| کد مطلب: ۱۱۳۲۴۹۷
لینک کوتاه کپی شد

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با آرمان ملی:

ایران در زمان مناسب پاسخ اسراییل را خواهد داد

آرمان ملی- احسان اسقایی: حماس با تصمیمی که در ارتباط با سپردن رهبری این جنبش آزادیبخش به یحیی سنوار گرفته است پیامی محکم را به آمریکا و اسراییل اعلام کرده که حاضر نیست لحظه‌ای سلاح را بر زمین بگذارد.

ایران در زمان مناسب پاسخ اسراییل را خواهد داد

هرچند این پیام در معنای آن نیست که آنها مسیر دیپلماسی را مسدود کرده‌اند. از سوی دیگر مصر، اردن و قطر طی بیانیه‌ای خواستار ادامه مذاکرات آتش‌بس شده‌اند و ظاهرا طرفین درگیر در ماجرا نیز با آن موافقت کرده‌اند.از سوی دیگر  رژیم صهیونیستی دست به دو ترور در لبنان و ایران زد و رهبران مقاومت را به شهادت رساند و نه ایران و نه حزب ا... قصد ندارند در انتقام در این مورد کوتاه بیایند. «آرمان ملی» برای تحولات منطقه و امکان  خونخواهی ایران و حزب ا... در کنار تلاش برخی کشورها برای انعقاد آتش بس با جعفر قنادباشی، کارشناس روابط بین‌الملل به گفت‌وگوپرداخته است. او اعتقاد دارد انتخاب سنوار یک پیام محکم به اسراییل است و تهران البته در موعد مناسب ‍پاسخ سنگینی به اسراپیل خواهد داد هر چند که این روزها تلاش‌ها برای انعقاد آتش‌بس افزایش یافته است.

*شاهد عملیات تروریستی موساد در ایران بودیم و اسماعیل هنیه بر اثر این عملیات به شهادت رسید. تهران در اندیشه  خوانخواهی از این عملیات است. چرا تا این لحظه ایران وعده خود را عملیاتی نکرده است؟

 تجربه‌های گذشته و موارد مشابه ‍‍‍پاسخ به این سوال را روشن می‌کند. زمانی که به کنسولگری ایران در سوریه حمله شد تا زمانی که عملیات وعده صادق اجرایی شد ۱۲ روز طول کشید. در آن زمان هم سوالات این بود که آیا عملیات انجام خواهد شد یا خیر و در نهایت هم مشاهده کردیم که این عملیات در زمان مناسب و با شرایط خوب و دقیق و درست به سرانجام رسید. اکنون هم به نظر می‌رسد بعد از شهادت آقای هنیه در تهران تمهیداتی برای پاسخ دهی و خونخواهی و مجازات در دستورکار است. لذا برای اجرای عملیاتی که مدنظر ایران است دیر نشده و همه در انتظار هستیم تا این عملیات در زمان مناسب انجام شود.

*اسراییل دو عملیات تروریستی در خاک ایران و لبنان انجام داد. اکنون ممکن است هماهنگی بین ایران و حزب ا... برای پاسخ به وجود آید؟

 این مورد را باید در نظر گرفت که در ارتباط با ترورهایی که اسراییل انجام داده می‌توان فهرستی طولانی را با عنوان جرائم صهیونیست‌ها را همواره در نظر داشت. تروری مانند ترور شهید فخری‌زاده، شهید شهریاری و شهیدعلی محمدی و... در خاک ایران صورت گرفت و این ترورها را باید اکنون در یک عملیات پاسخ داد. ایران و حزب ا... هم احتمالا در عملیات علیه اسراییل با هم هماهنگ خواهند بود. حتی گفته می‌شود چون بندر یمن نیز مورد حمله اسراییل قرار گرفته ممکن است یمن نیز با ایران و لبنان همراه باشد. حتی یکی از سناریوهایی که در این ارتباط مطرح می‌شود این است که این امکان وجود دارد که همه محور مقاومت از حشد الشعبی در عراق تا حوثی‌ها یمن و گروه‌های سوری در یک هماهنگی با هم علیه اسراییل عملیات انجام دهند. البته احتمال دیگر این است که این گروه‌ها یکی پس از دیگری عملیات تدریجی و طولانی را علیه اسراییل برنامه ریزی کرده باشند. در این صورت سلسله عملیات‌هایی را شاهد خواهیم بود که در راستای هم هستند.

*قطر، مصر و آمریکا اعلام کرده‌اند که طرفین درگیر در فلسطین باید به میز مذاکرات بازگردند. آیا ممکن است در موقعیت کنونی شاهد افزایش تلاش برای آتش‌بس باشیم؟

 پیشنهاد  این سه کشور جدید نیست و قبل از این هم به عناوین مختلف بسیاری از کشورها از اسرائیل خواستند که آتش‌بس را بپذیرد که به هیچ وجه همراهی نکرد و پیشنهادها را نپذیرفت. مجمع عمومی سازمان ملل چندین بار با رای اکثریت کشورهای جهان از اسرائیل خواستند که به جنگ پایان دهد اما اسرائیل توجهی به این مورد نکرد. در نهایت خود آمریکایی‌ها بعد از چندیدن بار مخالفت با آتش بس در شورای امنیت به انعقاد آتش بس در سرزمین‌های اشغالی رای دادند اما با وجود رای آمریکا و دستور شورای امنیت باز هم اسرائیل وقعی به این قطعنامه نگذاشت. لذا اینکه اکنون نیز اسرائیل این خواسته را ب‍پذیرد دور از ذهن است؛ چرا که این ‍ پیشنهاد با عناوین مختلف داده شود اما اسرائیل هیچ گاه این موارد را ن‍پذیرفته است.

*آیا ممکن است با توجه به اینکه اکنون ایران اعلام کرده از اسرائیل انتقام خواهد گرفت آنها برای فرار از انتقام بالاخره آتش‌بس را بپذیرند؟

ممکن است چون عملیات ایران بسیار تعیین کننده خواهد بود و خسارت این عملیات جبران ناپذیر هم هست به سمت آتش بس گام بردارند و به این دلیل در صدد فرار از  این عملیات باشند تا بتوانند جلوی عملیات ایران را بگیرند. این مورد یکی از گزینه‌هایی است که طبیعتا جدی است و  نتانیاهو اکنون متوجه عملیاتی هست که ممکن است مقدمات پایان آنها را فراهم کند چرا که در صورتی که حملات طولانی باشد دیگر چیزی از  تل‌آویو باقی نخواهد ماند. لذا آنها در صدد رهایی هستند. اما اینکه اسرائیل به دنبال آن باشد که آتش‌بس کاملی را ب‍پذیرد در آن تردیدها وجود دارد. چرا که اسرائیلی‌ها چندین جرم بین‌المللی را بدون توجه به عواقب آن ‍انجام داده‌اند یکی از این جنابت‌های نسل‌کشی است. دیگری پاکسازی قومی است. دیگری حمله به نقاط مسکونی و  حتی مجازات و کشتار جمعی است. این موارد مواردی است که جرائم بین‌المللی است و این جرائم باید در دادگاه موردپیگرد قرار گیرد. آفریقای جنوبی این مورد را در محاکم بین‌المللی دنبال می‌کند و اخیرا حکمی هم از سوی این محاکم صادر شده که فلسطین اشغالی است و این حکم بسیار مهم است اما واقعیت آن است که هیچ دولت و شخصی به اسرائیل اطمینان ندارد که آنها آتش بس را ب‍پذیرند. اسرائیل همواره آتش بس‌ها را نقض کرده و قوانین بین‌المللی را کنار گذاشته. اسرائیل بعد از خروج از غزه چندین جنگ را علیه غزه کلید زده در تمامی این ۱۲ جنگ بعد از آتش بس اتفاق افتاد و تمامی آتش بس‌ها توسط اسرائیل نقض شده لذا هیچ فردی نیست که قول و وعده و پیمان اسرائیل را با اعتبار بداند.

زمانی که به کنسولگری ایران در سوریه حمله شد تا زمانی که عملیات وعده صادق اجرایی شد ۱۲ روز طول کشید. در آن زمان هم سوالات این بود که آیا عملیات انجام خواهد شد یا خیر و در نهایت هم مشاهده کردیم که این عملیات در زمان مناسب و با شرایط خوب و دقیق و درست به سرانجام رسید. اکنون هم به نظر می‌رسد بعد از شهادت آقای هنیه در تهران تمهیداتی برای پاسخ دهی و خونخواهی و مجازات در دستورکار است

*بعد از ترور شهید هنیه رسانه‌ها خالد مشعل را جایگزین او اعلام کردند اما مدتی بعد این خبر تکذیب شد و یحیی سنوار، چریک و نظامی جانشین هنیه شد. انتخاب یحیی سنوار از سوی حماس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انتخاب آقای سنوار منطقی‌ترین نوع انتخاب بود به این علت که وی سوابق خوبی در عرصه سیاسی و نظامی دارد. زمانی هنیه نخست وزیر شد، سنوار معاون وی بود لذا از منظر سیاسی هم او دارای قدرت رهبری است و اکنون نیز از منظر نظامی مسئولیت نظامی دارد. در واقع همه فلسطینی‌ها به دیدگاه سیاسی و نظامی او احترام می‌گذارند. لذا از منظرهای مختلف سنوار لایق‌ترین فرد برای رهبری حماس است. از سوی دیگر شخصیت‌های دیگری هم در حماس برای این سمت وجود دارند که در داخل و خارج از غزه فعال هستند و شایسته هم بودند اما قدرت و محبوبیت سنوار از همه بیشتر بود. در واقع انتخابی بودکه اعضای بیرونی و درونی حماس به توافق رسیدند که سنوار رهبر حماس شوند. درکل سازمان‌های آزادیبخش در جهان که با اشغالگری مقابله می‌کردند مانند سازمان آزادیبخش ایرلند که در این سازمان همواره شاخه نظامی وجود داشته که به صورت پنهانی عمل می‌کرد و یک شاخه‌ای که در بیرون دی‍پلماسی را دنبال می‌کردند. لذا اختلافی هم وجود ندارد و نقش یک دولت را ایفا می‌کنند دولت دارای وزیر دفاع و خارجه است و هر دو از یک دولت هستند و این در معنای اختلاف نیست. وزیر خارجه مسائل دییلماتیک را دنبال می‌کند و وزیر دفاع مسائل دفاعی را. لذا تفاوت‌ها بسیار غلط است. گاهی هم وزیر دفاع در دولت‌ها در پست وزیر خارجه قرار می‌گیرد و حتی برعکس لذا این موارد نشان از اختلاف نیست. حماس یک سازمان دو بعدی است و یک سازمان آزادیبخش است. مانند سازمان‌های آزادیبخشی که درجهان باعث پایان اشغالگری شده‌اند و رهبرانش هم ویژگی‌های خاصی دارند مانند گاندی در هند، محمد علی جناح در پاکستان، عمر مختار در لیبی که به اشغال پایان دادند. لذا رهبری سازمان‌های آزادیبخش در جهان یک جایگاه مهم است همچنانکه سازمان حماس به دلیل تبعیض نظامی بسیار خشنی که در فلسطین اجرا می‌شود به درستی عمل می‌کند. ماندلا همواره می‌گفت تبعیض نژادی که در فلسطین هست از آفریقای جنوبی بیشتر است لذا حماس یک نفش ضد نژاد پرستی را ایفا می‌کند. مانند سازمانی که ماندلا به وجود آورد. امروز بسیاری از آزادیخواهان جهان وقتی نام حماس می‌آید در ذهنشان یک سازمان آزادیبخش شکل می‌گیرد که از یک طرف جنبه استقلال خواهی را دنبال می‌کنند و از سویی مانند ماندلا رویکرد ضد نژاد پرستی دارندو لذا از رهبران حماس به عنوان کاندی و ماندلای فلسطین یاد می‌شود چون گاندی در جهت استقلال هند کوشید و ماندلا در جهت پایان نژاد پرستی گام برداشت.

*در نهایت اینکه چرا خالد مشعل رهبر حماس نشد؟

 سازمان حماس سازمانی عریض و طویلی است. هرکسی را بنابر تناسب داخلی خود برمی‌گزیند. حماس سازمانی منظم است و حدود بیست سال گذشته در عرصه جنگ‌های دشوار باقی بماند و در عرصه سیاسی هم بیشترین فشارها را آورده نشان از قوت این سازمان است. سوابق خالد مشعل یا سوابق آقای سنوار قابل مقایسه نیست. محبوبیت و مقبولیت سنوار بیش از خالد مشعل است. حماس می‌خواهد انتخاب سنوار این پیام را به بیرون منتقل کند که این سازمان به سرعت می‌تواند رهبر جدید را جایگزین کند و انسجام وحدت دارد و در جهت سازش هم حرکت نمی‌کند. سوابق مشعل در مبارزه و همراهی کمتر از سنوار است و مردم غزه سنوار را بیش از مشعل می‌خواستند لذا انتخاب سنوار انتخاب شایسته‌ای بود.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار