| کد مطلب: ۱۱۳۲۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد

نگاه «آرمان ملی» به گوشه‌ای از آنچه بر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم گذشت؛

دسته گلی برای دولت چهاردهم

آرمان ملی: در آخرین روزهای تحویل وزارتخانه‌های دولت سیزدهم به دولت جدید، سخنگوی آموزش و پرورش، گفته آموزش و پرورش را مانند «دسته‌گل» به کابینه جدید تحویل می‌دهیم! شاید نقض‌هایی که آموزش و پرورش در دوره وزارت رضا مرادصحرایی تجربه کرد در هیچ دوره دیگری توسط کاربران این وزارتخانه لمس نشده بود.

دسته گلی برای دولت چهاردهم

 کمبود معلم یکی از مهم‌ترین آنهاست که البته علی فرهادی در این زمینه هم اظهار کرده که تامین نیروی انسانی مهم‌ترین دغدغه مهرماه بوده.

در دولت سیزدهم و وزارت رضا مراد صحرایی، آموزش و پرورش ایران با چندین مشکل و ضعف مواجه بوده است. در این گزارش ضمن‌ گذاری به صحبت‌های سخنگوی آموزش و پرورش در خصوص دسته گلی که قرار است به دولت چهاردهم هدیه دهد، به برخی از ضعف‌های دوره وزارت مرادصحرایی اشاره خواهیم کرد.

دسته گلی برای پزشکیان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم در گفت‌وگویی که با ایسنا، داشته درباره نحوه تحویل وزارت آموزش و پرورش به دولت چهاردهم گفته است که «مطابق وظیفه شرعی، ملی و قانونی موظف هستیم تا لحظه‌ای که مسئولیت داریم جدا از اینکه در کابینه هستیم، تلاش کنیم کارهای وزارتخانه بر زمین نماند. آنچه هدف‌گذاری شده از جنس استخدام، پرداخت‌ها، آموزش نیروی انسانی، برنامه‌ریزی برای آماده‌سازی کلاس‌های اول مهر به نحو احسن است.»

علی فرهادی، گفته: وظیفه داریم کارها را بدون توجه به اینکه چه کسی و چه کابینه‌ای مشغول است، مطابق قانون انجام دهیم و تلاش می‌کنیم زمانی که کابینه جدید شروع به کار کرد شرایط برای او آماده باشد و وظیفه داریم وزارتخانه را به شکلی زیبا، مرتب و به مثال معروف مانند یک «دسته گل» مرتب تحویل دهیم به طوری که دولت چهاردهم بتواند ادامه کار را انجام دهد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش توضیح داده: هر وزیری در آموزش و پرورش مسئولیت داشته باشد کار سختی در پیش دارد و موظفیم به نحوی عمل کنیم که برای آینده، کار بر او سخت نباشد.

به گفته فرهادی: مطابق اسناد بالادستی، قانون بودجه ۱۴۰۳ و قانون برنامه هفتم تلاش کنیم از برنامه جا نمانیم و بتوانیم بدون بحران وزارتخانه را تحویل دهیم.

او ادعا کرده که «سال گذشته در همین موقع شرایط وزارتخانه بسیار بحرانی بود و حدود ۲۰۳ هزار نیروی انسانی کم داشتیم، دو آزمون استخدامی برگزار شده بود که تا بیستم شهریور ماه هیچ کدام اعلام نتیجه نشده بود؛ امسال آزمون آموزگاری اعلام نتیجه شده است. آزمون دبیری به زودی اعلام نتیجه خواهد شد؛ نتایج آزمون نیروهای کیفیت بخشی هم اعلام می‌شود و لذا خیلی نگران نیروی انسانی نیستیم مشروط بر اینکه بحث تقویت اضافه تدریس معلمان شاغل و بازنشسته را جدی بگیریم و از ظرفیت‌های قانونی برای استمرار خدمت همکارانی که شرایط بازنشستگی دارند تا زمان عبور از بحران به مدت یکی دو سال استفاده کنیم تا یکم مهر آرام را شروع کنیم.

از مدیریت ناکارآمد تا کیفیت نامناسب

همان‌طور که گفته شد، در دولت سیزدهم و وزارت رضا مراد صحرایی، آموزش و پرورش ایران با چندین مشکل و ضعف مواجه بوده است. برخی از این مشکلات از زبان کارشناسان، شامل موارد زیر است؛

کمبود بودجه به این معنا که تأمین مالی ناکافی برای مدارس، به ویژه در مناطق محروم و روستایی، باعث شده تا امکانات آموزشی و شرایط یادگیری بهبود نیابد.

مورد بعد، کیفیت آموزش است یعنی مشکلاتی در زمینه کیفیت آموزش و کمبود معلمان متخصص و با تجربه وجود دارد که می‌تواند بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان تاثیر منفی بگذارد.

اما از بحث مدیریت ناکارآمد نباید غفلت کرد؛ مشکلات مدیریتی و بوروکراتیک در سیستم آموزشی می‌تواند به عدم هماهنگی و کارآیی در اجرای برنامه‌های آموزشی منجر شود و البته این مشکلی است که می‌تواند به ادوار دیگر هم تسری پیدا کند.

برنامه‌ریزی و اصلاحات آموزشی هم یکی از موارد مورد اشاره دیگر توسط کارشناس است با این توضیح که اجرای برنامه‌های اصلاحی و تغییرات در برنامه درسی و روش‌های آموزشی با تأخیر و مشکلاتی همراه بوده است که به اصلاح و بهبود شرایط آموزشی آسیب می‌زند.

توجه به فناوری و زیرساخت‌ها را هم باید مورد اشاره قرار داد؛ در واقع عدم توجه کافی به فناوری‌های نوین و زیرساخت‌های دیجیتال برای آموزش آنلاین و به‌روزرسانی تجهیزات آموزشی نیز یکی از مشکلات موجود است.

مشکلات بهداشتی و ایمنی هم از مهم‌ترین موارد دیگر است؛ مشکلاتی در زمینه بهداشت و ایمنی مدارس، به ویژه در دوران پاندمی کووید- 19، موجب نگرانی‌های بسیاری شده است.

این مشکلات به‌طور کلی بر کیفیت آموزش و رفاه دانش‌آموزان تأثیر گذاشته و نیازمند توجه و اقدامات جدی برای حل و رفع آن‌ها است.

مشکل کمبود معلم در دوره مرادصحرایی و ادعای او مبنی بر رفع مشکل در دوران وزارت خود، ادعاهای رسمی مبنی بر عدم وجود مشکل جدی در کمبود معلم مطرح شده است، اما واقعیت‌های میدانی و گزارش‌های مختلف نشان‌دهنده وجود مشکلات عمده در این حوزه هستند. این کمبود معلم می‌تواند به دلایل متعددی از جمله مشکلات استخدام، کمبود بودجه، و عدم تناسب میان تعداد دانش‌آموزان و معلمان موجود مربوط باشد. ادعاهای موجود ممکن است به این دلیل باشد که مسائل به‌طور کامل و به‌دقت شفاف‌سازی نشده است یا ممکن است مشکلات در مقیاس‌های مختلف متفاوت باشد.

این گفته‌ها یاد‌آور تحویل اسب زین شده اقتصاد به دولت چهاردهم است. اینک؛ دسته گلی برای دولت چهاردهم.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار