| کد مطلب: ۱۱۳۱۴۴۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی علل و پیامدهای شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس را بررسی می‌کند

خونخواهی ایرانی، وقاحت غربی

آرمان ملی آنلاین - حمید شجاعی: ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس آن هم در شرایطی که برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران به طور رسمی از سوی کشورمان دعوت شده بود و با پاسپورت دیپلماتیک در ایران حضور داشت از زوایای مختلفی قابل بحث و بررسی است.

خونخواهی ایرانی، وقاحت غربی

اینکه چه هدفی از ترور چهره میانه‌رو حماس که از قضا در تلاش برای آتش بس و صلح دائم بود در میان بوده است. اینکه چرا این ترور در تهران و فردای روز تحلیف که یکی از مهم‌ترین فرآیندهای سیاسی کشور است اتفاق می‌افتد. یا اینکه چرا پس از روی کار آمدن مسعود پزشکیان با شعارهای وفاق ملی، تعامل بین‌المللی و مذاکره، درست فردای تحلیفش باید این اتفاق رخ دهد و از سوی دیگر صهیونیست‌ها چه سودی از این ترور می‌برند؛ پاسخ ایران و جبهه مقاومت چگونه خواهد بود و تلاش غربی‌ها برای کاهش شدت پاسخ ایران؛ مسائل و پرسش‌هایی است که هر کدام از زوایه‌ای مشخص قابل پردازش و بررسی است. جالب اینکه این ترور در شرایطی رخ داده است که صهیونیست‌ها به دنبال از سرگیری مذاکرات صلح در جهت تبادل زندانیان بودند و اتفاقا چهره تعامل‌گر و دیپلماتیک حماس نیز اسماعیل هنیه بود که او هم مثل روسای قبلی دفتر سیاسی حماس در دهه‌های گذشته به دنبال توافقاتی برای برقراری آتش بس دائمی بود. اما ترور وی مثل سایر چهره‌های سیاسی بلندپایه نشان داد که اساسا اسرائیل با ترور افراد میانه‌رویی چون شیخ احمد یاسین و اسماعیل هنیه به دنبال مفاهیمی چون صلح، آتش بس یا توافق نیست و صرفا درصدد حذف چهره‌های تاثیر‌گذار حماس است. لذا پشت پرده ترور هنیه نشان از برخورد حذفی صهیونیست‌ها با حماس دارد و آتش بس و مذاکره چیزی جز یک شو تبلیغاتی نیست. چنانکه نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در واکنش به درخواست‌ها برای ادامه مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل اسرا اعلام کردند «چگونه می‌توان مذاکراتی را انجام داد که در آن یک طرف مذاکره، طرف دیگر را به قتل می‌رساند؟»در نتیجه به نظر نمی‌رسد با وجود فشارها و توصیه‌ها حداقل تا چند مدت مساله مذاکره و توافق میان حماس و اسرائیل اجرا شود. از طرف دیگر اینکه چرا این اتفاق در تهران و درست فردای روز تحلیف رئیس‌جمهور اتفاق می‌افتد باید اذعان داشت که قدر مسلم صهیونیست‌ها پیش از این می‌توانستند در ترکیه یا قطر نیز دست به این اقدام جنایتکارانه بزنند؛ اما برخی معتقدند که صهیونیست‌ها با این اقدام یعنی ترور در تهران خواستند ابتدا ایران را در حوزه مهم‌ترین دستاوردش در منطقه یعنی مساله امنیت به چالش بکشند و از طرفی به زعم خود پاسخ عملیات وعده صادق ایران را داده باشند. البته در هر مورد نیز اشتباه محاسباتی داشت. چرا که اساسا با چنین اتفاقی مساله امنیت در ایران مورد پرسش قرار نمی‌گیرد و در ثانی اقدام صهیونیست‌ها در قبال عملیات وعده صادق ایران قابل مقایسه نیست که ارکان رژیم صهیونیستی به لرزه در آمد و اگر برنامه به نحو دیگری بود شاید حیفا، تل‌آویو و دیمونا نیز شرایط دیگری را تجربه می‌کردند. هر چند که با ترور اسماعیل هنیه به نظر می‌رسد عملیاتی گسترده‌تر از وعده صادق در پیش باشد که برای صهیونیست‌ها بسیار سخت‌تر و دردآور‌تر از وعده صادق عمل کند و ضربات سختی بر پیکره آنها فرو‌د آید. نکته مهم‌تر اینکه جدای از ترور یکی از رهبران مقاومت که اگر در هر کجا این اتفاق می‌افتاد ایران واکنش خاص خود را داشت تعرض و تجاوز صهیونیست‌ها به خاک ایران و اقدام به ترور مهمان سیاسی ایران به لحاظ قوانین بین‌المللی نیز این اجازه را به ایران می‌دهد و ایران می‌تواند بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد از حق مشروع خود در اقدام متقابل و تلافی جویانه استفاده کند.

*ترس از وفاق ملی و تعامل بین‌المللی پزشکیان

مساله مهمی که طی روز‌های اخیر پس از ترور اسماعیل هنیه مطرح می‌شود این است که چرا در روز اول کاری مسعود پزشکیان باید این اتفاق دهد. به نظر می‌رسد پاسخ این مساله را باید در نوع نگاه، شعارها و سخنان مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران جست‌وجو کرد. رئیس‌جمهور کشورمان نام دولت خود را دولت وفاق ملی گذاشته و از تعامل در داخل و نظام بین‌الملل سخن گفته است. احیای برجام و رفع تحریم‌ها بر مبنای مذاکره و گفت‌وگو، گفت‌وگو با غرب و حرکت بر اساس تعامل و گفت‌وگو در نظام بین‌الملل مسائلی است که پزشکیان از آنها سخن به میان آورده است. اینها مسائلی است که اتفاقا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حسن روحانی نیز مدنظر بود و اجرا می‌شد و از قضا در آن روزها نیز مهم‌ترین مخالف حضور فعال ایران در نظام بین‌المللی؛ مذاکره با غرب و برجام رژیم صهیونیستی بود که از هرگونه کارشکنی برای تخریب فضای ایران و غرب استفاده می‌کرد. چرا که تداوم ارتباط تهران با پایتخت‌های غربی را به ضرر خود می‌دانست و در آن صورت دیگر آنطور که باید آمریکا را نیز مدافع خود نمی‌دید. دقیقا هم زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و علیه ایران تحریم‌های یکجانبه اعمال کرد این صهیونیست‌ها بودند که آمریکایی‌ها را به رویکردهای بیشتر ضد ایرانی تشویق می‌کردند چرا که به دنبال امنیتی سازی منطقه بودند تا تحرکات خود را بیش از پیش کنند. در شرایط حاضر نیز با توجه به رویکردها و نگاه رئیس‌جمهور و دولت چهاردهم مبتنی بر تعامل با دنیا صهیونیست‌ها از همین روزهای ابتدایی دست به جنایت و ترور یکی از رهبران بلندپایه حماس در تهران زدند که تا از همین ابتدا به نوعی ترس خود را از شعار وفاق ملی و تعامل بین‌المللی پزشکیان و دولتش نشان دهند. اتفاقی که بحران‌زا شد و جدای از اینکه جبهه مقاومت یکی از رهبران خوشنام و موثرش را از دست داد منطقه را نیز به تلاطم کشید. اتفاقی که اسرائیل و نتانیاهو دوست دارند ادامه پیدا کند تا جنگ را از غزه به منطقه بکشانند تا بتوانند چند صباحی بیشتر تنفس کرده و زنده بمانند. هر چند که سخنان پزشکیان در مراسم تحلیف و دفاع جانانه و تمام قد از آرمان فلسطین، حماس و غزه نیز در این اتفاق بی‌تاثیر نبود. جایی که گفت: ‌«آنان که سلاح‌های کودک‌کشان غزه را تأمین می‌کنند نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند. هیچکس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگند و بر آنان بمب می‌ریزند مورد تشویق و حمایت قرار گیرد.» اظهاراتی که اتفاقا با تشویق اسماعیل هنیه و سایر رهبران مقاومت منطقه همراه بود. در نتیجه می‌توان گفت ترور هنیه در راستای تخریب دولت دکتر پزشکیان آن هم یک روز پس از مراسم تحلیف و دفاع جانانه او از مقاومت و تخریب روند ادامه مذاکرات با آمریکایی‌ها در دولت جدید صورت گرفته است. نکته دیگر هم اینکه با وجود در پیش بودن انتخابات آمریکا و احتمال بالای رای آوردن کامالا هریس و از آنجا که وی مخالف نتانیاهو و دولتش است با این اقدام در صدد تضعیف پایگاه رای کامالا هریس در آمریکا بر آمد چرا که با هرگونه افزایش تنش میان اسرائیل و ایران، هریس را مجبور به حمایت از نتانیاهو و اسرائیل خواهد کرد.

* پاسخ ایران؛ وقاحت غربی

پاسخ، انتقام و خونخواهی ایران قطعی و حتمی است و این مساله‌ای نیست که بخواهد مورد مذاکره یا تجدید نظر قرار گیرد. این نکته‌ای است که خود غربی‌ها نیز بدان واقفند. اما با این حال طی روزهای گذشته گفت‌وگو‌های فشرده خود را با برخی کشورهای منطقه در جهت کاهش شدت پاسخ ایران آغاز کرده‌اند. چنانکه دیپلمات‌های اروپایی تلاش دارند تا تهران را برای عدم پاسخگویی به این اقدام متقاعد کرده و حاشیه امنی برای اقدامات تروریستی این رژیم مهیا کنند. گفت‌وگوهای تلفنی علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه با وزرای خارجه مصر، ترکیه، عربستان و قطر در همین راستا قابل ارزیابی است. اخیرا جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در همین خصوص گفته: «حرف مقام‌های ایران درباره گرفتن انتقام از اسرائیل جدی گرفته شود. ایران تا همین حالا ثابت کرده که توانایی و اراده برای حمله به اسرائیل را دارد.» آکسیوس نیز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: دولت بایدن متقاعد شده است که ایران در طی روزهای آینده در پاسخ به ترور هنیه، اسرائیل را مورد حمله قرار خواهد داد. مسئولان آمریکایی افزوده‌اند: اسرائیل خود را برای مقابله با پاسخ ایران آماده می‌کند و انتظار می‌رود که مشابه حمله ۱۳ آوریل (وعده صادق) باشد. پاسخ ایران نیز ممکن است گسترده‌تر باشد و ممکن است حزب‌ا... لبنان نیز در آن مشارکت کند. این در حالی است که اروپایی‌ها ایران را در اقدامی عجیب به خویشتنداری دعوت می‌کنند. جالب اینکه زمانی که رژیم سفاک صهیونیستی دست به جنایت و ترور می‌زند اروپایی‌ها خاموشند و صحبتی نمی‌کنند، اما زمان انتقام و خونخواهی که فرا می‌رسد با وقاحت کامل به فکر خویشتنداری می‌افتند. با این همه، اما ایران طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد از حق مشروع خود در اقدامی متقابل و تلافی جویانه استفاده می‌کند و خونخواهی سخت و دردناکی از صهیونیست‌ها خواهد داشت.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار