| کد مطلب: ۱۱۳۱۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد

احمد دستمالچیان درگفت‌وگو با آرمان ملی؛

خاورمیانه رهن اقدامات تشنج آفرین نتانیاهوست

آرمان ملی- احسان اسقایی: تل آویو دست به اقدامی تروریستی در دل خاک ایران زده است و رهبر حماس را که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کرده بود و مهمان دیپلماتیک ایران بود در یک عملیات تروریستی به شهادت رسانده است.

خاورمیانه رهن اقدامات تشنج آفرین نتانیاهوست

هرچند اسرائیل تا به این لحظه مسئولیت این ترور را برعهده نگرفته اما همه به این موضوع اذعان دارند که این ترور کار شخص نتانیاهو است و احتمالا چراغ سبز لازم را هم در این ارتباط از آمریکایی‌ها در سفر به واشنگتن گرفته است. در برابر این اقدام تروریستی در خاک ایران بسیاری معتقدند که تهران واکنش شدیدی به اسرائیل خواهد داد چرا که مقام معظم رهبری بر این موضوع صراحتا اذعان کرده‌اند و آمریکایی‌ها نیز انتقام ایران را جدی گرفته و بر اساس اخبار مختلف به منظور مقابله با حملات تهران به تل آویو 12کشتی جنگی را به مدیترانه و دریای سرخ اعزام کرده‌اند.از سوی دیگر آمریکا و اسرائیل با برخی از حامیان خود در منطقه هماهنگ کرده‌اند که با سامانه‌های موشکی خود به مقابله با هرگونه حمله موشکی از سوی ایران و حزب ا... بپردازند. به نظر می‌رسد منطقه در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته است و باید در انتظار بود ظرف روزهای آینده چه رخ خواهد داد. آیا ایران مستقیما مانند عملیات وعده صادق به اسرائیل موشک می‌زند یا اینکه این بار محور مقاومت انتقام خونریزی اسرائیل در ایران را می‌گیرد. به نظر می‌رسد سناریوی دوم جدی و سناریوی اول قطعی است و احتمالا کل محور مقاومت در منطقه به صورت مستقل حمله به اسرائیل را در دستور کار قرار خواهند داد. آرمان ملی برای بررسی این مساله با احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در بیروت به گفت‌وگو پرداخته است. او معتقد است ایران باید در چند سطح به عملیات تروریستی اسرائیل پاسخ دهد.

*اسماعیل هنیه در طول 10 ماه گذشته که عملیات حماس علیه اسرائیل آغاز شده در قطر ساکن بوده و به ترکیه هم سفر کرده است. اسرائیل از ابتدا برنامه ترور وی را در دستور کار داشته چرا تهران را برای این عملیات برگزیده است؟

بنیامین نتانیاهو به دنبال اجرایی کردن استراتژی اصلی خود است و از ابتدا قصد داشت که هرچه بیشتر دامنه بحران را در خاورمیانه بالا ببرد تا در انزوا قرار نگیرد و شرکای دیگری را با خود در  این بحران همراه کند. از قدیم بنده معتقد بودم و اکنون نیز معتقدم که خاورمیانه رهن اقدامات نابخردانه و تشنج آفرین نتانیاهوست و اینکه او به دنبال شرایطی است که به اقدامات ننگین خود ادامه دهد. در نتیجه باید کشورهای منطقه در اقدامی هماهنگ دست بزنند که نتانیاهوی وحشی که افسار بریده است و حاضر است دست به هر اقدامی بزند؛ بیش از این منطقه را به آتش نکشد. از این جهت باید به صورت جمعی در برابر او ایستاد. نتانیاهو دقیقا تهران را برای انجام این ترور انتخاب کرده تا ایران را مجبورکند که عکس العمل نشان داده و دومینویی از کنش و واکنش در خاورمیانه به وجود آورد. همزمانی ترور در تهران و بیروت را هم می‌توان در همین راستا تحلیل و تفسیر کرد.

*فرمودید که نتانیاهو به دنبال به آتش کشیدن منطقه به نفع خود است. اکنون او در ایران یکی از اصلی‌ترین رهبران حماس را ترور کرده. سطح برخورد تهران با اسرائیل باید در چه سطحی باشد که اولا عملیات بازدارنده باشد و دوما منطقه بیش از این وارد تنش احتمالی نشود؟

به نظر من تهران باید در دو سطح با اسرائیل برخورد کند. برخود تهران اولا باید در سطح سیاسی باشد و در ثانی از سایر سطوح نیز باید به اسرائیل فشار آورد. در سطح سیاسی نتانیاهو باید در مجامع بین‌المللی و در اروپا و در سایر کشورها از طریق زبان دیپلمماسی این معنا را جا بیندازد که رژیم اسرائیل نمونه بارز تروریست دولتی است و به هیچ قانون بین‌المللی معتقد نیست و حاکمیت کشورها را هم نقض می‌کند و باید این اقدام او محکوم شود. این محکومیت باید با کوشش سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و سایر کشورها که همراه جمهوری اسلامی ایران هستند در دستور قرار گیرد. در سطوح دیگر نیز ایران باید جوابی مناسب را در زمانی مناسب بدهد و دشمن همان طور که در عملیات وعده صادق گوشمالی شد باید؛ اکنون نیز گوشمالی شود.

*سطح پاسخ ایران باید چگونه باشد که بازدارندگی تولید کند؟

بنده در ارتباط با نوع اقدام ورود پیدا نمی‌کنم. این بستگی به تصمیمات مقامات عالی کشور دارد. نوع جوابی که داده می‌شود اما باید دردناک باشد. همان طور که عملیات وعده صادق اینگونه بود. اکنون با این ترورحاکمیت ایران نقض شده و باید نسبت به این تجاوز آشکار در دو سطح سیاسی و سطوح دیگر در وقت و زمان مناسب تصمیم گیری شود.

*با شهادت اسماعیل هنیه در تهران و شایعه در مورد برخی ترورها علیه رهبران حماس در غزه و حتی

ترور در لبنان این احتمال را می‌توان داد که حماس در مسیر خود با بحران‌هایی روبه‌رو شود؟

حماس با بحران‌های بسیار سخت‌تری هم روبه‌رو بوده است. در زمان آغاز به کار تشکیلات اعضای آن با سخت‌ترین فشارها روبه‌رو بودند. از جمله اینکه بنیانگذار حماس آقای شیخ احمدیاسین ترور شد و در این مدت هم رهبران دیگری از حماس ترور شدند و از همان ابتدا اسرائیل بحران‌های زیادی را با توسل به ترور برای حماس ایجاد کرد اما حماس یک جریان فکری، عقیدتی و تشکیلاتی است که کاملا بین مردم حضور دارد و طبیعی است که نمی‌توان با چنین تشکیلاتی با توسل به ترور و حذف فیزیکی برخورد کرد. حماس با سنگ، مبارزه با اسرائیل را شروع کرد بعدها با چاقو روی آورد و بعدها سلاح‌های دیگر و امروز مشاهده می‌کنیم با تشکیلات عریض و طویلی در عرصه نظامی دارد و با اینکه سخت‌ترین شرایط را در ده ماه گذشته داشته اما اسرائیل نتوانسته از نظر تشکیلاتی و نظامی چندان به حماس فشار آورد و آن را نابود کند. بخشی از این تشکلات از بین رفته اما ظرفیت آن همچنان باقی است پس صهیونیست‌ها هیچ نفعی از حذف نخواهند برد بلکه ریشه مبارزه با این حملات عمیق‌تر خواهد شد و اسرائیل در آینده با حماسی بسیار مجهزتر روبه‌رو خواهد شد که ممکن است سلاح‌های پیچیده و جدیدی هم داشته باشد که مقابله با آن برای اسرائیل ممکن نباشد.

حماس با بحران‌های بسیار سخت‌تری هم روبه‌رو بوده است. در زمان آغاز به کار تشکیلات اعضای آن با سخت‌ترین فشارها روبه‌رو بودند. از جمله اینکه بنیانگذار حماس آقای شیخ احمدیاسین ترور شد و در این مدت هم رهبران دیگری از حماس ترور شدند و از همان ابتدا اسرائیل بحران‌های زیادی را با توسل به ترور برای حماس ایجاد کرد اما حماس یک جریان فکری، عقیدتی و تشکیلاتی است که کاملا بین مردم حضور دارد و طبیعی است که نمی‌توان با چنین تشکیلاتی با توسل به ترور و حذف فیزیکی برخورد کرد

* از مدت‌ها قبل از اینکه اتفاق مجدل الشمس در بلندی‌های جولان بیفتد که روایت غالب علت آن را موشک‌های سامانه گنبد آهنین می‌دانند اسرائیل به دنبال ضربه به حزب ا... بود آیا اکنون در موقعیت کنونی که کل جبهه مقاومت در صدد هستند اسرائیل را بزنند ممکن است. تل آویو به خواست خود یعنی کاهش قدرت نظامی لبنان به حمله به جنوب این کشور دست یابد؟

مجدل الشمس سناریویی بود که خود رژیم صهیونیستی طراحی کرده بود و سید حسن نصر ا... هم بارها تاکید کرده که اگر حزب ا... اشتباهی کند شهامت پذیرش آثار آن را دارد پس این یک طراحی بزدلانه‌ای بوده نتانیاهو زمینه‌سازی لازم برای حمله به لبنان را پیدا کرده و فرمانده ارشد حزب ا... را ترور کرد. امروز البته همه تحلیلگران مهم جهان و حتی سران برخی کشورهای جهان به این موضوع اذعان می‌کنند که حیات ننگین نتانیاهو در گروی بحران آفرینی است او هر جایی و در هر مکانی بتواند اقدامی بکند که باعث بالا بردن دامنه بحران شود این کار را خواهد کرد و در انتظار تبعات آن نخواهد بود چرا که به استیصال و درماندگی رسیده است و فردی که در حال غرق شدن است به فکر بعدش نیست و به هر چیزی چنگ می‌زند. در نتیجه وضعیت کنونی را به وجود آورده است و آنچه در اینجا مهم است و باید مورد تحلیل قرار گیرد آن است که اگر نتانیاهو و رژیم صهیونیستی در محاسبات خود اشتباه کنند کما اینکه در قبل اشتباه کردند و دست به ریسک‌های پر خطر بزنند حتما طبعاتی سنگین‌تر از ماجرای غزه و طوفان اقصی در برابر آنها ظاهر می‌شود و زمین زیر پای آنها خواهد لرزید چرا که محور مقاومت ساکت نخواهد نشست چرا که این محور محوری پویا و با صلابت در منطقه است و دریایی از انسان‌های مجاهد و مقاوم و پا به کار آماده مقابله با اسرائیل هستند و خاورمیانه به آتش کشیده شده و دود آن به چشم رژیم صهیونیستی خواهد رفت و در محاصره میلیون‌ها انسان مبارز قرار خواهد گرفت که سر ازپا برای شهادت نمی‌شناسند.

*گویا بایدن و نتانیاهو با هم صحیت‌هایی در مورد برخورد احتمالی با ایران کرده‌اند و از قرار معلوم 12 کشتی آمریکا نیز در این ارتباط به منطقه آمده است. آیا ممکن است ترورهای اسرائیل از قبل به اطلاع آمریکا رسیده باشد؟

از بدترین دولت‌هایی که آمریکا به خود دیده دولت کنونی آمریکاست. بایدن از یک طرف ادعای دموکرات بودن می‌کند و از طرف دیگر خود را صهیونیست می‌داند. از طرف دیگر نمایش برقراری آتش بس در غزه را برپا می‌کند اما از طرف دیگر چراغ سبز کامل به نتانیاهو برای کشتار زنان و کودکان می‌دهد. از یک طرف مبارزان را در یمن سرکوب می‌کند و حزب ا.. را تهدید می‌کند و از طرف دیگر از کشتار در غزه حمایت می‌کند. از این رو نمی‌توان اینگونه به مساله نگاه کرد که اسرائیل در انجام ترورهای خود با آمریکا هماهنگ نیست و به نظر می‌رسد نتانیاهو در آمریکا بسیاری از عملیات‌های کنونی‌اش را با شخص جو بایدن دموکرات هماهنگ کرده است.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار