| کد مطلب: ۱۱۳۳۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از استعفای معاون راهبردی رئیس جمهور

آقای ظریف بمانید و ادامه دهید

آرمان ملی – مطهره شفیعی: دو بال پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری دیگر آن شور و شوق را ندارند و تصمیم به خداحافظی گرفته‌اند. فعالیت و تلاش ظریف و آذری جهرمی برای پیروزی پزشکیان بر هیچ فردی پوشیده نیست اما چه شد که در اول راه بر طبل خداحافظی کوبیدند.

آقای ظریف بمانید  و ادامه دهید

بدون شک ایجاد حواشی زیاد برای کابینه‌ای که هنوز تشکیل نشده منطقی نیست .مسعود پزشکیان کابینه‌ای را معرفی کرد که نقدهایی به آن وارد شد؛ برخی آن را مترادف با کابینه فراجناحی‌ای ندانستند که پزشکیان از آن یاد کرده بود .برخی اما با شرایط این روزهای پزشکیان آشنا هستند  مانند اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی که نوشت: « دوستان عزیز ؛ شرایط گذشته را به یاد آوریم و نگران آینده هم باشیم. به تجربه آموخته‌ام که اگر حامیان رئیس‌جمهور او را تنها بگذارند همه ضرر می‌کنند. البته رابطه میان رئیس جمهور و حامیان و پایگاه رای‌اش نیز دوطرفه و تعاملی است. مقدورات و معذورات را می توان و باید با گفت‌وگو و از طریق ارتباط با بدنه اجتماعی در حد امکان بیان کرد. به حفظ نیروهای توانا و موثر برای کشور کوشید.به‌رغم همه اینها و با وجود نقدهای بجا و نابجا نباید پزشکیان را تنها گذاشت. راه  دشواری در پیش است. ولی به معجزه گفت‌وگو باور و امید داشته باشیم.» آنچه جهانگیری نوشت شاید اشاره به استعفای ظریف باشد. محمد جواد ظریف که به عنوان معاون راهبردی رئیس جمهور معرفی شده بود، در بیانیه ۱۷ خطی خود در شبکه اجتماعی ایکس، به یک موضوعی اشاره می کند که به نظر می رسد علت العلل این استعفا باشد و آن هم اختلافات بر سر معرفی وزرای کلیدی کابینه چهاردهم است. او می‌نویسد : «از ۱۹ وزیری که امروز معرفی شدند، سه نفر نامزد نخست، ۶ نفر نامزد دوم یا سوم و یک نفر نامزد پنجم کمیته‌ها و یا شورای راهبری بودند. بارها گفته‌بودم که انتخاب اعضای دولت حق رئیس جمهور است و شورای راهبری و کمیته‌ها نهاد مشورتی هستند. از ایشان سپاسگزارم که این افتخار را به بنده دادند که در این تجربه جدید و ابتکار شجاعانه، مشارکتی داشته باشم.»

*چالش ظریف و پسر پزشکیان

این استعفا حواشی زیادی ایجاد کرد از جمله آنچه پسر پزشکیان نوشت: « آنچه امروز مهم‌تر از منتقد صریح دلسوز و متلق تاییدگر چاپلوس است، وجود افرادی است که اولا واقع بین باشند، ثانیا جامع نگر باشند و ثالثا به اجماع سازی معتقد باشند.» اما ظریف درباره این دیدگاه سکوت نکرد و پاسح داد:«پیام دیشب بنده به‌معنای پشیمانی و یا ناامیدی از دکتر پزشکیان عزیز و یا مخالفت با واقع‌گرایی نیست؛ بلکه به معنای تردید در مفید بودن خودم در معاونت راهبردی است.» برخی با لحن تندی به استعفای ظریف واکنش دادند که مینو خالقی، فعال سیاسی از آن جمله است که نوشت:« «دکتر ظریف برای گزینه پیشنهادی وزارت کشور جنگید و توفیقی نیافت. امشب اعلام عدم حضور در کابینه نمود تا مسئولیت انتخاب هایی که به او و کمیته ها ارتباطی نداشت بر دوشش نباشد. نمی‌دانم رئیس جمهور بر حضورش اصرار می ورزد یا نه؟اما پاسخ این میزان تلاش و میهن دوستی این نبود!»

*مخالفان پزشکیان و ظریف چه گفتند

اصولگرایان تندرو سال‌ها از یک روش برای حذف آنانی که قرابتی با خودشان ندارد، استفاده می‌کنند و به رغم اینکه کمتر به هدف خود می‌رسند اما باز هم همان روش را تکرار می‌کنند. در اذهان بسیاری هست که برخی حضور دختر لاریجانی در خارج کشور را دلیل رد صلاحیت او برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 مطرح کردند و حالا هم  می‌خواهند از همین حربه برای حذف ظریف استفاده کنند.حمید رسایی از جمله اصولگرایان دلواپس است که در واکنش به استعفای ظریف نوشت: «مطابق ماده۲ قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس، انتصاب اشخاص ذیل در پست‌های حساس (معاون رییس جمهور) ممنوع است: الف ـ کسانی که خود، فرزندان یا همسرشان تابعیت مضاعف دارند. چنین انتصابی ملغی واستمرار آن جرم تلقی شده. لطفا #استعفای_اجباری خودتان را مثل روغن ریخته نذر امامزاده نکنید.» این ادعا بدان معنا بود که اقوام نزدیک به ظریف دارای تابعیت مضاعف هستند که البته این ادعا از سوی برخی دیگر هم مطرح و سبب واکنش ظریف شد چنانکه او دیروز نوشت:« پیام دیشب بنده به‌معنای پشیمانی و یا ناامیدی از دکتر پزشکیان عزیز و یا مخالفت با واقع‌گرایی نیست؛ بلکه به معنای تردید در مفید بودن خودم در معاونت راهبردی است.البته برخی مردودین از جانب مردم، با تفسیر عجیبی از قانون مصوب ۱۴۰۱،  اشتغال بنده در مشاغل حساس را به بهانه‌ای برای فشار بر دولت چهاردهم تبدیل کرده ‌بودند. بنده نیز برای جلوگیری از هرگونه شائبه یا بهانه برای کارشکنی در کار دولت دکتر پزشکیان عزیز، هفته گذشته طی نامه‌ای از معاونت راهبردی رئیس جمهور انصراف داده بودم.با توجه به برخی فضاسازی‌ها لازم است یادآوری کنم که ۱) به‌رغم تولد فرزندانم حدود ۴۰ سال قبل و در دوران تحصیل (و نه مأموریت) در آمریکا و قوانین خاک محور آمریکا برای تابعیت قهری، به لطف خدا بنده، همسر و فرزندانم ساکن ایران‌ عزیز هستیم و یک متر مسکن در خارج از ایران در تملک و یا حتی اجاره خود نداریم. خودم هم تحت دو تحریم آمریکا (ذیل تحریم رهبری) و یک تحریم کانادا قرار دارم و خود و همسرم حتی امکان سفر توریستی به ایالات متحده، کانادا و برخی کشورهای دیگر را نداریم.۲)هیچ نهاد نظارتی مخالفتی با معاونت بنده اعلام نکرده است؛ ۳)دکتر پزشکیان بزرگوار با شجاعت و راحت اصرار بر ادامه کار بنده داشته‌اند؛ ۴)این بهانه برای دیگران که فرزندانشان تابعیت مضاعف اکتسابی (ونه قهری) همراه با اقامت در خارج از کشور دارند، بیش از بنده قابل بهره‌برداری است.  آنچه باعث گزارش دیشب شد،  تردید در مفید بودنم در معاونت راهبردی بود و آن بهانه سیاسی، دلیل بازگشت به دانشگاه نبود و تنها مزید بر علت بود.هنوز به تمام آنچه در مورد ایشان در دوران انتخابات گفتم باور دارم. با تمام توان از دانشگاه برای ایران در خدمت شما و ایشان خواهم بود و از همه ایرانیان میهن پرست و توسعه‌خواه تقاضا دارم که بر پشتیبانی خود از ایشان بیفزایند و ایشان و دولتشان را تنها نگذارند.» حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در دولت سابق در توئیتی نوشت: «گویا در سیاست ایرانی؛باید عارف بود نه ظریف؛باید عارف بود نه آذری؛باید عارف بود نه ربیعی؛ باید عارف بود نه فاضلی؛ باید عارف بود نه لاریجانی؛ باید عارف بود نه جهانگیری و باید عارف بود نه پورمحمدی»

*ظریف باید بماند

برخی هم از پزشکیان و ظریف دفاع کردند مانند محمدجواد آذری جهرمی که با انتشار عکسی از خود و ظریف نوشت: «شهادت می‌دهم که  #برای_ایران  از خود و خانواده‌اش گذشت؛ خار چشم صهیونیست‌هاست و آمریکا تحریمش کرد تا اثرگذاریش برای ایران را بکاهد؛ چرا باید با خودتحریمی، ایران از خدماتش محروم شود؟» ،  علیرضا معزی، فعال رسانه ای در توئیتی در واکنش به استعفای ظریف نوشت:«تکاپوی چندماهه‌اش برای ایران، چنان میانه  میدان ایستادنش و ساختارسازی اش برای پر کردن کاستی های احزاب و اندیشکده ها در بهره گیری عادلانه تر، شفاف تر و سزاوارانه تر از سرمایه انسانی، میراثی از رفتار و روندها ساخت که تا مدت ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت و ستایش خواهد شد.» احمد زیدآبادی فعال سیاسی اصلاح طلب، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بعدش چی؟ پزشکیان⁩ را روی میدان مین فرستادند و قبل از اینکه حتی مینی منفجر شود، او را نه فقط وسط معرکه به حال خود رها کردند بلکه به رگبار هم بسته‌اند! این نوع سیاست‌ورزی هر نوع حکمرانی را در این مملکت را به امری غیرممکن تبدیل می‌کند! ‌خب حالا به فرض پزشکیان را پاک از اعتبار انداختید. بعدش چی؟ می‌خواهید چه کنید؟» همچنین سیداحمد خمینی، فرزند سیدحسن خمینی نیز با انتشار عکسی از خود در آغوش ظریف، در استوری اینستاگرامش نوشت: «به احترام تو باید ایستاد... ظریف در این ماه ها، فراتر از حد یک سیاستمدار ظاهر شد. ظریف مرزهای از خودگذشتگی سیاستمداران را جابه جا کرد. چه بسیار که به اعتماد آنکه گفته بود «فرق می کند چه کسی در پاستور باشد» به پای صندوق‌ها آمده بودند. نبودن تو در دولت، نه تنها دولتیان را شکننده خواهد کرد، که دل‌های امیدواران را متزلزل و دشمنان ایران را امیدوار خواهد ساخت.» محمدعلی ابطحی، روحانی اصلاح طلب نیز در واکنش به استعفای محمدجواد ظریف، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آقای ⁧ ظریف⁩ عزیز،‌خیلی برای ایران زحمت کشیدی،‌اما همچنان زود رنج مانده ای،‌کاش در سیاست داخلی هم مثل سیاست خارجی برای منافع مردم بجنگی، ‌بیشترین موفقیت مخالفان شما در پاسخ‌های شما به هر رطب و یابسی است که می‌بافند،‌از آقای ⁧ پزشکیان⁩ هم توقع می‌رود به هر شکلی نگذارد فداکاران قبل از پیروزی اش از دورش پراکنده شوند.ظریف قوی ترین پشتوانه دولت است.» محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «وفاق و اجماع، دو راهبرد و مسیر متفاوت دارد: ۱. سهم خواهی ۲.هم افزایی برای کارآمدی .همه به آقای پزشکیان کمک کنیم تا راهبرد دوم یعنی کارآمدی با ایثار،برادری و به‌کارگیری کارآمدترین افراد پیاده سازی شود. مشکل اصلی کشور ناکارآمدی ناشی از سهم خواهی است.» آذر منصوری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به استعفای محمدجواد ظریف از معاون راهبردی رئیس‌جمهور  نوشت: «جناب آقای دکتر محمد جواد ظریف. از اعلام کناره گیری جنابعالی بسیار متاسف شدم. زحمات بسیاری در انتخابات و همراهی با دکتر پزشکیان و نیز شورای راهبری متقبل شدید و به طور قطع حضور شما در ادامه نیز مزیت‌های بسیار به خصوص برای پیگیری مطالبات مردم دارد. بمانید و ادامه دهید.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار