| کد مطلب: ۱۱۳۳۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی امور خارجه

دست پر عراقچی در برابر تندروها

آرمان ملی- احسان اسقایی: جلسه بررسی رای اعتماد به اعضای کابینه چهاردهم در مجلس آغاز شده است و نمایندگان پارلمان بعد از اینکه در کمیسیون‌ها و کارگروه های تخصصی به بررسی کارنامه و عملکرد گذشته وزرای معرفی شده می پردازند، در صحن علنی مجلس نیز نمایندگان موافق و مخالف پشت میز خطابه قرار گرفته و خطاب به وزرای معرفی شده نظر مثبت و منفی خود را اعلام می کنند تا سایر نمایندگان نیز در جریان نظرات آنان قرار گیرند و در نهایت در موعد مقرر در مورد رای اعتماد یا عدم اعتماد تصمیم جمعی بگیرند.

دست پر عراقچی در برابر تندروها

*وضع خوب کابینه در مجلس

هرچند دولت کنونی دولت اصلاح طلب است و قاطبه مجلس اصولگراست  و حتی برخی از تندروهای ضد اصلاحات  و وابسته به جبهه پایداری در مجلس حضور دارند اما رویکرد وفاق ملی مسعود پزشکیان موجب شده تمامی جریان های سیاسی در دولت وی نمایندگانی داشته باشند و خود را موظف کمک به دولت بدانند. ظاهرا بر اساس آنچه نمایندگان اعلام کرده اند، بیش از 80 درصد وزرا از مجلس رای اعتماد خواهند گرفت چرا که بسیاری از آنها در کمیسیون های تخصصی  توانسته اند نظر نمایندگان را به خود جلب کنند.

*کارنامه  پربارعراقچی

عباس عراقچی اگر چه دیپلماتی ایرانی و نام آشناست و همه او را به دفاع جانانه از حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی کشورمان در مذاکرات هسته ای می شناسند اما او تنها یک دیپلمات هسته ای نیست و سوابق روشنی در وزارت خارجه دارد. عراقچی زاده ۱۳۴۱ از سال ۱۴۰۰ به‌عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی فعّالیت می‌کند. وی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران را برعهده داشت. عراقچی دانش‌آموخته‌ کارشناسی روابط بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، دکترای اندیشه‌های سیاسی از دانشگاه کنت است.  او از اعضای سپاه در جنگ ایران و عراق بود و فعالیت شغلی خود را از سال ۱۳۶۷ در وزارت امور خارجه ایران آغاز کرد.  در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۸۲ به‌عنوان سفیر ایران در فنلاند و از سال‌ ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ به‌عنوان سفیر ایران در ژاپن فعالیت می‌کرد. همچنین از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ نیز سمت معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه را برعهده داشت.  عراقچی در حال حاضر به‌عنوان مشاور عالی وزیر امور خارجه، عضو انجمن ملی دیپلماسی و دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

*مخالفان برجام علیه عراقچی

در جلسه بررسی کارنامه عراقچی در صحن علنی مجلس موافقان و مخالفان وی تلاش کردند نکاتی را در مورد او اعلام کنند. هرچند در خاطر داریم که عراقچی نقشی کلیدی در پرونده هسته ای و برجام داشت اما خروج ترامپ از برجام بعد از سال ها مجددا گریبان او را گرفت و او در مجلس در معرض نقد افرادی قرار گرفت که ذره ای از حقوق بین‌الملل و کارکرده های  این نظام حقوقی و فقدان ضمانت اجرای آن خبری ندارد و از این منظر مخالفانش تلاش کردند به او حمله کنند.

*موافقان و مخالفان عراقچی چه گفتند؟

درابتدای جلسه بررسی کارنامه عراقچی در مجلس ابراهیم رضایی پس از قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه عنوان کرد که این کمیسیون موافق حضور سید عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه است. احمدی ضمن تاکید بر اینکه وزیر خارجه باید سوابق بسیار درخشان و اقتدار و صلابت داشته باشد، با انتقاد از عملکرد عراقچی در زمان مذاکرات برجام گفت: در زمان مذاکرات برجام عزت ملی رعایت نشد؛ آمریکا از برجام خارج شد ولی ما در برجام ماندیم و به تمامی تعهداتمان عمل کردیم. صباغیان به عنوان مخالف عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: بنده دولت چهاردهم را قبول دارم و از بیشتر وزرا حمایت کردم. مخالفتم با آقای عراقچی از این بابت است که چطور شما به عنوان فردی کارکشته و صاحب تجربه در کنار آقای ظریف با همین ویژگی‌ها قرارداد برجام را امضا کردید که نتیجه‌اش به اینجا کشیده شده است. امیرحسین ثابتی با بیان اینکه «عراقچی دیپلمات واقع بینی نیست»، اظهار کرد: «امضای جان کری تضمین است» را چه کسی گفت؟ اینکه ترامپ نمی‌تواند از برجام خارج شود چرا که ما طوری توافق کردیم که آنها نمی‌توانند از برجام خارج شوند را چه کسی گفت؟ کسی که امروز می‌خواهد از ما در مجلس رای اعتماد بگیرد. حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه با تاکید بر اینکه آقای عراقچی برنامه خوبی برای ۱۵ کشور همسایه و همسو دارد، افزود: تقویت تعامل با چین و روسیه از دیگر برنامه‌های ایشان است. حمایت با تمام توان از محور مقاومت در برنامه‌های آقای عراقچی خواهد بود. مقابله جدی با سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونسیتی نیز از این برنامه‌ها خواهد بود.  

*عراقچی پاسخ توئیت توهین آمیز 5 سال پیش ثابتی را داد

عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه، در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه پزشکیان در جریان پاسخ به ادعاهای امیرحسین ثابتی نماینده تهران گفت: آقای ثابتی من نمی‌گویم مرگ بر وطنی که هم‌وطنم عراقچی است؛ من احترام می‌گذارم به وطنی که منتقد آن بدون لکنت صحبت می‌کند و حتی ولایت پذیری مجلس را زیر سوال می‌برد. این پاسخ عراقچی واکنشی بود به یک توییت ثابتی در سال 1398 که در روزهای اخیر در شبکه‌های مجازی دوباره داغ شده و دست به دست می‌شود. امیر حسین ثابتی، نماینده تهران در سال ۱۳۹۸، در توییتر نوشته بود: «مرگ بر آن مرز و معیاری که مرا به خاطر به دنیا آمدن در سرزمینی که در آن عراقچی و ظریف و روحانی و بنی صدر و ... به دنیا آمده اند "آشنا" با آنها می‌داند اما شیرمردان فاطمیون را چون چند کیلومتر آن طرف‌تر به دنیا آمده اند "غریبه" به من حساب می‌کند.» او این توئیت را با هشتگ‌های امت واحده و مرگ بر ناسیونالیسم منتشر کرده بود.

*واکنش آذری جهرمی به اظهارات ثابتی

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی، در واکنش به مخالف امیرحسین ثابتی با وزیر پیشنهادی امور خارجه، در کانال تلگرامی خود نوشت:  درباره صحت و سقم ادعای آقای ثابتی اطلاعی ندارم و کاش رییس محترم مجلس در این خصوص اظهارنظر می‌کردند؛ اما ظاهرا در سقیفه بنی ساعده هم عده‌ای گفتند حالا «یک نفری» یک حرفی زده، پس ما چه‌کاره‌ایم؟ مگر خدا نگفت «وامرهم شوری بینهم»؟!برادر گرانقدر جناب آقای ثابتی، فهم کج از آموزه‌ها، سرآغاز انحطاط است!

*«عراقچی» حافظ منافع نظام است

منوچهر متکی با بیان اینکه آقای عراقچی تمام مسائل دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما را می‌داند و اشراف دارد، افزود: من مذاکراتی از آقای عراقچی را خواندم. نه در بحث برجام فقط در روابط دو جانبه و برخی از کشورها که قاطعیت او در دفاع از منافع جمهوری اسلامی برخورد او و پاسخ او به نگاه مغرورانه برخی از خارجی‌ها برای من همیشه موجب افتخار بود. من در ملاقاتی که با کانادایی‌ها در مالزی با حضور ایشان داشتم و ملاقاتی که خود ایشان با برخی از مقامات کشورهای دیگر داشت نشان داد که او حافظ ارزش‌های این نظام است.

*عراقچی چه گفت

در ادامه این جلسه عباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه سیاست خارجی در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزاتخانه، دولت چهاردهم را «فراگیر، فعال و اثرگذار» خواند و گفت در صورت کسب رای اعتماد از مجلس و در مقام وزیر امور خارجه سه ماموریت اصلی شامل «تامین منافع ملی، و حفظ و افزایش ثروت ملی»، «تحکیم امنیت ملی و ارتقاء قدرت» و «حفظ و تقویت عزت و منزلت» را دنبال خواهد کرد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار