| کد مطلب: ۱۱۳۲۰۴۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» گزینه‌های پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی را بررسی می‌کند

همتی جدی‌ترین گزینه

آرمان ملی- حمید شجاعی:‌ کمتر از یک هفته تا معرفی کابینه چهاردهم از سوی رئیس‌جمهور باقی است و مسعود پزشکیان باید نفرات مدنظر خود را برای سکانداری وزارتخانه‌های 21 گانه به مجلس ارائه کند. هر چند که به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور پس از مشورت‌ها و گزینه‌هایی که از سوی کارگروه‌های تشکیل شده در حوزه‌های مختلف و شورای راهبری انتخاب وزرا معرفی شده تا حد زیادی نسبت به انتخاب وزرای خود به اطمینان رسیده است.

همتی جدی‌ترین گزینه

 اما اینکه نهایتا چه روزی کابینه چهاردهم در نظر رئیس‌جمهور تکمیل خواهد شد که به مجلس معرفی شود باید منتظر بود. هر چند که روز گذشته محمدجواد ظریف معاون راهبردی رئیس‌جمهور گفته بود که امیدواریم صبح سه‌شنبه تصمیم‌گیری‌‌های نهایی برای تعیین کابینه انجام شود. اما هنوز خبری در خصوص اعلام وزرای پیشنهادی وجود ندارد. وی پیش از این اظهارکرد که وضعیت اعضای کابینه به تدریج روشن می‌شود. با این حال آنچه که مسلم است جامعه و به‌خصوص پایگاه رای مسعود پزشکیان امیدوارند که رئیس‌جمهور بر اساس خردجمعی نفراتی را برای وزارتخانه‌های مختلف برگزیند که متخصص، متعهد، مجرب و کارآمد باشند و جدای از اینها نکته مهم‌تر اینکه برای هر وزارتخانه از چهره‌ها و نفراتی استفاده کند که از دل آن مجموعه بوده و آشنایی کافی و لازم با آن حوزه کاری داشته باشد تا این نفرات بتوانند با انتخاب مدیرانی مجرب و کارآزموده در بدنه وزارتخانه هم در راستای اهداف کلی دولت قدم بردارند و هم راندمان کاری خود را در قیاس با سایر وزارتخانه‌ها بالاتر ببرند. این مساله به‌طور ویژه و خاص برای وزارتخانه‌های تخصصی صدق می‌کند که هر قدر نیروی کارشناس، متخصص و با تجربه در این وزارتخانه‌ها باشد می‌توان به آینده عملکردی آن زارتخانه‌ها در جهت خلق فرصت‌ها، راهکارهایی برای حل بحران‌های موجود در حوزه عملکردی و فعالیتی خود و کمک به دولت در جهت پیشبرد امور کشور کمک شایان توجهی کند. در همین راستا اگر به طور دقیق و موشکافانه به مساله وزارتخانه‌های تخصصی اقتصادی ورود کنیم خواهیم دید که شش وزارتخانه اعم از وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت  و نفت هستند که به طور تخصصی کارکرد اقتصادی دارند. لذا نفراتی هم که برای تصدی این وزارتخانه‌ها انتخاب و معرفی می‌شوند باید از هر جهت مجرب، متخصص، قوی و توانمند باشند تا بتوانند برنامه‌های محول شده در حوزه مورد نظر را به نحو احسن انجام دهند. مساله مهم دیگری که نباید به سادگی از کنار آن گذشت لزوم هماهنگی وزرای اقتصادی دولت است که اصطلاحا از آنها به‌عنوان تیم اقتصادی دولت البته به اضافه رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی یاد می‌شود. یکی از ایرادات و اشکالاتی که کارشناسان و صاحب‌نظران به عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم  شهید رئیسی می‌گرفتند همین عدم هماهنگی و یکدستی در تیم اقتصادی رئیس‌جمهور فقید بود که تا زمان حیات وی نیز در جریان بود. نکته مهم‌تر اینکه در دولت چهاردهم تیم اقتصادی دولت مانند دولت یازدهم با فرماندهی اقتصادی پیش خواهد رفت و عملکردها جدا جدا نخواهد بود. لذا همانطور که در دولت یازدهم و دوازدهم فرماندهی اقتصادی دولت با اسحاق جهانگیری بود و در آن مقطع به ویژه در دولت یازدهم تاثیرات این مهم را مشاهده کردیم در دولت چهاردهم نیز این مسئولیت با دکتر علی طیب‌نیا خواهد بود. وی از جایگاه مشاور عالی رئیس‌جمهور به فرماندهی اقتصادی دولت اقدام خواهد کرد.

* گزینه‌های پیشنهادی

توجه ویژه به اقتصاد از اموری است که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده  و رئیس‌جمهور نیز آن را در صدر برنامه‌های خود قرار داده  و قطعا برنامه ویژه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی کشور خواهد داشت و در همین راستا نیز از کارشناسان و کارگزاران زبده بهره خواهد برد. یکی از این مناصب که جایگاه بسیار مهمی در دولت نیز تلقی می‌شود وزارت امور اقتصادی و دارایی است که شخصیتی از هر جهت کامل، مجرب و توانا باید در راس آن قرار گیرد. در این میان گزینه‌های بسیاری برای تصدی این پست مهم مطرح شده‌اند، اما چند چهره از شانس بالاتری از سایرین برخوردارند و به نظر از بین آنها گزینه نهایی انتخاب و معرفی خواهد شد. حسین سلاح‌ورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی از چهره‌های مطرحی است که برای وزارت اقتصاد از شانس بالایی برخوردار است. حجت میرزایی دیگر نامی است که از وی به‌عنوان گزینه احتمالی رئیس‌جمهور برای وزارت اقتصاد نام برده می‌شود. وی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است که سابقه 4 سال معاونت  امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دو سال معاونت برنامه‌ریزی و توسعه کلانشهر تهران را بر عهده داشته است. البته نام‌های دیگری نیز تا پیش از این در شورای راهبری انتخاب وزرا مطرح شده بود که عبارتنداز: داوود دانش‌جعفری، وزیر اسبق اقتصاد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی،  سعید شیرکوند، معاون هماهنگی امور اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس‌جمهور در دولت دوازدهم، کامل تقوی‌نژاد، علی سرزعیم، نصیری اقدم، غلامرضا سلیمانی و امینه محمودزاده که هر یک از چهره‌های مطرح اقتصادی هستند. البته به نظر می‌رسد که شاید رئیس‌‌جمهور جدای از این نفرات گزینه یا گزینه‌های دیگری را برای این وزارتخانه مهم مدنظر قرار دهد.

* جدی‌ترین گزینه

نزدیک‌ترین گزینه دکتر عبدالناصر همتی است که سابقه ریاست کل بانک مرکزی در دولت حسن روحانی را در کارنامه دارد. وی در حال حاضر نیز به عنوان استاد اقتصاد در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعالیت دارد. همتی در تحصیلات خود کارشناس اقتصاد از دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۷؛  کارشناس ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۷؛  دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۲را می‌بیند. این اقتصاددان  پیش از این  رئیس هیات‌مدیره بیمه اتکایی آسیایی بانکوک، و به مدت ۱۲ سال رئیس کل بیمه مرکزی حد فاصل سال‌های  ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ بوده است. وی هفت سال مدیرعامل بانک سینا بود و در مهرماه ۱۳۹۲ به پیشنهاد علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی وقت و با تایید مجمع عمومی بانک ملی، مدیریت بانک ملی ایران را به مدت سه سال بر عهده گرفت. وی تابستان ۱۳۹۷، پیش از انتصاب برای ریاست ساختمان شیشه‌ای میرداماد، به‌عنوان سفیر ایران در چین عازم پکن شده بود، اما در نهایت با حکم رئیس‌جمهور، مجبور به بازگشت به کشور و فعالیت در عالی‌ترین سطح نظام بانکی شد، اما تجربه چند هفته‌ای به عنوان سفیر ایران در چین را در کارنامه خود به ثبت رساند. جالب اینکه همتی  در دوران ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی، در سال ۱۳۷۷ پیشنهاد تاسیس صندوق ذخیره ارزی را مطرح کرد که بعدا با نام حساب ذخیره ارزی بنیان شد. حال باید دید که پزشکیان وی را برای وزارت اقتصاد بر می‌گزیند یا دیگر نفرات شانس بیشتری خواهند داشت.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار