| کد مطلب: ۱۱۳۳۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد

صباح زنگنه در گفت و گو با آرمان ملی:

ایران از آتش‌بس حمایت می‌کند

آرمان ملی- احسان اسقایی: چند روزی است که کشورهای منطقه در اندیشه برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس هستند. حماس در ابتدا به رهبری سنوار اعلام کرد که از مذاکره حمایت می‌کند در نهایت این پالس را فرستاد که با همان شروطی که از پیش اعلام کرده با آتش‌بس موافقت خواهد کرد.

ایران از آتش‌بس حمایت می‌کند

با این وجود آنچه باعث شده آمریکا، مصر و قطر به دنبال آن باشند که به نوعی آتش‌بس در غزه ایجاد شود، هراس از حمله انتقامجویانه ایران به اسرائیل است. موردی که حماس هم بر آن مهر تایید زده و گفته اسرائیل برای فرار از حملات ایران زیر بار مذاکره رفته است. این سوال اکنون وجود دارد که آیا اسرائیل به دنبال آتش‌بس است؟ چرا که ظاهرا قائل به کمتر از نابودی حماس نیست. اگر چنین است چرا مذاکره را در دستور کار خود قرار داده است آیا به راستی به دنبال آن است که حملات ایران را به تاخیر بیندازد؟ این سوالات با توجه به شرایطی که ممکن است در منطقه ایجاد شود وجود دارد. همچنین اینکه ایران از آتش بس حمایت می‌کند اما تصمیمش در مورد پاسخگویی به اسرائیل چه خواهد شد؟ آرمان ملی برای بررسی مذاکرات آتش بس غزه با صباح زنگنه، کارشناس روابط بین‌الملل به گفت‌و‌گو پرداخته است او  اعتقاد دارد که تهران از آتش‌بس حمایت می‌کند و در صورت اینکه آتش بسی اتفاق بیفتد این امکان وجود دارد که تهران سطح برخورد خود را با اسرائیل کاهش دهد.

*در شرایطی که ایران در اندیشه پاسخ به ترور هنیه در تهران است قطر، مصر و آمریکا گفت‌و‌گوهایی را برای برقراری آتش بس آغاز کرده‌اند، نگاه ایران به مساله آتش‌بس در غزه  چگونه است؟

 نگاه ایران از ابتدا و در روزهای ابتدایی جنگ این بود که برای جلوگیری از کشتار زنان و کودکان باید آتش‌بس تحقق پیدا کند. اکنون نیز نظر جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط تغییر نکرده است. ایران معتقد است که نیروهای رژیم اسرائیل باید از غزه خارج شده و شهروندان فلسطینی ساکن در غزه در امنیت و سلامت زندگی کنند. این نگاه پایه اصلی  دیدگاه ایران نسبت به غزه است. اما اینکه آیا این خواسته ایران تحقق پیدا خواهد کرد و در صورت اینکه این مساله محقق شود؛ موضوع خون خواهی تهران از تل‌آویو بابت تعرض به حاکمیت ایران و  ترور مهمان ایران در سرزمین خود  چه خواهد شد، مساله دیگری است.تهران همواره به دیدگاه فلسطینی ها به اداره غزه و فلسطین احترام گذاشته و از آنان حمایت کرده است و از این به بعد هم حمایت خواهد کرد.

*اگر توافقی برای آتش بس اتفاق  بیفتد تهران در ارتباط با خونخواهی چه تصمیمی خواهد گرفت؟

در این ارتباط نظرهای مختلفی وجود دارد. به طوری که تاخیر  یا تجدید نظر ویا تغییر در نوع انتقام گیری می تواند مد نظر باشد. همچنین ممکن است بعد از آتش بس پاسخ ایران به اسرائیل محدود تر شود. تمامی این موارد بستگی به آن دارد که  اولا آنها بتوانند به آتش بسی دست یابند و در ثانی این آتش بس یک آتش بس نمایشی نباید.  در هر صورت ایران حق خود در خوانخواهی هنیه و پاسخ به تعرض اسرائیل به کشورمان را محفوظ می‌داند و بر آن تاکید خواهد کرد.

*کشورهایی که به دنبال آتش بس در غزه هستند از چه نگاهی این موضوع را پیگیری می کنند؟

هر کشوری که به دنبال آتش بس است بر اساس منافعی آن را دنبال می کند. آمریکا به دنبال آتش بسی است که چندان به اقتدار و امنیت اسرائیل آسیب وارد نشود اما بتواند با رسیدن به آتش بس برای دولت کنونی و حزب حاکم در آمریکا دستاورد سازی کند و دموکرات ها درانتخابات ریاست جمهوری آمریکا از این دستاورد بهره برداری کند. این آتش بس در شرایطی که در آمریکا نیز اعتراضاتی به دولت وقت وجود داشته است که چرا جلوی جنگ را نمی‌گیرد، برای دموکرات ها بسیار ارزشمند است.

*مصر و قطر در این گفت و گوها به دنبال چه هستند؟

 مصر و قطر  در گردونه آمریکا در مذاکرات حمایت می کنند و چندان هم از اراده مستقلی برخودار نیستند. مصر همسایه فلسطین اشغالی است و عمده پیامدهای کشتار فلسطینیان در امنیت و سلامت مصر اثرگذار است و از این جهت است که مصر به این گفت‌و‌گوها دعوت شده. قطر هم به دلیل اینکه برخی سران حماس در  این کشور ساکن هستند و ارتباط دیرینه ای بین اعضای حماس و مسئولین قطری وجود دارد، به این گفت‌وگوها دعوت شده است. همین قطر هم در گردونه آمریکا رفتار می کند و کاری انجام نمی دهد که موجب خشم و نارضایتی آمریکا شود.

*با این چینش میز مذاکره آتش‌بس ممکن خواهد بود؟

جز آمریکا، قطر و مصر نمایندگان اسرائیل هم  میز مذاکرات حضور دارند. در نتیجه این مجموعه چندان به فکر و اندیشه تحقق حقانیت و خواسته های حماس به صورت اساسی نیست و همه بر اساس تئوری های آمریکا  به دنبال آتش بس هستند. از این روست که همه از پیشنهاد  برای مذاکرات حمایت کردند  و حماس هم اعلام کرده با شروطی به مذاکرات می‌اندیشد.

*اسرائیل با وجود اینکه به دنبال نابودی حماس است چرا از میز مذاکرات حمایت کرده و نمایندگانی را برای مذاکره به محل مذاکرات  فرستاده است؟

اسرائیل هم به خوبی می داند که همان طور که تاکنون نتوانسته حماس را نابود کند از این به بعد هم نخواهد توانست به پیروزی در این زمینه دست یابد. اکنون اسرائیل در شرایط بسیار بدی قرار گرفته است و برای خروج از این مخمصه که در آن گیر کرده از مذاکره حمایت کرده است. اسرائیل در نتیجه این گفت‌وگوها می تواند آبرو و اعتبار از دست رفته خود در این مدت را با هزینه های کمتری بازسازی کند. این مذاکرات اگر موجب آزادی بخشی و یا حتی تعداد کمی از اسرای اسرائیل در دست حماس شود، دستاورد مهمی برای تل‌آویو است. به عبارت دیگر اسرائیل به دنبال راه حل پایدار و ماندگار برای آتش بس و کاهش تنش نیست. بلکه به دنبال گذری است که با عبور از این گذر به دستاورهایی برای خود در داخل و خارج  برسد.

*پس حماس  روی موافقت تل‌آویو با آتش بس حتی به زعم اینکه نتانیاهو بخواهد با پذیرش آتش بس از انتقام تهران رهایی یابد؛ حساب باز نکرده است؟

حماس به خوبی می‌داند دولت افراطی و جنایتکار تل‌آویو  به دنبال آتش بس نیست و نتیجه با ثباتی از این آتش بس عاید فلسطین نخواهد شد و اگر قول هایی هم در این زمینه داده شود آن قول ها قول های گذرا، موقت و تاکتیکی و پایدار نیست و به همین علت سران فعلی حماس به ویژه بعد از ترور علنی و آشکار آقای اسماعیل هنیه توسط عوامل صهیونیستی آمادگی ندارد که امتیازی به قاتل رئیس بخش سیاسی خود بدهد. این وضعیت همگان را به این نتیجه می رساند که این گفت‌وگوها نوعی وقت کشی از طرف آمریکا و اسرائیل است پس نتیجه مثبت و قابل اتکایی از این گفت‌وگوها حاصل نخواهد شد.

*اگر فلسطینی ها آتش بس را بپذیرند آنگاه ایران که به دنبال انتقام از اسرائیل است چه خواهد کرد؟

اگر فلسطینی ها آتش بس را بپذیرند آنگاه ایران هم آن آتش بس را خواهد پذیرفت و ممکن است در دیدگاه خود در انتقام گیری و پاسخ دادن به جنایت اسرائیل نوعی تعدیل و نوعی تجدید نظر ایجاد کند و یا حتی آن را با تاخیر روبه‌رو کرده و یا اینکه غلظت پاسخ خود به اسرائیل را بکاهد. در هر صورت تهران همواره به دنبال آن است که تل‌آویو نتواند بیش از این به ملت های منطقه ظلم کند و ایران به تنهایی در منطقه در برابر رویکرد پر از ظلم اسرائیل به کمک نیروهای مقاومت ایستاده است و به این مسیر خود با توجه به آرمان های ملت فلسطین ادامه خواهد داد و لحظه ای از این آرمان کوتاه نخواهد آمد. چناچه می بینیم روزگاری ملت فلسطین با سنگ در قالب انتفاضه در برابر صهیونیست ها ایستادگی می کردند و در آن زمان ایران در کنار آنها بود و بعدها نیز که با سلاح های دیگر در برابر اسرائیل ایستادند ایران از آنها حمایت کرد و اکنون نیز که حماس بزرگترین آسیب ها را از منظر نظامی و اطلاعاتی به اسرائیل وارد کرده است ایران از حماس و کل محور مقاومت در منطقه دفاع  می کند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار