| کد مطلب: ۱۱۳۳۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد

غلامعلی جعفرزاده در گفت وگو با «آرمان ملی»:

برخی به دنبال این هستند که دور پزشکیان را خالی کنند

آرمان ملی- احسان انصاری: کابینه مسعود پزشکیان واکنش‌های زیادی را بین نخبگان و افکار عمومی جامعه به وجود آورده است. در چنین شرایطی دکتر غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی مهمان روزنامه «آرمان ملی» بود.

 برخی به دنبال  این هستند که دور پزشکیان را خالی کنند

 جعفرزاده در گفت وگوی تفصیلی که با«آرمان ملی» داشت گفت:«اتفاقی که رخ داده این است که خواسته یا ناخواسته امروز مردم فکر می‌کنند همه نهادهای قدرت سهم خود را از کابینه گرفته‌اند  جز مردم و سهم مردم از کابینه مشخص نیست. ما روز اول هم به آقای پزشکیان هشدار دادیم که راه سختی در پیش دارد و پس از سال‌ها یک هسته سخت قدرت در کشور شکل گرفته که در همه مسائل نفوذ  دارد. توصیه ما به ایشان این بود که تمامیت‌خواه نباشد و از همه کسانی که می‌توانند گفتمان آقای پزشکیان را پیاده کنند استفاده کند. این در حالی است که افرادی که در گذشته  در امتحان خود  نمره قبولی نگرفته بودند در کابینه چهاردهم حضور دارند و افراد شایسته و محبوب زیادی وجود داشتند که می‌توانستند در کابینه حضور پیدا کنند که این اتفاق رخ نداده است.» در ادامه ماحصل گفت‌وگوی «آرمان ملی» با دکتر جعفرزاده را می‌خوانید.

*کابینه پزشکیان به چه میزان از ظرفیت‌های موجود برای مدیریت کشور استفاده کرده؟آیا در واقع این کابینه در راستای وفاق ملی است؟

آقای پزشکیان از همکاران خوب ما در مجلس بود و من توفیق هشت سال همکاری را با ایشان داشتم. من معذوریت‌ها و محدودیت‌های ایشان را به عنوان رئیس‌جمهور قبول دارم و درک می‌کنم و معتقدم ایشان کار بسیار سختی در آینده خواهد داشت. از شعار ایشان درباره وفاق ملی و استفاده از همه ظرفیت‌ها نیز استقبال می‌کنیم و معتقدیم باید این اتفاق در کشور رخ بدهد. با این وجود اتفاقاتی رخ داده که من از پشت صحنه آن خبر ندارم، اما روی صحنه را که می‌بینم دلچسب نیست. کابینه‌ای که آقای پزشکیان معرفی کرده قابل دفاع نیست.

*چرا کابینه را قابل دفاع نمی‌دانید؟

افرادی در کابینه حضور دارند که حضور آنها توجیه و منطقی ندارد. برخی افراد بدون شایستگی و تنها در یک معامله و بده و بستان سیاسی وارد کابینه شده‌اند. بنده که در17 شهر برای آقای پزشکیان سخنرانی کرده‌ام و جماعتی را پای کار آورده‌ام الان هیچ توجیهی ندارم و نمی‌توانم از این کابینه دفاع کنم. افرادی در کابینه حضور دارند که  عملکرد خوبی در گذشته نداشته‌اند. بدون تردید در برخی زمینه‌ها افراد به مراتب شایسته‌تری وجود داشته‌اند که می‌توانستند به جای فرد معرفی شده باشند. به عنوان مثال کسی به عنوان وزیر ورزش معرفی می‌شود که تنها نظاره گر مسابقه قایقرانی بوده است که صد نفر بهتر از وی در کشور وجود دارد. آموزش و پروش رکن اصلی کشور است. چرا باید در چنین وزارتخانه مهمی فردی مانند آقای کاظمی به عنوان وزیر معرفی شود که افراد به مراتب شایسته‌تری از وی در همین حوزه وجود دارند. این وضعیت درباره بسیاری از وزارتخانه‌ها وجود دارد. آیا قرار است دولت رئیسی توسط پزشکیان ادامه پیدا کند؟ برای وزارت کشور فردی انتخاب شده که جز30 نفر لیست انتخابی نبوده است. از همه مهم‌تر افرادی در کابینه معرفی شده‌اند که در دوران رقابت‌های انتخاباتی بدترین سخنرانی‌ها را علیه آقای پزشکیان کرده‌اند.

*منظور شما چه کسی است؟

 فردی که به عنوان وزیر ورزش معرفی شده سخنرانی‌هایی علیه پزشکیان انجام می‌داد و تندترین موضع را در مورد آقای پزشکیان داشتند. بنده برای سخنرانی به شهر ایشان رفتم، اما اجازه سخنرانی به من ندادند و من را از کوچه و پسکوچه‌های اطراف از تجمع دور کردند که حاشیه ایجاد نشود. ایشان حتی اجازه نمی‌داد کسی پوستر آقای پزشکیان را در شهرش به دیوار بزند. سوال این است که این فرد در طول این یک ماه دچار چه تغییراتی شده که آقای پزشکیان وی را به عنوان وزیر معرفی کرده است؟ وی در توئیت‌ها و سخنرانی‌ها خود آقای پزشکیان را دولت غرب‌گرا خطاب می‌کرد. ما چگونه می‌توانیم حضور چنین فردی را در کابینه برای مردم و کسانی که از آنها دعوت کرده‌ایم در انتخابات حضور پیدا کنند را توجیه کنیم؟امروز ما  شرمنده اهل تسنن و زنان جامعه هستیم. ما برای این بخش از جامعه حرف‌ها زدیم و شعارها دادیم. این سخن آقای عارف به چه معناست که عنوان می‌کند جامعه آمادگی رهبری زنان را ندارد. این سخن به چه معناست. چرا الان این سخنان را مطرح می‌کنید و نه در طول دوران انتخابات؟ آیا زنان جامعه با شنیدن این سخنان به این فکر نمی‌کنند که بازی خورده‌اند؟ مهم‌ترین ویژگی آقای پزشکیان صداقت ایشان است و من شهادت می‌دهم که فرد پاکدست و پاکدامنی است. با این وجود با این روندی که در پیش گرفته به نتیجه نمی‌رسد و ما دوست نداریم دولت چهاردهم دچار خدشه شود. من نگران آینده هستم. در انتخابات اخیر برخی افراد که قهر کرده بودند دوباره به دامن نظام برگشتند و ما وظیفه داریم این افراد را حفظ کنیم.

*شما عنوان می‌کنید در انتخاب کابینه بده و بستان صورت گرفته است. این  بده و بستان با چه کسی و بر سر کدام وزارتخانه صورت گرفته است؟

 من فکر می‌کنم بخشی از کابینه مانند وزارت ورزش با معامله با آقای قالیباف بسته شده است. من شرایطی را می‌بینم که نمایندگان مجلس افرادی که نزدیک به آنها هستند را به عنوان وزیر انتخاب می‌کنند، اما به کسانی که به پزشکیان و اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر هستند رای اعتماد نمی‌دهند. به میزانی این وضعیت تکرار می‌شود و پزشکیان باید افراد جدیدی معرفی کند که در نهایت خودش می‌ماند و کسانی که  تعلق فکری به وی ندارند. نکته دیگری که وجود دارد این است که با همه محدودیت‌ها آقای ظریف حق ندارد استعفا بدهد و قهر کند. در مدیریت کلان کشور این اتفاقات رخ می‌دهد و به همین دلیل ظریف نباید به این راحتی میدان را خالی کند. من  روندی را مشاهده می‌کنم که برخی کارهایی انجام می‌دهند که دور آقای پزشکیان را خالی کنند.

*این  روند خالی کردن اطراف پزشکیان به چه میزان و در چه شرایطی می‌تواند واقعیت پیدا کند؟

به هر حال برخی این هدف را دنبال می‌کنند و به همین دلیل پزشکیان باید مراقب باشد. البته من به کارگروه‌هایی که برای انتخاب وزرا تشکیل شد انتقاد دارم. به عنوان مثال فردی که خودش کارگروه را تشکیل داد و از افراد رزومه گرفت در نهایت خودش به عنوان وزیر انتخاب شد که جای سوال زیادی دارد. این وضعیت درباره افرادی مانند آقای صالحی در وزارت ارشاد و اوحدی در سازمان بنیاد شهید اتفاق افتاد. امروز مردم به کابینه  انتقاد دارند و به همین دلیل پزشکیان باید با مردم صحبت کند. افراد شایسته‌ای پشت در کابینه مانده‌اند که از شایستگی‌های بیشتری نسبت به افرادی که معرفی شده‌اند برخوردار هستند. آقای انتظامی چه مشکلی داشت که به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد معرفی نشد؟ نکته دیگر اینکه اگر رسانه به پزشکیان فشار نمی‌آوردند و عملکرد صحرایی را نقد نمی‌کردند تردید نکنید که صحرایی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم معرفی می‌کردند. امروز من می‌خواهم یک زنگ خطر را به صدا دربیاورم و عنوان کنم که آقای پزشکیان ما شما را تنها نگذاشته و در آینده نیز نخواهیم گذاشت و خواسته‌ای هم نداریم. تنها انتظاری که داریم این است که پشت مردم را خالی نکند.

من معذوریت‌ها و محدودیت‌های ایشان را به عنوان رئیس‌جمهور قبول دارم و درک می‌کنم و معتقدم ایشان کار بسیار سختی در آینده خواهد داشت. از شعار ایشان درباره وفاق ملی و استفاده از همه ظرفیت‌ها نیز استقبال می‌کنیم و معتقدیم باید این اتفاق در کشور رخ بدهد. با این وجود اتفاقاتی رخ داده که من از پشت صحنه آن خبر ندارم، اما روی صحنه را که می‌بینم دلچسب نیست. کابینه‌ای که آقای پزشکیان معرفی کرده قابل دفاع نیست

*آیا در شرایط کنونی پزشکیان پشت مردم را خالی کرده است؟

اتفاقی که رخ داده این است که خواسته یا ناخواسته امروز مردم فکر می‌کنند همه نهادها سهم خود را از کابینه گرفتند  جز مردم و سهم مردم از کابینه مشخص نیست. ما روز اول هم به آقای پزشکیان هشدار دادیم که راه سختی در پیش دارد و پس از سال یک هسته سخت قدرت در کشور شکل گرفته که در همه مسائل نفوذ  دارند توصیه ما به ایشان این بود که تمامیت خواه نباشد و از همه کسانی که می‌توانند گفتمان آقای پزشکیان را پیاده کنند استفاده کند. این در حالی است که افرادی که در گذشته  در امتحان خود  نمره قبولی نگرفته بودند در کابینه چهاردهم حضور دارند و افراد شایسته و محبوب زیادی وجود داشتند که می‌توانستند در کابینه حضور پیدا کنند که این اتفاق رخ نداده است. آیا آقای خادم برای وزارت ورزش مناسب نبود و چرا در حالی که مردم ایشان را دوست دارند آقای پزشکیان از ایشان در کابینه خود استفاده نکرد. سوال مهم این است که چرا افرادی که مردم آنها را دوست داشتند در کابینه حضور ندارند و فردی که با8 هزار رأی وارد مجلس شده به عنوان وزیر معرفی شده است؟ ما نباید در حالی که تنها راه اصلاح کشور از انتخابات می‌گذرد نباید کاری کنیم که انتخابات1403 آخرین انتخاباتی باشد که مردم در آن شرکت می‌کنند.

*پزشکیان در مواجهه با نهادهای قدرت باید چه رویکردی در پیش می‌گرفت تا می‌توانست کابینه مورد نظر خود را معرفی کند؟

 کابینه معرفی شده نشان می‌دهد که آقای پزشکیان در چانه‌زنی با نهادهای قدرت کم آورده است. پزشکیان باید افراد مورد نظر خود را به مجلس معرفی می‌کرد و اگر نمایندگان رأی اعتماد نمی‌دادند دوباره افراد دیگری را معرفی می‌کرد. در این بین افکار عمومی نیز به مجلس فشار می‌آورد تا در نهایت افرادی که پزشکیان به دنبال حضور آنها در کابینه بود در نهایت وارد کابینه شوند. اغلب نمایندگان مجلس باید در شهرستان‌ها پاسخگوی عملکرد خود باشند و در شرایطی که در مقابل پزشکیان می‌ایستادند جایگاه آنها در منطقه مورد نظر متزلزل می‌شد. نکته مهم دیگر اینکه  برخی به دنبال این  هستند که مردم را نسبت به انتخابات بدبین کند. در واقع به دنبال این هستند که به مردم این نکته را القا کنند که مردم حق انتخاب سرنوشت خود را ندارند. این در حالی است ما نباید چنین اجازه‌ای بدهیم و همچنان باید از نهاد انتخابات حمایت کنیم.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار