| کد مطلب: ۱۱۳۳۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی»‌ حضور وزیر پیشنهادی امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی را بررسی می‌کند

دیپلمات جامع‌نگر و کاردان

آرمان ملی- حمید شجاعی: سیاست خارجی یکی از حوزه‌های مورد اشاره رئیس جمهور چه در دوران مناظرات و رقابت‌های انتخاباتی و چه پس از آن بود. به نحوی که پزشکیان حل بسیاری از مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی را بسته و تابعی از روند عملکردی مطلوب در حوزه سیاست خارجی قلمداد می‌کرد و به گفته خود نیز برنامه ویژه‌ای برای این حوزه در نظر داشت.

 دیپلمات جامع‌نگر و کاردان

 در این راستا هر چند بسیاری معتقد بودند که همراه شدن محمد جواد ظریف وزیر سابق خوشنام امور خارجه نشانگر این است که پزشکیان او را به وزارت خارجه خواهد گمارد، اما همراهی ظریف در امر سیاست داخلی با پزشکیان و در ادامه پس از پیروزی؛ حضور در جایگاه رئیس شورای راهبری تعیین وزرا و  انتصاب به معاونت راهبردی رئیس جمهور و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری این مهم را بر همه آشکار کرد که ظریف بر خلاف کارکرد چند دهه‌ای خود در حوزه دیپلماسی  قرار است این بار در سیاست داخلی و در نقش مغز متفکر دولت پزشکیان عمل کند. هر چند که او پیش از این نیز گفته بود که نقش اجرایی در دولت نخواهد پذیرفت. لذا پس از او همه نگاه‌ها به معاون سال‌های نه چندان دور ظریف یعنی سیدعباس عراقچی دوخته شد و همه وی را چهره‌ای مناسب با رویکردهای سازنده و اثرگذار در حوزه‌ سیاست خارجی قلمداد کردند. لذا از همان روزهایی که گمانه‌زنی‌ها پیرامون کابینه چهاردهم مطرح بود همگان بر یک نقطه متفق القول بودند. اینکه وزیر خارجه دولت پزشکیان سیدعباس عراقچی خواهد بود. گزینه‌ای که هم اصلاح طلبان، هم اعتدالیون و هم اصولگرایان میانه با انتخاب وی موافق بودند. نکته اینجاست که بسیاری از نمایندگان مجلس دوازدهم نیز با حضور عراقچی در راس دستگاه سیاست خارجی موافق‌اند و نوعی اجماع ملی روی نام عراقچی وجود دارد. دبیر شورای راهبردی روابط خارجی که همواره مواضعی معقولانه، منطقی و معتدل در همه امورات داشته است. اتفاقا عراقچی جزء آن دسته از دیپلمات‌هایی است که نگاه عقلایی و جامع‌نگر به عرصه دیپلماسی و مسائل بین‌المللی دارد و معتقد است بر پایه مذاکره و گفت  و گو می‌توان بسیاری از امور را پیش برد و نتیجه مثبت و موثر گرفت. چنانکه او در مقام عمل نیز مسئولیت تیم مذاکره کننده ایران در 8 دور مذاکرات وین با تروئیکای اروپایی، چین و روسیه بود که توانست مذاکرات را تا مراحل بسیار خوبی پیش ببرد و اگر همان زمان در زمستان سال 99 اجازه صادر می‌شد شاید کار توافق برجام نیز یک بار دیگر احیا می‌شد و شرایط به گونه دیگری پیش می‌رفت. با این حال مرور این روندها نشان می‌دهد که دکتر عراقچی از قابلیت‌های بالایی در حوزه سیاست خارجی برخوردار است که می‌تواند از این ظرفیت برای پیشبرد منافع ملی در حوزه سیاست خارجی و بین‌المللی به نحو احسن استفاده کند. 

*دیپلمات برجسته

مهم‌ترین وجهه سیدعباس عراقچی که موجب شده تا در شرایط فعلی بهترین گزینه برای تصدی وزارت امور خارجه باشد این است که عراقچی از دل وزارت امور خارجه رشد کرده و مراتب و مدارج را پله به پله طی کرده تا امروز برای قرار گرفتن در کرسی وزارت معرفی شده است. او که به جرات می‌توان گفت همه مدارج را از  کارشناسی تا سفارت، سخنگویی و معاونت سیاسی وزیر طی کرده است امروز به دیپلماتی پخته، مجرب و کاردان تبدیل شده که اگر امروز ظریف راس کار نیست می‌توان امیدوار بود که عراقچی هم بتواند با درایت و تدبیر و عقلانیتی چون او کار را پیش ببرد. از جهتی عراقچی نگاه ذو وجهتین در مسائل سیاسی و دیپلماسی دارد و همان اندازه که به دیپلماسی به عنوان یک بال قدرتمند بها می‌دهد میدان را نیز به عنوان بال دیگر قدرتمند نظام در نظر می‌گیرد و معتقد است که این دو بدون یکدیگر نمی‌توانند آنطور که باید کاری از پیش ببرند و موفقیتی حاصل کنند. لذا عراقچی را می‌توان دیپلمات برجسته‌ای دانست که همانقدر که به سیاست‌های منطقه‌ای و همسایگی ایران معتقد است که باید از این ظرفیت به نحو احسن بهره ببریم از ظرفیت روابط با سایر کشورها در نطام بین‌الملل از اروپا و آمریکا گرفته  تا سایر کشورها نیز غافل نمی‌شود. چنانکه اخیرا محمد جواد ظریف در مورد وی گفته است:« آقای عراقچی مجری بسیار خوبی برای سیاست‌های جمهوری اسلامی بوده و در آینده هم خواهند بود. او سیاست‌ها و روش اجرای خود را خواهد داشت.»

* در مذاکرات طبق قانون راهبردی مجلس عمل خواهیم کرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در تشریح جلسه صبح دیروز این کمیسیون با وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: آقای عراقچی در ابتدای این جلسه ابتدا رزومه‌ای از سوابق و زندگینامه خود را شرح داد و سپس اشاره‌ای به برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود کردند و پس از آن به سوالات اعضای کمیسیون پاسخ دادند. ابراهیم رضایی گفت: آقای عراقچی در این جلسه تاکید داشت که مصوبه مجلس در حوزه سیاست‌ خارجی لازم الاجراست و استثنایی برای هیچ یک از این مصوبات قائل نیستیم و وزارت خارجه تابع سیاست‌ها و دستورالعمل‌های مسئولان عالی کشور است و ما مجری سیاست‌های ابلاغی هستیم.  وی افزود: آقای عراقچی همچنین تاکید کرد که ۳ ماموریت اصلی سیاست‌ خارجی ابتدا تامین منافع ملی و افزایش ثروت ملی، دوم تحکیم امنیت ملی و ارتقای قدرت کشور و سوم حفظ عزت و تقویت حیثیت و منزلت کشور است.  رضایی بیان کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه ماموریت اصلی این وزارتخانه را تولید و افزایش ثروت و قدرت کشور عنوان کرد و گفت که یکی از برنامه‌های وزارت خارجه در دولت چهاردهم ارتقای دیپلماسی کشور در حوزه سیاست خارجی است. وی عنوان کرد: همچنین آقای عراقچی ضمن تمجید از سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی تاکید کرد که در دولت چهاردهم راه شهید رئیسی و امیرعبداللهیان در روابط با کشورهای همسایه تداوم پیدا می‌کند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: آقای عراقچی در این جلسه با تاکید بر اینکه هیچ تفاوتی بین میدان و دیپلماسی وجود ندارد، عنوان کرد که  این دو باید با هم به یک دستاورد برسند. زیرا دیپلماسی بدون میدان هیچ توان و قدرتی ندارند.  وی افزود: آقای عراقچی همچنین تاکید کرد که جهان‌بینی من همان جهان‌بینی دوران خدمتم در سپاه است و تغییر نکرده و بنده جزو باند نیویورکی‌ها نیستم. رضایی خاطرنشان کرد: آقای عراقچی در ادامه این جلسه با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی لازم الاجراست و ما باید به آن تبعیت کنیم، عنوان کرد که اگر مذاکرات شرافتمندانه رخ دهد طبق قانون راهبردی عمل خواهیم کرد و با قانون راهبردی می‌توان مذاکرات را پیش برد. رضایی  تصریح کرد: جلسه دیگری برای بررسی برنامه‌های آقای عراقچی با کمیسیون امنیت ملی در روزهای آینده برگزار خواهد شد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار