| کد مطلب: ۱۱۳۳۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از واکنش‌ها به کابینه پیشنهادی

گله بسه، صبر کنید!

آرمان ملی– مطهره شفیعی: «صبر کنید کابینه کار کند و آن ‌را از روی عملکردش نقد کنید.» این پیامی بود که روز گذشته مسعود پزشکیان خطاب به منتقدان کابینه اعلام شده، نوشت.

گله بسه، صبر کنید!

 در پیام رئیس‌جمهور آمده است: «مردم عزیز سرمایه بزرگ دولت شمایید، توجه و حساسیت شما در انتخاب اعضای کابینه ارزشمند است. بی‌تفاوتی به رفتار سیاستمداران جای خود را به انتقاد داده است. این یعنی ما یک گام به جلو رفته‌ایم. در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحب‌نظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و همدلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. صبر کنید کابینه کار کند و آن‌را از روی عملکردش نقد کنید.» صدور این پیام در این مقطع از اهمیت زیادی برخوردار بود چراکه افزایش انتقادات به اندازه‌ای بود که تداوم آن سبب رنجش جامعه رای‌دهنده و کاهش انگیزه وزرای پیشنهادی برای ادامه کار بود. به هر حال کمیته‌هایی برای تعیین وزرا تشکیل و در نهایت نتیحه کار خود را به شورای راهبری ارایه دادند که شیوه جدیدی بود. از سوی دیگر رئیس‌جمهور بیش‌ترین حق را در انتخاب اعضای کابینه‌ای را دارد که قرار است وعده‌هایش با عملکرد آنها محقق شود پس نمی‌توان خرده‌ای به پزشکیان گرفت. زمان گلایه را باید درست تشخیص داد یعنی وقتی هیچکدام از گزینه‌های اعلامی برای وزارتخانه‌ها عملکردی نداشته‌اند، تخریب معنایی ندارد. گلایه در زمانی قابل اعتناست که وزیری اقدام به عملی خلاف مصالح ملت و کشور کرده باشد نه اکنون!

*نصیحت شریعتمداری به منتقدان

محمد شریعتمداری از وزرای دولت دوازدهم هم دیروز در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری نصایحی به منتقدان داشت. متن کامل پیام شریعتمداری به شرح زیر است: «پیروزی دکتر پزشکیان با حمایت جدی رهبری از مردم‌سالاری دینی، یک اتفاق مهم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود که دشمنان داخلی و خارجی، عقل و خرد و فکر و اندیشه‌شان به این واقعه مهم قد نمی‌داد ‌و حتی قدرت پیش‌بینی آن را نیز نداشتند. ائتلاف کثیف دشمن خارجی با محوریت اسرائیل و برخی متوهمان در داخل، قصد آن دارند که این پیروزی ملت بزرگ ایران را به بهانه‌هایی به شکست تبدیل کنند. زهی خیال باطل! هدف اصلی ائتلاف کثیف، ناامیدکردن مردم از رای درست و مهمی است که در زمان درست و مهم به صندوق‌های رای ریختند. اینکه ظریف و جهرمی بروند یا بمانند یا فلانی و فلانی پست بگیرند یا نگیرند اصلا مهم نیست. ایران بزرگ دارای جوانان و میانسالانی است که سال‌ها به آنها اجازه عرض اندام داده نشده بود. اتفاقا همه سازوکارهای متخذه که در استقرار آن، سیاستگذاری دکتر پزشکیان و ‌اقدامات ارزشمند ظریف و همراهانش بخشی از آن بودند و هم سازوکارهای بعد از آن در انتخاب وزرا و مسئولان رده یک کشور، «بهترین روش‌های ممکن، در فرصت کوتاهی» بود که رئیس‌جمهور پزشکیان در اختیار داشت. هیچکس منکر نقص و ایراد در کل این فرآیند نیست، نتیجه به‌دست آمده تاکنون «نه ایده‌آل‌ترین بلکه ممکن‌ترین نتیجه مطلوب بود» ما امیدوار به رفتار روامدارانه مجلس محترم با دولت رئیس‌جمهور پزشکیان هستیم‌ اما حتی اینکه هیچ اختلافی در این باره با مجلس نباشد، خواسته‌ای حداکثری است. سازوکارهای طبیعی این‌کار طبق معمول پیش خواهد رفت، مردم شاهد و ناظر صحنه هستند. جهان به آخر نرسیده است! دولت رئیس‌جمهور پزشکیان با همان «مشی اعتدالی اجماع‌ساز، ائتلاف حول محور منافع ملی» به راهی که در پیش گرفته با استحکام ادامه می‌دهد و توجه به منافع مردم‌ را وجهه همت خود قرار خواهد داد و در جهت منافع ملی ایران گام‌های بلندی به‌یاری خدا و حمایت مردم برخواهد داشت. شک ندارم که حتی آن پنجاه درصد مردم‌ عزیز ایران که رای ندادند هم، در اقدامات آتی دولت دکتر پزشکیان تحقق برخی از خواسته‌های خود را خواهند دید. نگران نباشیم و به آینده دولت رئیس‌جمهور پزشکیان و جمهوری اسلامی امیدوارانه بنگریم. خوب فکر کنید، خوب فکر کنید، اگر رقیب پزشکیان پیروز می‌شد امروز چه حالی داشتید؟»

*بگذارید کار شروع شود بعد...

در همین راستا، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «انصاف این است که کابینه کار خود را آغاز کند و با عملکردش محک بخورد نه با گمانه‌ها...» برخی فعالان سیاسی با توصیه به ادامه حمایت از مسیری که رئیس‌جمهور آغاز کرده است، به مساله شرایط و مقتضیات فضای سیاسی کشور اشاره داشته و احتمال داده‌اند که شاید رئیس‌جمهور در شرایط خاصی دست به انتخاب برخی وزرا زده است. آذر منصوری خاطرنشان کرد که «محدودیت‌های پیش روی رئیس‌جمهور را پیش‌بینی می‌کردیم و رویکردها، رفتارها و نقد و مطالبه‌گری‌ها نیز باید در راستای افزایش قدرت چانه‌زنی و اثرگذاری بیشتر ایشان باشد. مراقب تفرقه‌افکنی‌ها باشیم.» اسحاق جهانگیری تاکید کرده است که «با وجود نقدهای بجا و نابجا نباید پزشکیان را تنها گذاشت.» محمدجواد ظریف هم گفته است که «نباید پزشکیان را تنها گذاشت.» محمدعلی ابطحی اظهار کرد که «پزشکیان قرار نبود دعوا کند که مردم هم خسته از دعوا شده‌اند. من به همین دلیل بدون توجه به خصوصیات وزرا معتقدم باید از کابینه پزشکیان دفاع کرد.» احمد زیدآبادی با بیان اینکه انتخاب کابینه در حوزه حقوق رئیس دولت است، اشاره کرده است که «نامناسب بودن برخی همکاران رئیس‌جمهور در درجه نخست، مشکل خود اوست. اگر او واقعا فکر می‌کند که با برخی از این افراد می‌تواند کار کند، دلیلی ندارد که ما کاسه داغ‌تر از آش شویم!» محمود واعظی هم گفته است که نسبت به کابینه چهاردهم قضاوت عجولانه نداشته باشیم. انتخاب نهایی اعضای کابینه حق قانونی رئیس‌جمهور است و باید به انتخاب و تشخیص ایشان احترام بگذاریم.»

*صدای منتقدان را شنید

ایسنا پس از این پیام رئیس‌جمهور نوشت که «بهتر بود که خود رئیس‌جمهور درباره چینش کابینه با مردم صحبت می‌کرد ولی این نکته را هم نباید از یاد برد که مسعود پزشکیان بارها اعلام کرده است که اهل دروغ گفتن نیست. او قول داده است که «به مردم دروغ نگویم و در گفته‌هایم صادق و پاسخگو باشم.» برخی وعده‌های رئیس‌جمهور باید در وزارتخانه‌های مهم اجرایی شود که افراد انتخاب شده برای آن وزارتخانه‌ها مورد انتقادات واقع شده‌اند. رئیس‌جمهور هم این نکته را به خوبی می‌داند و صدای منتقدان را شنیده است. او می‌داند تحت رصد مردم قرار دارد و باید مراقب سرمایه اجتماعی دولت خود باشد. حالا بهتر است انتقادات فروکش کند و حمایت و نظارت بر عملکرد کابینه جای نقد برخی شخصیت‌های کابینه را بگیرد. بالاخره آن شخصیت‌های مورد نقد هم باید گفتمان دولت را اجرایی کنند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار