| کد مطلب: ۱۱۳۱۵۹۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از پیروزی ایران در جنگ روانی علیه اسرائیل؛

صهیونیست‌ها از هراس موشک‌های ایران به زیر زمین رفتند

آرمان ملی- احسان اسقایی: جمعه شب رسانه‌های غیر رسمی صحنه گردان جنگ روانی علیه اسرائیل بودند. اخبار به گونه‌ای در این رسانه‌ها منتشر می‌شد که گویا تا چند ساعت دیگر تهران به علت تجاوز اسرائیل به خاکش و ترور اسماعیل هنیه عملیات وعده صادق 2 را آغاز خواهدکرد.

صهیونیست‌ها از هراس موشک‌های ایران به زیر زمین رفتند

آن سوی ماجرا اما عملیات‌های مختلفی بین حزب ا.. و اسرائیل در درون خاک طرفین درحال انجام بود. عملیاتی که حزب ا... به علت به شهادت رساندن حاج محسن نفر دوم حزب ا... در لبنان در دستور کار خود قرار داده بود و البته تل‌آویو نیز که از مدت‌ها قبل به دنبال بهانه‌هایی برای حمله به جنوب لبنان بود گهگاه با موشک‌ها، پهپاد و هواپیما به مناطق مختلف لبنان حمله می‌کرد. در خبرهای غیر رسمی آمده بود که اسرائیل حمله ایران را جدی گرفته است. به طوری که برخی از مقامات سیاسی و امنیتی این رژیم به پناهگاه‌های امن منتقل شده‌اند. حتی در خبرها آمد که شهروندان ساکن در سرزمین‌های اشغالی با در دست گرفتن آذوقه برای سپردن چند روز به سنگرها و زیر زمین رفته‌اند. در مجموع اگر چه عملیاتی علیه اسرائیل به صورت یکپارچه از سوی مقاومت در منطقه صورت نگرفت و موشکی هم از ایران به سمت تل‌آویو شلیک نشد اما برنده شب اول جنگ بدون برو و برگشت ایرانی‌ها و جبهه مقاومت بودند. چرا که هراسی عجیب در رسانه‌ها به علت احتمال حمله موشکی ایران علیه اسرائیل قابل مشاهده بود. از منظر روانی بلایی بر سر رژیم اسرائیل آمد که شاید آثار آن تنها قابل مقایسه با عملیات وعده صادق و یا عملیات 7 اکتبر باشد.

*رایزنی‌های تلفنی نتانیاهو و بایدن

 در اوج تنش‌های رسانه‌ها علیه اسرائیل و جنگ روانی پیچیده‌ای که علیه نظامیان آنها در رسانه‌ها ایجاد شده بود. بایدن و نتانیاهو با یکدیگر گفت‌وگو کردند و آنگونه که در رسانه‌های غیر رسمی آمده است، بایدن در ارتباط با ترور اسماعیل هنیه و آثاری که این ترور بر هرگونه آتش بس خواهد گذاشت به نتانیاهو تذکر داده است و حتی بایدن به نتانیاهو گوشزد کرده است که اگر بار دیگر چنین اقدامی از سوی اسرائیل صورت گیرد، آمریکا دیگر به حمایت از تل‌آویو نخواهد پرداخت. ایران با ایجاد هراس در اسرائیل توانست بر رفتار ساکنان فلسطین اشغالی اثر بگذارد و بنابر آنچه گفت شده هراس در آن شب نگذاشت؛ اهالی اسرائیل آسوده بخوابند.

*هماهنگی بین کشورهای منطقه

 همچنین اخبار دیگری نیز در ارتباط با رایزنی آمریکا و اسرائیل با برخی از کشورهای منطقه منتشر شد تا از سامانه‌های پدافند موشکی این کشورها به منظور مقابله با موشک‌های ایران همانند آنچه در عملیات وعده صادق رخ داد، استفاده شود تا از میزان خسارات احتمالی موشک‌های ایران به اسرائیل جلوگیری کنند. به احتمال زیاد با توجه به اینکه اردن در آن عملیات نقش پدافندی ویژه‌ای داشت، این بار نیز با این کشور رایزنی‌هایی صورت گرفته است. از سوی دیگر همزمان با انتشار اخبار رسمی و غیر رسمی در ارتباط با نوع حمایت‌های آمریکا از اسرائیل در برابر اقدامات ایران، خبرهایی از حضور چندین کشتی جنگی در دریای سرخ و خلیج عدن منتشر شد و گویا قرار است از سامانه‌های پدافندی این رزم ناوهایی آمریکایی به منظور مقابله با موشک‌های ایران استفاده شود. البته اخباری هم در ارتباط با حضور یکی از کشتی‌های جنگی معروف آمریکا درخلیج فارس منتشر شد. در مجموع بر اساس این اخبار منتشر شده می‌توانیم به این نتیجه برسیم که آمریکا و متحدانش بیش از گذشته در صدد هستند به منظور مقابله با موشک‌های ایران به کمک اسرائیل آمده تا کمترین خسارات در طول عملیات احتمالی به تل‌آویو خورده شود. همچنین یک دیپلمات ایرانی به وال استریت ژورنال گفت: تماس‌های بین‌المللی برای جلوگیری از پاسخ ایران به اسراییل بی‌فایده است. او گفت که اسرائیل «خط قرمز» را رد کرده است و پاسخ ایران «سنگین» خواهد بود. در همین حال یک مسئول آمریکایی به وال استریت ژورنال گفت: انتظار داریم حمله ایران قبل از پایان هفته انجام شود. همچنین روزنامه اسرائیلی معاریو خبر داد که اسرائیل در حالت آماده باش کامل برای پاسخ گسترده ایران است.

*پیش بینی حملات ویرانگر ایران

 با اوج گیری احتمال حمله ایران به اسرائیل با همراهی جبهه مقاومت و انتشار اخبار مختلف در ارتباط با هماهنگی ایران و مقاومت در منطقه به منظور حمله به اسرائیل در برابر ترور ناجوانمردانه شهید هنیه در خاک ایران.

رسانه‌های مختلف از همراهی تمامی سطوح نظامی در ایران در این عملیات احتمالی خبر دادند و حتی آنها در ارتباط با موشک‌هایی که احتمالا توسط ایران در این حملات استفاده خواهد شد نیز تحلیل‌هایی ارائه دادند و نوشتند که موشک‌های هایپرسونیک ایران می‌تواند ظرف کمتر از چند دقیقه به اسرائیل برسد و از سوی دیگر موشک‌های بالستیک ایران با عبور از آسمان عراق و... با اختلاف چند ساعت به اهداف خواهد رسید. از این منظر چون کمترین موشک‌های ایران که در عملیات وعده صادق به دام پدافند‌ها افتاده بودند، موشک‌های بالستیک بود. پیش بینی می‌شود، در صورتی که ایران از موشک هایپرسونیک استفاده کند آثار ویران کننده‌ای از اصابت این موشک‌ها به بار ‌آید.

*دو پیش بینی در مورد حمله احتمالی

پل سالم، معاون «اندیشکده خاورمیانه» در آمریکا دو سناریو را در ارتباط با تنش بین ایران و اسرائیل مطرح کرده است. الف. اوج گیری پاسخ و ضدپاسخ‌های آینده به سطوح جدیدی از خطر خواهد رسید، اما سپس با آتش‌بس غیررسمی جدید و «قوانین بازی» جدیدی از بازدارندگی، متوقف خواهد شد، مانند پس از ماجرای حمله اسرائیل به کنسولگری و پاسخ ایران در آوریل. ب. تشدید تنش به سرعت به جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌ا... و جنگ مستقیم بین اسرائیل و ایران تبدیل خواهد شد. در هر دوی این جنگ‌های احتمالی، آمریکا به عنوان شرکت‌کننده در طرف اسرائیل حضور دارد. لذا باید از آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی خواست که این احتمالاً حرکت به سمت جنگ بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی را متوقف کنند. اما پس از دیدار نتانیاهو با واشنگتن به وضوح مشخص است که دولت بایدن تأثیر کمی بر تصمیم‌گیری نتانیاهو دارد. همچنین، چین و روسیه نیز نفوذ کمی بر تهران و هم‌پیمانانش دارند. در این وقفه بسیار متشنج قبل از طوفان بعدی، می‌خواهم باور کنم که مسیر‌های جایگزین می‌توانند پیدا شوند و افکار خردمندتر و آرام‌تر می‌توانند همچنان پیروز شوند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار