| کد مطلب: ۱۱۳۱۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد

حسین کنعانی مقدم در گفت و گو با آرمان ملی ترور اسماعیل هنیه در تهران را بررسی می کند

نتانیاهو از تز بحران علیه بحران استفاده می کند

آرمان ملی- احسان کرمانشاهی: ترور اسماعیل هنیه در تهران توسط اسرائیل باعث شده است کارشناسان مختلف در مورد ابعاد مختلف این ترور اظهار نظر کنند.

نتانیاهو از تز بحران علیه بحران استفاده می کند

 این ترور تقریبا همزمان با ترور حاج محسن، نفر دوم حزب ا... در لبنان صورت گرفته که بیان کننده آن است که سیاست ترور رهبران مقاومت در منطقه در اوج قرارگرفته و با توجه به سفر اخیر بنیامین نتانیاهو به آمریکا و دیدگاه او در ارتباط با حمله سنگین به لبنان و مخالفت با این حمله در آمریکا احتمالا نتانیاهو با آمریکایی ها توافق کرده است تا آنجا که می‌تواند به سیاست ترور رهبران مقاومت در منطقه دامن بزند تا شاید بتواند قدرت مقاومت در منطقه را با چالش مواجه کند. با این وجود توسل به ترور آن هم در تهران توسط اسرائیل و موضع گیری ایران در ارتباط با پاسخ به این ترور و همچنین اثرگذاری این ترور بر  پرونده بین ایران و آمریکا و حتی مذاکرات حماس و اسرائیل برای آتش‌بس موضوعاتی است که بعد از این ترور مطرح شده است.آرمان ملی در گفت و گو با حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل بین‌الملل، ترور اسماعیل هنیه در تهران را بررسی می کند. وی معتقد است:« نتانیاهو به علت شرایط بحرانی‌ای که دارد از تز بحران علیه بحران استفاده می‌کند و با ایجاد بحران در نقاط دیگر و تغییر زمین بازی به دنبال آن است که  با مشکلات درونی خود مقابله کند. لذا او اجرای این سیاست را به سفر آقای هنیه به تهران موکول و در تهران برای اثرگذاری این ترور نقشه خود را اجرایی کرد. سخنرانی آقای پزشکیان پاسخی به استنداپ کمدی آقای نتانیاهو در کنگره آمریکا بود. این سخنرانی در جمعی انجام شد که مسئولین کشورهای مختلف حضور داشتند وهمه خبرگزاری‌های جهان روی آن تمرکز کرده بودند و آقای پزشکیان پیام ملت ایران و خواست مردم فلسطین را به جهان مخابره کرد. احتمالا نتانیاهو بعد از شنیدن این سخنرانی دستور اجرای عملیات را داده است.» در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*ترور اسماعیل هنیه در تهران دقیقا زمانی صورت گرفت که پزشکیان در مراسم تحلیف در مجلس، نکات کلیدی را در مورد سیاست ثابت جمهوری اسلامی در ارتباط  با فلسطین اعلام کرد؟ تحلیلی شما از این ترور چیست؟

 به نظر می‌رسد نتانیاهو قبل از اینکه اقدام به ترور هنیه در ایران کند در سفر خود به آمریکا چراغ سبزهای لازم در این ارتباط را گرفته است. این ترور و ترور حاج محسن در لبنان با هماهنگی آمریکا صورت گرفته است. این ترور بعد از سخنرانی بسیار قاطع ، تاریخی و موثر آقای رئیس جمهور در دفاع از ملت فلسطین در حضور رهبران مقاومت در منطقه و نمایندگان کشورهای اسلامی صورت گرفت تا پیامی هم به ایران داشته باشد.

نتانیاهو به علت شرایط بحرانی‌ای که دارد از تز بحران علیه بحران استفاده می کند و با ایجاد بحران در نقاط دیگر و تغییر زمین بازی به دنبال آن است که  با مشکلات درونی خود مقابله کند. لذا او اجرای این سیاست را به سفر آقای هنیه به تهران موکول و در تهران برای اثرگذاری این ترور نقشه خود را اجرایی کرد. سخنرانی آقای پزشکیان پاسخی به استنداپ کمدی آقای نتانیاهو در کنگره آمریکا بود. این سخنرانی در جمعی انجام شد که مسئولین کشورهای مختلف حضور داشتند وهمه خبرگزاری‌های جهان روی آن تمرکز کرده بودند و آقای پزشکیان پیام ملت ایران و خواست مردم فلسطین را به جهان مخابره کرد

 *چرا نتانیاهو نمی خواهد آرامش در منطقه برقرار شود؟

نتانیاهو به علت شرایط بحرانی‌ای که دارد از تز بحران علیه بحران استفاده می کند و با ایجاد بحران در نقاط دیگر و تغییر زمین بازی به دنبال آن است که  با مشکلات درونی خود مقابله کند. لذا او اجرای این سیاست را به سفر آقای هنیه به تهران موکول و در تهران برای اثرگذاری این ترور نقشه خود را اجرایی کرد. سخنرانی آقای پزشکیان پاسخی به استنداپ کمدی آقای نتانیاهو در کنگره آمریکا بود. این سخنرانی در جمعی انجام شد که مسئولین کشورهای مختلف حضور داشتند وهمه خبرگزاری‌های جهان روی آن تمرکز کرده بودند و آقای پزشکیان پیام ملت ایران و خواست مردم فلسطین را به جهان مخابره کرد. احتمالا نتانیاهو بعد از شنیدن این سخنرانی دستور اجرای عملیات را داده است. چرا که با تغییر زمین بازی به دنبال خروج از بحران های داخلی است.

 *چرا در تهران این ترور را در دستور کار قرار داده‌اند؟

صهیونیست‌ها بعد از عملیات وعده صادق به دنبال آن بودند که شکست خود را جبران کنند. اگر آقای هنیه در قطر ترور می‌شد این ترور آنچنان بازتاب جهانی پیدا نمی کرد. اما ترور و شهادت وی در قلب مقاومت یعنی تهران عملا پیام بسیار مهمی را به افکار عمومی داده است تا موجب رنجش اعضای و حامیان جبهه مقاومت شده و از سوی دیگر موجبات خوشحالی اسرائیلی‌ها را فراهم کرده است.

 *رهبری انقلاب نکاتی را در مورد ترور آقای هنیه در تهران مطرح کردند کیفیت پاسخ تهران به اقدامات تروریستی اسرائیل در ایران چگونه خواهد بود؟

 آقای اسماعیل هنیه شخصیتی منحصر به فردی داشتند و از اثرگذار بر کل جبهه مقاومت برخوردار بودند و به عبارتی او فرمانده میدانی این جبهه بعد از حاج قاسم سلیمانی بود. به همین علت همه اعضای عضو جبهه به خونخواهی در این ارتباط خواهند پرداخت. در این معنا که یمن به صورت مستقل خونخواهی خواهد کرد. حزب ا.. لبنان به صورتی دیگر و حشدالشعبی نیز به شیوه متفاوتی اقدام به خونخواهی خواهند کرد حتی احتمالا گروه های مقاومت در فلسطین و کرانه باختری رود اردن و غزه نیز هرکدام به شیوه خود به سمت خونخواهی حرکت خواهند کرد. صهیونیست ها با این اقدام خود از تمامی خطوط قرمز عبور کرده و اکنون ایران خط قرمزی برای خون خواهی ندارد.

# اندیشکده های مختلف بعد از این ترور از آثار آن بر هر نوع مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا خبر می‌دهند. آیا این ترور بر مذاکرات ایران و آمریکا اثرگذار خواهد بود؟

بعد از این ترور بعید به نظر می‌رسد که حماس و گروه‌های فلسطینی دیگر پشت میز مذاکره با اسرائیل چه با میانجی و چه بدون میانجی قرار گیرند. ضمنا عدم کنترل این رژیم توسط آمریکا نشان دهنده آن است که آمریکایی ها به هیچ کدام در قول‌هایشان در ارتباط با برجام نیز پایبند نخواهند بود. اساسا دیگر نمی توان روی وعده‌های آمریکا حساب باز کرد چرا که زمانی که آمریکایی‌ها بر روی نوکران مسلط نیستند چگونه به ایران در برابر تعهداتش تضمین خواهد داد. از این منظر به نظر می‌رسد پرونده مذاکرات ایران و آمریکا تا مدت‌ها بسته خواهد بود. به طوری که از این به بعد هم آمریکایی‌ها و هم ایرانی با تعلل بیشتر به مذاکره می‌اندیشند. چرا که انجام ترور هنیه در ایران به شدت بر فضای فاقد اعتماد قبلی می‌افزاید. لذا بسیاری از پرونده‌ها از جمله مذاکرات کشورهای منطقه با اسرائیل و آمریکا و همچنین مذاکرات کشورهای عربی در امور فلسطین و حتی مذاکرات‌هایی مانند مذاکره بین ایران و آمریکا در پرونده هسته‌ای تحت تاثیر این ترور خواهد بود..

 

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان کرمانشاهی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار