| کد مطلب: ۱۱۳۳۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد

محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

رفتار جبهه پایداری قابل پیش بینی نیست

آرمان ملی- احسان انصاری: بررسی روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پزشکیان از دیروز شنبه در صحن علنی مجلس آغاز شده و تا روز چهارشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت.

رفتار جبهه پایداری قابل پیش بینی نیست

این در حالی است که به نظر می‌رسد برخی از وزرای پیشنهادی کار آسانی برای ورود به کابینه ندارند و با چالش جبهه پایداری مواجه خواهند بود. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی رویکرد مجلس دوازدهم نسبت به کابینه پیشنهادی پزشکیان با محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل90 مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است. پورمختار معتقد است:«در جبهه پایداری نیز دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و شرایط به این صورت نیست که همه اعضای جبهه پایداری به یک شکل عمل کنند. جبهه پایداری همواره نشان داده که دارای استراتژی و برنامه‌ریزی مشخص و مدون نیست. به همین دلیل مسائلی که درباره این طیف سیاسی در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود بیشتر گمانه‌زنی است تا واقعیت. رفتار این طیف سیاسی همواره غیرقابل پیش بینی بوده و غیر سازمان یافته بوده است. به همین دلیل نیز بعید به نظر می‌رسد که این طیف سیاسی قصد داشته باشد مانع از رأی اعتماد برخی وزرا شود.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*ارزیابی شما از روند بررسی صلاحیت وزرا در مجلس شورای اسلامی چیست؟به چه میزان روند بررسی‌ها تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار گرفته است؟

 در روزهایی که وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های حضور داشتند و همین طور دیروز شنبه که روز نخست بررسی صلاحیت وزرا بود نمایندگان براساس آیین نامه مجلس عمل کردند. آن چیزی که در این شرایط حائز اهمیت بود اصولگرایانی بود که در راستای حمایت از دولت صحبت کردند که این نکته می‌تواند این ذهنیت را به وجود بیاورد که می‌توان به رأی اعتماد به اغلب وزرای پیشنهادی خوش‌بین بود. دولت آقای پزشکیان دولت وفاق ملی است و به نظر می‌رسد که از همه جریان‌های سیاسی در کابینه ایشان حضور دارند. به همین دلیل به نظر می‌رسد اصولگرایان معتدلی که در مجلس از دولت حمایت می‌کنند به دلیل همین موضوع است که آقای پزشکیان از همه نیروهای موجود استفاده کرده است. در چنین شرایطی پیش بینی من این است که همه وزرای پیشنهادی در نهایت از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرند. البته این احتمال وجود دارد که برخی از وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌ها ضعیف حضور پیدا کرده‌اند و با برنامه نبوده‌اند. از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که نگاه سیاسی به انتخاب وزرا حاکم باشد و به همین دلیل برخی از وزرا با چالش مواجه شوند. واقعیت این است که اخباری که منتشر شده نشان می‌دهد که نوعی غرض ورزی و نگاه سیاسی نسبت به برخی وزرا وجود دارد و به همین دلیل شرایط این وزرا سخت خواهد بود. آقای پزشکیان از ابتدا روی تشکیل یک دولت فراگیر که همه جریان‌های فکری و سیاسی در آن نماینده داشته باشند تأکید کرده است. به همین دلیل نیز همه جریان‌های سیاسی باید دولت را از خود بدانند و آن را یاری کنند. آقای پزشکیان روی اسناد بالادستی اعم از سند چشم انداز و برنامه‌های کلی مقام معظم رهبری تأکید دارند. این در حالی است که مجلس نیز به دنبال اجرای این برنامه‌هاست و همین رویکرد می‌تواند شرایطی را به وجود بیاورد که وزرای پیشنهادی از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرند. من امیدوارم همه وزرا در همین مرحله نخست رأی بیاورند و دولت زودتر تشکیل شود و کار خود را آغاز کند.

جریان اصولگرایی موافق حضور زنان در سمت‌های مختلف است و به همین دلیل از حضور زنان در مسندهای تصمیم گیری حمایت می‌کند. با این وجود دیدگاه اصولگرایان تندرو در این زمینه متفاوت است به همین دلیل این احتمال وجود دارد که کار برای ایشان سخت شود. البته نظر شخصی بنده این است که وزیر راه و شهرسازی یک وزیر عملیاتی و در صحنه است و بهتر بود اگر آقای پزشکیان می‌خواستند از وزیر زن استفاده کنند در وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش و علوم این کار را انجام می‌دادند

*به نظر شما کدام وزرا شانس کمتری برای کسب رأی اعتماد از مجلس دارند؟

 باید بپذیریم که وضعیت همه وزرا مانند هم نیست و این در دولت‌های گذشته نیز وجود داشته است. اگر قرار باشد نگاه سیاسی در این زمینه وجود داشته باشد آقای میدری می‌تواند یکی از وزرایی باشد که با چالش مواجه خواهد بود. سال ۱۳۸۱ نامه‌ای به امضای ۱۲۷ نفر از نمایندگان مجلس ششم رسید که به نامه جام زهر مشهور است. این نامه در آن زمان توصیه‌ای برای پذیرش برخی تغییرات در سیاست‌های حاکمیت و مساله لزوم بازگشت به قانون اساسی بود که با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. گفته می‌شود که این نامه محرمانه به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد، اما متن آن روی اینترنت قرار گرفت. احمد میدری، نماینده وقت آبادان، یکی از ۱۲۷ نماینده امضا کننده این نامه بود. به همین دلیل گفته می‌شود که مواضع انتقادی دیگر میدری نیز علاوه بر امضای نامه ۱۲۷ نفر باعث بروز مخالفت‌هایی با این گزینه پیشنهادی شده است. این وضعیت تا حدودی درباره آقای ظفرقندی نیز وجود دارد و به نظر می‌رسد نوعی نگاه سیاسی نسبت به مواضعی که ایشان در سال‌های اخیر گرفته‌اند وجود دارد. در مورد آقای صالحی امیری نیز نگاه‌های سیاسی وجود دارد اما نسبت به افرادی که در ابتدا عنوان کردم این نگاه‌ها کمتر است و فکر می‌کنم ایشان شانس خوبی برای وزارت گردشگری دارند. آقای صالحی امیری به دلیل اینکه در گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد و دبیر کمیته ملی المپیک بوده‌اند از نیروهای قوی کابینه به شمار می‌روند که می‌توانند به دولت کمک کنند.

*خانم فرزانه صادق تنها وزیر پیشنهادی زن کابینه است که به نظر می‌رسد کار سختی برای رأی اعتماد خواهد داشت. آیا اصولگرایان تندرو این نکته را برمی‌تابند که یک وزیر زن در کابینه حضور داشته باشد؟

جریان اصولگرایی موافق حضور زنان در سمت‌های مختلف است و به همین دلیل از حضور زنان در مسندهای تصمیم گیری حمایت می‌کند. با این وجود دیدگاه اصولگرایان تندرو در این زمینه متفاوت است به همین دلیل این احتمال وجود دارد که کار برای ایشان سخت شود. البته نظر شخصی بنده این است که وزیر راه و شهرسازی یک وزیر عملیاتی و در صحنه است و  بهتر بود اگر آقای پزشکیان می‌خواستند از وزیر زن استفاده کنند در وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش و علوم این کار را انجام می‌دادند. وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه بزرگی است که نیازمند بازدیدها و سفرهای زیادی است و به همین دلیل اگر برای این وزراتخانه یک مرد را انتخاب می‌کردند شاید بهتر بود. البته این نظر شخصی بنده است و ارتباطی به جریان‌های سیاسی ندارد. با این وجود کمیسیون‌های مربوطه درباره خانم صادق دیدگاه مثبتی داشتند و به نظر می‌رسد ایشان نیز کار سختی برای رفتن رأی اعتماد از مجلس ندارند.

*نگرانی‌ها نسبت به رویکردی که جبهه پایداری نسبت به وزرای پیشنهادی دارد زیاد است. به چه میزان فکر می‌کنید جبهه پایداری در زمینه رأی اعتماد به وزرا نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت؟

 در جبهه پایداری نیز دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و شرایط به این صورت نیست که همه اعضای جبهه پایداری به یک شکل عمل کنند. جبهه پایداری همواره نشان داده که دارای استراتژی و برنامه‌ریزی مشخص و مدون نیست. به همین دلیل مسائلی که درباره این طیف سیاسی در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود بیشتر گمانه‌زنی است تا واقعیت. رفتار این طیف سیاسی همواره غیرقابل پیش بینی بوده و غیر سازمان یافته بوده است. به همین دلیل نیز بعید به نظر می‌رسد که این طیف سیاسی قصد داشته باشد مانع از رأی اعتماد برخی وزرا شود. در شرایط کنونی انتظار از مجلس این است که بدون ملاحظه و توجه به همسویی سیاسی با دولت، بتواند مطالبات مردم را در جهت حل مشکلات پیگیری کند و با ابزارهای نظارتی و قانونی که در اختیار دارد دولت را مکلف کند تا به وظایفش در جهت حل مشکلات اقتصادی عمل کند. این در حالی است که مقام معظم رهبری در دیداری که با نمایندگان مجلس داشتند عنوان کردند که یکی از اقدامات فوری مجلس دوازدهم باید رأی به کابینه باشد و به همین دلیل به نظر می‌رسد با توجه به تأکید رهبری به این نکته مهم جبهه پایداری نیز رویکردی در پیش بگیرد که اغلب و شاید همه وزرای پیشنهادی در نهایت در همان مرحله نخست از مجلس رأی اعتماد بگیرند. آن چیزی که در شرایط کنونی حائز اهمیت است نگاه ملی و منافع مردم است که باید در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشته باشند. وزرای پیشنهادی نیز باید رویکردی در مجلس در پیش بگیرند که در یک وضعیت منصفانه بتوانند از نمایندگان رأی اعتماد بگیرند. من فکر می‌کنم با توجه به شرایط موجود جبهه پایداری نیز نگاه منصفانه‌ای به کابینه آقای پزشکیان خواهد داشت و به همین دلیل این احتمال وجود دارد که همه وزرای پیشنهادی در همان مرحله نخست از نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار