| کد مطلب: ۱۱۳۲۴۹۸
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از تحولات منطقه؛

فرار از مجازات با کارت آتش‌بس

آرمان ملی- احسان کرمانشاهی: تحولات در منطقه سرعت دوچندانی گرفته است. همزمان با تحرکات در تهران به منظور پاسخ به اقدام اسرائیل و آثار روانی به شدت قدرتمند خونخواهی ایران در ماجرای ترور شهید هنیه ؛ اسرائیلی‌ها گیج و گنگ شده‌اند.

فرار از مجازات با کارت آتش‌بس

چرا که نخست وزیر اسرائیل نمی‌داند بالاخره ایران به اسرائیل پاسخ خواهد داد یا نه! البته آنها بیکار ننشسته‌اند و بر درخواست‌های خود برای افزایش میزان سامانه‌های تدافعی در برابر حمله موشکی و پهپادی ایران می‌افزایند. ‌ای‌بی‌سی نیوز به نقل از یک مقام دفاعی اسرائیل نوشت: ارتش ما در حال هماهنگی با پنتاگون برای آماده شدن برای سناریوهای پاسخ به ایران و حزب‌ا.. است. تدارکات دفاعی که با همکاری واشنگتن انجام می‌دهیم بسیار حیاتی است. از سوی دیگر مصر، اردن و آمریکا طی بیانیه‌ای از بازگشت طرفین جنگ در سرزمین‌های اشغالی به مسیر گفت‌وگو استقبال کردند و به نظر می‌رسد اگر نتانیاهو در پس این تصمیمات بخواهد با حماس آتش بس امضا کند در اوج انتظار حمله از سوی ایران و حزب‌ا... با شکست سنگینی روبه‌رو خواهد شد.

*استراتژی مصر اردن و آمریکا

 بعد از اعلام خونخواهی در ایران علیه اسرائیل رایزنی‌های فشرده‌ای از سوی کشورهای عربی منطقه و همچنین کشورهای غربی برای متقاعد کردن ایران به عدم پاسخ به تل‌آویو و حتی درخواست از تهران برای پاسخی کوتاه به اسرائیل در دستور کار قرار گرفت و حتی آمریکایی‌ها در این زمینه اعلام کردند که به منظور عدم گسترش جنگ مستقیما به ایران و اسرائیل پیغام فرستاده‌اند. اما بلافاصله شاهد بودیم که کشورهای درگیر در مذاکرات آتش بس رویکرد جدیدی را اتخاذ کردند تا به نوعی به ایران پیام بفرستند که او نیز همچون گذشته از مسیر آتش بس حمایت کند. در این تصمیم مصر، قطر و آمریکا در ارتباط با آغاز دور جدید از مذاکرات خبرهایی را منتشر کردند. رسانه‌ها در این ارتباط نوشتند: قطر، مصر و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از اسرائیل و حماس دعوت کردند که مذاکرات آتش بس در غزه را از سر بگیرد. در این بیانیه آمده است که ما از اسرائیل و حماس دعوت کردیم تا در ۱۵ آگوست در دوحه یا قاهره مذاکرات را از سر بگیرند. این بیانیه می‌افزاید: به عنوان میانجی‌ها، در صورت لزوم، آماده ارائه پیشنهاد نهایی برای حل و فصل مسائل مربوط به اجرای توافقنامه هستیم.

*واکنش‌ها به آغاز دور جدید مذاکرات

 این درخواست با واکنش‌های متعددی از سوی طرفین درگیر و کشورهای منطقه روبه‌رو شد. رسانه‌ها در این ارتباط نوشتند: در پاسخ به این بیانیه دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد است. ما تیم مذاکره‌کننده را در ۱۵ آگوست به مکانی که توافق شده است، خواهیم فرستاد تا شرایط و چارچوب توافق را تعیین کنند. وزارت خارجه آمریکا نیزتاکید کرد: ما بر تلاش برای متقاعد کردن تمام طرف‌ها در منطقه برای عدم اتخاذ گام‌های بیشتر برای تشدید درگیری متمرکز هستیم. ما به ایران می‌گوییم که نباید درگیری را تشدید کند، زیرا این کار به نفع او و یا به نفع منطقه نیست‌. امیدواریم ایران کاری نکند که به چشم‌انداز آتش بس در غزه آسیب برساند و اوضاع را بحرانی کند یا خارج از کنترل قرار دهد. وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه معتقدیم که آتش بس به نفع فلسطینیان است و به ما اجازه می‌دهد تا پیشرفت کنیم و تنش‌ها را در منطقه کاهش دهیم ادامه داد: قبل از مرگ هنیه و بعد از آن، السنوار تصمیم گیرنده در مذاکرات بود و همچنان هست.

*حمایت اروپا از آغاز مذاکرات

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز گفت، بروکسل به فراخوان واشنگتن، قطر و مصر برای برقراری آتش‌بس و آزادسازی اسرا در جنگ غزه پیوسته است. به گزارش اسپوتنیک، بورل در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «اتحادیه اروپا هم به فراخوان مصر، قطر و ایالات متحده برای نهایی کردن هرچه سریع‌تر توافق آتش‌بس و آزادسازی اسرا می‌پیوندد. مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا همچنین در این پیام نوشت: «ما حمایت کامل خود را از میانجی‌گری این (کشورها) برای پایان‌دادن به این چرخه تحمل‌ناپذیر رنج، تکرار می‌کنیم. این توافق همچنین راه را برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای هموار خواهد کرد.

*خواسته پیش از مذاکره حماس

حماس نیز ظاهرا این رویه را پذیرفته است چرا که قبل از هرگونه مذاکره شروطی را اعلام کرده و خواستار آزادی یکی از چهره‌های خود از زندان‌های اسرائیل شده است. اسکای نیوز عربی در خصوص جزئیاتی از مذاکرات بین حماس و اسرائیل می‌گوید که حماس خواستار آزادی مروان البرغوثی در مرحله اول معامله تبادل شده است. این رسانه افزود: درخواست حماس مورد پذیرش و حمایت میانجیگران و طرف آمریکایی قرار گرفت. اسکای نیوز افزود: درخواست حماس برای آزادی البرغوثى از این باور جنبش ناشی می‌شود که قادر به بازگشت به حکومت در غزه نیست و معتقد است که البرغوثى فرد شایسته‌ای برای اعتماد کردن در صورت به دست گرفتن حکومت در غزه است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان کرمانشاهی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار