| کد مطلب: ۱۱۳۱۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد

علی بیگدلی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

پزشکیان حتما به عربستان سفر کند

آرمان ملی- احسان انصاری: در پی اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن رهبر ارشد حماس اسماعیل هنیه، حمله انتقام‌جویانه ایران ظرف روزهای آینده انجام می‌گیرد مقامات ایران و نیز محور مقاومت در منطقه پاسخ سخت به صهیونیست‌ها به دلیل این اقدام شنیع خواهند داد موضوعی که حتی مقامات آمریکا به آن باور دارند.

پزشکیان حتما به عربستان سفر کند

در این شرایط دولت بایدن اعتقاد دارد ایران در حال آماده شدن برای پاسخ به ترور هنیه در تهران است و این عملیات طی روز‌های آینده اجرایی می‌شود. دولت بایدن به شدت نگران آن است که اکنون ایجاد ائتلاف و بسیج منطقه‌ای برای حفاظت از اسرائیل در برابر حمله ایران نسبت به حمله پیشین تهران سخت‌تر است، زیرا حمله جدید در چارچوب جنگ اسرائیل و حماس و ترور هنیه صورت می‌گیرد که اکنون در سرتاسر منطقه احساسات ضد اسرائیلی را برانگیخته است. نیویورک تایمز نیز به نقل از مقامات ایرانی ادعا کرد که ایران در حال بررسی حمله موشکی و پهپادی به حیفا و تلاویو است. یکی از گزینه‌ها حمله‌ای هماهنگ از سوی ایران، یمن، سوریه و عراق برای حداکثر تاثیرگذاری است. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی مهم‌ترین پیامدهای ترور هنیه در تهران با دکتر علی بیگدلی تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

*گمانه‌زنی رسانه حکایت از این دارد که ایران به دنبال اقدام متقابل در راستای ترور هنیه در تهران است. آیا اقدام ایران شدیدتر از حمله پهپادی به اسرائیل است و یا اینکه اقدامی کنترل شده برای جلوگیری از جنگ گسترده صورت خواهد گرفت؟

 ایران دست به اقدام متقابل خواهد زد و این موضوع قریب‌الوقوع است. با این وجود تصور می‌شود حجم این اقدام بسیار گسترده نباشد و به صورت کنترل شده خواهد بود. در حمله پهپادی ایران به اسرائیل نیز ما شاهد یک حمله کنترل شده بودیم که به نظر می‌رسد اقدام جدید ایران نیز به همان شدت خواهد بود. ایران تلاش می‌کند مانند گذشته با یک دیپلماسی خاص این اقدام را انجام دهد. این اقدام نیز به شکلی نخواهد بود که اسرائیل دوباره دست به یک اقدام تلافی جویانه بزند. بدون تردید نه ایران و نه آمریکا و نه رژیم صهیونیستی به دنبال وقوع یک جنگ تمام عیار نیستند و به همین دلیل اقدامی انجام نمی‌دهند که در نهایت به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود. علم سیاست حکم می‌کند در چنین شرایطی ایران دست به یک دیپلماسی محرمانه بزند و با یک اقدام کنترل شده از سوی ایران و گروه‌های وابسته به ایران علیه رژیم اسرائیل صورت گیرد. این رویکردی است که در گذشته نیز توسط ایران در زمان ترور سردار سلیمانی و حمله به کنسولگری ایران در سوریه صورت گرفته است. برخی معتقدند در شرایط کنونی باید اصل را بر خویشتنداری گذاشت و به این نکته توجه کرد که سیاست انتقام جویانه به ضرر تمام خواهد شد. برخی هم مخالف این دیدگاه هستند. ایران به دلیل تحت‌الشعاع قرار گرفتن امنیت و حیثیت خود در عرصه بین‌المللی نیز به یک اقدام برای تلافی ترور هنیه در تهران نیاز دارد. با این وجود این اقدام باید کنترل شده و همراه با یک دیپلماسی محرمانه باشد.

*اقدام کنترل شده ایران در حالی که اسرائیل در ماه‌های اخیر برخی از فرماندهان مهم جبهه مقاومت را ترور کرده به چه میزان می‌تواند بازدارنده باشد؟

 این ترورها تازگی ندارد در گذشته نیز رژیم اسرائیل نیز دست به چنین ترورهایی می‌زده و اتفاق خاصی نیز رخ نداده است. اسرائیل در گذشته بسیاری از فرماندهان حزب ا... و فلسطین را ترور کرده است. نمونه بارز این افراد دکتر فخری‌زاده بود که توسط اسرائیل در خاک ایران ترور شد. بدون تردید هر اقدامی که ایران انجام دهد می‌تواند وضعیت حال و آینده کشور و مردم را تحت تأثیر قرار دهد. ترور اسماعیل هنیه اتفاق خیلی مهم و دردناکی است.

*ترور هنیه ساعاتی پس از مراسم تحلیف پزشکیان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت. برخی تحلیلگران بر این باور هستند که زمان ترور به دلیل تحت تأثیر قرار دادن رویکرد تعاملی دولت پزشکیان بوده است. این ترور چه تأثیری بر روند دولت پزشکیان خواهد داشت؟

واقعیت این است که این ترور هیچ ارتباطی با دولت پزشکیان ندارد و از قبل برنامه ریزی شده بود. بارها نتانیاهو اعلام کرده که رهبران حماس را در هر جایی به جز قطر مورد هدف قرار خواهیم داد. به همین دلیل این اتفاق می‌توانست در هر کشوری صورت بگیرد. اسرائیل شهید هنیه را در ترکیه و عربستان ترور نکرد، اما به دلیل خصومتی که با ایران داشت هم تلاش کرد یک زهرچشم از ایران بگیرد و هم به اهدافی که در این زمینه داشت دست پیدا کند. به تازگی پادشاه عربستان به آقای پزشکیان نامه نوشته است. من اگر جای آقای ظریف به عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور بودم به رئیس‌جمهور توصیه می‌کردم که اولین سفر خارجی خود را به عربستان سعودی انجام دهد تا فضا تا حدودی تلطیف شود. بدون تردید ترورشهید هنیه نمی‌تواند بر عملکرد دولت پزشکیان تأثیر بگذارد و هیچ ارتباطی نیز با دولت پزشکیان ندارد و تنها یک ترور از پیش تعیین شده و سازمان یافته شده بوده است. حادثه ترور شهید اسماعیل هنیه اتفاق مهمی است که به زیان ایران تمام شد. به هرحال این چهره یکی از مهمانان برجسته مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بود. باید منتظر باشیم تا واکنش گروه‌های اسلامی و جبهه مقاومت را ببنیم چطور خواهد بود و به این موضوع چطور نگاه خواهند کرد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار