| کد مطلب: ۱۱۳۲۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد

سکوت تندروها در برابر نجومی‌بگیران دولت سیزدهم

آرمان ملی- سهیل ثابت: دلواپسان، تندروها و گاها بسیاری از اصولگرایان در دولت 8 ساله حسن روحانی بارها و بارها دولت را در مورد مساله حقوق‌های نجومی مورد هجمه، حمله و تخریب قرار دادند و اتهاماتی را وارد کردند که فلان مقامات کشور دریافتی‌های نجومی داشته‌اند و دولت باید با آنها برخورد کند و آنها را کنار بگذارد.

سکوت تندروها در برابر نجومی‌بگیران دولت سیزدهم

 هر چند که واژه‌ حقوق‌های نجومی اصطلاحی بود که برای اولین‌بار در اردیبهشت ماه سال 1395 مطرح شد. در تاریخ 16 اردیبهشت 95 که چند شبکه تلگرامی و سایت سیاسی موضوع حقوق‌های نجومی مدیران دولتی را مطرح کردند. بحثی که سرآغازش فیش حقوقی یکی از مدیران بیمه مرکزی بود و همان را  پیراهن عثمان کردند و دولت روحانی زیر خط آتش خود گرفتند و خواهان عزل و محاکمه مدیران دولت روحانی شدند. در حالی‌که در همان زمان هم که این مساله اتفاق افتاد روحانی،‌ نوبخت و جهانگیری در خط مقدم مبارزه با حقوق‌های نجومی قرار گرفتند و در همان ابتدای راه با علامت ایست رئیس دولت یازدهم و آقای معاون اول روبه‌رو شد تا دولت بی‌توجه به حاشیه‌سازی‌ها بر سر این فیش‌ها، مسیر درست و پیگرد قانونی را در دستور کار خود قرار دهد. مواجهه مردان دولت روحانی با این مساله به نحوی بود که همان زمان احمد توکلی که در قامت نماینده مجلس در دوره‌های مختلف، فعالیت‌های اقتصادی را با نگاه تیزبینش رصد کرده و می‌کند،  جزو اولین سیاسیونی بود که نسبت به پیگیری داستان فیش‌های حقوقی از سوی دولت روحانی، واکنش نشان داد و  ضمن قدردانی از جهانگیری به او تأکید کرد که کشف اسامی مدیران آزمند و زیردستان هم سنخ‌شان و مبالغی که ظالمانه از کیسه مردم به حرام می‌خورند، وقت زیادی نمی‌خواهد، همت شما را می‌طلبد و کنارگذاشتن رودربایستی شرط توفیق است. دعا و حمایت مردم نیز پشتیبانی خداوند را برایتان جلب می‌کند. اما آن موضوع در دولت روحانی به اتمام رسید  و دستاویزی برای تخریب دولت روحانی شد.

*نجومی‌بگیران دولت سیزدهم

چندی پیش بود که رئیس جدید دیوان محاسبات از دریافت حقوق‌های نجومی از سوی برخی مدیران دولت سیزدهم خبر داد. آنطور که احمدرضا دستغیب گفته ۱۰ هزار و ۱۷۴ نفر در ۱۲ دستگاه اجرایی دولت سیزدهم در سال گذشته مازاد بر سقف حقوق و مزایا دریافتی‌ داشته‌اند. این یعنی ۱۰ هزار و ۱۷۴ نفر بیش از ۵۵ میلیون که به‌عنوان سقف حقوق و مزایای کارکنان دولت در بودجه ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده بود حقوق گرفته‌اند. این در حالی است که در دولت حسن روحانی اصول‌گرایان و مخالفان دولت به‌دلیل انتشار تعدادی فیش حقوق که دریافتی بیش از سقف پرداخت داشتند جنجال‌های بسیاری به راه انداخته بودند. جالب اینکه به گفته مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری  و نماینده ادوار مجلس تعداد فیش‌های که دریافتی بیش از ۵۰ میلیون داشت در دولت روحانی فقط ۳۰۰ مورد بود. این آمار در دولت سیزدهم اما دست‌کم ۳۳ برابر شده است. البته این پایان کار نبود چرا که پس از انتشار این خبر واکنش های بسیاری نسبت به این مساله صورت گرفت که در مهمترین آنها عبدالرضا داوری فعال سیاسی و مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد در دولت دهم در توئیتی نوشت: «‌روایت دیوان محاسبات از حقوق‌های نجومی در دولت رئیسی حقوق مدیران در دولت سیزدهم جهش بسیار زیادی کرده است افرادی با متوسط دریافت ماهیانه ۲۰۰ میلیون در دولت حضور داشته‌اند ٫ ۱۰۱۷۴ مدیر طی سال ۱۴۰۲ مازاد بر سقف حقوق دریافتی داشته‌اند، حقوق هیچ مدیری در دولت روحانی ۱۰۰ میلیون نبوده است.» با این حال روز گذشته مقداد زکی‌زاده، رئیس روابط عمومی دیوان محاسبات در مطلبی در پاسخ به انتشار مطلبی توسط عبدالرضا داوری مبنی بر روایت دیوان محاسبات از پرداخت حقوق‌های نجومی در دولت سیزدهم در ایکس نوشت: «از چهار قسمتی که در اینجا به نقل از دیوان محاسبات مطرح شده، فقط یک بند (۱۰۱۷۴ نفر طی سال ۱۴۰۲مازاد بر سقف دریافتی داشته‌اند) توسط این نهاد نظارتی اعلام شده و مابقی مطالب دروغ است. انتشار مطالب راست و دروغ در کنار هم برای فریب مخاطب کار غیراخلاقی و غیر‌حرفه‌ای است.»

* استاندارد 2 گانه

نکته مهم اینجاست که وقتی یک خبر از فیش‌های نجومی در دولت روحانی منتشر شد همه مخالفان دولت، دلواپسان و تندروها با تمام توان دولت را مورد اهانت، اتهام، تخریب و  توهین قرار دادند و خواستار محاکمه مدیران و پاسخگویی رئیس‌جمهور وقت و مدیران ارشد شدند و اتهامات ناروایی را به دولت بستند. این در حالی است که وقتی دولت مردمی و انقلابی متبوع دلواپسان از چند روز گذشته مطرح شده صدایی از هیچیک از این جریانات و رسانه‌ها برنخاسته و خواستار محاکمه مدیران نجومی‌بگیر دولت سیزدهم نشده‌اند. این استاندارد دوگانه دلواپسان و تندروهاست که اساسا آنها را از انصاف و عدالت تهی کرده که از طرفی دولت روحانی را می‌کوبند و از طرف دیگر چشم بر نجومی‌بگیران دولت متبوع خود می‌بندند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : سهیل ثابت

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار