| کد مطلب: ۱۱۳۳۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد

محمد حسین شیخ محمدی در گفت وگو با «آرمان ملی»:

جاده وفاق ملی باید دوطرفه باشد

آرمان ملی: در شرایطی که کشور با بحران‌های پیچیده و چندلایه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند، مسعود پزشکیان کابینه پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.

جاده وفاق ملی باید دوطرفه باشد

این کابینه از همان ابتدا با انتقاداتی از سوی برخی اصلاح‌طلبان و بخش‌هایی از جامعه روبه‌رو شده که آن را دور از انتظارات خود می‌دانند. درحالی‌که مجلس بررسی رأی اعتماد به این کابینه را آغاز کرده است، برخی از منتقدان نگران‌اند که ترکیب پیشنهادی نتواند به‌طور مؤثر به مشکلات و چالش‌های کشور پاسخ دهد. برای برسی این موضوع ، آرمان ملی با دکتر محمد حسین شیخ محمدی، فعال سیاسی و معاون سیاسی حزب ندای ایرانیان گفت و گو کرده است. وی معتقد است:«دولت نیاز به مدیرانی دارد که نسبت به دفاع از گفتمان و پیشبرد اهداف و برنامه‌های آن صادق و مصمم‌ و کارآمد باشند تا هر برنامه‌ای که قصد اجرای آن را دارند، با همکاری این مدیران به ثمر برسد. افرادی باید به همکاری در دولت دعوت شوند که به ایده‌ها و برنامه‌های رئیس‌جمهور ایمان داشته و با پذیرش الزامات آن‌ها، برای تحقق اهدافش احساس مسئولیت کنند. در غیر این صورت، نخستین فردی که با مشکل مواجه خواهد شد، شخص آقای پزشکیان است. وجود مدیران ناهماهنگ با سیاست‌های دولت در سطوح اول و دوم مدیریتی می‌تواند موانع جدی بر سر راه تسریع امور کشور و حل مشکلات موجود ایجاد کند. نباید به گونه‌ای باشد که آقای پزشکیان یک مسیر را طی کند و برخی مدیران مسیر دیگری را برگزینند و در نتیجه، نتوانند به درستی در مسیر تعیین‌شده حرکت کنند. اگر هرکسی به شیوه‌ای متفاوت عمل کند، پتانسیل‌های دولت به هدر خواهد رفت» این م گفت و گو را در ادامه می خوانید.

کابینه آقای پزشکیان معرفی شد، برخی اصلاح‌طلبان نسبت به انتخاب برخی از وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان انتقادهایی داشته‌اند. به نظر شما تا چه حد این انتقادها در شرایط کنونی معتبر است و چگونه می‌توان به این مسائل پرداخته و آن‌ها را مدیریت کرد؟

حامیان دولت باید حمایت از ایده‌ها و برنامه‌ها را جایگزین حمایت از افراد کنند و به جای دنبال کردن منافع گروهی و جناحی، اولویت شان مطالبه تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور باشد. تمرکز بر اجرای تعهدات دولت نه تنها به نفع کشور است، بلکه اعتماد عمومی را نیز تقویت می‌کند. آنچه در درجه اول اهمیت قرار دارد، عملکرد و برنامه‌هاست، نه افراد. مهم‌ترین مسئله این است که اصلاحات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به‌درستی پیش برود. اصلاح‌طلبان و احزاب باید بر محورهای اصلاح و بهبود تمرکز کنند و از وزرا بخواهند تا این برنامه‌ها را به‌طور مؤثر اجرا کنند.

با توجه به اهمیت انسجام و همگرایی در میان کابینه و مدیران دولت، نگرانی‌هایی از عدم هماهنگی و همسویی اعضای کابینه با برنامه‌ها و اهداف رئیس‌جمهور وجود دارد، این موضوع چگونه می‌تواند بر کارآمدی دولت تأثیر بگذارد؟

دولت نیاز به مدیرانی دارد که نسبت به دفاع از گفتمان و پیشبرد اهداف و برنامه‌های آن صادق و مصمم‌ و کارآمد باشند تا هر برنامه‌ای که قصد اجرای آن را دارند، با همکاری این مدیران به ثمر برسد. افرادی باید به همکاری در دولت دعوت شوند که به ایده‌ها و برنامه‌های رئیس‌جمهور ایمان داشته و با پذیرش الزامات آن‌ها، برای تحقق اهدافش احساس مسئولیت کنند. در غیر این صورت، نخستین فردی که با مشکل مواجه خواهد شد، شخص آقای پزشکیان است. وجود مدیران ناهماهنگ با سیاست‌های دولت در سطوح اول و دوم مدیریتی می‌تواند موانع جدی بر سر راه تسریع امور کشور و حل مشکلات موجود ایجاد کند. نباید به گونه‌ای باشد که آقای پزشکیان یک مسیر را طی کند و برخی مدیران مسیر دیگری را برگزینند و در نتیجه، نتوانند به درستی در مسیر تعیین‌شده حرکت کنند. اگر هرکسی به شیوه‌ای متفاوت عمل کند، پتانسیل‌های دولت به هدر خواهد رفت. به همین دلیل، تأکید ویژه‌ای بر همگرایی و یکپارچگی مدیران انتخابی داریم. ثبات مدیریتی امر خوبی است، اما به شرطی که مدیر حفظ‌ شده با سیاست‌های دولت هم‌سو بوده و به اجرای برنامه‌های آن آسیب نزند. دولتی با مدیران غیرهمگرا و متفرق حتما آسیب‌پذیر خواهد بود.

برای تحقق وعده‌های رئیس‌جمهور و غلبه بر مشکلات فعلی کشور، چه ویژگی‌هایی در انتخاب مدیران باید مدنظر قرار گیرد تا تضمین شود که دولت قادر به برآورده کردن وعده‌ها و مقابله با مشکلات فعلی خواهد بود؟

دولت چهاردهم باید به دولتی قانون‌مدار، توسعه‌خواه، متعهد به حفظ حقوق شهروندان، حامی محرومان و مدافع پایداری زیست‌محیطی باشد. برای تحقق این اهداف، نیازمند مدیران توانمند، متخصص، کارآمد، پاک‌دست و شجاع هستیم. در انتخاب مدیران، باید توانمندی، تخصص، کارآمدی و شایستگی جایگزین هرگونه ضابطه‌ای از جمله دسته‌بندی‌های قومی، خانوادگی یا جنسیتی شود. امروز، ما به مدیران و متخصصان باکفایت نیاز داریم و نباید کارآمدی را فدای روابط، قومیت یا جنسیت کنیم. تنها در این صورت است که دولت می‌تواند به‌عنوان پناهگاهی قابل‌اعتماد در بحران‌های معیشتی و اقتصادی عمل کرده و به بهبود وضعیت زندگی کمک نماید.

از طرفی اگر آقای پزشکیان قصد دارد به وعده‌های خود عمل کند و بر مشکلات متعدد فعلی غلبه کند، باید مدیران ناکارآمد و ضعیف را کنار بگذارد. شرایط جدید نیازمند نیروهای تازه‌نفس، توانمند و متعهد به برنامه‌های آقای پزشکیان است. از نظر اجرایی، انتظار می‌رود که مدیران جوانِ متخصص به ساختار اجرایی کشور وارد شده و دولت به سمت چابکی و جوانی بیشتری حرکت کند. همچنین، انتظار داریم رئیس‌جمهور نظارت مداوم بر اعضای کابینه و مدیران ارشد داشته باشد تا در صورت بروز فساد، تخلف، ناهماهنگی یا ناکارآمدی در عملکرد آن‌ها، بدون رودربایستی و با سرعت لازم، اقدام به برکناری فرد مربوطه کند.

با توجه به این‌که رئیس‌جمهور به‌عنوان حافظ نهج‌البلاغه شناخته می‌شود، شایسته است که به توصیه‌های امام علی (ع)، به ویژه آنچه در نامه‌های ایشان به عثمان بن حنیف و مالک اشتر آمده است، توجه ویژه‌ای داشته باشد. این نامه‌ها منبع غنی از رهنمودهای اخلاقی و مدیریتی هستند که می‌توانند راهنمایی‌های ارزشمندی در زمینه‌های حکومتی و اجرایی ارائه دهند. بهره‌برداری از این آموزه‌ها می‌تواند به تقویت مبانی اخلاقی و مدیریتی دولت و تحقق اهداف رئیس‌جمهور کمک کند.

با توجه به اینکه این روزها کابینه در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است، چه پیامی برای نمایندگان مجلس دارید و چگونه می‌توانند در جهت تقویت وفاق ملی و پیشبرد اهداف کشور نقش مؤثری ایفا کنند؟

جاده وفاق ملی باید دوطرفه باشد و مجلس شورای اسلامی نیز به تحقق آن متعهد بماند. ایجاد تفاهم و محیط وفاق تنها زمانی ممکن است که تمامی قوای سه‌گانه و جناح‌های سیاسی به آن باور داشته باشند. برای دستیابی به رشد، توسعه پایدار و رفع موانع کشور و مشکلات مردم در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی، ضروری است که همه به این نتیجه برسند که وفاق و همکاری امروز بیش‌ازپیش اهمیت دارد. تعامل بیشتر میان نیروهای سیاسی و گفت‌وگو برای تقویت مصالح ملی به تقویت سرمایه اجتماعی نیز کمک خواهد کرد.

جریان‌های سیاسی باید از فضای انتخاباتی خارج شده و به فضای کار، همدلی و تفاهم وارد شوند. امروز، همه باید به دولت مستقر کمک کنند و نباید آن را به‌عنوان رقیب در نظر گرفت. دولت، رقیب هیچ بخشی از کشور نیست و گروه‌های سیاسی غیرهمسو نیز نباید آن را به‌عنوان رقیب تلقی کنند. لازم است که همه در جهت کمک به رئیس‌جمهور در حل مشکلات مردم، اجرای تعهدات و پاسخگویی به مطالبات به حق مردم همکاری کنند.

دولت نیاز به مدیرانی دارد که نسبت به دفاع از گفتمان و پیشبرد اهداف و برنامه‌های آن صادق و مصمم‌ و کارآمد باشند تا هر برنامه‌ای که قصد اجرای آن را دارند، با همکاری این مدیران به ثمر برسد. افرادی باید به همکاری در دولت دعوت شوند که به ایده‌ها و برنامه‌های رئیس‌جمهور ایمان داشته و با پذیرش الزامات آن‌ها، برای تحقق اهدافش احساس مسئولیت کنند. در غیر این صورت، نخستین فردی که با مشکل مواجه خواهد شد، شخص آقای پزشکیان است

در گذشته، عدم عمل به وعده‌های انتخاباتی توسط دولت‌ها باعث دلسردی مردم شده است. چرا پایبندی به این وعده‌ها برای مردم اهمیت ویژه‌ای دارد؟

دولت، به عنوان نهادی قانونی که از آرای مردم نشأت می‌گیرد، باید بیش از هر نهاد دیگری حافظ رأی مردم باشد و جهت‌گیری‌های خود را با خواست و اراده عمومی همسو کند. وظیفه اصلی دولت این است که به عهد خود با مردم وفادار بماند و در چارچوب انتظارات آن‌ها حرکت کند. درصورتی‌که دولت به درستی این مسیر را دنبال کند، مردم با تمام وجود از آن حمایت خواهند کرد. رئیس‌جمهور باید به خوبی از خواسته‌ها و مطالبات مردم آگاه باشد و برای تحقق آن‌ها گام بردارد. شعارهایی که مسعود پزشکیان در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، تحقق عدالت، رفع تبعیض و احقاق حقوق شهروندی مطرح کرده بود، از دلایل پیروزی او بر سایر رقبا بود.

چه توصیه‌ای برای بهبود تعامل و همکاری میان دولت، احزاب، نخبگان، و گروه‌های مدنی و سیاسی دارید تا این تعاملات بتواند باری از دوش دولت بردارد و به تحقق اهداف مشترک کمک کند؟

دولت باید ارتباطی مستمر با نخبگان جامعه، احزاب و نیروهای فعال مدنی و سیاسی که نسبت به آینده کشور دلسوز هستند، برقرار کند و از نظرات آنان در مسائل اساسی کشور بهره‌برداری نماید. این ارتباط، اگر واقعی و پایدار باشد، می‌تواند به نتایج مثبت منجر شود. از سوی دیگر، احزاب و نخبگان نیز باید با صداقت، منطق، دلسوزی و بدون مطالبه سهم‌خواهی، با دولت گفت‌وگو کنند و نکات ضروری برای مصالح کشور و دولت را مطرح نمایند. کسانی که به منافع ملی اهمیت می‌دهند، باید دولت را با نگاهی مشفقانه نقد کنند و دولت نیز باید این نقد را به عنوان هدیه‌ای ارزشمند پذیرفته و از آن استقبال کند. بر اساس دیدگاه حضرت علی (ع)، نقد دولت و حاکمیت، وظیفه شرعی مردم است. همان‌طور که رئیس‌جمهور بر اهمیت نقد تأکید کرده‌اند، افرادی که در دولت فعالیت می‌کنند نیز باید دارای سعه‌صدر بالا در برابر نقدها باشند.

رابطه حزب ندای ایرانیان با دولت چهاردهم چگونه خواهد بود و چه رویکردی نسبت به عملکرد دولت در پیش خواهید گرفت؟

ما رویکردی ائتلافی-انتقادی نسبت به دولت چهاردهم خواهیم داشت و تشکیل دولت چهاردهم را آغاز فصل جدیدی از نظارت و مطالبه‌گری می‌دانیم. به عنوان نخستین حزبی که از مسعود پزشکیان حمایت کردیم، پس از استقرار دولت، در نقش منتقد دلسوز و مطالبه‌گر، پیگیر تحقق وعده‌های داده شده خواهیم بود و به هرگونه انحراف دولت از وعده‌هایش حساس خواهیم بود. معتقدیم پیگیری تحقق وعده‌ها از وظایف اصلی ماست و از رئیس‌جمهور انتظار داریم به تعهدات خود پایبند باشد. نظارت مستمر و دقیق بر عملکرد دولت را ضروری می‌دانیم و تا زمانی که دولت به عهد خود با مردم وفادار بماند، از آن حمایت خواهیم کرد. اطمینان از اجرای صادقانه و دقیق وعده‌ها برای ما اهمیت زیادی دارد، زیرا فراموشی یا بی‌توجهی به شعارهای انتخاباتی آقای پزشکیان می‌تواند اعتماد عمومی به دولت و صندوق رأی را خدشه‌دار کرده و کشور را با آسیب‌های جدی مواجه کند. دولت با عمل به وعده‌های خود می‌تواند اعتماد عمومی را تقویت کرده و سرمایه اجتماعی را افزایش دهد.

در پایان مصاحبه، اگر نکته‌ای وجود دارد که می‌خواهید با مخاطبان به اشتراک بگذارید، لطفاً بیان کنید.

ایران امروز به تعامل مؤثر در سطح داخلی و بین‌المللی نیاز دارد. برای تأمین منافع کشور، ضروری است که با جهان با رعایت سه اصل مورد تأکیدِ عزت، حکمت و مصلحت تعامل کنیم و در درون کشور نیز به گفت‌وگو و تعامل سازنده در راستای منافع ملی توجه داشته باشیم. دولت برای حل بحران‌های بزرگ و پیچیده جهانی، از جمله مسائل زیست‌محیطی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، نیازمند توافق ملی با مردم ایران، از جمله زنان، جوانان و قومیت‌هاست. این توافق می‌تواند به تقویت هم‌پیمانی و هم‌فکری میان دولت و مردم منجر شود و در حل مشکلات اساسی و دستیابی به راهکارهای پایدار مؤثر باشد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار