| کد مطلب: ۱۱۳۳۱۸۴
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به مصیبت‌های کمبود انرژی و قطع برق برای شهروندان و اصناف

لااقل بگویید برق کی قطع می‌شود!

آرمان ملی: قطع برق این روزها بلای جان اصناف شده است؛ متضرر شدن شهروندان نه به این دلیل که باید ساعات زیادی در روز را در خاموشی وسایل خنک کننده و در تاریکی بنشینند که به دلیل از بین رفتن و خرابی وسایل برقی‌شان به دلیل قطع و ورود برق با ولتاژ قوی به وسایل مذکور و اصناف هم که با قطع برق عملا کارشان تعطیل می‌شود خصوصا آن‌ها که واحدهای صنفی‌شان در شهرک‌های صنعتی قرار دارد و یا با مواد اولیه سر و کار دارند که باید در وسایل خنک کننده نگهداری شوند و در غیر این صورت فاسد و تخریب شده و واحد صنفی متضرر می‌شود.

لااقل بگویید برق کی قطع می‌شود!

در شرایط موجود که امیدی به ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ارائه راهکارهایی برای ممانعت از قطع برق و حل مشکل کمبود انرژی وجود نداشته و چشم اندازی هم برای رفع این مشکلات وجود ندارد به نظر برای جلوگیری از ایجاد آسیب بیشتر به شهروندان و اصناف مسئولان لااقل زمانبندی قطع برق را اعلام کنند.

از اعلام قطع تا ربط قطع آب و برق به هم

روز گذشته یکی از اعضای شورای شهر تهران در واکنش به قطع‌های مکرر برق در پایتخت تذکری را در جلسه علنی داده که محوریت آن همان اعلام زمان بندی قطع برق در مناطق است. حبیب کاشانی با بیان اینکه شرکت توزیع نیروی برق در نهایت ناچار شد برق را قطع کند، گفته است که نهایتا پس از اندیشیدن تمهیدات مختلف، به این نتیجه رسیدند که برق باید قطع شود. در زمان قطع برق، باید زمان بندی به مناطق اعلام شود؛ چراکه منازل مسکونی پمپ آب دارند و آب برخی واحدها نیز قطع می‌شود!

پیش از اینکه نگاهی به تاثیر قطع برق در برخی صنوف بیندازیم، ذکر این نکته با توجه به بیان عضو شورای شهر در خصوص پمپ‌های آب ضروری به نظر می‌رسد که بنا به مشاهدات میدانی خبرنگار «آرمان ملی» و طی گفت‌وگو با شهروندان، در تهران بسیاری از شهروندان با توجه به پایین بودن شدید فشار آب که ناشی از سوء مدیریت در نگهداری از منابع آب زیرزمینی بوده که حاصل آن خشکی و بی‌آبی گسترده‌ای‌ست که مردم سراسر ایران از آن رنج می‌برند، نصب پمپ و رونق گرفتن فروش آن به همراه منابع آبی که عمدتا بر پشت بام خانه‌ها قرار می‌گیرد، رواج پیدا کرده.

ساکنان، اعم از صاحبخانه یا مستاجر توضیح می‌دهند که پیش از نصب پمپ که هزینه بالایی هم برای آن‌ها داشته، آب واحدهای آن‌ها یا فشار بسیار کمی داشته و یا قطع بوده از طرفی به این دلیل که این پمپ‌ها با برق کار می‌کنند زمانی که برق قطع می‌شود متعاقبا آب هم ابتدا کم و سپس قطع خواهد شد.

مصائب اصناف

اما در خصوص تاثیر قطع برق بر کسادی کسب و کار اصناف، ابتدا به واحدهای صنفی محصولات گوشتی در تهران اشاره می‌کنیم که سالم ماندن آن‌ها ارتباطی غیر قابل انکار با داشتن برق و روشن بودن یخچال‌های آن‌ها دارد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان محصولات گوشتی(همبرگر، سوسیس و کالباس) تهران، به ما گفته مشکل اصلی آن‌ها در فصل گرما قطع برق است.

قطع مکرر و نبود برق، مشکلی مربوط به فصل گرماست که باعث می‌شود نگهداری محصولات گوشتی با مشکل مواجه شود. محمدرضا معروف خانی، توضیح داده که این قطع برق برای واحدهای صنفی محصولات گوشتی، مشکل ساز شده. به گفته او فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی آن‌ها حداقل سه تا چهار یخچال دارند و قیمت یک موتور یخچال، ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان است. به همین دلیل نبود برق در وهله اول باعث می‌شود که نگهداری این محصولات با مشکل مواجه شود؛ به این دلیل که حدود ۸۰درصد محصولات پروتئینی باید در یخچال باشند؛ سوسیس و کالباس، همبرگر، انواع و اقسام ناگت، پنیر پیتزا، وسایل پیتزا و غیره باید داخل یخچال نگهداری شوند.

معروف خانی اظهار امیدواری کرده که این مشکل در یک ماه آینده برطرف شود و در نهایت این توصیه برای مردم که از واحدهای صنفی که زیر نظر اتحادیه محصولات گوشتی هستند خرید کنند تا خیالشان از بابت سلامت محصولات راحت شود.

پیشتر هم اکبر مشهدی زاده، رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان پلاستیک، نایلون و ملامین، به این نکته اشاره کرده بود که واحدهای تولیدی قربانی قطع برق و سیاست صرفه جویی در مصرف شده‌اند.

او مشکل عمده صنایع را مشکل برق دانسته و گفته بود که واحدهای تولیدی در شهرک‌های تولیدی و مناطق صنعتی، هفته‌ای دو روز به مدت ۱۲ ساعت و حتی بیشتر با قطع برق مواجه هستند. اما با مشکلات تولید و گرفتاری‌های که واحدهای تولیدی دارند، این قطع برق چه بر سر یک صنف می‌آورد؟ به گفته مشهدی‌زاده، محاسبه و مشاهده متضررشدن واحدهای تولیدی در این شرایط از بدیهیات است و واحدهای تولید با این وضعیت در حال پسرفت هستند.

اما حمیدرضا رستگار که رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد هم هست در این خصوص هشدار داده بود که قطع برق و گاز در بازار آهن و فولاد هم مشکل ایجاد می‎کند. او اظهار امیدواری کرده بود که با آمدن دولت جدید این موانع رفع شوند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد تهران با اشاره به کاهش عرضه و تقاضای شمش در بورس کالا نسبت به قبل توضیح داده بود که در حال حاضر، مصرف شمش برای تولید مقاطع فولادی به کار می‌رود و به دلیل قطع برق زمان تولید نمی‌توان تغییری در روند آن ایجاد کنند. از سوی دیگر، خاموش شدن کوره‌های ذوب و فلزات هزینه‌بر هستند و با هر خاموش و روشن شدن آنها، هزینه‌ای را برای تولیدکنندگان فولادی تحمیل می‌کنند که به برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارند و موجب مشکلات عرضه در بازار آهن نیز می‌شود.

به گفته رئیس اتاق اصناف تهران: در واقع هر سال در فصل‌های تابستان و زمستان مشکلات قطع برق و گاز داریم و امیدواریم در دولت جدید این موانع رفع شوند؛ چرا که این اتفاق در بازار آهن و فولاد نیز مشکل ایجاد می‌کند. از طرفی، یکی از اصلی‌ترین صنایعی که مورد تحریم ابتدایی قرار گرفت، صنعت فولاد بود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار