| کد مطلب: ۱۱۳۳۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی از آماده باش در اسرائیل گزارش می‌دهد

سفر وزیر خارجه آمریکا به وقت خونخواهی

آرمان ملی – احسان اسقایی: اخبار و تحلیل‌های مختلفی از سوی رسانه‌های جهان برای ساعت صفر حمله انتقامی ایران به اسرائیل منتشر می‌شود. رسانه‌ها و مقامات غربی هر چند ساعت یک بار از جابه‌جایی نیروهای نظامی در منطقه خبر می‌دهند.

سفر وزیر خارجه آمریکا به وقت خونخواهی

 آمریکایی‌ها ضمن تلاش برای جلوگیری از حمله ایران به اسرائیل در صدد هستند در صورت حمله تهران آثار آن را با مقابله موشکی و درخواست از ایران برای حمله کنترل شده؛ بکاهند تا به زعم خودشان اسرائیل پاسخی به ایران ندهد. البته ایران در تلاش است که یک پیام به غربی‌ها ارسال کند و آن اینکه پاسخش قطعی است و تصمیم برای شلیک موشک‌های تهران به سمت تل‌آویو نیز تنها در ایران گرفته می‌شود.

*تفسیر حماس از مذاکره خواهی اسرائیل

بعد از اینکه ایران اعلام کرد که به اسرائیل پاسخ خواهد داد. برخی کشورهای منطقه به همراه آمریکا موضوع آغاز مذاکرات را مطرح کردند در ابتدا هم اسرائیل هم حماس از این پیشنهاد استقبال کردند اما چندی بعد حماس صراحتا اعلام کرد که اسرائیل با اعلام نظر مثبت در مورد مذاکرات آتش بس تنها به دنبال این است که از پاسخ ایران به اسرائیل جلوگیری کند و حتی اعلام کردند که در این مذاکرات شرکت نخواهند کرد. برخی در زمان اعلام این نظر از سوی حماس این تحلیل را ارائه دادند که پاسخ ایران به اسرائیل قطعی‌تر از هر زمانی شده که حماس به پیشنهاد مذاکره اینکه پاسخ رد داده است.

*بیانیه مشترک کشورهای اروپایی

با بالاگرفتن امکان پاسخ ایران به اسرائیل سران برخی کشورها با مقامات ایرانی تماس گرفتند تا از نوع و چند و چون حمله ایران به اسرائیل اطلاع یابند و هشدارهایی را در ارتباط با آغاز یک جنگ بزرگ منطقه‌ای به ایران بدهند. هرچند چنین هشدارهایی به اسرائیل هم داده شده است اما در مهم‌ترین هشدارآمریکا وسه کشور اروپایی بیانیه‌ای در ارتباط با پاسخ تهران به اسرائیل دادند. سران این کشورها در بیانیه مشترکی خواستار انصراف ایران از حمله احتمالی به اسرائیل شده و اعلام کردند: آماده دفاع از اسرائیل در برابر تهدیدات ایران هستیم. در این بیانیه آمده است: ایران باید [از تصمیم برای پاسخ نظامی به اسرائیل] دست بردارد. این پنج کشور تاکید کردند: ما از تلاش‌ها برای کاهش تنش در خاورمیانه حمایت می‌کنیم. همچنین وزیر خارجه ایتالیا درباره محتوای تماس تلفنی خود با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت که تهران بر حق خود برای واکنش به ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و فواد شکر از فرماندهان ارشد حزب‌ا... لبنان تاکید کرد. تاجانی تصریح کرد: ما تاکید کردیم که ثبات در خاورمیانه برای همگان امری اساسی است. امیدوارم که درخواست ما برای اعتدال شنیده شود.

*آمریکا حمله ایران را جدی گرفته است

 از سوی دیگر آمریکایی‌ها که از مسیرهای مختلف ایران را به عدم حمله و یا حمله کوتاه مدت به اسرائیل تشویق کرده‌اند و حتی با اروپایی‌ها در این زمینه بیانیه مشترک داده‌اند ظاهرا از عدم حمله ایران ناامید شده‌اند و حتی ابعاد حمله ایران را ویرانگر هم می‌دانند. به طوری که قصد دارند وزیر امور خارجه خود را برای چندمین بار در طول 10 ماه گذشته به اسرائیل بفرستند. روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» گزارش کرد که «آنتونی بلینکن» در جریان سفر به منطقه که شامل قطر و مصر می‌شود، وارد اسرائیل خواهد شد. مقام‌های غربی به شبکه «فاکس‌نیوز» گفته‌اند که این هراس وجود دارد که جمهوری اسلامی ظرف  ساعات آینده و در جریان روز «تیشآ باو» (نهمین روز از ماه آو عبری است که پیروان دین یهودیت در آن روز، روزه می‌گیرند. نهم ماه آو، «شوم‌ترین روز تاریخ یهود» نام دارد) به اسرائیل حمله کند. ظاهرا سفر بلینکن به اسرائیل بعد از سفر به مصر و قطر خواهد بود. لذا باید این سفر را از دو منظر تحلیل کرد اول اینکه بلینکن با این سفر دقیقا در زمانی که آنها بیش‌ترین احتمال را در مورد پاسخ ایران می‌دهند برای آن باشد که نشان دهند عملا در کنار اسرائیل قرار دارند. از منظر دیگر می‌توان این سفر را به گونه‌ای دیگر هم تحلیلی کرد و آن اینکه شاید آمریکایی‌ها به دنبال آن باشند که نتانیاهو را مجاب به برقراری آتش بس کنند تا شاید این پیام را به تهران بفرستند که از پاسخ به تل‌آویو کوتاه بیاید و یا اینکه حملات خود را محدود کند. همچنین از اسرائیل بخواهند که از پاسخ به حمله ایران طفره برود. احتمالا به همین علت هم هست که دونالد ترامپ رسما اعلام کرده در شرایطی که همه در انتظار حمله ایران به اسرائیل هستند اما این حمله رخ نخواهد داد. حال باید دید در ساعات آینده چه خبری در این زمینه منتشر خواهد شد؛ حمله ایران و حزب‌ا... به اسرائیل و یا اعلام آتش بس بین حماس و اسرائیل؟

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار