| کد مطلب: ۱۱۳۲۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی از جابجایی قدرت در حماس گزارش می‌دهد،

سنوار چریک جانشین مرد دیپلماسی شد

آرمان ملی – احسان اسقایی: شاید زمانی که موساد طرحی برای ترور اسماعیل هنیه آماده می‌کرد هیچ گاه توقع نداشت مرد شماره یک نظامی و امنیتی حماس جانشین وی شود.

 سنوار چریک جانشین مرد دیپلماسی شد

  هنیه که به جوخه ترور موساد برخورد و به شهادت رسید؛ بعد از چند روز یحیی سنوار جانشین او شد. اسامه حمدان از سران حماس در این زمینه گفت: انتخاب سنوار با اجماع صورت گرفت و این نشان می‌دهد که جنبش، طبیعت این مرحله را درک می‌کند.

* خالد جانشین هنیه نشد

بعداز شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر حماس شایعاتی در مورد جاشینی  خالد مشعل به جای هنیه شنیده شد که حماس بلافاصله او این خبر را تکذیب کرد. خالد مشعل نامی آشنا برای جهانیان است چرا که از رهبران شناخته شده و بنیانگذاران حماس است و فردی است که پیشتر هم سکاندار این جنبش و مقاومت مردم فلسطین در نوار غزه بوده او بعد از بعد از ترور شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز به عنوان رئیس این دفتر انتخاب شد. اواسط سال ۲۰۱۷ خالد مشعل در پایان دوره اش، از ریاست کناره گیری کرد و شورای جنبش مقاومت اسلامی اسماعیل هنیه را به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس جایگزین مشعل کرد و مشعل به ریاست برون‌مرزی این دفتر منصوب شد. به نظر می رسد یکی از دلایل عدم جانشینی خالد مشعل به جای اسماعیل هنیه برخی دیدگاه های او باشد او نیز مانند اسماعیل هنیه اگر چه یک مبارز تمام قد فلسطینی بود و اسرائیل یک بار او را به ضرب زهر مار ترور کرد و پادزهر آن زهر با فشار کلینتون و پادشاه اردن برای او ارسال شد اما او چهره ای دیپلماتیک بود و شاید در موقعیت کنونی حماس که در حال مبارزه مستقیم با اسرائیل است نمی توانستد او را جانشین هنیه کنند و لازم بود فردی با کاراکتر نظامی – امنیتی رهبر حماس شود.

* یحیی سنوار و پیغام به اسرائیل

 رسانه‌ها همواره و در ابتدای عملیات طوفان الاقصی از یحیی سنوار به عنوان طراح این عملیات نام برده و بارها و بارها شایعاتی در مورد ترور او توسط اسرائیل شنیده شد. بعد از اینکه نتوانستند این شایعه را جا بیندازند که سنوار ترور شده است.  اقدام به انتشار فیلم دوربین مدار بسته از درون تونل های حماس در زیر غزه کردند  و نشان دادند سنوار و همسر و فرزندانش در حال خروج از این تونل هستند. اسرائیل با انتشار این تصویر یک استراتژی را دنبال می کرد و آن اینکه سنوار به همراه خانواده اش غزه را ترک کرده و  اکنون اهالی غزه در حال  پرداخت هزینه فردی هستند که او شرایط کنونی را به وجود آورده  و مردم بی دفاع غزه را تنها گذاشته است اما بعد از چند روز خبرهای مختلفی از سنوار شنیده شد که خود بیان کننده آن بود که سنوار همچنان در غزه حضور دارد و رهبری جنگ بر ضداسرائیل را عهده دارد. اکنون نیز با انتخاب شدن سنوار به عنوان رهبری حماس تمامی شایعات در مورد وی نقش برآب شده چرا که او از این به بعد در تمامی ابعاد سیاسی، امنیتی ؛تصمیم نهایی را در  مورد آینده حماس می گیرد.  از این جهت حماس با این انتخاب قصد دارد پالس های مختلفی را به اسرائیل ارسال کند از جمله اینکه با انتخاب سنوار چهره نظامی این تشکل فلسطینی  اولویت بیشتری برای خود این تشکل دارد و این در معنای ان است که حماس حتی قصد ندارد برای لحظه ای سلاح را به زمین بگذارد و در ثانی پیام دیگری که با انتخاب سنوار به جهان و اسرائیل مخابره می شود آن است که زمانی که اسرائیل به ترور هنیه عملا  راه و مسیر گفت وگو برای آتش بس را می بندد؛ حماس نیز دیگر اصراری بر نشان دادن رفتار دیپلماتیک از خود نداد و این در معنای آغاز روند جدید نظامی امنیتی  حماس علیه اسرائیل است.

*سنوار درب های مذاکره نمی بنند

هرچند یحیی سنوار یک چهره نظامی و امنیتی است  و کمتر کسی در غالب یک چهره دیپلماتیک خبری از او شنیده است اما نباید اینگونه اندیشید که سنوار کلا در های مذاکره برای آتش بس را خواهد بست. چرا که او قبل از هر چیز یک مبارز  فلسطینی است و به خوبی جایگاه مذاکره را برای  رسیدن ملت فلسطین به خواسته‌هایشان را می‌داند. در این ارتباط هم خبرهای مختلفی از او منتشر شده است. از جمله اینکه  اسامه حمدان یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش با اجماع آرا بیانگر این است که حماس از ماهیت مرحله کنونی آگاه است. وی اظهار داشت که مذاکرات توسط رهبری حماس مدیریت می‌شود و سنوار همیشه حضور داشته و از مذاکرات دور نبوده است. حمدان گفت فعلا زود است در مورد اینکه مذاکرات به کجا خواهد کشید، صحبت کرد.اسامه حمدان تاکید کرد که پیام حماس این است که کسی را به عنوان رهبر انتخاب کرده که بیش از 300 روز است امانت‌دار جهاد و مبارزه در میدان نبرد در غزه است. حمدان بیان کرد تیمی که مذاکرات را در حضور شهید هنیه پیگیری می‌کرد، اکنون در حضور سنوار آن را پیگیری می‌کند.وی تاکید کرد که سنوار مورد قبول و اجماع همه رهبران حماس است. حمدان گفت پس از انتخاب سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی، برخی اقدامات و تدابیر صورت خواهد گرفت.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار