| کد مطلب: ۱۱۳۱۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس را بررسی می‌کند

ترور اسماعیل هنیه در تهران

آرمان ملی- سهیل ثابت: روز سه‌شنبه 9مرداد ماه سران و مقامات کشورهای مختلف برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور کشورمان در تهران حضور داشتند تا این فرآیند سیاسی را در مجلس شورای اسلامی به نظاره بنشینند و پیام دوستی و همکاری کشورهای خود را با رئیس‌جمهور تازه ایران ابلاغ کنند.

ترور اسماعیل هنیه در تهران

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نیز که از شامگاه دوشنبه آمده بود حضور داشت و اتفاقا در حین سخنرانی رئیس‌جمهور در دفاع از آرمان فلسطین و مردم بی‌دفاع غزه بارها پزشکیان را تشویق کرد و در نهایت نیز پس از پایان مراسم با وی برخورد بسیار برادرانه و صمیمی داشت. با این حال به نظر نمی‌رسید که شامگاه سه‌شنبه آبستن حوادثی باشد؛ اما ساعت 2 بامداد چهارشنبه 10مردادماه در جریان یک حمله تروریستی دکتر اسماعیل هنیه معروف به ابوالعبد رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ترور و به شهادت رسید تا همه در بهت، غم و ناراحتی فرو بروند. چنانکه همان بامداد روز گذشته روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند. اما شوک بامداد چهارشنبه ۱۰ مرداد در تهران و تمام منطقه خاورمیانه را شاید بتوان با شوک بامداد جمعه 13 دی 98 که سپهبد سردار حاج قاسم سلیمانی ترور و به شهادت رسید یا یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت و روز سقوط بالگرد هواپیمای سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه او یکی دانست. آنچه مسلم است اینکه صهیونیست‌ها که دیگر نه مقاومت منطقه‌ای و کشورهای منطقه بلکه همه جهانیان معتقد به وحشی‌گری، ددمنشی و ظلم آنها و خواهان برخوردهای قانونی بین‌المللی با این جنایتکاران جنگی هستند خود فهمیده‌اند که در باتلاقی قرار گرفته‌اند که هر چه بیشتر دست و پا بزنند بیشتر غرق می‌شوند. لذا دست به اقدامات جنایتکارانه می‌زنند اما غافل از اینکه اقدامات تروریستی آنها بیش از پیش زمینه را برای اضمحلال و فروپاشی زود هنگام این رژیم سفاک فراهم خواهد کرد. چه اینکه خود شهید هنیه نیز بارها به این مساله اشاره کرده بود. قدر مسلم نیز این ترور بی‌پاسخ نخواهد ماند و پاسخی دردناک از سوی ایران و مقاومت منطقه دریافت خواهد کرد.

* ترور در قلب تهران

نکته مهمی که قابل ذکر است اینکه این اتفاق در شرایطی رخ داد که اسماعیل هنیه مهمان رسمی دولت ایران بود و با پاسپورت دیپلماتیک در ایران حضور داشت که توسط صهیونیست‌ها ترور و به شهادت رسید. طبق اولین جزئیات اعلام شده از شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس شهید هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به ایران آمده بود در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود که با اصابت پرتابه‌ای از هوا به شهادت رسید. اما مساله مهم این است که اسماعیل هنیه مهمان سیاسی ایران بوده و به دعوت کشورمان به تهران آمده بود. لذا اینکه ترور در قلب تهران انجام شده اولا نوعی تجاوز به خاک ایران و حاکمیت ملی ایران بوده و ثانیا مهمان سیاسی و دیپلماتیک ایران مورد اصابت قرار گرفته است که باید مورد بررسی قرار گیرد. آنچه مسلم است پاسخ ایران محفوظ و در زمان مقتضی و مقرر بسیار دردناک از آنچه در عملیات وعده صادق اتفاق افتاد به انجام خواهد رسید. اما این پاسخ نافی این مساله نمی‌شود که نهادهای بین‌المللی چون سازمان ملل و شورای امنیت که دم از صلح و امنیت بین‌المللی و حقوق بشر می‌زنند ضمن محکومیت رژیم صهیونیستی آنها را پاسخگو کنند که بر چه اساسی موازین و مقررات بین‌المللی و انسانی را زیر پا گذاشته و مهمان سیاسی ایران را در کشور مقصد ترور کرده‌اند. هر چند که این پرسش نیز پیش می‌آید که اساسا قصد صهیونیست‌ها از ترور شهید هنیه در تهران چه بوده است؟ در حالی که بارها می‌توانستند وی را در قطر یا ترکیه نیز ترور کنند. قدر مسلم اینکه صهیونیست‌ها به هر جهتی می‌خواهند تهران را وارد بازی خود و جنگ کنند تا با گسترش جنگ در منطقه از غرق شدن زودهنگام خود جلوگیری کنند. از سوی دیگر نیز دقیقا فردای یک اتفاق سیاسی مهم در ایران یعنی تحلیف رئیس‌جمهور این اتفاق را رقم زده‌اند که ایران را نزد جهانیان تخریب کنند. آنچه مسلم است این ترور تمام مسیرهای مذاکره، دیپلماسی و گفت‌وگوی صلح در جهت آزادی اسرا و آتش بس را مسدود کرد و صهیونیست‌ها باید منتظر پاسخ دندان شکنی از سوی جبهه مقاومت و ایران باشند. چون ایران خونخواهی را حق خود می‌داند.

*واکنش‌های داخلی

ترور و شهادت اسماعیل هنیه ؛ رئیس دفتر سیاسی حماس با واکنش‌های مقامات و شخصیت‌های داخلی مواجه شد. رئیس‌جمهور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم. شهادت هنر مردان خدا است. پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.» حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسن محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نیز در پیام تسلیتی نوشت: شهادت رهبر پر افتخار و سردار مجاهد جبهه مقاومت «آقای اسماعیل هنیه» که عمر بابرکت خود را در مسیر جهاد فی سبیل‌ا... طی نمود و در این راه از تقدیم اولاد و اَحفادخود نیز دریغ نورزید، بدون تردید برای او فوزی عظیم و فرجامی سعادتمندانه و برای ملت مقاوم و مظلوم فلسطین مایه فخر ومباهات است. محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه دو ملت ایران و فلسطین در آغوش یکدیگر داغدار این مصیبت بزرگ هستند، خاطرنشان کرد که ایران اسلامی و جبهه مقاومت از خون برادر شهید خود نخواهد گذشت. محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در پیام تسلیت خود تاکید کرد: شهادت جناب آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به عنوان یکی دیگر از جلوه‌های «تروریسم دولتی» و از پیامدهای سکوت مجامع بین‌المللی در قبال جنایات مستمر رژیم صهیونیستی و نقض آشکار و پی در پی مقررات بین‌المللی است. محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه شهید اسماعیل هنیه قهرمان خستگی ناپذیر آزادی مردم فلسطین از اشغال اسرائیل بود، نوشت: ترور ناجوانمردانه مهمان ما، عزم ایران را برای دفاع از خود و حمایت از عزم مردم فلسطین برای مبارزه برای آزادیشان دوچندان خواهد کرد. جهان نباید اجازه دهد که اهداف ویرانگر نتانیاهو محقق شود. آیت‌ا... سیدحسن خمینی یادگار امام(ره) ضمن تبریک و تسلیت این شهادت عظیم به ملت مظلوم فلسطین، خانواده و دوستداران شهید اسماعیل هنیه، ابراز امیدواری کرد که این شهادت‌ها مقدمه پیروزی نهایی آرمان فلسطین باشد. حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق در پیام تسلیت خود نوشت: شهادت جناب آقای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی - حماس در پی اقدام تروریستی بزدلانه در تهران، بار دیگر خوی تروریستی رژیم اشغالگر صهیونیستی و ماهیت بحران‌آفرین و جنایتکار آن را در پیشگاه جهانیان آشکار کرد.

*واکنش‌های بین‌المللی

ترور اسماعیل هنیه واکنش‌های بسیار زیادی در سطح منطقه و جهان داشت از گروه‌های فلسطینی تا سایر گروه‌های منطقه‌ای وبین‌المللی. وزیر امور خارجه الجزایر تصریح کرد: ترور هنیه با هدف فرو بردن منطقه در چرخه جنگ‌هایی است که رژیم غاصب صهیونیستی از آن سود می‌برد. دولت عمان هم ترور اسماعیل هنیه را قویا محکوم کرد و آن را تضعیف آشکار تلاش‌ها برای دستیابی به صلح و ثبات در منطقه دانست. نخست وزیر مالزی تاکید کرد: ترور اسماعیل هنیه نفرت انگیزترین قتلی است که هدف آن از بین بردن مذاکرات برای توقف کشتار غزه است. همچنین وزارت امور خارجه پاکستان افزود: ترور اسماعیل هنیه در تهران را محکوم می‌کنیم. وزارت امور خارجه مصر هم اظهار کرد: سیاست تشدید تنش اسرائیل در 2 روز گذشته را محکوم می‌کنیم و نسبت به عواقب سیاست ترور و نقض حاکمیت کشورها هشدار می‌دهیم. دولت عراق اعلام کرد: ترور اسماعیل هنیه، نقض جدی و تهدیدی برای امنیت منطقه است. وزارت خارجه سوریه نیز جنایت جدید رژیم صهیونیستی با انجام حمله تروریستی در تهران پایتخت ایران که منجر به شهادت اسماعیل هنیه شد را محکوم کرد و حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی ایران و همبستگی با کشورمان را ابراز داشت و به ملت مقاوم و استوار فلسطین در برابر ماشین جنایتکار رژیم صهیونیستی تسلیت گفت. وزارت خارجه چین اعلام کرد: قاطعانه با ترور اسماعیل هنیه مخالف هستیم و آن را محکوم می‌کنیم. وزارت خارجه اردن هم اعلام کرد: ما ترور اسماعیل هنیه را به شدت محکوم می‌کنیم و آن را نقض قوانین بین‌المللی و بشردوستانه و جنایتی می‌دانیم که منجر به هرج و مرج بیشتر می‌شود. وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت قطر ترور اسماعیل هنیه را به شدت محکوم می‌کند. حزب‌ا... لبنان در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس، تاکید کرد که این اقدام رژیم صهیونیستی بر عزم و اراده رزمندگان مقاومت برای ادامه راه جهاد می‌افزاید. سخنگوی کاخ سفید گفت که کاخ سفید گزارش‌های مربوط به ترور و به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران را دیده است، اما از اظهار نظر فوری خودداری کرد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفت: ترور هنیه اقدامی نفرت انگیز با هدف تضعیف آرمان فلسطین، مقاومت باشکوه غزه و مبارزه حق طلبانه برادران فلسطینی ما است. وزارت امور خارجه ترکیه هم اعلام کرد: ترور هنیه در نتیجه یک ترور «نفرت‌انگیز» در تهران را محکوم می‌کنیم. «میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که ترور اسماعیل هنیه یک «جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول» است.

*3 روز عزای عمومی

در پی شهادت فرمانده مجاهد دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد. متن اطلاعیه به این شرح است: شهادت فرمانده مجاهد، دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) امت اسلامی، دلدادگان مکتب مقاومت و همه آزادگان جهان را داغدار کرد. این ترور برگ دیگری بر سیاهه شرم‌آور جنایت‌های فرقه تبهکار و غاصب صهیونیستی اضافه کرد. دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام وحشیانه که با اهداف خاص در آغاز به‌کار دولت وفاق ملی صورت گرفت و همه اصول و قواعد انسانی و حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشت و مهمان رسمی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای حضور در آیین تحلیف ریاست جمهوری را هدف قرار داد، محکوم کرده و آن را نشانه آشکار دیگری بر تروریستی بودن رژیم صهیونیستی و در امان نبودن هیچ نقطه‌ای در کره زمین از شرارت‌های این غده فاسد و اصلاح‌ناپذیر می‌داند. دولت جمهوری اسلامی ایران با تسلیت شهادت مجاهد و رهبر بزرگ جبهه مقاومت جناب اسماعیل هنیه به رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت شریف ایران، مردم غیور و مظلوم فلسطین و همه امت اسلامی و محور مقاومت، همه دولت‌های مستقل و شخصیت‌های آزاداندیش و شرافتمند را به مقابله با باند جنایتکار حاکم بر سرزمین‌های اشغالی فرا می‌خواند. دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم و مقاوم فلسطین و بازماندگان شهید هنیه، روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ۱۰ تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ را در سراسر ایران عزای عمومی اعلام می‌کند.

* تشییع و تدفین

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درباره برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه در تهران اطلاعیه‌ای منتشر کرد. در متن اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آمده است: «به استحضار ملت غیور و شهیدپرور ایران اسلامی می‌رساند در پی اقدام مذبوحانه و رذیلانه رژیم جنایتکار صهیونیستی در به شهادت رساندن رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس دکتر اسماعیل هنیه، مراسم تشییع پیکر این فرمانده محور مقاومت صبح پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. این مراسم ساعت ۸ صبح در دانشگاه تهران آغاز خواهد شد و رأس ساعت ۸:۳۰ صبح رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) بر پیکر این شهید برجسته مقاومت فلسطین اقامه نماز خواهند کرد. تشییع پیکر این شهید سرافراز پس از اقامه نماز از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی تا چهار راه نواب برگزار خواهد شد. به اطلاع ملت شریف ایران اسلامی می‌رساند در‌های دانشگاه تهران از ساعت ۷ صبح برای حضور اقشار مختلف مردم باز خواهد بود. همچنین پیکر رئیس دفتر سیاسی حماس سپس به قطر منتقل می‌شود و پس از اقامه نماز بر پیکر او در دوحه، روز جمعه در لوسیل به خاک سپرده می‌شود. طبق گفته حماس مراسم تشییع پیکر هنیه در دوحه با حضور مردمی و گروه‌ها و مشارکت رهبران عربی و اسلامی برگزار می‌شود.

* 3 روز عزای عمومی

در پی شهادت فرمانده مجاهد دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، دولت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد. در متن اطلاعیه آمده است: شهادت فرمانده مجاهد، دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) امت اسلامی، دلدادگان مکتب مقاومت و همه آزادگان جهان را داغدار کرد. این ترور برگ دیگری بر سیاهه شرم‌آور جنایت‌های فرقه تبهکار و غاصب صهیونیستی اضافه کرد. دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام وحشیانه که با اهداف خاص در آغاز به‌کار دولت وفاق ملی صورت گرفت و همه اصول و قواعد انسانی و حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشت و مهمان رسمی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای حضور در آئین تحلیف ریاست جمهوری را هدف قرار داد، محکوم کرده و آنرا نشانه آشکار دیگری بر تروریستی بودن رژیم صهیونیستی و در امان نبودن هیچ نقطه‌ای در کره زمین از شرارت‌های این غده فاسد و اصلاح‌ناپذیر می‌داند. دولت جمهوری اسلامی ایران با تسلیت شهادت مجاهد و رهبر بزرگ جبهه مقاومت جناب اسماعیل هنیه به رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت شریف ایران، مردم غیور و مظلوم فلسطین و همه امت اسلامی و محور مقاومت، همه دولت‌های مستقل و شخصیت‌های آزاداندیش و شرافتمند را به مقابله با باند جنایتکار حاکم بر سرزمین‌های اشغالی فرا می‌خواند. دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز همدردی با مردم مظلوم و مقاوم فلسطین و بازماندگان شهید هنیه، روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ۱۰ تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ را در سراسر ایران عزای عمومی اعلام می‌کند.

جزئات تشییع و خاکسپاری

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درباره برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه در تهران اطلاعیه‌ای منتشر کرد. در متن اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آمده است: به استحضار ملت غیور و شهیدپرور ایران اسلامی می‌رساند در پی اقدام مذبوحانه و رذیلانه رژیم جنایتکار صهیونیستی در به شهادت رساندن رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس دکتر اسماعیل هنیه، مراسم تشییع پیکر این فرمانده محور مقاومت صبح پنج شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. این مراسم ساعت ۸ صبح در دانشگاه تهران آغاز خواهد شد و رأس ساعت ۸: ۳۰ صبح رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) بر پیکر این شهید برجسته مقاومت فلسطین اقامه نماز خواهند کرد. تشییع پیکر این شهید سرافراز پس از اقامه نماز از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی تا چهار راه نواب برگزار خواهد شد. به اطلاع ملت شریف ایران اسلامی می‌رساند درب‌های دانشگاه تهران از ساعت ۷ صبح برای حضور اقشار مختلف مردم باز خواهد بود.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : سهیل ثابت

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار