| کد مطلب: ۱۱۳۲۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» اثبات توانایی‌های دختر ایرانی در آوردگاه‌های مختلف را بررسی می‌کند؛

شاهکار دختران ایران

آرمان ملی– حمید شجاعی: ایرانِ امروز پر از ظرفیت‌هایی است که تا دیروز نادیده گرفته می‌شدند یا اساسا برخی نگاه‌ها مانع از ظهور و بروز این ظرفیت‌ها در آوردگاه‌های داخلی و بین‌المللی می‌شدند.

 شاهکار دختران ایران

اما با تحولات گسترده‌ای که امروز در جامعه ایرانی رخ داده است نمی‌توان دیگر در مقابل رشد و پیشرفت‌ها ایستادگی کرد یا به انحاء مختلف مقابل آنها ایستاد. یکی از این ظرفیت‌های مهم زنان جامعه هستند که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند. زنانی که هر گاه به آنها اعتماد شده نشان داده‌اند که نه تنها در حوزه‌های مختلف چیزی از مردان کم ندارند بلکه در شرایط و فرصت‌های برابر بسیار بهتر می‌توانند استعدادها و ظرفیت‌های خود را بروز بدهند. البته که در جامعه 2 نگاه نسبت به زنان وجود دارد که بر مبنای هر کدام از این نگاه‌ها نتیجه‌گیری خاصی هم انجام و بیرون داده می‌شود. نگاه نخست نگرش و رویکرد سنتی به جامعه زنان و مسائل آنهاست که صرفا زن را پستونشین می‌بیند و  جز حق مادری و خانه‌داری حق دیگری از جمله فعالیت‌‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، هنری و حتی سیاسی قائل نیست و نگاهی که بیشتر زن مستقل از مرد نمی‌بیند و همواره زنان را محتاج مردان تصور کرده و راه هر گونه استقلال رای، عقیده و عمل را از زنان گرفته است. اما نگاه دوم نگرش و رویکردی است که زنان را آزاد، مستقل و فعال در جامعه می‌بیند. نگاهی که معتقد است زنان باید همپای مردان در جامعه به فعالیت بپردازند و در فرایندهای مختلف و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ورزشی شرکت کرده و توانایی‌های خود را بروز دهند. بر اساس همین نگرش و رویکرد است که امروز در عرصه‌های مختلف شاهد حضور و درخشش زنان و دختران کشورمان هستیم و عملکردها و بعضا افتخارات کسب شده آنها را ارج نهاده و بدان افتخار می‌کنیم. کافی است نگاهی به المپیادهای علمی، آوردگاه‌های ورزشی داخلی، قاره‌ای و بین‌المللی و همچنین فعالیت‌های اجتماعی در موضوعات مختلف بیندازیم تا ببینیم که زنان طی سال‌های گذشته چگونه توانسته‌اند جایگاهی که حقشان است را از آن خود کنند و برای رسیدن به حقوق حقه خود تلاش کنند. امروز اگر می‌بینیم که زنان تا معاونت رئیس‌جمهور پیش رفته‌اند و گاها در حوزه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، نمایندگان مجلس زن داریم، در دوره‌ای وزیر زن داشتیم که در دولت چهاردهم نیز بنای این مساله خواهد بود، قاضی و وکیل زن داریم و اساتید مجرب دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و در فعالیت‌های سیاسی نیز همیشه پیشقدم بوده‌اند این اتفاق نمایشگر آن است که زنان به نوعی خود را نشان داده و تحمیل کرده‌اند که اگر به ظرفیت آنان باور داشته باشیم می‌‌توان بسیاری از امور را به دست با کفایت آنها سپرد و به موفقیت بیش از پیش امیدوار بود.

* اثبات ظرفیت‌های بالای دختر ایرانی

المپیک 2024 پاریس آوردگاهی بود تا ضمن نمایش هنرنمایی همه ورزشکاران جهان بیش از پیش از ظرفیت‌های دختران و زنان ایرانی بشنویم. شاید اگر تا دیروز صحبت از ورزش زنان می‌شد بسیاری آن را بسیار محدود می‌کردند و اصلا صحبتی از ورزش قهرمانی زنان نبود چه رسد به اینکه دختران ایرانی به المپیک بروند و تاریخ‌سازی کنند. اما این اتفاق افتاده و سال‌هاست که دختران ایرانی با تکیه به توانایی خود در عرصه‌های مختلف به‌ویژه آوردگاه‌های بین‌المللی ورزشی می‌درخشند و برای کشور افتحارآفرینی می‌کنند. دخترانی از ایران مثل مبینا نعمت‌زاده و ناهید کیانی که با وجود با حجاب اسلامی به بالاترین سطح از مسابقات بین‌المللی قدم می‌نهند و برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند. در همین راستا نیز چهارشنبه شب مبینا نعمت‌زاده تکواندو کار وزن منفی 49 کیلو کشورمان که شاید کسی از او انتظار مدال نداشت با شایستگی مدال برنز المپیک را از آن خود کرد تا دومین بانوی تاریخ ایران باشد که مدال المپیک برای ایران می‌آورد. پس از وی نیز معجزه دختران ایران با پیروزی‌های ناهید کیانی تکواندوکار وزن منفی 57 کیلوگرم و در نهایت صعود تاریخی او به فینال المپیک تکمیل شد که در نهایت با مدال نقره او پایان یافت تا ناهید کیانی تنها بانوی تاریخ ایران باشد که به فینال المپیک صعود کرده است. او نشان داد که دختر ایرانی می‌تواند جملات «ما می‌توانیم» ما را ببینید را به‌خوبی تفسیر کند و نشان دهد اگر به دختران ایران اعتماد گردد و پشتیبانی لازم از آنها صورت گیرد می‌توانند قله‌های زیادی را فتح کنند. چنانکه پیروزی او موجی از شادی را در دل ملت پدید آورد و از رئیس‌جمهور تا سایر مقامات و چهره‌های سیاسی به وی تبریک گفتند. چنانکه محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در واکنش به کسب مدال کیمیا علیزاده و ناهید کیانی در مسابقات المپیک در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شریک شدن در شادی قهرمانی دختران ایران هنر نیست، شریک و رفع‌‌کننده غم‌ها و غصه‌های آنها در برخی ناعدالتی‌های موجود باشید.» محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور نیز نوشت: «افتخارآفرینی دختران تکواندوکار ما در المپیک ۲۰۲۴ باعث مباهات مردم ایران شد. تبریک به خانم ناهید کیانی و همه زنان و دختران سرزمینم که سزاوار بهترین‌ها هستند. در دولت وفاق ملی حفظ قهرمانان ورزشی قطعا یکی از اولویت‌هاست.»

* مخالفت با درخشش دختر ایران

مواجهه با دختران و زنان در جامعه همواره به انحاء مختلف وجود داشته است یا محدودیت‌هایی برای آنها ایحاد شده و یا اساسا در مورد نوع پوشش و مقوله حجاب با آنها برخورد شده که نمونه آنها در همین مورد چندی پیش در ویدئویی که منتشر شد شاهد بودیم. اما همواره به‌جای اینکه نگاه مثبتی به ظرفیت زنان و دختران ایران داشته باشیم از دید منفی به آنها نگریسته شده و ظرفیت‌های آنها در نظر گرفته نشده است. متاسفانه برخی که نگاه تک بعدی و یک سویه دارند باعث شده تا به زنان نگاه خانه‌نشینی و پستونشینی داشته باشند و اساسا حضور آنها در مجامع و آوردگاه‌های بین‌المللی را بر نتابند. چنانکه پس از پیروزی غرورآفرین دختر ایران، ناهید کیانی یک روحانی حامی جلیلی در اظهاراتی نه چندان پسندیده مسابقه دادن ناهید کیانی تکواندوکار ایرانی در المپیک را «لگدپرانی موهوم» دانست. محمدمهدی فاطمی صدر که نظرات تندی درباره زنان و مخالفان سیاسی‌اش دارد، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شریعت الهی، زن‌ها را از شمشیرزدن در میدان جهاد سخت هم معاف کرده است، چه رسد به اینکه آن‌ها را به میدان لگد پراندن‌های موهوم گسیل کنیم.» این نگاه  است که این جماعت به جامعه زنان دارد. جامعه‌ای که می‌تواند همواره افتخارآفرین باشد و مبیناها و ناهیدهای بسیاری را در عرصه جهانی به سوی درخشش سوق دهد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار