| کد مطلب: ۱۱۳۳۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به یکی از آلوده کننده های تهران در شرایطی که هوا آلوده است؛

مقصران آلودگی تابستانه هوا

آرمان ملی: تهران در گرماگرم روزهایی که می گذراند همزمان آلودگی هوا را هم تجربه می کند.

 مقصران آلودگی تابستانه هوا

در روزهای گذشته اعلام شد که هوای تهران همچنان آلوده و برای گروه های حساس ناسالم است. آلودگی که منشأ بسیاری دارد از جمله ترافیک، زباله سوزی، از بین رفتن فضاهای سبز و خشکاندن درختان و باغات به منظور ساخت و ساز و این آخری ناکارآمد وغیراستاندارد بودن اتومبیل ها و سایر وسایل نقلیه  دودزا؛ چیزی که رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بر آن صحه گذاشته و از فرسودگی 90درصدی موتورسیکلت های تهران خبر داده. یعنی می توان گفت تقریبا تمام موتورسیکلت های تهران فرسوده اند؛ این وسیله و  ابزاری که در تهران شلوغ به دودزایی کمک کرده و نه می توان آن را حذف کرد چرا که منبع درآمد بسیاری از شهروندان محسوب می شود نه راهکارهایی نظیر برقی کردن را ارائه داد چرا چنینی روش هایی در شهرهای ما از جمله پایتخت، تنها در حد حرف و سخن باقی مانده و عملیاتی نمی شوند به این دلیل که هنوز زیرساخت‌های آن فراهم نشده است.

تهران آلوده است

شاخص کیفیت هوا روی شاخص ۱۰۸ قرار گرفته، وضعیت هوای تهران نارنجی و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

روز گذشته بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا روی شاخص ۱۰۸ قرار گرفت تا اعلام شود وضعیت هوای تهران نارنجی و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. بنابراین آلودگی هوا در تهران از روزهای اخیر تا روز گذشته تداوم داشت. تهران از ابتدای سال ۵ روز هوای پاک، ۹۸ روز هوای قابل قبول و ۴۶ روز هوای آلوده و ۲ روز هوای ناسالم داشته این در حالی است که تهران در مدت مشابه سال پیش ۸ روز هوای پاک، ۱۰۴ روز هوای قابل قبول و ۳۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۴ روز ناسالم برای همه افراد تجربه کرده.

این موتورسیکلت های فرسوده

اما در ارتباط میان آلودگی هوای تهران با وسایل حمل و نقل فرسوده و دودزا، روز گذشته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها در تهران فرسوده هستند. سرهنگ ابوالفضل موسوی پور در یک نشست خبری در پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ برگزار شد با اشاره به اجراب طرح ۱۰ افزود: از ۱۸ دی ماه سال گذشته طرح ۱۰ اجرا شد؛ در پایتخت حدود چهارونیم میلیون موتورسیکلت تردد می‌کنند و در واقع از کل ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور،  ۳۰ درصد در تهران تردد دارند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ توضیح داد که پایتخت نزدیک به ۹.۵ میلیون جمعیت دارد و با این حجم از موتورسیکلت‌ها می‌توان گفت مامور ما نمی‌تواند به صورت فیزیکی این حجم تردد ها را کنترل کند و باید از روش های دیگر استفاده کرد.

به گفته موسوی‌پور ما چهار ماه برای طرح ۱۰ مطالعه کردیم و قرار است این طرح استمرار داشته باشد و ما می‌خواهیم کلاه ایمنی را مانند کمربند ایمنی در مردم نهادینه کنیم.

او بابیان اینکه ۹۰ درصد موتورسکیلت‌های موجود به سن فرسودگی رسیده است، توضیح داد که  در بررسی های مشخص شد در طول پنج سال گذشته ۴۱ درصد از فوتیان و ۶۱ درصد از جرحی‌ها مربوط به موتورسیکلت سواران بوده است. همچنین بیش از ۱۰ درصد آلاینده‌های ما مربوط به موتورسیکلت است. نداشتن بیمه، گواهینامه و معاینه فنی نیز از دیگر تخلفاتی است که این افراد انجام می دهند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اینطور ادامه داد که اکثریت مردم این تصور را دارند که موتورسیکلت وسیله نقلیه نیست و از قوانین پیروی نمی‌کنند و هر کجا که بتوانند تردد می‌کنند و متوجه نیستند که هر لحظه ممکن است واژگون شود و این مسیله در موتورسواران با تجربه هم دیده شده است؛ متاسفانه این تفکر غلط که موتورسیکلت وسیله نقلیه نیست در کشور حاکم است و این باعث می شود قوانین را رعایت نکنند به همین دلیل این طرح ۱۰ اجرا شد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اهداف طرح ۱۰   ادامه داد:  اهداف ما در این طرح پایش تصادفات، افزایش رضایتمندی شهروندان، کاهش الودگی هوا و افزایش انضباط شهری است.

موسوی پور، افزود: مسئول سازی سازمان ها نیز یکی دیگر از اهداف ماست. البته در ابتدا می خواهیم خود موتورسوار احساس مسئولیت نسبت به خودش،خانوادش و جامعه احساس کند؛ ما در این طرح از خودمان شروع کردیم. به تمام‌مسئولان اعلام کردیم هیچکسی حق ندارد موتورسواری را بدون کلاه ایمنی در اداره راه بدهد. من امیدوارم این مسئله در تمام ارگان‌ها رعایت شود زیرا این موتورسواران مبدا و مقصد دارند و قطعا اگر مسئولان  اهمیت قائل شوند جان کارکنان خود را حفظ می کنند.

هم آلوده می کنند هم جانشان در خطر است

زمستان سال گذشته بود که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به نقش مهم موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای پایتخت گفت: سهم این وسیله نقلیه در زمینه ایجاد آلودگی هوا اکنون ۱۳ درصد ولی رو به افزایش است. این در حالی است که سال 95، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به ایسنا گفت که 85 درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک مانند خودروها و موتورسیکلت‌هاست. در اینکه موتورسیکلت ها چند درصد باعث افزایش آلودگی هوای تهران شده اند، آمار متفاوتی ارائه می شود و همزمان مسئولان راهکارهای متفاوتی هم اعلام می کنند و یکی از ان ها برقی کردن موتورسیکلت هاست.

بهمن 1401 شهردار تهران از برقی کردن 300 هزار موتورسیکلت در پایتخت خبر داد این هم در حالی است که بنا به آخرین آمار در اسفند 1402، تهران نزدیک به پنج میلیون موتوری دارد. معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در آن زمان گفته بود، در ۷۲ درصد از تصادفاتی که موتورسواران فوت شده‌اند، خود آن‌ها مقصر در حادثه بوده‌اند که نشان دهنده تخلفات آنها بوده است.

این یعنی موتورسوارانی که در پایتخت کار می کنند علاوه بر اینکه وسایل فرسوده شان بر آلودگی هوا تاثیر می گذارد، جان خود را هم به خطر می اندازند. اما با همه این اوصاف به نظر چاره ای ندارند؛ آن ها برای تامین معاش باید جان خودرا به خطر انداخته و هوا را آلوده کنند، مسئولان هم که فعلا کاری از دستشان بر نمی آید.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار