| کد مطلب: ۱۱۳۱۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» آخرین سطح تنش بین ایران و اسرائیل را بررسی می‌کند؛

سفر سراسیمه وزیر خارجه اردن به ایران

آرمان ملی- احسان اسقایی: ایمن الصفدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اردن به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایران به تهران سفر خواهد کرد. الجزیره به نقل از یک منبع رسمی ایرانی گفته است تهران دو پیام را به وزیر خارجه اردن خواهد رساند، یکی به رهبری اردن و دیگری به آمریکا و اسرائیل. همچنین عنوان شده وزیر خارجه اردن حامل پیامی از سوی پادشاه این کشور برای مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران است.

سفر سراسیمه وزیر خارجه اردن به ایران

 *آمادگی ایران برای پاسخ موشکی به اسرائیل

 یکشنبه دومین شبی بود که رسانه‌های رسمی و غیر رسمی از آمادگی ایران برای پاسخ موشکی به اسرائیل به علت ترور اسماعیل هنیه در تهران خبر می دادند. از سوی دیگر تلاش ها برای ارسال پیام به تهران از کانال های مختلف نیز ادامه داشت تا شاید با درخواست از ایران عدم حمله به اسرائیل که شاید آرزویی بیش نباشد، محقق گردد.

*فراخوان برای خروج از ایران و لبنان

 از سوی دیگر برخی اخبار هم در ارتباط با درخواست کشورهای غربی به منظور خروج اتباع کشورشان از لبنان و حتی از ایران شنیده می‌شود که خود بیان کننده آن است که آنها بزرگی پاسخ احتمالی ایران به اسرائیل و حتی حمله اسرائیل به لبنان را درک کرده اند. در این راستا آمریکا، فرانسه و انگلستان از اتباع خود خواسته اند که لبنان را ترک کنند و در خبرها آمده است آمریکا برای آن دسته از شهروندانش که برای خروج از لبنان با مشکل هزینه سفر روبرو هستند طرحی  به منظور اعطای وام ارائه کرده است. از سوی دیگر فرانسه هم از اتباع خود خواسته است که ایران را ترک کنند. تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه ای خبر داد که لندن به منظور بهبود روند خروج اتباعش از منطقه خاورمیانه نیروهای بیشتری اعزام می‌کند. دیوید لمی، وزیر امور خارجه انگلیس نیز با اشاره به گسترش تنش‌ها در منطقه در پیامی، اعلام کرد: پیام من به شهروندان انگلیسی در لبنان واضح است، همین حالا آنجا را ترک کنید. وضعیت کنونی حتی می‌تواند به سرعت وخیم‌تر شود.

*تلاش برای میانجیگری

 از سوی دیگر تلاش ها از چهار سویه جهان برای جلوگیری از پاسخ ایران به اسرائیل ادامه دارد.  در ابتدا خبر رسید که وزیر امور خارجه مصر تماس‌هایی با سرپرست وزارت خارجه ایران داشته است تا از ایران بخواهد که پاسخی به تل‌آویو ندهدکه البته  با پاسخ منفی ایران روبه‌رو شده است.  سوی دیگر ماجرا برای این درخواست تماس و  سفر وزیر امور خارجه اردن به ایران است. رسانه‌ها در این ارتباط نوشتند: ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن طی دو بار با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه تلفنی گفت‌وگو کرده است. آنها یکشنبه ماه هم در تهران با وی دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. باقری پس از این تماس‌های تلفنی با وزرای خارجه مصر و اردن که ظرف این مدت دو بار انجام شده بر عزم جدی ایران برای پاسخگویی به اسرائیل در پی ترور اسماعیل هنیه رئیس فقید دفتر سیاسی حماس تأکید کرد.

*دوپیام ایران به اردن

یک منبع رسمی و آگاه ایرانی به «الجزیره» گفته اسرائیل میانجی‌هایی را برای مهار ایران می‌فرستد که این موضوع منتفی است و تهران پاسخی سخت به ترور «اسماعیل هنیه» خواهد داد.یک منبع رسمی ایرانی گفت: تهران دو پیام را به صفدی خواهد رساند، یکی به رهبری اردن و دیگری به آمریکا و اسرائیل.این منبع رسمی افزود: پذیرش عدم پاسخ یا پاسخ نمادین برای تهران دور از ذهن است و هرگونه پاسخی تند و دردناک خواهد بود.به گفته این منبع، اسرائیل حاکمیت ایران را نقض کرده است و اکنون میانجی‌هایی را برای مهار آن می‌فرستد و این موضوع منتفی است.این منبع رسمی همچنین تأکید کرد: اسرائیل اکنون در تلاش است با این هدف که ما را کشوری ضعیف و بدون بازدارندگی واقعی نشان دهد، تهران را وادار به عدم پاسخگویی می‌کند. منبع آگاه گفت: اسرائیل از همه تابو‌ها تخطی کرده و باید بهای آن را بپردازد و ما شک نداریم که آن را گران خواهد پرداخت.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار