| کد مطلب: ۱۱۳۰۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از پیام‌های پیاپی آمریکا به تهران گزارش می‌دهد؛

2 پیام واشنگتن به تهران در 48 ساعت

آرمان ملی- احسان اسقایی: همه در انتظار هستند تا در ارتباط با تصمیم اسرائیل در مورد حمله موشکی به مجدل شمس واکنش این رژیم را ببینند.

2 پیام واشنگتن به تهران در 48 ساعت

براساس برخی اخبار اعلام شده در رسانه‌ها کابینه جنگی اسرائیل حتی در ارتباط با حمله به لبنان برای تلافی این عملیات مصوبه‌ای را به تصویب رسانده است. هرچند حزب‌ا... بیانیه داده که این حمله از سوی آنها نبوده است و برخی منابع خبری هم گزارش‌هایی از احتمال برخورد موشک از سامانه گنبدآهنین اسرائیل به این روستا در بلندی‌های جولان خبر می‌دهند، اما با برخورد موشک به مجدل شمس عیش نتانیاهو در آمریکا تیش شد و او مجبور شد یکباره سفر خود به واشنگتن را ناتمام بگذارد و اکنون نیز در اندیشه انتقام از حزب‌ا... است. از این‌رو نخست‌وزیر اسرائیل در نظر دارد هر طور که شده پاسخی محکم و کوبنده به حزب‌ا... لبنان بدهد تا به قول خود بتواند قدرت بازدارنده‌اش را به رخ حزب‌ا... کشانده و اگرهم توانست با توجه به دیوار آتشی که حزب الله در طول جنگ اخیر علیه اسرائیل ایجاد کرده از توان تهاجمی، تدافعی آنها بکاهد.

* نگرانی از افزایش تنش

از قرار معلوم ایالات‌متحده آمریکا نمی‌خواهد جنگ بین حزب‌ا... و اسرائیل بیش از این زبانه بکشد. چرا که بعد از مجدل شمس اسرائیل چند نقطه از لبنان را مورد اصابت قرار داده و در برابر حزب‌ا.. نیز مراکز امنیتی، نظامی اسرائیل را مورد هدف موشک‌های خود قرار داده است. سرعت حزب‌ا... در پاسخ دادن متقابل به هر اقدامی علیه لبنان از سوی اسرائیل آن هم بعد از اینکه ماه‌هاست این حزب در کنار مردم بی‌دفاع غزه قرار گرفته است و حتی 500 نفر از اعضایش به شهادت رسیده‌اند موجب شده آمریکا به شدت نگران هرگونه تحرک از سوی حزب‌ا... و به‌خصوص  زراد خانه موشکی این گروه سیاسی، چریکی باشد که در این مدت بیش‌ترین ضربات هدفمند را با موشک‌های نقطه‌زن خود به ساختار نظامی و امنیتی اسرائیل وارد کرده است و در برابر هر اقدام نظامی علیه حزب‌ا... کوتاه نیامده است. از سوی دیگر آمریکا نگران آن هست که کل لبنان به محل تاخت و تاز موشک‌ها و بمباران هواپیماهای اسرائیل تبدیل شود چرا که در این صورت کل جبهه مقاومت در منطقه از عراق گرفته تا یمن و حتی سوریه به بازوان حزب‌ا... برای مقابله با اسرائیل بدل خواهند شد. به خصوص اینکه در چند ماجرای اخیرا  ضربات موشکی و پهپادی انصارا... یمن به بندری در اسرائیل و دیگری حرکت یک پهپاد شناسایی به لبنان به بنادر استراتژیک اسرائیل مقاومت نشان داده که نه تنها دستش در این مدت خالی نشده است بلکه محور مقاومت وارد فاز‌های جدید نبرد و شناسایی و نقطه‌زنی علیه مواضع نظامی اسرائیل شده و اگر جنگی بین حزب‌ا.. و اسرائیل صورت گیرد بدون شک آثار آن برای آمریکا نگران‌کننده‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود. آن هم در اوج انتخابات در آمریکا که به‌صورت سنتی آمریکایی‌ها به درون کشورشان نظر دارند تا سیاست‌های بیرونی در مورد کشورهای جهان.

*پیام‌های مکرر آمریکا به ایران

با افزایش احتمال حمله اسرائیل به لبنان و احتمال صددرصدی‌ای که آمریکا در ارتباط با پاسخ حزب‌ا... می‌دهد ایالات‌متحده در طول  روزهای اخیر پیغام‌های مختلفی به تهران ارسال کرده تا از یک سو خود و از سوی دیگر ایران از افزایش تنش در منطقه جلوگیری کنند. منابع عراقی اعلام کردند در میانه نگرانی‌ها از بروز جنگ احتمالی میان حزب‌ا... و اسرائیل، واشنگتن طی ۴۸ گذشته دو پیام از طریق میانجیگران به تهران ارسال کرده است. منابع مذکور در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» تصریح کردند: آمریکا از خطر وقوع جنگ فراگیر و علنی میان حزب‌ا... و اسرائیل در سایه زرادخانه تسلیحاتی بزرگ این حزب و نیز حضور گروه‌های محور مقاومت در عراق، سوریه، یمن و حمایت ایران آگاه و نگران است. منابع عراقی افزودند: آمریکا طی ۴۸ ساعت گذشته از طریق میانجی‌های عراقی دو پیام ارسال کرده که مضمون آن این است که خواهان جنگ فراگیر و آشکار در لبنان نیست و به‌دنبال آرام‌سازی و کاهش تنش‌هاست، واشنگتن همچنین بر لزوم پرهیز از گسترش دامنه جنگ در منطقه تاکید کرده است چرا که واشنگتن بر تامین امنیت تل‌آویو متعهد است و این به معنای ورود آمریکا به منازعه در صورت بروز جنگی علنی و فراگیر است. این منابع گفتند: دستگاه دیپلماسی آمریکایی در حالت آماده‌باش اعلام نشده قرار دارد و تلاش می‌کند برای انتقال خطرناک بودن وضعیت، کانال‌های ارتباطی خود را با شخصیت‌های نزدیک به تهران باز نگه دارد. منابع عراقی در پایان اظهار داشتند: آمریکا می‌داند که جنگ با حزب‌ا... یک پیک‌نیک نخواهد بود و زرادخانه موشک‌هایی این حزب به‌خصوص موشک‌های نقطه‌زن مایه نگرانی خواهد شد و ممکن است درگیری با اسرائیل را به سطح غیرقابل کنترلی برساند.

*در نهایت ایران

در نهایت البته به نظر می‌رسد ایران نیز از آنجا که همواره در طول جنگ اخیر کوشیده است دامنه جنگ گسترش نیابد، این بار نیز به منظور تامین امنیت منطقه تلاش‌هایی خواهد کرد اما آنچه مسلم است این است که امروز فرماندهی محور مقاومت دیگر به تنهایی در ایران نیست و گروه‌های مقاومت به‌صورت مستقل تصمیم می‌گیرند. موردی که هم مقامات ایران و هم سیدحسن نصرا... بر آن تاکید کرده‌اند و هر بارهم که چه آمریکا و چه اسرائیل کوشیده‌اند بر یکی از بازوان محور مقاومت فشار آورند بازوی دیگر جایگزین آن شده و از سایر اعضای مقاومت به‌صورت یک اصل از پیش تعیین شده حمایت کرده‌اند. با این وجود ایالات‌متحده آمریکا بر نقش معنوی تهران بر محور مقاومت تاکید دارد تا از یک سو بتواند اسرائیل را به انجام عملیات کنترل شده علیه حزب‌ا... و نه اقدامی گسترده مجاب کند و از سوی دیگر بکوشد از رهبر معنوی حزب‌ا... یعنی ایران بخواهد که  حزب الله بیش از این به اقدام احتمالی اسرائیل پاسخ ندهند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار