| کد مطلب: ۱۱۳۲۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد

سید فاضل موسوی در گفت و گو با «آرمان ملی»:

پزشکیان در چارچو‌ب‌ها نمی‌گنجد

آرمان ملی- احسان اسقایی: کابینه چهاردهم از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شده است و رسانه های مختلف از چپ تا راست؛ نقد و بررسی کابینه چهاردهم را آغاز کرده اند.

پزشکیان در چارچو‌ب‌ها نمی‌گنجد

 برخی معتقدند پزشکیان نمی تواند وعده های خود را  با این کابینه محقق کند و برخی نیز البته معتقدند پزشکیان چون پشتوانه رهبری را دارد اقدام به انتخاب اعضای کابینه خود با این کیفیت کرده است تا با موانع روبه‌رو نشده و وعده هایش را اجرایی کند. در هر صورت کابینه پزشکیان از منظر رسانه های با واقعیت هایی که رای دهندگان از او انتظار داشتند؛ فاصله دارد. آرمان ملی در گفت و گو با سیدفاضل موسوی ،نماینده سابق مجلس به بررسی کیفیت کابینه پزشکیان پرداخته  است.وی  متقعد است:« اگر شخصت آقای پزشکیان را بررسی کنیم، رئیس جمهور را دارای شخصیت خاص خواهیم دید. او به هیچ وجه در چارچوب ها نمی گنجد. به طوری که قاعده های امروز حکمرانی در رفتار و عملکرد ایشان چندان جای ندارد. پزشکیان دقیقا خودش است. رئیس جمهور از درون یک تشکیلات حزبی هم بیرون نیامده است. البته به برخی از این تشکیلات ها نزدیک است اما از داخل تشکیلات بیرون نیامده. همین خصوصیت باعث شد که جریان اصلاحات هم با احتیاط به سمت ایشان گام بردارند. البته ایشان جز انجمن اسلامی پزشکیان بودند اما کار تشکیلاتی چندانی در آن تشکیلات انجام نداده بودند از این منظر نمی توان پزشکیان را فردی حزبی دانست.» در ادامه بخش‌هایی از این گفت وگو را می‌خوانید.

*پزشکیان در چارچو‌ب ها نمی گنجد

 سیدفاضل موسوی، نماینده سابق مجلس در ارتباط با دیدگاه های پزشکیان در امورسیاسی به آرمان ملی گفت: اتفاقات غیرمترقبه اتفاقاتی است که بر اساس آن  تصمیماتی گرفته می شود که آن تصمیمات از استحکام برخوردار نیست. واقعیت عقلی ، علمی و تاریخی این مورد را تایید می کند. اگر شخصت آقای پزشکیان را بررسی کنیم، رئیس جمهور را دارای شخصیت خاص خواهیم دید. او به هیچ وجه در چارچوب ها نمی گنجد. به طوری که قاعده های امروز حکمرانی در رفتار و عملکرد ایشان چندان جای ندارد. پزشکیان دقیقا خودش است. رئیس جمهور از درون یک تشکیلات حزبی هم بیرون نیامده است. البته به برخی از این تشکیلات ها نزدیک است اما از داخل تشکیلات بیرون نیامده. همین خصوصیت باعث شد که جریان اصلاحات هم با احتیاط به سمت ایشان گام بردارند. البته ایشان جز انجمن اسلامی پزشکیان بودند اما کار تشکیلاتی چندانی در آن تشکیلات انجام نداده بودند از این منظر نمی توان پزشکیان را فردی حزبی دانست.

 *پزشکیان چگونه نامزد جبهه شد

 موسوی در ارتباط با کاندیدا شدن آقای پزشکیان گفت: در ابتدایی که برخی قصد حمایت از ایشان برای نام نویسی را داشتند؛ در یک تشکیلات 14 نفری بنده فقط از او حمایت کردم و سایر دوستان معتقد بودند آقای پزشکیان موقعیت و نگاه خاصی دارد و به راحتی نمی توان با ایشان کارکرد و جلو رفت. بنده در این ارتباط صحبت هایی را مطرح کردم و در نهایت برخی از دوستان هم به نظر بنده موافقت کردند. در نهایت تنها 4 نفر با کاندیداتوری وی موافق شدند و آقای پزشکیان به جبهه اصلاحات معرفی شد. بنده با ایشان صحبت کردم که در جبهه اصلاحات حاضر شوند.

 *مولفه های اثرگذار بر چینش کابینه  چهاردهم

 این فعال سیاسی افزود: غیرمترقبه بودن شرایط، غیرتشکیلاتی بودن پزشکیان و خصوصیت های اخلاقی رئیس جمهور بر نوع نگاه ایشان به چینش کابینه اثر گذاشته است. از سوی دیگر پزشکیان معتقد است نمی توان داخل نظام بود و مدعی کار اجرایی و حل مشکلات هم بود اما همراه نظام نبود. پزشکیان معتقد است برای کمک به رفع مشکلات مردم باید با نظام و حاکمیت همراهی کرد تا چالش ها را از بین برد. او معتقد است تنها راه موفقیت در شرایط کنونی همراهی با حاکمیت است.او بارها گفته که فردی که مسئولیت می پذیرد اگر شجاعت لازم را نداشته باشد آن فرد با تقوا نیست و نمی تواند مو فق شود. این دیدگاه نشان از نگاه خاص توحیدی پزشکیان دارد. رئیس جمهور معتقد است کسی باید مسئولیت بگیرد که تقوا داشته باشد و فردی هم با تقواست که متخصص باشد. با تمامی این خصوصیات هر گروه و سازمانی از طرفی به آقای پزشکیان فشار آوردند که در آرایش کابینه اثر گذارباشد. علت این فشارها را هم البته در نبود ساختار حزبی در ایران باید جست و جو کرد. چون حزب قدرتمند در ایران وجود ندارد در نهایت لابی کار خود را پیش می برد.

فاضل موسوی در این ارتباط که آیا با این کابینه پزشکیان می تواند به وعده های خود عمل کند یا نه گفت: بالاخره واقعیت آن است که پزشکیان در سطح بالایی با رهبری هماهنگ است و رهبری به خوبی می داند که رئیس جمهور هم چه قول هایی به مردم داده و از آن طرف رهبری فرمودند که موفقیت دولت چهاردهم موفقیت همه است و عدم موفقیت او نیز عدم موفقیت همه است. لذا رهبری حمایت هوشمندانه ای از آقای پزشکیان کرده ند. از این رو باید امیدوار بود بسیاری از مشکلات کشور به علت همراهی رهبری و رئیس جمهور د معرض حل و فصل قرار گیرد.

# دولت و حل چالش تحریم ها

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: دولت باید نگاه مناسبی به مذاکرات داشته باشد و عقل هم می گوید که باید مذاکره هوشمندانه بر اساس اصول حکمت وعزت و مصلحت داشته باشیم تا مشکلات تحریم حل شود و پزشکیان با این کابینه می تواند در این مسیر حرکت کند. حمایت قابل ملاحظه و خاص رهبری از پزشکیان در اینجا راهگشاست و این مورد نشان می‌دهد که رئیس جمهور به دنبال حل مشکلات کشور است و رهبری هم به همین علت از او حمایت می کند. آقای پزشکیان در اولین جلسه در محضر رهبری خود را مسئول اجرای قانون اساسی دانست و این حرف ها معنای خاصی دارد و آقای پزشکیان اعلام کردند که اگر رهبری نبودند مشخص نبود که اسم وی از صندوق در می آمد یا نه. این موارد نشان می دهد که مسیر آقای پزشکیان در آرایش کابینه درست است و باید امیدوار بود افرادی که دلسوز کشور هستند به این مسیر کمک کنند. در این صورت شاهد گشایش های خوبی در دولت آقای پزشکیان خواهیم بود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار