| کد مطلب: ۱۱۳۰۹۸۹
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» برگزاری آیین تحلیف رئیس‌جمهور نهم را بررسی می‌کند

پزشکیان، رسا و مقتدر

آرمان ملی- حمید شجاعی: انتظارات به سر رسید و پس از طی چند هفته با فاصله یک روز مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور نهم دکتر مسعود پزشکیان به عنوان باسوادترین رئیس‌جمهور حال حاضر جهان در حضور بسیاری از مقامات داخلی و بین‌المللی برگزار شد تا پس از طی این فرآیند پزشکیان زمام امور اجرایی کشور را در اختیار بگیرد و به کمک معاون اول باتجربه و توانای خود و کابینه متخصص و عملگرایی که خواهد چید در راستای حل مشکلات کشور عمل کند.

پزشکیان، رسا و مقتدر

 در همین راستا بعد از ظهر دیروز بهارستان شاهد رخدادی بزرگ بود و تمام شخصیت‌های سیاسی در خانه ملت جمع شدند تا شاهد برگزاری آیین تحلیف نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران باشند؛ مراسم تحلیفی که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به میزبانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و هیات رئیسه و نمایندگان مجلس برگزار شد. در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور نهم علاوه بر شخصیت‌های کشوری و لشکری داخلی، نمایندگانی از ۸۶ کشور متشکل از ۱۰۴ هیات و سازمان‌های بین‌المللی حضور پیدا کردند. هر چند که برخی از مهمانان خارجی پیش از مراسم تحلیف در حضورهایی جداگانه با مقام معظم رهبری، رئیس مجلس شورای اسلامی و مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور دیدار کردند. همچنین بیش از ۶۰۰ خبرنگار، عکاس و فیلمبردار از رسانه‌های داخلی و خارجی  این مراسم را پوشش دادند. با ورود مهمانان و استقبال محمدباقر قالیباف از ایشان به ساختمان مجلس شورای اسلامی این مراسم آغاز شد و سپس سران و مقامات کشورهای خارجی حاضر در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور با مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف و غلامحسین محسنی اژه‌ای عکس یادگاری گرفتند. مراسم ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه با تلاوتی آیاتی از قرآن و نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی آغاز شد. پس از طی روال عادی مراسم محمد باقر قالیباف؛ رئیس مجلس ضمن خوشامدگویی به حاضرین به سخنرانی پرداخت و پس از وی رئیس دستگاه قضا نکاتی را بیان کرد و در نهایت پس از برگزاری سوگند تحلیف، رئیس‌جمهور به صحبت پرداخت و مطالبی را بیان کرد که نه تنها مهمانان داخلی که هیأت‌های خارجی نیز در مقاطع مختلف به تشویق وی پرداختند. چه اینکه این مساله با واکنش‌هایی نیز در رسانه‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و بسیاری به تعریف و تمجید از سخنرانی دکتر پزشکیان پرداختند. چه اینکه برخی معتقدند این عالی‌ترین سخنرانی یکماه اخیر دکتر مسعود پزشکیان بود که مقتدر، رسا، جوانمردانه و شکوهمندانه انجام شد و بعد از سال‌ها یک رئیس‌جمهور طلایی در قامت ناجی میهن با برچسب باسواد‌ترین رئیس‌جمهور دنیا با صلابت کلام خود دنیا را به وجد آورد و همگان به تشویق یکصدای ایشان پرداختند.»

*متعهد می‌شویم دولت را حمایت کنیم

رئیس مجلس در ابتدای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور نهم اظهار داشت: حادثه تلخ و عروج شهادت گونه رئیس‌جمهور فقید، شهید رئیسی و همراهان گرانقدرش در چشم تحلیلگران جهانی آزمونی مجدد برای نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم زد که دیدیم با مدیریت هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب بار دیگر به نماد ثبات و اقتدار نظام سیاسی در ایران اسلامی تبدیل شد. وی تصریح کرد: در شرایط پرتلاطم منطقه‌ای و با وجود دشمنان قسم خورده خارجی و داخلی، ناظران جهانی مشاهده کردند که جمهوری اسلامی دچار کوچک‌ترین تنش سیاسی و امنیتی نشد و در اداره امور کشور نیز ذره‌ای اخلال ایجاد نشد. همچنین همگان دیدند که در فرصت زمانی کوتاه، وفق قانون اساسی و طی یک انتخابات کاملا رقابتی و جدی با حضور تمام طیف‌های سیاسی در امنیت و سلامت کامل، رئیس‌جمهور کشور تعیین شد. وی ادامه داد: امروز روزی است که نه تنها جناب آقای دکتر پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور ایران برای خدمت به مردم قسم می‌خورند بلکه ما نیز متعهد می‌شویم در راه پیشرفت و اعتلای کشور، تأمین رفاه مردم و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، قوه مجریه را یاری کنیم. رئیس قوه مقننه بیان کرد: مجلس شورای اسلامی از تمام ابزارهای تقنینی، نظارتی و مشورتی خود استفاده می‌کند تا از دولت محترم در مسیر دشوار پیش‌رو برای خدمت صادقانه به ملت شریف ایران حمایت کند. قالیباف عنوان کرد: ما معتقدیم، چراغ راه حرکت کشور، عقلانیت انقلابی است که مخرج مشترک انقلابی گری، مردمی بودن و کارآمدی است که می‌تواند رفاه مردم و پیشرفت کشور را در فضایی عادلانه با تکیه بر مردم و باور به سنت‌های الهی رقم بزند. در این مسیر توجه به تحولات جهانی و داخلی از جمله تغییرات فناوری و نوآوری و تغییر آرایش منطقه‌ای و جهانی امری ضروری است که باید با چشم اندازی روشن و اراده‌ای استوار، جایگاه خود را در نظم نوین جهانی پیدا کنیم. رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: امروز ما به استقرار یک دولت تراز مبنی بر عقلانیت انقلابی نیازمندیم. دولتی که بتواند آرمان‌ها را مبتنی بر واقعیت‌ها دنبال کند و رفاه، امید، زندگی و عدالت را برای مردم به ارمغان بیاورد. تمامی ارکان و قوای کشور باید عزمی جدی برای تحول در اداره کشور داشته باشند و در این زمینه با قوه مجریه همراه شوند. مجلس شورای اسلامی در مسیر سازماندهی اقتصاد و معیشت و پیشرفت و آبادانی کشور در کنار قوه مجریه خواهد بود. وی افزود: ما دست دوستمان را به گرمی خواهیم فشرد و باب گفت‌وگو با سایرین را گشوده نگاه خواهیم داشت و در عین حال اجازه نخواهیم داد عزت و منافع ملی کشورمان مورد خدشه قرار گیرد. در این میان همسایگان ما و کشورهایی که هنگام سختی‌ها به ما کمک کرده‌اند، در اولویت هستند. گسترش صلح و ثبات در منطقه، دغدغه اصلی ما بوده و هست و همان‌طور که در سال‌های گذشته با دیپلماسی فعال و تقویت محور مقاومت برای این منظور همت گماشته‌ایم، به این راه مقدس ادامه خواهیم داد. قالیباف در ادامه خاطرنشان کرد: امروز نه تنها مسأله اول جهان بلکه مسأله اول انسانیت، غزه است. رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان، بیان کرد: ضمن تشکر مجدد از همه مدعوین گرامی، برای مهمانان خارجی آرزوی سفری خوش دارم و ابراز امیدواری می‌کنم که دولت چهاردهم بتواند جایگاه نظام جمهوری اسلامی را ارتقا دهد و زمینه‌ساز تمدن نوین انقلاب اسلامی و ظهور حضرت ولیعصر(عج) شود..

*رئیس‌جمهور خود را وقف خدمت مردم کند

رئیس قوه قضائیه در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور نهم که با حضور مهمانان داخلی و خارجی در صحن علنی مجلس برگزار شد، اظهار داشت: خدا را سپاسگزاریم در شرایطی که مردم ایران در غم از دست دادن رئیس‌جمهور خود بودند و بدخواهان به فتنه‌گری می‌افزودند، انتخابات ریاست جمهوری در کمال امنیت و صحت برگزار شد و مردم آقای پزشکیان را به عنوان رئیس‌جمهور برگزیدند. این انتخاب توسط مقام معظم رهبری تنفیذ و ایشان مسئولیت اجرای قوه مجریه را عهده‌دار شدند. وی افزود: امروز رئیس‌جمهور محترم طبق قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان در پیشگاه قرآن کریم و در برابر نمایندگان به خداوند متعال سوگند یاد می‌کند تا پاسدار مذهب رسمی و قانون اساسی جمهوری اسلامی باشد و همه صلاحیت‌های خود را در انجام مسئولیت‌های خود بر عهده گیرد و خود را وقف خدمت مردم، ترویج دین و اخلاق، پشتییانی از حق کند و از خودکامگی دوری کند و از حقوق اشخاص حمایت کند. رئیس دستگاه قضا ادامه داد: رئیس‌جمهور در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نکند. این مسئولیت خیلی سنگین است. رئیس‌جمهور با استعانت از خداوند، پیامبر اسلام و ائمه (ع) از قدرتی که مردم به عنوان امانت دست او سپرده‌اند، همچون امینی پاسدار و وفادار از آن نگهداری و به منتخب بعد از خود بسپارد.

* سوگند قانون اساسی

پس از سخنان رئیس قوه قضائیه مسعود پزشکیان نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف در مجلس و در حضور رئیس‌ قوه‌ قضائیه‌ در راستای اجرای اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد. در متن سوگندنامه رئیس‌جمهور آمده است: «من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کارگیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امآنتی‌مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم‌‌.» همچنین مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور سوگندنامه را امضا کرد و این سوگندنامه به امضای رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای نگهبان نیز رسید.

*برای رفع تحریم‌ها از پای نخواهم نشست

نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در آیین تحلیف در صحن مجلس با گرامیداشت یاد امام راحل، شهدای دولت و شهید سردار قاسم سلیمانی، اظهار کرد: حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران چنانکه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر داشته است لحظه‌ای تاریخی و مسئولیت آفرین است. با لطف خداوند، تدبیر رهبری معظم انقلاب و رای هوشمندانه مردم انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود. مسعود پزشکیان گفت: فرصتی برای وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر، فرصت اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران‌های پیچیده پیش‌رو. وی اضافه کرد: فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران، فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و درون جامعه است. رئیس‌جمهوری تأکید کرد: دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران، موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است. وی بیان کرد: محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ماست. سند چشم‌انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به این چشم‌انداز را مشخص می‌کند. پزشکیان گفت: آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم‌انداز و طراحی راهکارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که سند چشم‌انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است. رئیس‌جمهوری تأکید کرد: در این چشم‌انداز، ایران کشوری است توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری. در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام‌بخش در جهان اسلام. با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌المللی و با تاکید بر مردم‌سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضائی. برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری و متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی و تولید ملی؛ امن، مستقل و مقتدر. وی ادامه داد: در این چشم‌انداز ایران برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت قضائی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط‌زیست مطلوب است. پزشکیان تاکید کرد: ایرانی که فعال، مسئولیت‌پذیر، ایثارگر، مومن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی‌بودن است و تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه‌ای براساس تعالیم اسلامی و اندیشه‌های امام راحل؛ دارای تعامل سازنده و موثر با جهان بر اصول عزت، حکمت و مصلحت. رئیس‌جمهوری یادآور شد: انتخابات چهاردهم نشان داد که مردم ما تنها خواهان دستیابی به همین اهداف هستند. مگر خواست مردم برای عدالت، رفع تبعیض، تامین زندگی عادلانه و شرافتمندانه و پیشرفت و صلح و آرامش، به دور از نگرانی، تحقیر و مداخله‌های فراقانونی چیزی جز حق مصرح ملت در فصل سوم قانون اساسی و ویژگی‌های مندرج در سند چشم‌انداز است؟ پس اختلاف ما بر سر چیست؟ وی تصریح کرد: مگر نشانه ولایت‌مداری و التزام عملی به قانون اساسی جز کوشش مشترک برای احترام به این خواسته‌های ملت است؟ وفاق ملی یعنی دست‌برداشتن از اختلافاتی که جز بر پایه نفسانیت شکل نگرفته و دست در دست هم نهادن برای دستیابی به این چشم‌انداز. مگر مردم ما در این انتخابات چیزی جز این خواستند؟ پزشکیان گفت: ایران نیازمند غلبه بر شرایط پیچیده کنونی و مخاطرات پیش‌رو و گشایش راه‌های توسعه پایدار است. جهان نیز نیازمند بهره‌برداری از این فرصت کم‌نظیر برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و جهانی با مشارکت ایران قدرتمند، صلح‌طلب و عزتمند است. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: باید به مردم ایران، به زنان، جوانان و قومیت‌ها به‌عنوان فرصت‌های بی‌نظیر ملی بنگریم و این فرصت‌ها را بالنده کنیم. آنها می‌توانند راه‌هایی نو برای حل مشکلات مزمن کشور ارائه دهند. باید فرصت حضور و مشارکت برای کسانی که تاکنون در حاشیه بودند را فراهم کنیم. وی یادآور شد: دولت چهاردهم پیشرفت و توسعه عادلانه، پایدار و همه‌جانبه ایران و افزایش توان اقتصادی کشور و بهبود زندگی مردم را پیگیری خواهد کرد. رفع تبعیض و بسط عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و جنسیتی و بین نسلی لازمه تحقق این هدف است. مردم صرف نظر از سلیقه، قومیت، مذهب و جنسیت، محور توسعه کشورند و خردمندی و دوراندیشی در حکمرانی پایه‌های پیشرفت و اعتلای کشور و مردم است. پزشکیان گفت: باید به عزت و کرامت و حرمت انسان به ویژه نسل جوان و زنان و دختران که از نادیده گرفته شدن و تحقیر و تحمیل آزرده‌اند بازگردیم. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ما در این مسیر نیازمند پشتیبانی و همراهی همه نهادهای حاکمیت به‌ویژه قوای محترم مقننه و قضائیه هستیم. فرصت پیش‌روی ما فرصت تغییر و اصلاح و پاسخ به ضرورت‌های تازه است‌. وی افزود: حرکت در مسیر خواست ملت به انجام اصلاحات رویکردی، ساختاری و رفتاری در آن جهت به سود همه است. در این مسیر همه برنده هستند و هیچ بازنده‌ای وجود ندارد. پزشکیان خطاب به مردم ایران، یادآور شد: هم‌میهنان گرانقدر، من به آینده امیدوارم، گرچه گزارش‌های کارشناسی وضعیت امروز کشور را پیچیده و دشوار نشان می‌دهد و همه ما شاهدیم زندگی و معیشت مردم با سختی‌های فراوان مواجه است اما بی‌گمان توکل به قدرت لایزال الهی و توانمندی‌های ایران عزیز و به‌ویژه ظرفیت انسانی مردم فهیم این مرز و بوم عبور از هر چالشی را امکان‌پذیر می‌سازد. رئیس‌جمهوری ادامه داد: فهم مشترک، عزم ملی و اقدام هماهنگ راه را برای گشودن افق، هموار می‌کند. ایران کشوری امن، منسجم و باثبات است. ما در اوج طوفان‌ها و گردبادهای پرتلاطم منطقه و در پی حادثه هولناکی که منجر به شهادت رئیس‌جمهور کشور شد، یک انتخابات کاملاً رقابتی، سالم و امیدبخش برگزار کردیم و در کمال آرامش و همدلی فصل جدیدی در اداره کشور رقم زدیم. وی تاکید کرد: من به پشتوانه مردم، با حمایت مقام معظم رهبری و با ایجاد اجماع میان همه ارکان و جناح‌های سیاسی کشور، قاطعانه و شرافتمندانه از عزت و منافع ایران و از حقوق ملت در صحنه بین‌المللی پاسداری خواهم کرد. پزشکیان گفت: تامین منافع ملی، پاسداری از امنیت مردم، توسعه اقتصادی کشور و بهبود کیفیت زندگی مردم در چارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مهم‌ترین اهداف سیاست خارجی دولت من خواهد بود. برای رسیدن به این اهداف، تعامل سازنده و متوازن با جهان و احقاق حقوق مردم سرلوحه کار دولت قرار خواهد گرفت. رئیس‌جمهوری ادامه داد: اولویت سیاست خارجی دولت من بهبود و تحکیم روابط با کشورهای همسایه است‌. کشورهای همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند. دولت من خواهان یک منطقه قوی است، منطقه‌ای که در آن همه کشورهای همسایه بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی نسل‌های آینده گام مشترک بردارند. منطقه‌ای که امنیت آن به دست کشورهای منطقه تامین خواهد شد و بهانه حضور قدرت‌های خارجی از آن‌ ستانده می‌شود. وی اظهار کرد: منطقه‌ای که اجازه ندهد معدودی افراطی و جزم‌اندیش، قریب به ۲ میلیارد مسلمان و صلح‌دوست و آزاداندیش را گرفتار روایت دروغین اسلام‌هراسی کند. اسلام دین سلام است. برخی مدعیان حقوق بشر که تاریخی مملو از بیگانه‌ستیزی و نقض حقوق مردمان دارند، نمی‌توانند خود را از مسلمانان که در تاریخ نماد مدارا و سردمدار علم و پیشرفت بودند، برتر بدانند. پزشکیان گفت: آنان که سلاح‌های کودک‌کشان غزه را تأمین می‌کنند نمی‌توانند به دیگران درس انسانیت و مدارا بدهند. هیچکس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگند و بر آنان بمب می‌ریزند مورد تشویق و حمایت قرار گیرد. ما نوادگان سعدی آرزوی جهانی داریم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشند «بنی‌ آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار، تو کز محنت دیگران بی‌غمی نشاید که نامت نهند آدمی» وی افزود: نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر اینهمه جنایت سکوت کرد. ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطین از چنگ اشغال، ظلم، اسارت و نسل‌کشی رها شده باشند و رویاهای هیچ کودک فلسطینی زیر آوارهای خانه پدری مدفون نماند. پزشکیان تصریح کرد: ما می‌توانیم با هم این آرزو را که آرزوی همه مردم آزاده منطقه و جهان است محقق کنیم. دولت من با ایجاد تعادل و توازن در روابط خارجی، منافع ملی و نیازهای صلح و امنیت منطقه و جهان را پیگیری خواهد کرد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما قدر دوستان روزهای سخت‌مان را خواهیم دانست، اظهار کرد: با بازیگران نوظهور در جنوب جهانی روابط‌مان را تحکیم خواهیم کرد. برای تثبیت دوستی و مودت با همسایگان شرقی و حوزه فرهنگی فارسی‌زبان تلاش خواهیم کرد. وی تاکید کرد: کشورهای غربی را به درک واقعیت‌ها و ایجاد روابط مبتنی بر احترام متقابل و جایگاه برابر فرا می‌خوانیم و آماده‌ایم مدیریت تنش با دولت‌هایی که هنوز ‌شأن و جایگاه ایران را درک نکرده‌اند، گفت‌وگو کنیم. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه من عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران را با جهان حق مسلم ایران می‌دانم، تاکید کرد: برای رفع تحریم‌های ظالمانه از پای نخواهم نشست. دولت من هرگز تسلیم زورگویی، فشار و استانداردهای دوگانه نخواهد شد. تجربه بیش از دو دهه مذاکره با ایران باید دولت‌های طرف مذاکره با ایران را به این درک رسانده باشد که ما پایبند به تعهدات خود بودیم و خواهیم بود. ولی مردم، رهبری و نظام سیاسی ایران به فشار و زیاده‌خواهی پاسخ نمی‌دهند. پزشکیان یادآور شد: ایران همواره در سمت درست تاریخ و انسانیت ایستاده و به این راه که مبتنی بر عقاید و باورهای دینی و تمدن ایرانی است، خواهد ایستاد. ایران، منطقه و جهان امروز نیازمند تفاهم است و شعار ما «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است؛ با دوستان مروت با دشمنان مدارا» .

*حضور مقامات و شخصیت‌ها

از جمله مهمانان مراسم تحلیف رئیس‌جمهور نهم مقامات لشکری و کشوری از جمله روسای قوا، اعضای شورای نگهبان، فرماندهان عالی رتبه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودند که در این مراسم حضور داشتند. از جمله مهمانان داخلی می‌توان به محمدرضا عارف، وحید حقانیان، محمد شریعتمداری، سید عباس عراقچی، علی اکبر احمدیان، سیامک ره پیک، سردار قاآنی، عباسعلی کدخدایی، محمد مخبر، محمدی گلپایگانی، سرلشکر باقری، سردار رحیم صفوی، سردار سلامی، غلامحسین اسماعیلی، امیر آشتیانی، علیرضا زاکانی، احمد وحیدی و سردار رادان از جمله مهمانان و مقاماتی بودند که برای شرکت در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند. همچنین علی لاریجانی، آیت‌ا... جنتی، غلامعلی حداد عادل، سیداحمد خاتمی، محمدجواد ظریف، صالحی امیری، علی طیب نیا، حجت‌الاسلام ناطق نوری، محمدرضا عارف، آیت‌ا... آملی لاریجانی وحسن روحانی نیز از دیگر مقاماتی بودند در صحن مجلس حضور یافتند. از سوی دیگر زینب سلیمانی، آیت‌ا... موحدی کرمانی، سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، زلفی گل، حجت‌الاسلام خطیب، هادی طحان نظیف، علی باقری، مهدی چمران، حسین دهقان، آیت ا... سید حسن خمینی، آذری جهرمی، پرویز فتاح، زهرا پزشکیان و بابک نگاهداری نیز در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کردند.

* فرصت 2 هفته‌ای برای تشکیل کابینه

حال پس از پایان تنفیذ و تحلیف طبق قانون رئیس‌جمهور به مدت 2 هفته فرصت دارد تا کابینه مدنظر خود را به مجلس برای بررسی و برگزاری جلسات رای اعتماد معرفی کند. البته گفته می‌شد که شاید رئیس‌جمهور کابینه را در مراسم تحلیف به مجلس اعلام کند که اینگونه نشد.

 

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار