| کد مطلب: ۱۱۳۳۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از مواضع رئیس دولت‌ اصلاحات در مورد کابینه

ارزیابی‌های شتابزده و نومیدی ممنوع!

آرمان ملی – مطهره شفیعی: بدون شک اصلاح طلبان بیش‌ترین سهم را در پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم داشتند.

ارزیابی‌های شتابزده و نومیدی ممنوع!

کمیته‌های تعیین وزرا، شورای راهبری و... متشکل از اصلاح طلبان با سابقه و تعدادی از میانه‌روها مانند محمد مهاجری بود. این اقدامات جریان اصلاحات در راستای تلاش برای بهبود شرایط کشور و نه سهم خواهی است چنانکه در سال 1392 هم با همین هدف از حسن روحانی که قرابتی با اصلاحات نداشت، حمایت کرده و برای پیروزی او تلاش کردند. اصلاح طلبان پس از معرفی کابینه از سوی پزشکیان نقدهایی به برخی افراد معرفی شده داشتند و این نقدها نه از سر سهم خواهی بلکه با هدف نگرانی برای رفع موانع در مسیر تحقق وعده‌های داده شده پزشکیان در زمان انتخابات بود اما اصولگرایان که کاندیداهای آنها به‌ویژه جلیلی و قالیباف در این انتخابات توانی برای رقابت نداشتند، به انگ زنی و اتهام پراکنی علیه اصلاح طلبان مشغول شده وآنها را سهم خواه معرفی کردند تا از این مسیر با مظلوم نمایی، رای دهندگان به پزشکیان را دچار تصور رای اشتباه کنند تا به دو هدف خود برسند که یکی تضعیف دولت پزشکیان و دیگری کاهش آرای اصلاح طلبان در انتخابات بعدی مانند شورای شهر است.

*کابینه خاتمی چطور بود؟

دیروز سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات به ارائه دیدگاه‌های خود درباره کابینه معرفی شده از سوی پزشکیان پرداخت و همگان را از نقد بی‌مورد بر حذر داشت. لازم است پیش از بررسی مواضع روزگذشته خاتمی به نحوه ارایه لیست کابینه او در زمانی که رئیس‌جمهور شد، پرداخته شود. سال ۷۶ خاتمی با ۶۰ درصد آرای واجدین شرایط، رئیس‌جمهور شد. پنج نفر از وزرای پیشنهادی خاتمی به خاتمی رأی نداده بودند؛ سعیدی‌کیا، مظفر، شریعتمداری، شمخانی و دری نجف‌آبادی. شریعتمداری رئیس ستاد ری‌شهری بود! وقتی دری از وزارت اطلاعات استعفا کرد، خاتمی سراغ یکی دیگر از حامیان ناطق نوری رفت؛ علی یونسی. ضمناً خاتمی یکی از حامیان ناطق، یعنی حسن روحانی را هم در جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی ابقا کرد. خاتمی درحالی اینقدر به جناح رقیب امتیاز داد که ۷۰ درصد آرای ماخوذه و ۶۰ درصد آرای واجدین شرایط را کسب کرده بود و حدود ۴۰ درصد از نمایندگان مجلس پنجم نیز از او حمایت می‌کردند. دولت خاتمی موفق‌ترین دولت بعد از انقلاب به لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بود.

*ارزیابی خاتمی از کابینه پزشکیان

رئیس دولت اصلاحات که روز دوشنبه در جمع مشاوران خود سخن می‌گفت، تأکید کرد: انتخاب اعضای هیات دولت در مجموع روند قابل فهم و طبیعی داشته است. طبعاً هر کار تازه‌ای ممکن است اشکالاتی داشته باشد و این امر نباید موجب ارزیابی‌های شتابزده و نومیدی شود و نباید از موضع حمایت رئیس‌جمهوری که هنوز کار خود را شروع نکرده است به وادی انتقاد سخت و مخالفت افتاد. سیدمحمد خاتمی واکنش‌های تند را بعضاً متأثر از نارضایتی‌های انباشته شده جامعه و توقعات برآمده از انتخابات و بعضاً ناشی از برخی پیشداوری‌ها و ذهنیت‌های نادرست و بی‌اطلاعی از فرایند انتخاب دانست و افزود: «ما هم ضمن تأیید انتخاب‌های خوبی که شده است بر این باوریم که در بعضی موارد می‌شد خیلی بهتر عمل کرد ولی به جناب پزشکیان احترام می‌گذاریم و ایشان را صاحب حق در انتخاب همکارانشان می‌دانیم و از ایشان انتظار معجزه در هر شرایطی نداریم. طبعاً علاقه‌مند و خواستار آن هستیم که به وعده‌هایی که داده‌اند پای‌بند باشند و ان‌شاءا... چنین خواهد شد. رئیس‌جمهوری اسبق ایران تصریح کرد: وقتی ایشان می‌گوید طرح نور، طرح سیاهی است، طبعاً جلوی آن خواهد ایستاد. وقتی آن‌چه را بر جامعه دانشگاهی و فرهیخته می‌گذرد نمی‌پسندد، می‌کوشد آنچه درست است و مورد پسند آنان است عملی شود. وقتی از تحقیر هنرمندان و توهین به آن‌ها رنج می‌برد با آن مخالفت خواهد کرد. ایشان پای‌بند به قول و نظر خود مبنی بر رابطه و تعامل بر اساس مصالح ملی با دنیا و رفع تحریم‌هاست و نیز به اصلاح در عرصه اقتصادی به‌خصوص آنچه به معیشت و بهداشت و امنیت مردم مربوط می‌شود و به توسعه توأم با عدالت می‌انجامد باور دارد، لذا در عمل هم پای‌بند خواهد بود و این‌ها خواست‌هایی است که باید از ایشان داشت.

*وفاق ملی، ائتلاف سیاسی نیست

سید محمد خاتمی خاطرنشان کرد: دولت وفاق ملی و وحدت هم رویکرد خوبی است، ولی ۵۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکردند و چندین میلیون نفری که عمدتاً از ترس این‌که زمام امور به‌دست جریانی نامطلوب برای مصالح ملی و امنیت و توسعه کشور بیفتد، به ایشان رأی دادند، باید در امر وفاق و وحدت موردِ نظرِ جدّی باشند؛ نه فقط گروه‌ها و جریان‌های خاصی که پایگاه محدودی در متن جامعه دارند. وفاق ملی، ائتلاف سیاسی نیست، توجه همگانی به خواست ملت، برای تغییر و اصلاح امور است. برای پیش‌برد آن حاکمیت و همه جریان‌های سیاسی باید عملاً از این راهبرد حمایت کنند. وی در خاتمه تأکید کرد: اصلاح‌طلبان و همه خیرخواهان کشور و ملت نباید مواضع اصولی خود را برای اصلاح رویه‌های غلط حکمرانی از یاد ببرند و باید نگاه انتقادی و البته خیرخواهانه‌ی خود را نسبت به دولت داشته باشند؛ ولی از هر برخورد هیجانی و غیرمنصفانه و شتابزده با مسائل که ناشی از اتکاء به داده‌های نادرست و یا ناتمام و ذهنیت‌ها و قضاوت‌های پیشینی و عدم توجه به پیچیدگی‌های امور و آینده‌نگری است خودداری کنند. راه اصلاح راه دراز و پرفرازونشیبی است و هرگامی که در این راه برداشته شود مغتنم است. رئیس دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنان خود خواست که همه به رئیس‌جمهور محترم در انجام وظایف سنگینی که دارد و عمل کردن به خواست ملت و قول‌هایی که داده است یاری رسانیم.ساعت زیادی از انتشار سخنان خاتمی نگذشته بود که دلواپسان اصولگرا دست به کار شدند. مشرق نیوز در مطلبی با تیتر: «انتقاد خاتمی از اصلاح‌طلبان سهم‌خواه» نوشت: «رئیس دولت اصلاحات در واکنش به فضای سیاسی و رسانه‌ای ایجاد شده نسبت به فهرست پیشنهادی دکتر پزشکیان به مجلس، خواستار برخورد واقع‌بینانه منتقدان در این زمینه شد. رئیس دولت اصلاحات در واکنش به فضای سیاسی و رسانه‌ای ایجاد شده نسبت به فهرست پیشنهادی دکتر پزشکیان به مجلس، خواستار برخورد واقع‌بینانه منتقدان در این زمینه شد و...»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار