| کد مطلب: ۱۱۳۳۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

امیدوارم پزشکیان جلوی رانت‌ها را بگیرد

آرمان ملی- حمید شجاعی: برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم از روز شنبه در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و به‌نظر می‌رسد که این فرآیند تا روز چهارشنبه به پایان برسد.

امیدوارم پزشکیان جلوی رانت‌ها را بگیرد

از سوی دیگر مسعود پزشکیان کابینه خود را در قالب دولت وفاق ملی به مجلس ارائه کرده اما به نظر می‌رسد برخی نمایندگان رویکردی بر مبنای وفاق ندارند. حال باید تا روز رای اعتماد  به وزرای پیشنهادی صبر کرد. برای بررسی تیم اقتصادی معرفی شده از سوی دولت و نوع مواجهه مجلس با وزرای پیشنهادی «آرمان ملی» با مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی به گفت‌وگو پرداخته است که  می‌خوانید.

* تعامل مجلس با وزرای پیشنهادی دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مردم با رای به آقای پزشکیان نشان دادند که خواهان تغییر هستند و این تغییر هم باید در قالب وزرایی باشد که نگاه تحولی به حوزه‌های مختلف دارند. با توجه به اینکه تیم اقتصادی دولت هنوز تشکیل نشده، نمی‌توان قضاوتی درباره عملکرد آنها داشت اما این امیدواری وجود دارد که با رای مجلس هر چه سریعتر تیم اقتصادی تشکیل شود. البته باید در نظر داشت دولت پزشکیان ‌جز وزرای اقتصادی دارای چهره‌های دیگری در قامت وزرای پیشنهادی دیگر هست که یکی از این گزینه‌ها، دکتر ظفرقندی، وزیر پیشنهادی وزارت  بهداشت است البته من آقای ظفرقندی را نه از نزدیک دیدم و نه می‌شناسم اما از عملکرد ایشان را در نظام پزشکی و دانشگاه تهران اطلاع دارم که رفتار همراه با عدالت داشت، به‌دنبال بالابردن کیفیت دانشگاه تهران بود و از خانواده اصیلی هستند. واقعا افتخاری برای وزارت بهداشت است که ایشان در قامت وزیر آن وزارتخانه باشد. عملکرد آقای ظفرقندی در وزارت بهداشت از دوره وزارت آقای پزشکیان بهتر خواهد بود. هر چند که تندروها در مجلس با ایشان و برخی وزرای شاخص دیگر مخالفت می‌کنند اما امیدوارم که در نهایت رای اعتماد مجلس به ایشان  تعلق گیرد.

* سیاست اقتصادی دولت پزشکیان بر اساس تیم اقتصادی شکل می‌گیرد. با توجه به مخالفت‌ها  و تخریب‌هایی که شاهدیم، این تیم تا چه میزان در پیاده‌سازی  برنامه‌هایشان موفق  خواهد بود؟

آقای پزشکیان، کشور را در شرایطی تحویل می‌گیرد که اصلا شرایط گل و بلبل نیست و در وضعی است که نرخ تورم بالای 42 درصد است. نرخ رشد سرمایه‌گذاری تقریبا صفر است. وضعیت بدهی‌های دولت به سیستم بانکی افزایش پیدا کرده و یکی از دلایل این مشکلات اقتصادی، افزایش حجم نقدینگی است. امیدوارم تیم اقتصادی دولت آقای پزشکیان با درایت و برخورد کارشناسی، شفافیت و درایت بتواند کار کند. اکنون و در حالی‌که هنوز دولت پزشکیان تشکیل نشده است شاهد آغاز هجمه تندروها هستیم؛ تندروهایی که خودشان باعث پدیدآمدن وضع موجود هستند. قیمت گوشت در زمانی‌که آقای رئیسی  آمد، صد هزار تومان بود اما الان به 700 هزار تومان رسیده است و مابقی مایحتاج مانند برنج و مرغ و.... همین شرایط را دارند و قیمت آنها به طور دهشتناکی در دولت آقای رئیسی افزایش پیدا کرد. امیدوارم این دولت بتواند با درایت لازم، اموراقتصادی کشور را پیش ببرند. دولت قبل با سیاست‌های پوپولیستی قیمت گوشت را 700 درصد افزایش  ولی قیمت بنزین را کاهش دادند. در حالی‌که بنزین باید قیمت واقعی خود را داشته باشد. من طرفدارحاکمیت قیمت‌های نسبی در اقتصاد هستم و امیدوارم دولت آقای پزشکیان جلوی رانت‌ها را بگیرد، شفافیت را بر اقتصاد ایران حاکم کند و با هرگونه انحصار در اقتصاد ایران مقابله کند. البته هنوز زود است که در مورد دولت آقای پزشکیان قضاوت کنیم؛ باید 6 ماه ازعملکردش بگذرد تا مشاهده شود سیاست‌هایش در جهت تغییر است یا خیر.

* با اینکه رئیس‌جمهور بارها بر لزوم کار با کارشناسان و نگاه کارشناسی تاکید کرده است اما برخی برخوردها در مجلس از منظر سیاسی و غیرکارشناسی است. دلیل این دوگانگی چیست؟

من این نوع برخوردها در مجلس را برخوردهای قبیله‌ای می‌دانم یعنی چون با وزرای پیشنهادی دولت مخالف هستند؛ نوکر نمایندگان نیستند بلکه نوکر مردم هستند با نگاه غیرکارشناسی و سیاسی با آنها برخورد می‌شود. در حالی‌که اگر بخواهند برنامه‌های وزرای اقتصادی دولت را بررسی کنند، باید با نگاه دقیق کارشناسانه باشد و ایرادهای کارشناسی گرفته شود نه اینکه با تخریب و سیاه‌نمایی برخورد سیاسی شود. آقای پزشکیان نیز باید بداند که نباید در مقابل تندروها عقب‌نشینی کند. یعنی اگر امروز آقای ظفرقندی یا عراقچی رای نیاورند به این علت خواهد بود که تندروها می‌خواهند دولت را زمین بزنند. من به‌شدت با تفکر تند و پوپولیستی مخالفم.

* بسیاری معتقدند از آنجا ‌که آقای دکتر طیب‌نیا در دولت آقای پزشکیان در جایگاه مشاور عالی حضور دارد می‌تواند از همانجا هم فرماندهی تیم اقتصادی دولت را در اختیار گرفته و پیش ببرد؛ اساسا فکر می‌کنید این مهم تا چه میزان احتمال دارد که تحقق یابد؟

من معتقدم آقای دکتر طیب‌نیا اگر می‌خواست به‌عنوان رئیس تیم اقتصادی قرار بگیرد باید مسئولیت می‌پذیرفت و حداقل در جایگاه معاونت یا ریاست سازمانی قرار می‌گرفت. من مخالف این موضوع هستم که یک نفر در نهاد ریاست جمهوری بنشیند و فرماندهی کند. رئیس سازمان برنامه، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد نمی‌توانند از یک مشاور رئیس جمهور تبعیت کنند چون مسئولند و باید پاسخ بدهند. البته می‌توانند نظرات مشورتی بگیرند. آقای طیب‌نیا که مسئولیتی ندارد و اگر می‌خواست باید مسئولیتی قبول می‌کرد که بر پایه آن به کار و فعالیت بپردازد. من با اینکه آقای طیب‌نیا فرماندهی را به‌عنوان مشاور بگیرد و کار اجرایی نداشته باشد را به نفع اقتصاد ملی نمی‌دانم. آقای طیب‌نیا حتما باید یک سمت اجرایی می‌پذیرفت و نمی‌شود که عده‌ای وزیر باشند و از آقای طیب‌نیا به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور دستور بگیرند. نمی‌شود که مسئولیت با کسی باشد و اختیار با کس دیگری.  به‌نظر من باید نوعی هماهنگی بین تیم اقتصادی باشد و آقای پزشکیان می‌تواند این هماهنگی را بوجود بیاورد.

* بسیاری از تیم اقتصادی دولت در جهت حل مشکلات کشور نگاه به تجارت خارجی و حل مشکلات بین‌المللی دارند. اساسا فکر می‌کنید این رویکرد تا چه حد می‌تواند حل مشکلات را سبب‌ساز شود؟

همانطور که رئیس‌جمهور گفت این مساله باید در دستور کار وزارت اقتصاد و بانک مرکزی قرار بگیرد که به‌سمت پذیرش FATF برویم و از آن طرف سعی کنیم با هماهنگی با وزارت‌خارجه در چارچوب منافع ملی ارتباط اقتصادی را با کشورهای همسایه از جمله با سایر کشورهای جهان مثل آمریکا برقرار کنیم. چرا که رابطه اقتصادی با غرب به‌نفع ایران و به ضرر رقبای منطقه‌ای ماست. من به‌شدت طرفدار این ارتباط هستم منتها باید در چارچوب منافع ملی ایران این مساله امکان‌پذیر شود.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار