| کد مطلب: ۱۱۳۱۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد

انتخابی برای عبور از پیچ بهارستان

«طیب‌نیا» آمد اما به‌عنوان مشاور عالی

آرمان ملی– مطهره شفیعی: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور با صدور حکمی دکتر علی طیب‌نیا را نظر به مراتب تخصص، تعهد و تجربیات ارزشمند در سطوح مختلف علمی و مدیریتی، به‌عنوان مشاور عالی رئیس‌جمهور منصوب کرد.

«طیب‌نیا» آمد اما به‌عنوان  مشاور عالی

 متن حکم دکتر پزشکیان به شرح زیر است: «جناب آقای علی طیب‌نیا، نظر به مراتب تخصص، تعهد و تجربیات ارزشمند جناب‌عالی در سطوح مختلف علمی و مدیریتی، به موجب این حکم به‌عنوان مشاور عالی رئیس‌جمهور منصوب می‌شوید. اهتمام به اهداف و آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، حرکت در مسیر تحقق چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی و نیز وفاداری به منشور اخلاقی دولت چهاردهم به منظور خدمت هر چه بیشتر به مردم عزیز ایران مورد نظر است. توفیق جناب‌عالی را در ظل توجهات حضرت ولیعصر (عج) از درگاه ربوبی خواستارم.»

*دلیل سمت جدید طیب‌نیا چیست؟

اما چرا طیب‌نیا به سمت معاون اولی یا مسئول تیم اقتصادی دولت منصوب نشد؟ بی‌تردید پاسخ این سوال را باید در رعایت برخی امور از سوی پزشکیان یافت همان‌طور که محمدجواد ظریف که همگان او را بهترین گزینه برای وزارت امور خارجه برای تداوم برجام و بهبود روابط با کشورهای جهان می‌دانستند، رئیس  معاونت راهبردی شد. پزشکیان از واکنش مجلسی که تا چندی پیش خودش نماینده آن بود بیم دارد و می‌ترسد مجلس انقلابی گزینه‌های اصلی دولتش را رد کنند، پس آنها را مشاور یا رئیس نهادهایی می‌کند که به رای مجلس نیاز ندارند. پارسینه در تحلیل چرایی اعطای این پست به طیب‌نیا می‌نویسد: «1- چهارشنبه دو هفته قبل بود که مسعود پزشکیان با چند گزینه برای معاون اولی بابت هماهنگی‌هایِ نهایی خدمت یکی از مقامات رسید. یکی از گزینه‌ها و شاید گزینه اصلی طیب‌نیا بود که در نهایت، با توجه به شرایط خاصِ کشور، توقعات بالا رفته از جایگاه معاونت اول و با توصیه‌ اکیدِ دو روز بعد محمد خاتمی، جمع‌بندیِ طیب‌نیا بر این شد که مدتی در کنارِ گود، کمک به حال رئیس دولت باشد. ۲- معاون اولی به مانند تجربه‌ای که جهانگیری ۸ سال آن را لمس کرد، به هیچ کاری نمی‌آید! معاونِ اولی راهگشایِ کار دولت بوده و به نوعی شبه‌نخست‌وزیر است که حداقل اختیارِ ۷ وزارتخانه کلیدی را دارا باشد تا بتواند پاسخگوی وضعیت اقتصادی _ صنعتی کشور شود؛ چیزی که مخبر با آن پشتوانه‌ حاکمیتی نیز از آن بی‌بهره بود. ۳- در دولت فعلی، زمانی معاونتِ اقتصادی معنا و مفهوم پیدا می‌کند که حدود اختیارات و دخل و تصرفِ عارف (معاون اول) و ظریف (معاون راهبردی) در دولت مشخص باشد. طبیعی ا‌‌ست در چنین شرایطی پذیرفتن معاونتِ اقتصادی معنا و مفهومی نیز نداشته باشد. ۴- پذیرش حکم مشاور عالی هم به معنای ماندن در دولت با یک جایگاه در خور بوده و هم استندبای سال‌های آینده برای ترمیم کابینه!»

*رفتار طیب‌نیا با دولت رئیسی

نباید فراموش کرد برخی سایت‌ها در سال 1400 نوشتند: «گفته می‌شود که تیم اقتصادی دولت رئیسی درصدد دعوت از علی طیب‌نیا برای حضور مجدد در وزارت اقتصاد بوده‌اند. اما علی طیب‌نیا اعلام کرده تنها در صورتی حاضر است به وزارت اقتصاد برود که دولت مجوز تصویب FATF  را از مراجع مرتبط بگیرد. اما چون چنین مجوزی صادر نشده، طیب‌نیا هم از حضور در دولت رئیسی سرباززده است.» این مساله در حالی است که پیش از این خبرآنلاین نشستی در کلاب‌هاوس درباره وزرای احتمالی رئیسی برگزار کرد. در این نشست صادق الحسینی، کارشناس اقتصادی اعلام کرد که نه طیب‌نیا به تیم رئیسی دعوت شده و نه برنامه‌ای برای وزارت اقتصاد ارائه داده است و حضور طیب‌نیا در دولت رئیسی شایعه بوده است. صادق‌الحسینی گفته بود این شایعه در دور دوم آقای روحانی هم مطرح شد. آقای روحانی با آقای دکتر طیب‌نیا بسیار بد صحبت کرده بود.

واکنش طیب‌نیا و ظریف

علی طیب‌نیا با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس به صدور حکم مشاور عالی برای خود از سوی مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری کشورمان واکنش نشان داد. طیب‌نیا با اشاره به آیه ۸۰ سوره اسراء نوشت: «پروردگارا مرا با صداقت وارد کن و با صداقت خارج ساز و از سوی خود حجتی یاری‌کننده برایم قرار ده.» محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور نیز به انتصاب علی طیب‌نیا به‌عنوان مشاور عالی دولت چهاردهم واکنش نشان داد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «برادر، دوست و همکار گرامی‌ام علی طیب‌نیا انسانی وارسته و اقتصاددانی برجسته است که حضورش به‌عنوان مشاور عالی رئیس‌جمهور عزیز سرمایه ارزشمندی برای دولت چهاردهم خواهد بود.»

*سمت‌های قبلی طیب‌نیا

طیّب‌نیا خدمت در مسئولیت‌های دولتی را از دوران دانشجویی در سال ۱۳۶۵ با سمت مشاور اقتصادی نخست‌وزیری وقت شروع کرد. او در دولت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی به‌طور پیوسته دبیر و مشاور کمیسیون اقتصادی دولت بود. او از سال ۱۳۷۳ به سمت دبیری کمیسیون اقتصاد هیات دولت منصوب شد و تا دولت هشتم این مسئولیت را برعهده داشت. در سال ۱۳۷۶ او به‌صورت همزمان در سمت معاون طرح و بررسی (امور اقتصادی) به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور وقت فعالیت می‌کرد و همه مسئولیت‌های اقتصادی معاون اجرایی رئیس‌جمهور را برعهده داشت. پس از حذف مسئولیت معاونت رئیس‌جمهور در امور اجرایی در دولت دوم خاتمی، طیب‌نیا با عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی و فنی معاون اول رئیس‌جمهور فعالیت خود در نهاد ریاست جمهوری را ادامه داد. او در این دوران همچنین عهده‌دار مسئولیت ستاد مدیریت بحران کشور بود. طیب‌نیا در دوره ریاست فرهاد رهبر بر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مسئولیت معاونت اقتصادی این سازمان را در بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵ عهده داشت. طیب‌نیا در سال ۱۳۹۲ در دولت حسن روحانی توانست با کسب بالاترین رای اعتماد وزرا در تاریخ جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان وزیر امور اقتصادی در کابینه حضور پیدا کند او در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۷ به‌عنوان عضو شورای پول و اعتبار انتخاب شد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار