| کد مطلب: ۱۱۳۱۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از برخی ‌حاشیه‌های انتصابات

چرا با معاونت آذری جهرمی مخالفت شد؟

آرمان ملی– مطهره شفیعی: «قرار است حاصل کار ما که به رئیس‌جمهور ارائه خواهد شد شامل ۶۰ درصد افرادی خواهد بود که سن آنها از ۵۰ الی ۵۵ پایین‌تر است. ۶۰ درصد آنان برای بار اول که وارد هیأت دولت می‌شوند.

 چرا با معاونت آذری جهرمی  مخالفت شد؟

حالا نه این‌که ۶۰ درصد زیر ۵۰ سال باشند و همان ۶۰ درصد نیز بار اولشان باشد. ممکن است ۶۰ درصد بار اولشان باشد و یک ۶۰ درصد دیگر یعنی اگر شش تا پیشنهاد می‌کنیم، سه نفر زیر ۵۰ سال باشد و سه نفر از آنان بار اولشان باشد.» این جملات اظهارات محمدجواد ظریف، رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم است که چندی پیش بیان شد. نمی‌توان آنچه ظریف بیان کرد را بدون هماهنگی با دکتر پزشکیان دانست بنابراین به اعتقاد رئیس‌جمهور هم کابینه باید جوان باشد اما انتصاب‌هایی که تا به امروز صورت گرفته موید این اظهارات نیست و سن افراد منصوب شده در کابینه بیش از 50 بوده است.

*چرا  با معاونت آذری جهرمی  مخالفت شد؟

روز پنجشنبه محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه جلسات معرفی کابینه در این ایام انجام شده است؟ گفت: «در حال انجام است و ان‌شاءا... امیدوار هستیم قبل از اینکه به ضرب‌الاجل قانونی برسیم، آقای رئیس‌جمهور کابینه را که از افراد شایسته خواهند بود، معرفی کند و در این بین شایستگی افراد اولویت اصلی است.» وی در ادامه در واکنش به اینکه ممکن است یکشنبه هفته آینده معرفی شود؟ اظهار داشت: «قطعا خیر» در اظهارات عارف اشاره‌ای به استفاده از جوانان نشده و تاکید او بر بر شایستگی افراد است. همین موضوع واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت چنانکه خبرآنلاین روز گذشته نوشت: «آذری جهرمی در ایام تبلیغات انتخاباتی پابه‌پا و دوشادوش پزشکیان برای پیروزی در انتخابات تلاش کرد. گرچه نام او در لیست اعضای اصلی شورای راهبری نیز دیده می‌شد ولی نشانه‌ها حکایت از آن داشت که حضور پررنگی در جلسات تصمیم‌گیری نداشت و خودخواسته چندگام عقب‌تر ایستاده بود. اجماع شورای راهبری و برخی چهره‌های اثرگذار در نهایی کردن کابینه پیشنهادی چهاردهم، بر حضور آذری جهرمی در سمت معاونت اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری بوده است. تنها مخالف این انتصاب محمدرضا عارف، معاون اول دولت بوده است. سابقه مخالفت عارف البته به این موضوع محدود نمی‌شود و در دوران حضور محمدجواد آذری جهرمی در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم نیز عارف یکی از مخالفان او در این وزارتخانه بود. وزارتخانه‌ای که عارف خود نیز زمانی دیگر مسئولیت آن را عهده‌دار بود. بنا بر روایت‌ها، اجماع صورت گرفته در نهایت با مخالفت عارف و برخی اصلاح‌طلبان کنار گذاشته می‌شود و گزینه‌ای دیگر برای این سمت از سوی رئیس‌جمهوری معرفی می‌شود. حضور در معاونت علمی فناوری دولت چهاردهم نیز یکی دیگر از سمت‌های پیشنهادی برای آذری جهرمی بوده است که عارف در این مورد هم بنا به ملاحظاتی که برای این معاونت داشته با آن مخالفت می‌کند. چرا آذری جهرمی پیشنهاد وزارت ورزش و وزارت ارتباطات را نپذیرفت؟ از سوی دیگر بنا بر اخبار رسیده به خبرآنلاین، سکانداری «وزارت ورزش و جوانان» و «وزارت ارتباطات» نیز به آذری جهرمی پیشنهاد شده بود که آذری جهرمی نپذیرفته است. در مورد اول آذری جهرمی تاکید کرده که در وزارت ورزش اصل بی‌طرفی در ورزش حائز اهمیت است و او نمی‌تواند از این منظر این مسئولیت را بپذیرد. در مورد وزارت ارتباطات نیز آذری جهرمی تاکید داشته حضورش در این جایگاه قطعا با مخالفت‌های جدی روبه‌رو خواهد شد که ضربه جدی در مسیر کار این وزارتخانه و دولت پزشکیان خواهد بود و برهمین اساس این پیشنهاد را نپذیرفته است. «کمک به دولت» اما عبارتی است که چندین‌بار از سوی آذری جهرمی مطرح و تکرار شده است و این‌بار نیز تاکید کرده است که در بیرون از دولت به پزشکیان کمک خواهد کرد و کنار دولت می‌ماند.

جوانان هنوز جایی در دولت جدید ندارند

مخالفت‌ها با حضور محمدجواد آذری جهرمی در دولت پزشکیان درحالی صورت گرفته است که از یک سو پزشکیان و از سوی دیگر شورای راهبری بارها بر تجدید نسل مدیران و استفاده از جوانان تاکید داشتند و حضور آذری جهرمی در دولت چهاردهم فارغ از نقش اثرگذار او در فرآیند انتخابات، از آنجا که جوان‌ترین وزیر ادوار مختلف بود و به‌خاطر کارنامه عملکردی‌اش در وزارت ارتباطات نماد مدیر جوان شناخته می‌شود، این انتظار را ایجاد کرده بود که در دولت جدید نقشی ایفا کند اما تا این لحظه هنوز چهره‌های قدیمی سیاست فضایی برای جوان‌ترها در دولت پزشکیان باز نکرده‌اند.

*توصیه زیدآبادی به پزشکیان

احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی خود، خطاب به مسعود پزشکیان نوشت: «پزشکیان سخت مراقب باشد! دولت مرحوم سیدابراهیم رئیسی در ابتدای کارش مشورت‌خواهی کرد، اما یا به مشورت‌ها وقعی ننهاد یا عکس آن عمل کرد. حالا امیدوارم دولت آقای پزشکیان، هم مشورت‌خواه و هم پایبند به مشورت‌های سدید و متقن و مدلل باشد. در ماجرای اخیر او ظاهرا بیش از اندازه تحت تأثیر عواطفش قرار گرفته، حال آنکه سیاست عرصه سنجش و حسابگری قل سرد است. بی‌نهایت مراقب باشد و عواقب هر تصمیمی را در نظر بگیرد و به‌خصوص تحت‌تأثیر افراد خودفریب قرار نگیرد .»

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار