| کد مطلب: ۱۱۳۳۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد

علی محمد نمازی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

رئیس‌جمهور معتقد به تغییر وضع موجود است

آرمان ملی– احسان کرمانشاهی: رئیس‌جمهور چهاردهم در موعدی زودتر از زمان قانونی انتخاب شد و مسعود پزشکیان تصور آن را نداشت که در سال 1403 از کرسی نمایندگی مردم تبریز در مجلس به کرسی ریاست جمهوری برسد.

رئیس‌جمهور معتقد به تغییر وضع موجود است

پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری خوش درخشید و بر رقبای قدر اصولگرای خود یعنی قالیباف و جلیلی غلبه کرد. اکنون مقطعی است که او وزرای پیشنهادی خود را معرفی کرده و مانند روسای جمهور تمام دولت‌ها با  انتقادهایی روبه‌روست. او پیام داد که نقدها پس از مشاهده عملکرد وزرا ‌آغاز شود و نه قبل از آن. اکنون مجلسیان هستند که باید درباره این وزرای پیشنهادی تصمیم بگیرند. در این راستا علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با «آرمان ملی» به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

*کابینه دکتر پزشکیان چه میزان با وعده‌های انتخاباتی ایشان همخوانی دارد؟

آقای دکتر مسعود پزشکیان با ادعاهای مهمی وارد عرصه انتخابات شد و وضع موجود یعنی عملکرد دولت سیزدهم را نامطلوب خواند و با این ادبیات خود کوشید به مردم امید دهد که دولتی تشکیل خواهد داد که آن دولت وضع مطلوب‌تری را ایجاد کند. او بهبود شرایط کشور را در گروی تغییر ساختار دولت می‌دانست. از این جهت توقع آن بود که رئیس‌جمهوری که با این ادبیات توانست آرای اکثریت رای‌دهندگان را به خود جذب کند؛ کابینه‌ای را تشکیل دهد که درصدد اصلاح امور گام بردارد. از این جهت توقع از ایشان آن است که کابینه‌ای توانمند، اصلاح‌طلب و عملگرا را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

*به هر حال همگان می‌دانند که قرار نبود انتخابات ریاست جمهوری زودتر از موعد مقرر برگزار شود و افرادی که خواهان کاندیداتوری بودند شاید فرصت کافی نداشتند. اینطور نیست؟

درست است. فردی که قصد دارد در کشور نامزد ریاست جمهوری شود باید از قبل کابینه و مدیران خود را در نظر گرفته باشد و اینکه احزابی قدرتمند وی را نامزد کرده باشند و مردم با رای دادن به این فرد به نوعی مدیران احزاب و فعالان سیاسی آن حزب را برای پیشرفت و توسعه کشور انتخاب کنند. اما همان‌طور که اشاره کردید برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری در روند تعیین وزرا شرایط ویژه‌ای را ایجاد کرد که از قبل قابل پیش‌بینی نبود.

*تصور می‌کنید کابینه معرفی شده تا چه اندازه با وعده‌های انتخاباتی آقای دکتر پزشکیان همخوانی دارد؟

به هر حال رئیس‌جمهور باید حداقل در جهت پیشبرد اهدافش و قول‌هایی که به مردم داده، کابینه را برگزیند. آقای پزشکیان اگر در زمان انتخابات ریاست جمهوری برنامه خود را اعلام می‌کرد و ضمنا مدیران و وزرایی که قرار است آن برنامه‌ها را اجرایی کنند را به مردم معرفی می‌کرد، مردم بهتر تصمیم می‌گرفتند.

*به هر حال تغییر در کرسی ریاست جمهوری ناگهانی بود.

بله؛ منظور من این نیست که آقای پزشکیان برای تغییر در کشور از ابتدا همین نامزدها را در نظر داشته است، این تحلیل اشتباه است مگر می‌شود دم از تغییر در اداره کشور زد و وزرایی با این خصوصیات را برای ایجاد تغییر به مجلس معرفی کرد؟ واقعیت آن است جز چند فرد شناخته شده فرد دیگری در بین وزرا نیست ضمن اینکه همین افراد در وزارتخانه‌های راهبردی حضور ندارند که بتوان امیدوار بود که آنها به‌صورت جدی برنامه‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور را دنبال می‌کنند. ضمن اینکه وزرایی در وزارتخانه‌های راهبردی به مجلس معرفی شده‌اند که کمترین قرابت را با برنامه‌های رئیس‌جمهور و رای‌دهندگان دارند.

*پس شما پیش‌ببنی می‌کنید دکتر پزشکیان برای تحقق وعده‌های انتخاباتی خودش با چالش مواجه است؟

پیش‌بینی این امر از الان زود است اما به‌نظر می‌رسد نمی‌توان امید چندانی به اجرای برنامه‌ها توسط رئیس‌جمهور بر اساس وعده‌هایی که داده است، داشت. البته اینکه رئیس‌جمهور عمیقا معتقد است که باید وضع موجود تغییر کند و بر این اساس تلاش خواهد کرد که به نتایجی هم دست یابد بر کسی پوشیده نیست اما سخن این است که با وضع موجود کابینه، رئیس‌جمهور نمی‌تواند به تمامی وعده‌های خود عمل کند  یا اینکه شخصا باید در این زمینه اقدام کند که در این صورت مشکلات زیادی بر سر راه او خواهد بود و این احتمال وجود دارد که وی عملا نتواند به وعده‌های خود عمل نماید. پس چه بهتر که آقای پزشکیان تا دیر نشده است تحولی در کابینه خود ایجاد نماید.

*شما پیش از این نماینده مجلس بودید و یا جو و فضای مجلس آشنا هستید. پیش‌بینی شما از نحوه رای نمایندگان به گزینه‌های پیشنهادی دکتر پزشکیان چیست؟

مجلس یکی از قوای اصلی کشور است که باید همراه و کمک قوای  مجریه باشد، سیاسی کاری در بررسی صلاحیت نمایندگان به ضرر مجلس است و در وهله اول اعتماد مردم از خانه ملت سلب می‌شود، از سوی دیگر نمایندگان مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باید حساسیت لازم را داشته باشند و نباید به‌خاطر نمایش همراهی با دولت از برخی ضعف‌های وزرای پیشنهادی چشم‌پوشی کنند. یک توصیه به نمایندگان مجلس دارم که در بررسی وضعیت وزرا تعلل نداشته باشند چرا که دود آن به چشم ملت می‌رود، بنابراین باید زودتر بررسی‌ها را آغاز و نتیجه را اعلام کنند. نمایندگان مجلس و سایر ارکان نباید فراموش کنند که مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره داشتند که موفقیت دولت موفقیت کشور خواهد بود، بنابراین وظیفه نمایندگان بسیار مهم است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان کرمانشاهی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار