| کد مطلب: ۱۱۳۱۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» گزینه‌های احتمالی وزارت نیرو را بررسی می‌کند

حامی جلیلی وزیر پزشکیان می‌شود؟

آرمان ملی- حمید شجاعی: تنفیذ و تحلیف انجام شده و یک هفته است که مسعود پزشکیان در مقام رئیس‌جمهور به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در همین راستا طی یک هفته گذشته استارت جابه‌جایی‌ها و انتصابات زده شده و رئیس‌جمهور در اولین انتصاب معاون اول خود را تعیین کرد و محمدرضا عارف را به سمت معاون اولی خود منصوب کرد.

حامی جلیلی وزیر پزشکیان می‌شود؟

پس از گذشت 2 روز نیز معاونان راهبردی و اجرایی رئیس‌جمهور مشخص شدند و به ترتیب محمدجواد ظریف به سمت معاونت راهبردی و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک و محمدجعفر قائم‌پناه به عنوان معاونت اجرایی پزشکیان منصوب شدند. طی روزهای گذشته در آخرین انتصابات علی طیب‌نیا به سمت مشاور عالی رئیس‌جمهور، شهرام دبیری به سمت معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور و حمید پورمحمدی به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب شدند تا رئیس‌جمهور نخستین انتصابات خود را انجام دهد. گرچه پزشکیان هنوز بخش اعظمی از معاونان خود را انتخاب نکرده است. هر چند که هنوز برخی معاونت‌ها و روسای سازمان‌ها هنوز از سوی پزشکیان منصوب نشدند مثل دبیر شورای عالی امنیت ملی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و در نهایت معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دولت و سخنگوی دولت که تاکنون هیچیک از سوی پزشکیان انتخابات نشده‌اند. این در شرایطی است که پزشکیان باید طی 2 هفته از پس از برگزاری مراسم تحلیف لیست وزرای کابینه خود را به مجلس اعلام کند که یک هفته آن گذشته و یک هفته باقی است و طی این هفت روز باید کابینه پزشکیان به مجلس معرفی شود. کابینه‌ای که طی چند وقت گذشته گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد آن و برخی وزارتخانه‌های آن مطرح شده و در این خصوص لیست‌های متعددی هم از جانب جریانات مختلف و برخی رسانه‌ها به‌عنوان کابینه پیشنهادی پزشکیان اعلام شده، لیست‌های بلااستثنا جعلی و دروغ بوده و هنوز به طور رسمی از وزرای پزشکیان رونمایی نشده است. اما آنطور که محمدجواد ظریف، معاون راهبردی کنونی رئیس‌جمهور و رئیس شورای راهبری انتخاب وزرا که چندی پیش منحل شد گفته بود که نفراتی که در حوزه وزارتخانه‌های مختلف امتیاز بالاتری بیاورند به رئیس‌جمهور برای انتخاب معرفی می‌شوند. آن‌طور که رسانه‌ها گفته‌اند برای برخی وزارتخانه‌های تاثیر‌گذار و مهم مثل نفت: رکن‌الدین جوادی، سیدعماد حسینی و اسحاق جهانگیری؛ برای وزارت کشور: حسین علایی، سیدمحمد صدر و مجید انصاری؛ برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محمد کبیری و احمد میدری؛ برای وزارت صمت شنیده‌ها از شورای راهبری حاکی از پیشتازی میثم سعیدی، حسین سلاح‌ورزی و فرشید گلزاده؛ برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: سورنا ستاری، نیلی احمدآبادی، جعفر توفیقی و حسین میرزایی و برای وزارت امور اقتصادی و دارایی عبدالناصر همتی، حجت میرزایی و امین محمدزاده امتیازات بیشتری گرفته‌اند و از گزینه‌های معرفی شده به رئیس‌جمهور هستند. البته در این خصوص گمانه‌زنی‌هایی هم صورت گرفته مثل احتمال انتخاب حجت‌الاسلام  پورمحمدی به وزارت کشور یا اطلاعات، اما هر چه هست رئیس‌جمهور باید هر چه زودتر کابینه خود را مشخص و به مجلس معرفی کند.

* گزینه‌‌های وزارت نیرو

درست مثل سایر وزارتخانه‌هایی که برای هریک چند گزینه مطرح می‌شود وزارت نیرو نیز یکی از وزارتخانه‌های تخصصی است که باید بدون نگاه سیاسی، جناحی و حزبی وزیر آن انتخاب و معرفی شود. چرا که شخص مورد نظر باید تخصص لازم را در این حوزه داشته باشد تا بتواند مسائل بحرانی حوزه نیرو از جمله: کمبود منابع آب و سدها و مشکل برق و ناترازی‌ها و... را چاره کرده و کشور را از این شرایط خارج کند. لذا باید شخصی متخصص، کارآمد، باتجربه در این حوزه با توانایی اجرایی بالا برای وزارت نیرو انتخاب شود. با این حال چندین گزینه به شورای راهبری معرفی شدند که شاید مطرح‌ترین چهره‌ها در این لیست قاسم تقی‌زاده خامسی، حمید چیت‌چیان، عباس علی‌آبادی، حبیب‌ا... بی‌طرف و سیدرضا اردکانیان باشند که هر یک در مقطعی در این حوزه و خود وزارتخانه مشغول به کار بوده‌اند. اما برخی معتقدند که احتمالا در این حوزه شاید شاهد برخی تغییرات باشیم تغییراتی که اساسا نه چزء گزینه‌هایی است که کارگروه‌ها مشخص کرده‌اند و نه شورای راهبری به رئیس‌جمهور اعلام کرده بلکه گزینه‌ای خارج از مجموعه که از قضا در دولت‌های پیشین نیز وزیر نیرو بوده است. حال باید دید که رئیس‌جمهور در این وزارتخانه تخصصی و حساس چه کسی را بر خواهد گزید.

*فتاح وزیر نیرو می‌شود؟

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای وزارت نیرو نه از میان گزینه‌های معرفی شده که از خارج از شورای راهبری می‌آید. چنانکه رسانه‌ها خبر از حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در کابینه رئیسی در قامت وزیر نیرو داده‌اند. طبق شنیده‌ها حضور پرویز فتاح در لیست پیشنهادی پزشکیان به مجلس برای وزارت نیرو قطعی شده است. پرویز فتاح درحال حاضر رئیس ستاد اجرایی فرمان است و پیش‌تر نیز وزیر نیرو در دولت احمدی‌نژاد بوده است. جالب اینکه فتاح در ایام تبلیغات انتخاتی در کمپین انتخاباتی سعید جلیلی فعال بود و جزو چهره‌هایی بود که گفته می‌شد در صورت رأی آوردن جلیلی در قامت معاون اول در دولت او حضور خواهد داشت. حال اینکه چگونه و بر چه اساسی فتاح با عقبه مشخص خود باید گزینه دولت پزشکیان برای وزارت نیرو باشد جای تامل دارد. البته طبق آنچه پزشکیان اعلام کرده که لیست وزرای خود را با مقام معظم رهبری هماهنگ پیش خواهد برد می‌توان انتظار داشت که چهره‌هایی چون فتاح هم در دولت حضور داشته باشند و هر چند که نمی‌توان سوابق حضور وی در این وزارتخانه را زیر سوال برد. پرویز فتاح متولد ۱۳۴۰ است و در صورت قطعی شدن حضور او در دولت جزو چهره‌هایی با سن بالا محسوب می‌شود که با شاخص‌های شورای راهبری و اظهارات پزشکیان مبنی بر استفاده از نیروهای جوان و جدید همخوانی ندارد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار