| کد مطلب: ۱۱۳۳۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها در مورد پاسخ ایران

دورانی شبیه همه‌گیری کرونا در تل‌آویو

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: اضطراب و آشفتگی روانی رژیم اشغالگر از پاسخ حتمی ایران به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و واکنش مقاومت اسلامی لبنان به ترور شهید «فواد شکر» فرمانده ارشد خود روز به روز افزایش می‌یابد.

دورانی شبیه همه‌گیری کرونا در تل‌آویو

رادیو رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است که بعد از ترور شهید هنیه نوعی انتظار همراه با ترس و وحشت صهیونیست‌ها را در برگرفته و آنها هر لحظه منتظر پاسخ به این عملیات ترور هستند. بر اساس این گزارش، سرویس‌های اطلاعات رژیم صهیونیستی هم تلاش می‌کنند تا با کمک متحدان خود نوع، هدف و زمان انجام حمله را به دست آورند. رادیو رژیم صهیونیستی با اشاره به خلوتی خیابان‌ها و نگرانی‌هایی که در چهره تک تک صهیونیست‌ها موج می‌زند، آن را شبیه به شرایط دوره کرونا توصیف کرده است. رسانه‌های صهیونیستی همچنین از مختل شدن حرکت گذرگاه‌ها و فرودگاه‌ها و لغو بسیاری از پروازها و سردرگمی مسافران سخن می‌گویند.

*ادعای شرط ایران

 در برخی رسانه‌ها ادعا شده که تهران به جای انتقام از اسرائیل به دنبال آتش بس غزه است. به گزارش شفقنا، رویترز مدعی شد: سه مقام ارشد ایرانی گفتند که تنها یک توافق آتش بس در غزه که ناشی از مذاکرات در این هفته است، ایران را از انتقام مستقیم علیه اسرائیل برای ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در خاک خود بازمی‌دارد. ایران متعهد شده است که به قتل هنیه که در اواخر ماه گذشته در جریان سفرش به تهران رخ داد و اسرائیل را مقصر آن دانست، پاسخ جدی خواهد داد. از سوی دیگر نیروی دریایی ایالات متحده کشتی‌های جنگی و یک زیردریایی را برای تقویت دفاع از اسرائیل در خاورمیانه مستقر کرده است. بنا بر این گزارش یکی از مقامات ارشد امنیتی ایران گفت که اگر مذاکرات غزه شکست بخورد یا تصور شود که اسرائیل مذاکرات را به تعویق می‌اندازد، ایران به همراه متحدانی مانند حزب ا...، حمله مستقیم را انجام خواهد داد. این منابع نگفتند که ایران تا چه زمانی اجازه می‌دهد تا مذاکرات پیش از پاسخگویی به پیش برود. به گفته این منابع، با افزایش خطر یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه پس از کشته شدن هنیه و فرمانده حزب ا...، فواد شکر، ایران در روزهای اخیر درگیر گفت‌وگوی شدید با کشورهای غربی در مورد راه‌های تنظیم انتقام بوده است. اما به دلیل حساسیت موضوع این منابع چیزی از این تلاش‌ها را افشا نکردند. در اظهاراتی که روز سه‌شنبه منتشر شد، سفیر آمریکا در ترکیه نیز تأیید کرد که واشنگتن از متحدان خود می‌خواهد تا ایران را برای کاهش تنش متقاعد کنند. از سوی دیگر  نمایندگی ایران در سازمان ملل روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: امیدواریم پاسخ ما به موقع و به گونه‌ای اجرا شود که به آتش بس احتمالی آسیبی وارد نشود. وزارت امور خارجه ایران هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که درخواست‌ها برای اعمال خویشتن‌داری «در تضاد با اصول حقوق بین‌الملل»است. این درحالی است که حماس اعلام کرده به پیشنهاد قبلی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مورد آتش بس پایبند است و زیر بار مذاکرات جدیدی نمی‌رود.

*هراس از خوانحواهی

از سوی دیگر اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی هم آرام نیست. «یائیر لاپید» نخست وزیر سابق و رهبر ائتلاف مخالفان در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی، به فرافکنی مقامات کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم درباره کاهش رتبه اعتباری رژیم اسرائیل در نهادهای بین‌المللی اعتبارسنجی اعتراض کرد. وی گفت: بیانیه‌های نتانیاهو و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی او مبنی بر اینکه جنگ (علیه غزه) عامل اصلی کاهش رتبه اعتباری اسرائیل معرفی شده است، دروغی بیش نیست. نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر با اشاره به کاهش رتبه اعتباری اقتصاد این رژیم پیش از آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین در هفت اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، گفت: نهادهای بین‌المللی اعتبارسنجی در جولای ۲۰۲۳ که هنوز جنگ شروع نشده بود، برآوردشان از اقتصاد اسرائیل منفی بود. لاپید، جنگ علیه غزه را نیز در کاهش رتبه اعتباری رژیم اشغالگر بی‌تاثیر ندانست و افزود: بعد از شروع جنگ، اقتصاد اسرائیل به بدترین شکل ممکن مدیریت شد و باعث نزول بیشتر رتبه اعتباری آن در نهادهای بین‌المللی اعتبارسنجی شد. این مقام صهیونیست گفت: بیانیه‌های نتانیاهو و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی او مبنی بر اینکه جنگ (علیه غزه) عامل اصلی کاهش رتبه اعتباری اسرائیل معرفی شده است، دروغی بیش نیست. نخست وزیر سابق رژیم اشغالگر با اشاره به کاهش رتبه اعتباری اقتصاد این رژیم پیش از آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین در هفت اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، گفت: نهادهای بین‌المللی اعتبارسنجی در جولای ۲۰۲۳ که هنوز جنگ شروع نشده بود، برآوردشان از اقتصاد اسرائیل منفی بود. لاپید، جنگ علیه غزه را نیز در کاهش رتبه اعتباری رژیم اشغالگر بی‌تاثیر ندانست و افزود: بعد از شروع جنگ، اقتصاد اسرائیل به بدترین شکل ممکن مدیریت شد و باعث نزول بیشتر رتبه اعتباری آن در نهادهای بین‌المللی اعتبارسنجی شد. وی گفت: ما با یک فاجعه اقتصادی روبه‌رو هستیم که می‌تواند امنیت ما را نیز به خطر اندازد. این مقام صهیونیست با اشاره به تاکید ایران بر پاسخ دادن به ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی سابق جنبش حماس در تهران، افزود: بحران اقتصادی مانع آن خواهد شد که ما بتوانیم نیازهای امنیتی خودمان را به خوبی تامین کنیم؛ ارتش را تقویت کنیم و سامانه‌هایی را به وجود آوریم که با کمک آنها بتوانیم در مقابل تهدید ایران بایستیم.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار