| کد مطلب: ۱۱۳۱۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد

پیش بینی می شود چهار و نیم میلیون ایرانی در مراسم اربعین امسال حاضر شوند

همه چیز درباره یک پیاده روی تاریخی

آرمان ملی: با نزدیک شدن به چهلمین روز شهادت امام سوم شیعیان، اطلاع رسانی ها درخصوص چند و چون راهپیمایی اربعین که به رویدادی تاریخی خصوصا برای شرکت کنندگان ایرانی بدل شده، بیشتر می شود.

همه چیز درباره یک پیاده روی تاریخی

 بدون شک مسئولان ایرانی، از مدتها پیش زمینه های لازم را برای حضور میلیونی زائرین حرم امام سوم شیعیان در کربلا و در کشور همسایه عراق فراهم می کنند تا هم اطلاعات لازم از این سفر زیارتی برای افراد فراهم شود، هم با توجه به بالا بودن دمای هوا خصوصا در مسیری که قرار است پیاده روی صورت بگیرد، پیش بینی های لازم برای حفظ سلامت افراد به کار بسته شود تا نه تنها زائرین به بیماری هایی نظیر سرخک که این روزها تب داغی در عراق دارد و سایر بیماری های ویروسی و غیره مبتلا نشوند که در بازگشت، مسبب انتقال این بیماری به کشور هم نباشند. ستاد اربعین از تسهیلاتی که قرار است از سوی ایران برای زائرین فراهم شود و امکانات مختلف از رفت و آمد و تغذیه و غیره در اختیارشان قرارگیرد، صحبت کرده.

گزارش نماینده رئیس جمهور در ستاد اربعین از عراق

نماینده عالی رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین از پیش‌بینی حضور بیش از ۴ و نیم میلیون زائر در مراسم اربعین خبر داده. سعید اوحدی، درباره اقدامات ستاد اربعین در هلال احمر با توجه به شروع سفرهای ویژه اربعین از روز شنبه گفته: در دو روز گذشته سفری را با عنوان بازدید از مرزهای تردد زائران به عراق داشتیم. این بازدید از دو منظر انجام شد؛ بخشی از آن درباره اقدامات هلال احمر بود. بخش دوم نیز با توجه به اینکه دکتر پزشکیان بنده را به عنوان نماینده عالی ایشان در ستاد مرکزی اربعین انتخاب کرده‌اند از این منظر نیز این سفر انجام شد و در انتها گزارشی را درباره آخرین وضعیت ارائه خدمات و آمادگی دستگاه‌های متولی در بحث اربعین به رییس‌جمهور ارائه کرده‌ایم.

او افزوده: ستاد عملیات اربعین در هلال احمر از نیمه اول اردیبهشت ماه به صورت جدی کار خود را آغاز کرده و در ترکیب شورای سیاست‌گذاری عملیات اربعین در هلال احمر سه مجموعه ظرفیت در این جلسات حاضر شدند. این جلسات نیز به صورت مشخص و هفتگی تاکنون ادامه داشته است. یکی از این گروه‌ها و ظرفیت‌ها معاونان هلال احمر از جمله معاون بهداشت و درمان، معاون آموزش و… بودند. گروه دوم نمایندگان دستگاه‌های همکار هلال احمر در عملیات اربعین بوده‌اند. در مجموع ۱۱ دستگاه همکار در جلسات هلال احمر حاضر شدند. همچنین افراد صاحب‌نظر که در سالیان گذشته در ایام اربعین مسئولیت‌هایی را برعهده داشتند به عنوان گروه سوم در این جلسات حضور داشتند.

توصیه پلیس در خصوص گذرنامه زیارتی و همراه داشتن نسخه دو زبانه

رئیس پلیس اداره گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرده کسانی که سال قبل گذرنامه زیارتی گرفتند امسال هم بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند.

به گزارش مهر، سرهنگ زراعت‌کار رئیس پلیس اداره گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفته: کسانی که سال قبل گذرنامه زیارتی گرفتند امسال هم بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند.

او افزده: روند صدور گذرنامه آغاز شده و نتیجه آن هم جلوگیری از ازدحام در ادارات گذرنامه به‌ویژه در شرایط آب‌وهوای گرم و لزوم کاهش مصرف برق است.

از سوی دیگر پلیس مبارزه با مواد مخدر هم اعلام کرده بیماران در سفر اربعین باید نسخه دوزبانه پزشک متخصص همراه داشته باشند.

به گزارش ایرنا، سرهنگ علیرضا داسارگر، رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا ضمن هشدار برای حمل هرگونه دارو به عراق در سفر اربعین تاکید کرده: زائران از همراه داشتن خوددسرانه دارو در این سفر معنوی خودداری کنند.

او با بیان اینکه حمل دارو طبق قوانین عراق مجازات سنگین دارد، افزود: استفاده و حمل دارو نیازمند شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که باید به طور کامل توسط زائران رعایت شود.

به گفته او، در نسخه پزشک متخصص باید نوع بیماری و نام دارو درج شود زیرا باید مشخص باشد که دارویی که زائر به همراه دارد مربوط به بیماری وی است.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا اظهار داشت: نسخه پزشک علاوه بر زبان فارسی، باید به زبان‌های عربی و انگلیسی نیز نوشته شده باشد تا در عراق قابل استناد و ارائه باشد.

سرهنگ داسارگر بار دیگر از زائران عتبات عالیات و مسافران اربعین خواست تا از حمل هرگونه دارو بدون نسخه پزشک متخصص به عراق خودداری کنند تا سفری بدون دردسر و مشکل داشته باشند.

سرهنگ داسارگر از زائران خواست از همراه داشتن هرگونه داروی گیاهی مشکوک مانند شیرین بیان و قره قروت که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارد و از طرفی ممکن است برای ماموران عراق ناشناخته باشد، خودداری کنند.

دانشجویان و وام پیاده روی اربعین

معاون پشتیبانی و اعزام ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان از اختصاص وام به دانشجویان عازم پیاده روی اربعین خبرداده و گفته: مبلغ این تسهیلات بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است. محسن مسلمی، در خصوص ارائه تسهیلات به دانشجویان متقاضی تشرف به اربعین حسینی توضیح داده: طبق توافقات صورت گرفته با رؤسای صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشجویان متقاضی تشرف به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی تسهیلات قرض الحسنه تعلق خواهد گرفت.

او ادامه داده: ثبت نام کاروان‌های پیاده روی اربعین در دانشگاه‌ها آغاز شده و دانشگاه‌ها تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ فرصت دارند لیست دانشجویان متقاضی تشرف به اربعین حسینی را برای جدول بندی اسکان به ستاد ارائه کنند، دربحث تسهیلات هم شرایط تسهیلات پیاده روی اربعین به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و و دانشگاه‌ها در حال ارسال لیست دانشجویان برای هماهنگی با صندوق رفاه دانشجویان هستند.

این مسئول با بیان اینکه از ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ موکب‌های ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در کربلا و نجف مستقر است افزوده: آمار کاروان‌های گروهی دانشجویان تقریباً ۴۵ تا ۵۰ هزار نفراست و خدمات اسکان و غذا برای کاروان برای کاروان‌های گروهی دانشگاه‌ها پیش‌بینی‌شده است.

مشمولان غایب نمی‌توانند در راهپیمایی اربعین شرکت کنند

در خصوص زائرینی که جزو دسته از مشمولان غایب خدمت سربازی هستند، سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرده: ‌ مجوز خروج از کشور برای شرکت در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی برای مشمولان غیر غایب صادر می‌شود و مشمولان غایب حتی در صورت داشتن گذرنامه ، ممنوع الخروج بوده و به هیچ عنوان مجوز خروج از کشور برای آنان صادر نمی‌شود.

سازمان وظیفه عمومی فراجا همچنین توضیح داده که  که برای رفاه حال سایر زائران و سرعت در ارائه خدمات به عزیزان متقاضی شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی، لازم است مشمولان غایب از مراجعه به سامانه‌های خدماتی پلیس یا مراکز وظیفه عمومی و ادارات گذرنامه سراسر کشور و پایانه‌های مرزی برای دریافت مجوز خروج از کشور اکیدا خودداری کنند.

افزایش صددرصدی سطح خدمات در ایام اربعین امسال

نماینده عالی رئیس جمهور در ستاد مرکزی اربعین درخصوص خدماتی که قرار است به زائرین ارائه شود، گفته: امسال ۹۲ تا ۹۵ درصد ظرفیت برنامه‌های ما که در این جلسات مصوب شده است با پیوست زمانبندی محقق شده است. نسبت به سال گذشته نیز حدود ۹۵ تا ۱۰۰ درصد افزایش سطح خدمات را داریم. به عنوان مثال در سال گذشته ۷ مرکز و پایگاه متعلق به هلال احمر در کربلا داشته‌ایم که امسال این تعداد به ۱۷ پایگاه خاص جمعیت هلال احمر در شهر کربلا رسیده است که البته در کنار آن نیز موکب‌های مردمی برقرار است.

اوحدی همچنینی توضیح داده که در سال گذشته در طریق‌الحسین ۲۵۰ نفر از نیروهای هلال احمر مستقر می‌شدند و حدود ۶۰۰ داوطلب به صورت چرخشی وارد عرصه خدمات می‌شدند، اما امسال ۵۰۰ نیروی هلال احمر مستقر هستند و از ظرفیت هزار و ۲۰۰ داوطلب که به صورت چرخشی در طریق الحسین بین عمودهایی که ما مراکز درمانی مستقر نداریم خدمات ارائه می‌دهند. این پزشکان با کوله‌پشتی به صورت سیار به زائران در این مسیر خدمات ارائه می‌کنند. تجربه بسیار خوبی در سال گذشته از عملکرد این پزشکان سیار داشتیم که باعث شد ستاد مرکزی اربعین در سال گذشته هلال احمر را به دلیل ارائه این نوع خدمات دستگاه برتر معرفی کند.

وی با بیان اینکه ده کمیته در ذیل ستاد اربعین در هلال احمر تشکیل شده است، تصریح کرد: یکی از کمیته‌های ما، موکب‌های مردمی است و موکب‌هایی که خودشان علاقه‌مند بوده و این ظرفیت را دارند که خدمات درمانی ارائه کنند با ثبت در سامانه مرکز پزشکی حج و زیارت با هماهنگی با ستاد بازسازی عتبات مجوزی برای این افراد صادر می‌شود که براساس آن تعداد پزشکان مستقر در این موکب‌ها مشخص شده و هلال احمر نیز هر کمبودی این موکب‌ها داشته باشند را جبران خواهد کرد، از جمله تامین دارو برای این موکب‌های مردمی که خدمات در حوزه پزشکی نیز می‌دهند. در مجموع حدود ۴۰۰ موکب در مرزهای کشور و مسیرهای منتهی به مرز و همچنین مسیر تا نجف و مسیر نجف تا کربلا و همچنین در کربلا داریم.

از جمله خدماتی که قرار است به زائرین ارائه شود و افزایش سطح آن ها می توان به افزایش مراکز درمانی هلال احمر در کربلا و نجف، افزایش بیش از ۴۵ درصد آمبولانس و خودروهای امدادی در عراق، تامین بیش از ۱۵۰ هزار مترمربع پوشش سایبان در مرزها و ایجاد ۱۵۰ هزار پارکینگ در مرز مهران اشاره کرد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار