| کد مطلب: ۱۱۳۲۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد

فتاح حامی جلیلی واقعا دعوت شده بود؟

نه فتاح و دهقان به حضور در کابینه

آرمان ملی– مطهره شفیعی: روز گذشته 2 شخصیت در نامه‌ای معذوریت خود از حضور در دولت پزشکیان را اعلام کردند. حسین دهقان و پرویز فتاح.... با وجود دعوت رئیس‌جمهور از پرویز فتاح برای حضور در دولت، او در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام باقی خواهد ماند.

نه فتاح و دهقان به حضور در کابینه

 همچنین در این خصوص فتاح در پیامی با تشکر از دعوت رئیس‌جمهور از وی بر حمایت از دولت چهاردهم با حضور در سنگر ستاد اجرایی فرمان امام تاکید کرده است. به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام، در پیام فتاح آمده است: «از حسن نظر و اعتماد رئیس‌جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان قدردانی می‌کنم. إذن ادامه خدمت در سنگر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) موجب افتخار است. با عزمی راسخ و با تمام توان در راستای اجرای منویات مقام‌ معظم رهبری(مدظله العالی) و همچنین حمایت مؤثر از دولت چهاردهم، خدمتگزار مخلص مردم خواهم ماند.»

*فتاح کجاست؟

پرویز فتاح از روزی برای همگان چهره آشنایی شد که در دولت نخست احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر نیرو معرفی شد. او پس از آن هم مدیرعامل بنیاد تعاون، سپاه رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بود. از سال 1402 تا امروز هم رئیس ستاد اجرایی فرمان امام است.

*از شایعه تا واقعیت

چند روز پیش شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر پیشنهاد مسعود پزشکیان به فتاح برای پذیرش وزارت یک وزاتخانه منتشر شد که برای برخی عجیب بود چرا که او در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم از سعید جلیلی حمایت کرد و حتی در اجتماع مردم تهران در مصلی در حمایت از سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «ما پای کاندیدای اصلح ایستادیم؛ آقای جلیلی حامی کارگران و مستضعفان هستند. من چند سال رئیس بنیاد مستضعفان بوده‌ام و اطمینان دارم با حضور ایشان مستضعفان با امید به ایشان نگاه خواهند کرد. دکتر جلیلی بازمانده از تبار شهیدان و جانبازان است و به فضل خدا، این مسیر در نظام اسلامی ادامه پیدا خواهد کرد. راه نظام اسلامی و رهبری عزیز با حضور دکتر جلیلی ادامه می‌یابد.» حتی 15 تیر سالجاری رجانیوز نوشته بود: «شنیده‌ها حکایت از حضور فتاح به‌عنوان معاون اول در کابینه دکتر جلیلی دارد.» پس از پیروزی پزشکیان، پرویز فتاح در پیامی با تبریک پیروزی رقیب نوشت: «حضور فعالانه و مشارکت ملت با بصیرت و وقت‌شناس ایران اسلامی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تمامی معادلات و محاسبات دشمنان قسم خورده ایران که از لحظه شهادت رئیس‌جمهور فقید تا روز برگزاری انتخابات در پی ضربه‌زدن به وحدت ملی و ایجاد یأس و ناامیدی در میان مردم بودند را برهم زد. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در این پیام ابراز امیدواری کرد، در دولت چهاردهم به پشتوانه این اعتماد مردمی و با اتکا به این سرمایه ملی در مسیر پیشرفت، آبادانی و بالندگی ایران اسلامی و خدمت‌رسانی بیش از پیش به محرومان و مستضعفان گام‌های مؤثری برداشته شود. بدون تردید در این مسیر، نهاد انقلابی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) دولت جنابعالی را کمک و همراهی خواهد کرد.»

*ظریف چه گفت؟

وقتی پزشکیان بر سر کار آمد. شایعه حضور فتاح در کابینه پزشکیان به‌عنوان وزیر نیرو مطرح والبته سوال‌برانگیز شد تا جایی‌که خواستار روشنگری شدند. پس از آن، جواد ظریف معاون راهبردی پزشکیان درباره گمانه‌زنی‌ها گفته بود: «گمانه‌زنی‌ها در مورد اعضای کابینه در حد خبرسازی است و ان‌شاءا... به تدریج وضعیت روشن‌تر خواهد شد.» وی همچنین درباره زمان معرفی لیستی که همه منتظر رونمایی آن هستند، اعلام کرد که «بستگی به آقای رئیس‌جمهور دارد ولی احتمالا تا اول هفته آینده طول بکشد. امیدواریم تا چهارشنبه آماده شود اگر خدا کمک کند ممکن است چهارشنبه اعلام شود.»

*دهقان هم نیامد

از سوی دیگر روز گذشته رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد که من به هیچ عنوان و هیچ شرایطی اگر زنده بودم بنیاد مستضعفان را ترک نمی‌کنم و اینجا را جای خدمت می‌دانم. حسین دهقان افزود: «عنایتی که مقام معظم رهبری در سپردن این امانت به من داشته‌اند را پاس می‌دارم. دهقان بیان داشت: «دولتی‌ها هم به‌دنبال این موضوع بودند و همان اول اعلام کردم که کارهای زیادی در بنیاد مستضعفان برای انجام دادن دارم و هم به دولت می‌توانم کمک کنم.» گمانه‌ها درباره انتصاب دهقان از چندی پیش آغاز شده بود به نحوی که فرهیختگان 23 تیر نوشته بود: «مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم با جمعی از نمایندگان اقلیت‌های دینی دیدار و گفت‌وگو کرد. تصاویری که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده، نشان می‌دهد حسین دهقان نیز در این جلسه حضور دارد در حالی که او رئیس بنیاد مستضعفان است. برخی گمانه‌ها درباره کابینه احتمالی دولت چهاردهم حکایت از حضور حسین دهقان به‌عنوان نامزد احتمالی وزارت کشور دارد و این تصاویر این احتمال را قوت می‌دهد.» سردار دهقان مورد وثوق جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب است چرا که هیچگاه وارد بازی‌های سیاسی نشد و همواره ترجیح داد به افزایش همدلی میان اقوام واقشار مختلف کشور بپردازد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار