات نبوده، بلکه او تخلفاتی داشته و به گفته وی، سعید محمد در رابطه با نامزدی انتخابات ریاست جمهوری «اصلا در فضای اصولگرایان مطرح نیست.» اما سعید محمد سخن ترقی را کذب خواند و پس از آن حمیدرضا ترقی اظهارکرد: «اگر دغدغه و نگرانی در ذهن آقای سعید محمد و طرفداران ایشان پدید آمده ‌است پوزش می‌طلبم» اما در عین حال سردار یدا... جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت: سعید محمد را به‌علت «تخلف» و «رعایت نکردن» مقررات از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا منفک کرده‌اند. سپاه پاسداران نیز «نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد.» آخرین سمت او هم دبیری شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی بود که ظاهرا از آن سمت برکنار شد. فروردین سال 1401 آفتاب‌نیوز نوشت: «گمانه‌زنی‌ها خبر از اختلاف سعید محمد با رئیس‌جمهور و کابینه می‌دهد. زیرا در این مدت عزل و نصب‌های محمد مورد تایید بسیاری از اطرافیان رئیس‌جمهور و برخی چهره‌های بانفوذ خارج از دولت نبود.»

*سعید محمد دولتی می‌شود؟

سعید محمد سودای ریاست جمهوری در سر داشت و شاید هنوز هم داشته باشد. برخی تصور کردند که او در انتخابات ریاست جمهوری 1403 کاندیدا می‌شود اما از اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری منصرف شد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «اکنون در آستانه انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، با بررسی فرمایشات مقام معظم رهبری و ارزیابی از سیل متقاضیان و ثبت‌نام‌کنندگان که از سلایق سیاسی مختلف هستند احساس می‌کنم در این دوره تکلیفی به گردن ندارم و از ثبت‌نام امتناع کردم البته مطمئنم که مردم آگاه و شریف ایران ان‌شاءا... با مشارکت حداکثری رئیس‌جمهور چهاردهم را با پشتوانه قوی انتخاب خواهند کرد.» به‌طور حتم او شانسی برای پیروزی نداشت و با توجه به عدم حضورش در جایگاه‌های موثر سال‌های اخیر بعید است که بتواند در سال 1407 هم موفقیتی کسب کند. این روزها زمزمه‌های تلاش او برای جلوس بر یک کرسی مهم در دولت پزشکیان به گوش می‌رسد. اول مرداد سعید محمد با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب دیدار و گفت‌وگو کرد. محمد در این دیدار، در راستای همفکری و تعامل برای چگونگی کمک به دولت چهاردهم در حل مسائل پیش‌رو گفت‌وگو کرد. او به‌خوبی می‌داند حضورش در این دولت راه را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری کمی تسهیل می‌کند. پر بیراه نیست اگر اذعان شود او تمایلی به این حضور ندارد چراکه 5 مرداد سال‌جاری تابناک نوشت: «سعید محمد در جمع فعالان ستاد مرکزی حامی پزشکیان در سالن وزارت کشور حضور داشت! پیش از این اعلام نشده بود که سعید محمد در انتخابات از پزشکیان حمایت کرده است.» پیش از آن هم در 20 تیر سال‌جاری کارزاری برای درخواست انتصاب دکتر سعید محمد در کابینه دولت برای بهره‌گیری از تجربه و تخصص ایشان به راه افتاد که متن آن چنین بود:«جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان، ریاست محترم جمهور، با سلام و احترام، ما امضاکنندگان این کارزار، با توجه به شرایط حساس کشور و نیاز مبرم به بهره‌گیری از نخبگان و مدیران کارآمد، از جنابعالی درخواست می‌نماییم که آقای دکتر سعید محمد را به‌عنوان یکی از اعضای کابینه خود منصوب فرمایید. حضور ایشان با توجه به سوابق درخشان مدیریتی و توانمندی‌های بی‌نظیری که در عرصه‌های مختلف به نمایش گذاشته‌اند، می‌تواند به پیشبرد اهداف دولت و حل مشکلات کشور کمک شایانی نماید. آقای دکتر سعید محمد، با سابقه‌ای طولانی در مدیریت و اجرای پروژه‌های بزرگ ملی، نشان داده‌اند که توانایی و دانش لازم برای مواجهه با چالش‌های پیش‌رو را دارند. با توجه به شرایط فعلی کشور و نیاز به تحول در ساختار مدیریتی، حضور افرادی همچون آقای دکتر سعید محمد که از دانش و تجربه کافی برخوردارند، امری ضروری و حیاتی به‌نظر می‌رسد. در راستای تصدیق وعده شما در ایجاد کابینه‌ای متخصص بدون گرایش‌های حزبی و سیاسی و در نظرگرفتن رزومه کاری و اجرایی و همچنین جوانگرایی، ما به‌عنوان بخشی از جامعه ایرانی، از شما خواهشمندیم تا با انتصاب ایشان در کابینه، ضمن حضور جوانان نخبه در بالاترین سطوح مدیریتی، گامی موثر در جهت بهبود وضعیت کشور بردارید و امید و اعتماد را در دل مردم عزیزمان زنده نگه دارید. پیشاپیش از حسن توجه و اقدامات شما سپاسگزاریم.»

*مخالفت‌های زیاد با سعید محمد

گفتنی است سعید محمد گزینه وزارت راه برای دولت سیزدهم بود اما ظاهرا قالیباف مخالف بود و برخی سایت‌ها نوشتند که سعید محمد خط قرمز قالیباف بود و رئیس مجلس تمایلی نداشت که در مجلس برای او رای اعتماد گرفته و وزیر شود. اکنون با اینکه حضور سعید محمد در دولت پزشکیان به‌عنوان مدیرکل یا سمت‌های غیر وزارت چندان قابل انتظار نیست اما به‌نظر می‌رسد اگر این اتفاق رخ دهد، مخالفت‌های زیادی با تصمیم پزشکیان می‌شود.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار