| کد مطلب: ۱۱۳۳۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» پیامدهای گرانی سیمان در اقتصاد کشور را بررسی می کند

شوک گرانی سیمان به اقتصاد

آرمان ملی – صدیقه بهزادپور: سیمان یکی از اصلی ترین مصالح در صنعت ساخت و ساز به شمار می آید و افزایش قیمت آن، مستقیماً باعث افزایش قیمت مسکن می شود.

شوک گرانی سیمان به اقتصاد

از طرف دیگر بسیاری از رشته ها و صنایع دیگر در ارتباط مستقیم با حوزه مسکن هستند و به این ترتیب تاثیرات سویی در آن ها نیز خواهد داشت. کارشناسان بر این باور هستند؛ کاهش اشتغال، افزایش قیمت مسکن و ... از جمله تبعاتی است که به دنبال افزایش قیمت سیمان کشور را تهدید می کند. قطعی برق و ناپایداری تامین انرژی مورد نیاز صنعت سیمان یکی از عوامل گرانی سیمان شناخته شده است که باید تمهیدی اساسی برای تامین آن درنظر گرفته شود .

آسیب به اقتصاد با افز ایش قیمت سیمان

علی زندی، کارشناس اقتصادی در این باره به «آرمان ملی»، گفت: افزایش قیمت سیمان به دنبال افزایش گرما، قطعی برق و مشکلات دیگر در کشور باعث مشکلات فراوانی در کشور می شود، از بارزترین مشکلات آن افزایش قیمت وهزینه های ساخت و ساز به ویژه در پروژه های عمرانی دولتی و خصوصی است که باعث تاخیر یا توقف در مسیر تکمیل پروژه می شود. طبیعی است که با افزایش قیمت سیمان، هزینه مسکن نیز افزایش می‌یابد و با توجه به کاهش قدرت خریدمردم معضلات و چالش های بازار مسکن در کشور افزایش می یابد. این کارشناس رونق ساخت و ساز را باعث رشد کند در سایر بخش های اقتصادی دانست و گفت: گرانی سیمان باعث کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان و عمران می شود و این موضوع می‌تواند به کاهش نرخ رشد اقتصادی و افزایش بیکاری در صنعت ساخت و ساز منجر شود، علاوه بر این قیمت نهایی محصولات صادراتی نیز افزایش می‌یابد که می‌تواند منجر به کاهش رقابت‌پذیری محصولات ایرانی در بازارهای بین‌المللی شود.

سهم دلالان و محتکران در اختلال بازار

زندی با اشاره به تاثیرگذاری افزایش قیمت مصالح ساختمانی به ویژه سیمان در کشور گفت: ناکارآمدی در این صنعت همواره با حضور دلالان در این عرصه به ایجاد نابسامانی هایی در کشور می شود که نه تنها صنعت ساخت و ساز بلکه به بدنه اقتصاد کشور لطماتی را وارد می کند. نبود تکنولوژی و دانش نوین به دلیل تحریم، از جمله چالش هایی است که باعث ایجاد مشکلات مختلف در کشور شده است . علاوه بر این ورود سیمان به بورس در حالی که هیچ تمهیدی برای استفاده همه کاربران در نقاط مختلف با برخورداری از هر سطح سواد در این عرصه، اندیشیده نشده است، راه را برای حضور دلالان و رانت خواران باز کرده است. او درباره راهکارهای موجود برای مبارزه با چالش و موانع پیش روی این صنعت گفت: افزایش سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، می‌توان ظرفیت تولید سیمان را افزایش داد و از این طریق فشار قیمتی را کاهش داد. بدیهی است حمایت مالی و تسهیلاتی از صنایع کوچک و متوسط تولید سیمان می‌تواند به افزایش رقابت و کاهش قیمت‌ها کمک کند. همچنین نظارت دقیق بر بازار و جلوگیری از احتکار سیمان توسط برخی شرکت‌ها و افراد می‌تواند به تنظیم بهتر قیمت‌ها کمک کند. اما از همه مهمتر با توجه به ضرورت تامین انرژی مناسب برای صنعت سیمان ، کاهش هزینه های انرژی و مواد اولیه و افزایش بهره‌وری در فرآیندهای تولید، می‌تواند قیمت تمام شده سیمان را کاهش دهد.

نتایج نامطلوب کاهش تولید سیمان در کشور

این کارشناس ادامه داد: افزایش صادرات سیمان و محصولات وابسته می‌تواند به تأمین ارز و کاهش وابستگی به بازار داخلی کمک کند. این امر نیازمند توسعه بازارهای جدید و بهبود کیفیت محصولات است. همچنین دولت می‌تواند با ارائه یارانه‌های هدفمند به پروژه‌های عمرانی و ساختمانی مهم، از تأثیرات منفی گرانی سیمان بر روی این پروژه‌ها بکاهد. زندی معتقد است: گرانی سیمان در ایران می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر اقتصاد کشور داشته باشد. از افزایش هزینه‌های ساخت و ساز تا کاهش توان خرید مردم و کاهش سرمایه‌گذاری در بخش عمران، همه این عوامل می‌توانند به بحران‌های اقتصادی منجر شوند. اما با اتخاذ راهکارهای مناسب مانند افزایش تولید، حمایت از صنایع کوچک و متوسط، و نظارت دقیق بر بازار، می‌توان اثرات منفی این گرانی را کاهش داد و به توسعه پایدار اقتصادی کمک کرد.

گرانی سیمان همه را شوکه کرد!

محمد علی بُد، کارشناس حوزه سیمان با اشاره به اینکه کمبود برق در واحدهای تولید سیمان منجر به کاهش حجم تولید شده است، بیان کرد: این کاهش تولید باعث بروز کمبود سیمان در بازار شده و به همین دلیل قیمت سیمان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است. او با اشاره به افزایش مصرف برق به دلیل شدت گرمای هوا، بیان کرد که این وضعیت منجر به کاهش تخصیص برق به واحدهای سیمانی شده است. او افزود که در حال حاضر بسیاری از این واحدها با کمبود برق مواجه هستند و برای حل این مشکل، وزارت نیرو باید تصمیمات مناسبی اتخاذ کند. این کارشناس صنعت سیمان با تاکید بر اینکه کسری برق واحدهای سیمانی باعث شده تا حجم تولید سیمان کاهش پیدا کند، افزود: با کاهش تولید بازار با کسری سیمان روبرو شده به نحوی که قیمت سیمان ۳۰ تا ۴۰ درصد گران شده است. وی با اشاره به اینکه حدس من این است امروز واحدهای تولیدی سیمان با ظرفیت زیر ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد برای عدم بروز مشکل باید تخصیص برق به واحدهای صنعتی را مدیریت کرد تا بازار دچار تنش های قیمتی نشود.

گرانی ۹۰ درصدی قیمت سیمان حقیقت دارد؟

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در واکنش به افزایش اخیر قیمت سیمان گفت: این دلالان هستند که از گرانی سیمان در کف بازار منتفع می‌شوند وگرنه تولیدکنندگانی که این روزها با کمبود برق دست به گریبان هستند سهمی از این افزایش قیمت ندارند. علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در واکنش به خبر افزایش اخیر قیمت سیمان در کف بازار گفت: بروز این گرانی قابل پیش‌بینی بود و آنچه این افزایش قیمت را رقم زده هیجانات بازار برآمده از انتظار تورمی با پیش‌بینی کاهش تولید کارخانه‌هاست و گرنه قیمت‌ فروش سیمان تولیدکننده‌ها که در بورس کالا عرضه می‌شود با توجه به قواعد و مقرراتی که وضع شده و بر اجرای این قوانین نیز نظارت وجود دارد باعث شده که قیمت فروش سیمان از طرف تولید کننده متعادل باشد و در موارد استثنایی که قیمت به دلیل افزایش تقاضا و رقابت تغییری خارج از عرف داشته بورس معامله را باطل کرده است. وی افزود: کاهش تولید سیمان به دلیل محدودیت برق واحدهای تولیدی بر جو روانی بازار سیمان تاثیر گذاشته و دلالان و واسطه‌گران با استناد به همین کاهش تولید در پی کمبود برق، سیمان را با قیمت بیشتری به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. الوندیان ادامه داد: کمبود برق در حالی بر واحدهای سیمانی حاکم است و تولید را دچار اختلال کرده که در فصل ساخت و ساز قرار داریم و مصرف سیمان به اوج خود در طول سال رسیده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: در حال حاضر این دلالان هستند که از افزایش قیمت سیمان در کف بازار منتفع می‌شوند وگرنه تولیدکنندگانی که این روزها با کمبود برق دست به گریبان هستند سهمی از این افزایش قیمت ندارند. وی یادآور شد: برقی که صنعت سیمان امسال دریافت می‌کند نصف سهمیه‌ای است که در تابستان ۱۴۰۲ از آن برخوردار بود، در فصل گرم سال گذشته برق‌رسانی به واحدهای سیمانی با شرایط بهتری مدیریت شد و حدود ۱۰درصد هم بیشتر از سهمیه تعیین‌شده برق دریافت کردند و توانستند تولید را هم‌راستا با تقاضا رشد دهند و با وجود رشد ۱۰درصدی تقاضا توانستند بازار را خوب مدیریت کنند و با توزیع ۶۶ میلیون تن سیمان در کشور در سال ۱۴۰۲ بازار متعادل بود و قیمت‌ها مناسب بود.

راه ثبات بازار سیمان

الوندیان تصریح کرد: تنها راه بازگشت ثبات به بازار در شرایط کنونی تامین برق موردنیاز واحدهای تولیدی به‌ویژه در مناطق پرمصرف است، در شرایط کنونی مصرف‌کننده و تولیدکننده هر دو خسارت می‌بینند، صنعت هزینه‌های ثابت زیادی دارد و با بروز اختلال و کاهش تولید هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد و به کارخانه‌ها خسارت زیادی تحمیل می‌شود. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه از پیامد افت تولید بر صادرات گفت و توضیح داد: علاوه بر بازار داخل با خاموشی کوره‌ها خاموش شرکت‌های سیمانی نمی‌توانند تعهدات صادراتی خود را ایفا کنند و این موضوع تهدیدی جدی برای از دست رفتن بازارهای صادراتی آنها به شمار می‌آید. وی در تشریح بازارهای صادراتی سیمان ایران گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه کویت و عراق اصلی‌ترین مشتریان کلینکر ایران هستند و همسایگان شمالی و شرقی نیز تقاضای قابل‌توجهی برای سیمان ایران دارند البته کلینکر ایران به هند و بنگلادش هم صادر می‌شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار