| کد مطلب: ۱۱۳۲۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد

کمال‌الدین پیرموذن در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

اصلاح طلبی ملک مطلق کسی نیست

آرمان ملی- احسان انصاری: در حالی که هنوز به صورت رسمی اسامی اعضای کابینه چهاردهم اعلام نشده اما گمانه زنی‌های جدید در روزهای اخیر با سروصدای زیادی همراه شده است.

اصلاح طلبی ملک مطلق کسی نیست

کنار گذاشتن برخی اسامی و احتمال به کارگیری برخی مدیران دولت رئیسی از جمله مسائلی بوده که درباره انتخاب کابینه مطرح شده است. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی این موضوع با کمال الدین پیرموذن، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده است. پیرموذن معتقد است: «آقای پزشکیان تاکنون در هیچ جا عنوان نکرده‌اند که از اعضای کدام دولت استفاده و کدام دولت استفاده نخواهند کرد. از سوی دیگر هر دولتی با نقاط قوت و ضعف‌هایی مواجه است و نمی‌توان یک دولت را سیاه و دیگری را سفید معرفی کرد. به همین دلیل اگر لازم باشد مدیران توانا و متعهد از هر دولتی حتی دولت رئیسی انتخاب خواهند شد. هر چند مطرح شدن این مسائل بیشتر گمانه زنی است. نکته دیگر اینکه بر صاحبان عقل و بینش تاریخی و دل‌های خالی از زنگار قدرت پرستی و خود قیّم پنداری نسبت به بندگان خدا این حقیقت پوشیده نمانده است که تودۀ نسبتاً عظیم شرکت کننده در رأی گیری اخیر و گزینش دکتر پزشکیان کارآمد مردم محور چنان است که این انتخابات را از زمرۀ گزینش نامزدها در یک روند جاری و معمولی و نظام‌های تثبیت شده، خارج و در ردیف همه پرسی‌ها قرار می‌دهد.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*در روزهای اخیر گمانه زنی‌ها نسبت به انتخاب اعضای کابینه افزایش پیدا کرده و مطرح شدن برخی اسامی با واکنش‌های منفی از سوی حامیان دولت پزشکیان مواجه شده است. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

 واقعیت این است که با انتخاب دکتر پزشکیان توسط ملت رشید ایران اسلامی، برای دورۀ ریاست جمهوری، ما می‌توانیم به دور از احساسات و خوش بینی‌ها و خیال پروری‌ها به تولد یک حرکت سالم و آینده ساز امیدوار باشیم. تولدی که همچون هر مولد جدید، در معرض خطراتی است و باید در تغذیه و تربیت آن هوشیاری کامل داشت. عامل و علت ایجاد کنندۀ این اقبال کم نظیر به دکتر پزشکیان، در واقع «نه» قاطع به جناح انحصارطلب خاصه جریان خاص تمامیت خواه ضد جمهوریت بود. در چنین شرایطی و در حالی که هنوز اسامی اعضای کابینه به صورت رسمی مشخص نشده نمی‌توان درباره کابینه آینده قضاوت کرد. بی‌گمان آقای پزشکیان بیشتر از همه نسبت به حساسیت‌های انتخاب مدیران آگاه است و به همین دلیل تلاش خواهد کرد بهترین افراد را در دولت آینده به کار بگیرد. کسانی که این روزها به گمانه زنی‌های اشتباه دامن می‌زنند و تلاش می‌کنند مسیر دولت را تغییر بدهند در گذشته سابقه آنها برای مردم مشخص شده است.

*برخی گمانه زنی‌ها مبتنی بر این است که پزشکیان قصد دارد از برخی اعضای کابینه سیزدهم استفاده کند. آیا چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟

آقای پزشکیان تاکنون در هیچ جا عنوان نکرده‌اند که از اعضای کدام دولت استفاده و کدام دولت استفاده نخواهند کرد. از سوی دیگر هر دولتی با نقاط قوت و ضعف‌هایی مواجه است و نمی‌توان یک دولت را سیاه و دیگری را سفید معرفی کرد. به همین دلیل اگر لازم باشد مدیران توانا و متعهد از هر دولتی حتی دولت رئیسی انتخاب خواهند شد. هر چند مطرح شدن این مسائل بیشتر گمانه زنی است. نکته دیگر اینکه بر صاحبان عقل و بینش تاریخی و دل‌های خالی از زنگار قدرت پرستی و خود قیّم پنداری نسبت به بندگان خدا این حقیقت پوشیده نمانده است که تودۀ نسبتاً عظیم شرکت کننده در رأی گیری اخیر و گزینش دکتر پزشکیان کارآمد مردم محور چنان است که این انتخابات را از زمرۀ گزینش نامزدها در یک روند جاری و معمولی و نظام‌های تثبیت شده، خارج و در ردیف همه پرسی‌ها قرار می‌دهد. انقلاب اسلامی ما نیز، که از آغاز تا کنون، دو یا سه مرحله را تجربه کرده است، با این آرا وارد مرحلۀ دیگری می‌شود زیرا که در این صحنه رأی و ارادۀ مردم تجلّی کرد و نسبت به یک شیوۀ مبتنی بر انحصارطلبی  که از دیدگاه و فکر خطرناک ضدّ ملّی هم برخوردار بودند دست رد به سینۀ جناح و جریان خاصّ تندرو زد .

آقای پزشکیان بیشتر از همه نسبت به حساسیت‌های انتخاب مدیران آگاه است و به همین دلیل تلاش خواهد کرد بهترین افراد را در دولت آینده به کار بگیرد. کسانی که این روزها به گمانه زنی‌های اشتباه دامن می‌زنند و تلاش می‌کنند مسیر دولت را تغییر بدهند در گذشته سابقه آنها برای مردم مشخص شده است

*انتخاب اعضای کابینه تأثیر زیادی بر پایگاه اجتماعی دولت خواهد داشت. پزشکیان برای تقویت پایگاه اجتماعی و اعتماد اجتماعی چه رویکردی باید در پیش بگیرد؟

به استناد وقایع تاریخی گذشته، ملّت رشید ایران اسلامی ثابت کرده است که در هر شرایط تاریخی که این احساس به آنها دست می‌دهد که وجود تاریخی و اجتماعی‌شان و حقّ مسلّم‌شان در معرض  آسیب است علیه این شرایط برمی خیزند. پیام تاریخی این انتخابات که راهی جز اتکا به عقول و بیان‌ها و اقدامات عقلانی، مسالمت آمیز مردم این کشور، مردم پاک تحت فشار معیشتی و تحریم ظالمانۀ بین‌المللی این سرزمین وجود ندارد.

مردم در پیروزی حداقلی جریان خاص تمامیّت خواه در انتخابات اخیر مجلس ، نفی حقّ شهروندی خود را لمس کردند و این موجب هجوم نسبتاً انبوه آنها به صندوق‌های رأی شد و در قالب «آری» گفتن به دکتر پزشکیان، «نه» خود را نسبت به جناح تمامیّت خواه ناتوان تحقّق بخشیدند. این بود دلیل وحدت کلمه، رأی داده و رأی نداده و انبوهی آنها که در تاریخ ما همواره مشکل گشا و دوران ساز بوده است. جریان خاص تندرو اگر واقع بین باشد، از این پس باید تجدیدنظرهای کلّی هم در بینش‌ها و هم روش‌های تبلیغی خود بنماید.

*پزشکیان چگونه می‌تواند با انتخاب مدیران مانع از ادامه وضعیت موجود شود؟آیا وی از ابزارها و حمایت‌های کافی در این زمینه برخوردار است؟

 عدم تعامل سازنده با جهان و عدم استفاده از نخبگان در سال‌های اخیر چالش‌هایی زیادی برای کشور به وجود آورده است. این وضعیت را  برخی برای کشور به وجود آوردند که تنها به دنبال اهداف سیاسی و اقتصادی خود بودند. این افراد با رویکرد فراقانونی که داشتند در زمینه داخلی و به خصوص اقتصادی نیز برای کشور چالش آفرین بودند. در چنین شرایطی پزشکیان به خوبی موانع راه را می‌شناسد. پزشکیان واقف است که وزارتخانه‌های کشور و تشکیلات دولتی، علی رغم ظاهرشان، بر مردم سالاری و حکمرانی خوب پاسخگو استوار نیست و فرآیند مشارکت مؤثّر کارشناسی در تصمیم سازی در آنها و گاهاً در مجلس مُختل است. من معتقدم پزشکیان در منش و روش، بسیاری از  رویکردهای دیرپای ناروا را از بین خواهد برد. همۀ مردم در مقطع سکانداری ریاست جمهوری ایشان در کابینۀ سهم خواهند داشت و به خوبی می‌دانند که با شرایطی که اکنون اقتصاد جامعۀ ایران درگیر آن است، بهترین و تخصّصی‌ترین کابینه‌ها نیز حداقل در کوتاه مدّت، تحوّل اساسی نمی‌تواند ایجاد کند و به همین دلیل به نتیجه رسیدن اهداف دولت چهاردهم نیازمند زمان است. از سوی دیگر گروه‌های مرجع و همۀ کسانی که دغدغۀ اعتلای کشور دارند باید به منظور پایان دهی به رفتارهای غیر قانونی و نامهربانانۀ  تندروها که در پشت صحنه می‌کوشند منویّات خطرناک خود را به دست برخی نهادها به مرحلۀ اجرا درآورند، دست به‌کار شده و ظرفیت‌های خود را به صحنه بیاورند. ملّت با همۀ توان از دکتر مسعود پزشکیان حمایت کرده و می‌کند. اصلاح طلبی، مُلک مطلق کسی نیست و هرکس برای پیشرفت و آبادانی کشور دلسوزانه به تحوّل و تغییر و بهبود وضع موجود می‌اندیشد و یار دکتر پزشکیان است، بی‌تردید اصلاح طلب است. مسئولیّت سنگین اجتماعی و تلاش مجدّانه جهت رهایی کشور از بیماری توسعه نیافتگی با حمایت از دکتر پزشکیان کارآمد و تحوّل گر میسّر است. نباید فراموش کرد که تغییر سیاست‌های بستۀ  تندروها به سیاست‌های آشتی ملّی و تعامل سازنده با دنیا و همچنین سیاست‌های پیشروانه و تولید محور اقتصادی و تولید ثروت، شاه کلید رشد و پیشرفت کشور و ارتقای کیفیّت زندگی ایرانیان است. باید با حمایت از دکتر پزشکیان با یک عزم ملّی و در یک حرکت جهشی نشاط اجتماعی و رفاه عمومی را برای مردم فراهم آورد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار