| کد مطلب: ۱۱۳۲۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد

گذری به روز بسیار گرم گذشته و تعطیلاتی که به منظور صرفه جویی در مصرف برق صورت گرفتٰ

روزِ عرق ریزان!

آرمان ملی: روز گذشته هفدهم مرداد و نیز روز پیش از آن در رسته گرم ترین روزهای تاریخ تابتان در کشورمان ثبت شد و تهران هم که دمایی بالای ۴۰ درجه را تجربه می کرد و در شرایطی از کمبود برق به سر می‌برد، دیروز به حالت تعطیل درآمد.

روزِ عرق ریزان!

  برخی ادارات و نهادها و مراکز پیش تر اعلام تعطیلی کرده بودند و برخی دیگر همان ساعات اولیه روز کاری، کارمندان خود را راهی خانه‌هایی کردند که برق اکثر آنها در نوسان بود و قطع می شد. در پایتخت به دلیل مواجهه با مشکل کم آبی، شمار بالایی از منازل مسکونی هم به نصب پمپ ها و منابع آبی روی آورده اند که با قطع برق این پمپ ها هم از کار می افتند و به این ترتیب با قطعی برق، آب هم قطع می شود.

نکته دیگری که چند سالی است و به ویژه امسال پایتخت نشین‌ها به آن روی آورده اند، نصب کولرهای گازی است چراکه شهروندانی که هنوز از کولرهای آبی استفاده می‌ کنند، اذعان کردند که پس از وصل شدن برق و با فشار دکمه کولر هرم گرما با شدت بیشتری به خانه هایشان وارد شده!

استمرار گرما

روز گذشته رکورد  گرمای پایتخت شکسته شد و بنا به پیش بینی مدیرکل هواشناسی استان تهران دمای هوا به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد هم رسید. مازیار غلامی گفته بود رکورد دمای تهران 43 درجه سانتیگراد است و دمای تهران در روز چهارشنبه بین 41 الی 42 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

 این در حالی است که بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران در روز گذشته، ورامین با بیشینه دمای ۴۴ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین ایستگاه استان تهران گزارش شد. یعنی رکورد دمای استان تهران هم شکسته شد. پیش بینی های هواشناسی همچنین به استمرار گرما در پایتخت اشاره کردند.

 البته مدیرکل هواشناسی استان تهران تصریح کرد که پایداری هوای گرم در تهران تا اوایل هفته آینده ادامه دارد که البته با افت و خیزهایی همراه است و در هفته آینده دمای پاتخت در حدود 2 الی 3 درجه کاهش خواهد داشت.

 غلامی توصیه هم کرد که با توجه به افزایش دما همچنین به دلیل اشعه ماوراء بنفش و افزایش اُزن سطحی، توصیه می‌کنیم کودکان، سالمندان، بیماران قلبی، عروقی، ریوی از ترددهای غیرضرور در ساعات اوج گرما خودداری کنند.

 مصرف برق هم رکورد شد

همزمان افزایش بی رویه گرما در کشور مصرف برق هم رکورد زد و بنا به گفته مدیرعامل توانیرنصاب‌های جدیدی در مصرف برق کشور به ثبت رسید. به گفته مصطفی رجبی مشهدی نیاز مصرف برق کشور در شامگاه 14 مرداد به 74 هزار و 960 مگاوات رسید که این میزان از آخرین رکورد تقاضای مصرف روزانه سال گذشته که در 15 مردادماه با میزان 73 هزار و 467 مگاوات ثبت شده بود فراتر رفت.او از عموم مشترکان اداری، خانگی و تجاری درخواست کرد تا با مدیریت مصرف برق، شرایط را برای تأمین برق پایدار برای همه مشترکان فراهم کنند.با افزایش گرما شاهد تعطیل شدن ادارات بوده ایم چراکه همانطور که دیگر همه می دانند یکی از علل اصلی تعطیلی نه تلاش برای حفظ سلامت مردم که صرفه‌جویی در مصرف برق است.

هشدار مدیریت بحران

اما همزمان با روزهای گرم و طاقت‌فرسا، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در خصوص گرمازدگی افراد در روزهای گرم هشدار داد. حامد یزدی مهر با اشاره به هشدار اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی  به ایسنا، گفت: برابر پیش‌بینی سازمان هواشناسی و هشدار اعلام شده شاهد گرمای هوا هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در خصوص خطر گرمازدگی به‌ویژه در گروه‌های حساس، اطفال و سالمندان هشدار داد و افزود که توصیه اکید مدیریت بحران این است که در روزهای اعلان هشدار گرما، افراد به ویژه گروه‌های حساس به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند و در صورت ضرورت حضور در فضای باز، حتماً برای محافظت پوست و چشم خود در برابر گرما و اشعه مضر خورشید از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنند.

او در خصوص عدم نگهداری کودکان یا سالمندان در وسیله نقلیه پارک شده و خاموش نیز هشدار داد و گفت: در برخی موارد طی سال‌های گذشته شاهد این بی‌احتیاطی‌ها بوده‌ایم که ضروری است در این زمینه هشدار داده شود و افراد به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.یزدی مهر با تاکید به مردم و شهروندان استان تهران در خصوص پرهیز از انجام فعالیت بدنی سنگین، ضروری دانست که  افراد به طور منظم مایعات بنوشند و ضمن خودداری از مصرف نوشیدنی‌های شیرین، در طول روز پنجره‌ها را بسته نگه دارند و از تابش آفتاب به داخل منزل جلوگیری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بر ضرورت مدیریت مصرف آب و برق نیز تاکید کرد و گفت: لازم است شهروندان برای جلوگیری از قطع برق، مصرف برق را مدیریت کنند. با توجه به احتمال آسیب به محصولات باغی و زراعی، دام و طیور و زنبورهای عسل ضروری است که تنظیم دور آبیاری و مالچ پاشی برای افزایش رطوبت در سطح باغ‌ها برای تعدیل دمای هوا، ایجاد سایبان و کنترل دمای کلونی‌های زنبور عسل و سالن‌های پرورش قارچ، کنترل دمای گلخانه‌ها و دامداری‌ها در دستورکار بهره‌برداران قرار بگیرد.

به گفته یزدی مهر، مدیریت بحران نیز درپی هشدار اعلام شده در حالت آماده باش است و توصیه‌های لازم را در این خصوص به دستگاه‌های امدادی و خدماتی ارائه کرده است.

ارتباط گرما و سرطان

در روزهای داغ تابستان علاوه بر مباحث اقتصادی و محیط زیستی، بحث‌های مربوط به سلامت جسم و جان شهروندان هم مطرح می شود. رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با تشدید آلاینده ازن در فصل تابستان گفته: حدوداً ۵ سال است که ازن در فصل تابستان، در شهر تهران به آلاینده اصلی هوا تبدیل می‌شود.

این آلودگی، اما متفاوت از آلایندگی زمستان و بیشتر به واسطه آلاینده «ازن» است. «ازن» یک آلاینده ثانویه است که در حضور اکسید‌های نیتروژن و ترکیبات آلی فرار (VOC)، بر اثر تابش شدید نور خورشید، فعل و انفعالاتی انجام شده و این آلاینده تولید می‌شود.

در رابطه با آلودگی هوای تابستانه شهر تهران، داریوش گل‌علیزاده؛ رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم  توضیح داده: هر ساله با فرا رسیدن فصل تابستان شاهد افزایش آلاینده ازن در شهر تهران هستیم. ازن آلاینده خطرناکی است که هم از منابع متحرک و هم منابع ثابت به طور غیرمستقیم منتشر شده و مشکلاتی ازجمله تضعیف بافت‌های سیستم تنفسی را ایجاد می‌کند. حدوداً ۵ سال است که ازن در فصل تابستان، در شهر تهران و گاهاً در شهر اصفهان به آلاینده اصلی هوا تبدیل می‌شود.

او افزوده: به علاوه، افزایش مصرف انرژی برای خنک‌سازی محیط‌های مسکونی و تجاری، منجر به افزایش تولید آلاینده‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی می‌شود. همچنین ترافیک سنگین و افزایش سفر‌های درون شهری نیز به این مشکل دامن می‌زند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرده: ازن آلاینده بسیار خطرناکی است که قابلیت سرطان‌زایی بالایی دارد.

گل‌علیزاده در ادامه گفته: با توجه به اینکه جایگاه‌های سوخت یکی از مهم‌ترین منشأ‌های ترکیبات آلی فرار هستند، اجرا شدن طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین) و استفاده از سوخت‌های پاک‌تر و با کیفیت بالاتر می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی ازن داشته باشد. بنزین‌های با درصد پایین‌تر گوگرد و استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند گاز طبیعی فشرده (CNG) می‌توانند به بهبود کیفیت هوا کمک کنند.

او  با تأکید بر بهینه‌سازی مصرف انرژی افزوده: کاهش مصرف انرژی در منازل و ساختمان‌های تجاری می‌تواند به کاهش تولید آلاینده‌ها کمک کند. استفاده از وسایل الکتریکی با کارایی بالا، عایق‌کاری مناسب ساختمان‌ها و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزایش فضای سبز شهری را دیگر عامل مهم کاهش آلودگی هوا در فصل تابستان دانسته و گفته:  پارک‌ها و باغ‌های عمومی می‌تواند به جذب دی‌اکسید کربن و سایر آلاینده‌ها کمک کرده و کیفیت هوا را بهبود بخشد.

او همچنین یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش آلودگی هوا را کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و استفاده از حمل و نقل عمومی دانسته و گفته: توسعه شبکه‌های مترو، اتوبوس‌های برقی و دوچرخه‌سواری می‌تواند به کاهش ترافیک و آلاینده‌های ناشی از آن کمک کند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار