| کد مطلب: ۱۱۳۲۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» تاثیر کارشناسی در انتخاب مدیران را بررسی می‌کند

رونمایی از معاونان آقای رئیس جمهور

آرمان ملی- حمید شجاعی: دولت چهاردهم طی روزهای آینده تکمیل خواهد شد تا پس از ارائه کابینه به مجلس، حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی خانه ملت و در نهایت جلسه رای اعتماد به وزرا دولت به طور کامل تشکیل و به پیشبرد امورات کشور خواهد پرداخت.

  رونمایی از معاونان آقای رئیس جمهور

در همین راستا استارت این کار با انتصاب محمدرضا عارف به معاونت اول رئیس‌جمهور، محمدجعفر قائم‌پناه به معاونت اجرایی؛ محمدجواد ظریف معاونت راهبردی و شهرام دبیری به معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور کلید خورد و  انتظار می‌رفت تا رئیس‌جمهور سایر معاونان و روسای سازمان‌ها را نیز معرفی کند. هرچند که طی چند وقت اخیر شاهد گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص انتصابات مختلف و وزرای پیشنهادی کابینه مطرح شده و هر کسی از ظن خود به این مساله واکنش نشان داده است. اما آنچه مسلم است بر پایه آنچه رئیس‌جمهور چه در زمان تبلیغات انتخاباتی و چه پس از آن که گفت بر مبنای نظر کارشناسان و نخبگان در حوزه‌های مختلف باید به حل مسائل بپردازیم باید منتظر بود که خود مسعود پزشکیان تا چه میزان به این مساله تن خواهد داد و در حوزه‌های مختلف کارشناسان را انتخاب و انتصاب خواهد کرد. با این حال نکته‌ای که در چند وقت اخیر بسیار به چشم آمده و چندان هم مطلوب نبوده مساله شلوغی دور و اطراف رئیس‌جمهور است. اینکه هر کسی به خود اجازه می‌دهد که در تصمیمات یا انتخاب نفرات به خود حق دخالت بدهد که پزشکیان فلان کس را برای فلان دستگاه، معاونت یا وزارتخانه بگذارد یا نه. قدر مسلم هر چه دایره افرادی که به رئیس‌جمهور به لحاظ کارشناسی مشاوره می‌دهند کمتر باشد زودتر نتیجه حاصل خواهد شد. لذا مشخصا دو نفر؛ محمدجواد ظریف در سمت معاونت راهبردی رئیس‌جمهور می‌تواند در خصوص چینش وزارتخانه‌های سیاسی و امنیتی به رئیس‌جمهور مشورت داده و کمک حال باشد و در حوزه وزارتخانه‌های اقتصادی نیز علی طیب‌نیا که در سمت مشاور عالی رئیس‌جمهور؛ اما فرماندهی اقتصادی دولت یا به عبارت بهتر مغز متفکر دولت است به رئیس‌جمهور مشاورت و راهنمایی دهد. یا در بهترین حالت نفر سوم محمدرضا عارف معاون اول باشد که نظرات خود را اعلام می‌کند. اما اینکه عده‌ای بخواهند به هر طریقی فردی، جناحی و یا نهادی نظرات خود را به رئیس‌جمهور القاء کرده یا تحمیل کنند و پزشکیان را تحت فشار قرار دهند چندان معقولانه و قابل پذیرش نیست. از طرف دیگر شنیده می‌شود برخی مردان دولت سیزدهم که قرار بود در دولت چهاردهم نیز باشند با فشار افکار عمومی‌ منتفی شده‌اند. از جمله حضور چهره‌ای چون رضا مرادصحرایی برای وزارت آموزش و پرورش که گویا حضور وی منتفی و محسن حاجی میرزایی که در حال حاضر رئیس دفتر رئیس‌جمهور است را برای تصدی این وزارتخانه قرار دهد. هر چند که طی گمانه‌زنی‌های تایید نشده همچنان علی‌آبادی برای وزارت نیرو، خطیب برای وزارت اطلاعات و رحیمی‌ برای وزارت دادگستری چهره‌هایی از دولت سیزدهم هستند که شانس ابقا در دولت چهاردهم را نیز دارند. حال باید دید با معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس چه میزان از نفرات تغییر کرده و جدیدی هستند و مهمتر از آن چه میزان از افراد انتخابی با نوع رویکردهای رئیس‌جمهور  انطباق و همخوانی دارد.

*انتصابات جدید

طی چند وقت اخیر این مساله بسیار مطرح می‌شد که چرا رئیس‌جمهور برای سایر معاونت‌ها یا روسای سازمان‌ها هنوز افرادی را مشخص و منصوب نکرده است.  مناصبی مثل: دبیر شورای عالی امنیت ملی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور،  معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی‌کشور، معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاون علمی‌،‌ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و در نهایت معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دولت و سخنگوی دولت که تاکنون هیچیک از سوی پزشکیان انتخابات نشده‌اند. اما روز گذشته مسعود پزشکیان تکلیف برخی دیگر از معاونت‌های خود را مشخص کرد و پس از معاون اول، معاون راهبردی، معاون اجرایی و معاون پارلمانی این بار 3 معاونت دیگر خود را نیز با احکام جداگانه‌ای منصوب کرد. بر همین اساس  مسعود پزشکیان با صدور حکمی‌ حسین افشین را با توجه به مراتب شایستگی، تجارب ارزنده مدیریت و سوابق اجرایی به سمت «معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور»؛ با حکم دیگری مهندس محمد اسلامی‌ را با توجه به مراتب شایستگی، تجارب ارزنده مدیریتی و سوابق اجرایی به سمت «معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی» و همچنین طی حکمی‌ دیگر سعید اوحدی را که به‌سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب کرد. لازم به‌ذکر است اوحدی پیش از این نیز در بنیاد شهید مشغول به کار بوده است. همچنین  مسعود پزشکیان با صدور حکمی‌ زهرا بهروزآذر را به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده منصوب کرد.  پیش از این انسیه خزعلی در دولت سیزدهم عهده‌دار پست معاونت ریاست جمهوری بود.

*انتخاب بر پایه تخصص‌گرایی

حضور کارشناسان در حوزه‌های مختلف همواره باعث رشد و پیشرفت در آن حوزه‌ها شده و راندمان کاری را بالا برده است. بر همین اساس است که همواره به تخصص‌گرایی و انتخاب افراد مجرب و توانا در هر حوزه‌ای از همان حوزه تاکید داشته‌اند. از قضا مسعود پزشکیان نیز چه پیش از پیروزی در انتخابات و رسیدن به ریاست جمهوری و چه پس از آن مدام بر این مساله تاکید داشته که کارها باید با استفاده از کارشناسان، صاحبنظران و نخبگان هر رشته و حوزه‌ای پیش برود. بر همین مبنا با توجه به اینکه طی چند وقت اخیر جامعه در حال و هوای المپیک بسر می‌برد بهتر می‌توان به بحث تخصص‌گرایی پرداخت. در المپیک 2024 پاریس در میان بی‌مدالی و عملکرد نه چندان مثبت برخی رشته‌ها این تیم تکواندو زنان و مردان و همچنین تیم کشتی فرنگی و آزاد بودند که توانستند با عملکرد بسیار خوب و درخشان خود مدال‌آور کاروان المپیک ایران باشند. چنانکه مبینا نعمت‌زاده توانست با کسب مدال برنز  دومین دختر مدال‌آور ایران لقب بگیرد و ناهید کیانی در یک افتخار  و درخشش تاریخ‌سازی کند  و نخستین بانوی تاریخ ایران که به فینال المپیک راه یافته لقب بگیرد و مهران برخورداری نیز پس از سال‌ها از تکواندوی مردان ایران به فینال المپیک برسد. در کشتی‌فرنگی نیز شاهد مدال‌های رنگارنگ کشتی‌گیران کشورمان بودیم و کشتی آزاد نیز همین روند را ادامه می‌دهد. این رویه نشان از این دارد که افرادی متخصص در این ورزش‌ها به کار گمارده شده‌اند. هادی ساعی به‌عنوان چهره‌ای که خود عنوان‌دار و افتخارآفرین تکواندو کشور است به‌عنوان کارشناس این رشته در فدراسیون قرار گرفته و تیم ملی را به این افتخار رسانده است. از طرفی علیرضا دبیر نیز که خود از عنوان‌داران کشتی کشور است با حضور در فدراسیون توانسته کشتی آزاد و فرنگی را به جایی برساند که شاهد مدال‌آوران کشتی‌گیران کشورمان باشیم. لذا این دو نمونه می‌تواند برای رئیس‌جمهور نیز معیار خوبی در جهت انتخاب وزرا  بر پایه تخصص‌گرایی باشد. 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار