| کد مطلب: ۱۱۳۳۶۲۱
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از دیدار رئیس جمهور و معاون راهبردی

دیداری برای پایان شایعات

آرمان ملی– مطهره شفیعی: پزشکیان یک دیدار ویژه داشت که پاسخ به بسیاری از شایعات بود. نخستین دیدار «محمدجواد ظریف» با «مسعود پزشکیان» پس از استعفای جنجالی در روز معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس برگزار شد.

  دیداری برای پایان شایعات

 «محمد جواد ظریف» پس از دیدار با رئیس‌جمهور گفت: «ما که همیشه علاقه‌مند به دکتر پزشکیان بودیم و هستیم و خواهیم بود.» پیش از آن ظریف با انتشار توئیتی از تماس تلفنی با رئیس‌جمهور خبر داده بود. محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس‌جمهور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سلام. دقایقی پیش ریاست محترم جمهوری بزرگوارانه تماس گرفتند و بسیار لطف فرمودند و گفت‌وگوی صمیمانه‌ای داشتیم. همان پزشکیانی بود که با افتخار برای ایران به او رأی دادیم و همان عزیز صادق، مردمی و شجاعی که هر جا که باشم از او و دولتش پشتیبانی خواهم کرد.» برخی سایت‌ها پس از این دیدار مدعی شدند یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توئیتی، از پس گرفتن استعفای «محمدجواد ظریف» معاون راهبردی دولت مسعود پزشکیان، خبر داده است. محمد مبین گفت: «جلسه اول هیات دولت چهاردهم با حضور محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی برگزار می‌شود.»

*مخالفان ناکام ماندند

محمدجواد ظریف آگاه‌تر از آن است که به دست مخالفان دولت چهاردهم بهانه‌ای برای تخریب دهد. او از زمانی‌که مسعود پزشکیان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد، در نقش مشاوری امین در کنار او قرار گرفت و از هجمه‌ها نهراسید. ظریف معاون راهبردی شد اما زمانی‌که تصور کرد امور اصلی آغاز به کار دولت به پایان رسیده است با انتشار متنی تصمیم به پایان حضور گرفت که این تصمیم او با تحلیل‌های متفاوتی به‌دنبال داشت. برخی تنها به این بخش متن خداحافظی ظریف مبنی بر اینکه «از نتیجه کار خود رضایت ندارم و از این‌که نتوانستم به شکل شایسته‌ای نظر کارشناسی کمیته‌ها و حضور بانوان، جوانان و اقوام را آن‌گونه که وعده داده‌بودم به نتیجه برسانم، شرمنده‌ام. البته هنوز برخی معاونت‌های رئیس‌جمهور باقی مانده که امید است این کاستی کمی جبران شود.» استناد کرده و آن را تعبیر به اختلاف شدید میان پزشکیان و ظریف کردند اما به آغاز این نامه توجه نکردند که ظریف آورده بود: «امروز جناب دکتر پزشکیان وزرای دولت چهاردهم را به مجلس معرفی فرمودند که برای همگی آرزوی موفقیت دارم.» ظریف مرد روزهای سخت است و در دولت روحانی نشان داد منافع ملی برای او بیش از هجمه‌ها و اتهاماتی که به سویش روانه می‌شود، ارزش دارد. حتی برخی مانند رسایی پا را از میان پرشکیان و ظریف فراتر گذاشته و مدعی شدند که بر اساس قانون او نمی‌تواند معاون رئیس‌جمهور شود چرا که فرزندنش اقامت کشور دیگری را دارد که البته ظریف به آنها پاسخ داد: «به‌رغم تولد فرزندانم حدود ۴۰ سال قبل و در دوران تحصیل (و نه مأموریت) در آمریکا و قوانین خاک محور آمریکا برای تابعیت قهری، به لطف خدا بنده، همسر و فرزندانم ساکن ایران عزیز هستیم و یک متر مسکن در خارج از ایران در تملک و یا حتی اجاره خود نداریم. خودم هم تحت دو تحریم آمریکا (ذیل تحریم رهبری) و یک تحریم کانادا قرار دارم و خود و همسرم حتی امکان سفر توریستی به ایالات‌متحده، کانادا و برخی کشور‌های دیگر را نداریم.»

*روایت باهنر از تصمیم ظریف

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به اتفاقاتی که چند روز اخیر در دولت و استعفای ظریف رخ داده و اینکه دولت پزشکیان چه خواهد کرد گفت: یک نقلی از آقای پزشکیان هم شنیدم و صحت سقم آن را خیلی نمی‌دانم و آن اینکه ایشان بعد از اینکه انتخاب شده بود در یک محفل دوستانه‌ای گفته بود من اصلا فکر نمی‌کردم که انتخاب بشوم. بنابر گزارش فارس، وی افزود: من یک زمانی یادم است که ما در مجلس بودیم و مجلس پنجم بود، جناب آقای خاتمی در ۲ خرداد ۷۶ انتخاب شدند، بنده با اینکه رئیس ستاد آقای ناطق نوری یعنی رقیب ایشان بودم، رفتیم روز بعد از انتخابات ساعت ۸ صبح برای تبریک خدمت ایشان، از آقای خاتمی سوال کردم حالا که رئیس‌جمهور شدید وزرا را چه کسانی می‌خواهید انتخاب کنید و مشی اقتصادی‌تان چه می‌خواهد باشد؟ وی ادامه داد: آقای خاتمی زیر خنده زد و گفت بنده اصلا فکر نمی‌کردم که رئیس‌جمهور بشوم که بخواهم فکر کابینه باشم. باهنر تصریح کرد: بنده می‌خواهم بگویم آقای پزشکیان هم در جلسه‌ای نقل کرده بود بنده فکر نمی‌کردم رئیس‌جمهور بشوم، اینکه بخواهیم بگوییم آقای پزشکیان از قبل تیمی داشته و تشکیلاتی داشته اینگونه نبوده است و ایشان تقریبا کمتر از یکماه فرصت داشته که از بین این همه آدمی که معرفی شده‌اند به او چندین نفر را انتخاب بکند. باهنر تصریح کرد: از آن ۲۰ نفری که برای هر پست معرفی شده بود یک نفر هم که بخواهد معرفی بشود به‌صورت طبیعی ۱۹ نفر دیگر به نوعی ناراحت می‌شوند، ولی مجموعا با این فرصتی که ایشان داشت به‌نظر بنده فکر می‌کنم کابینه خوبی را  معرفی کردند.

نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار